Heya!
No problemo, ik zag dat er nog niemand gereageerd had, dus nam maar even de tijd om het stappenplan door te nemen.
Iets van een ''voorwas'' is altijd wel goed. Wanneer de auto in géén bescherming staat zeker, maar ook als je 'm grondig gaat aanpakken en de boel gewoon goed schoon wilt hebben. Een voorwas is bedoeld om vuil al zoveel mogelijk kans te geven om defecten te veroorzaken wanneer je de lak fysiek gaat aanraken.
* Zo kan je denken aan een prewash-product die je in een drukspuit/pomp aanbrengt in een bepaalde verhouding. Deze zijn veelal niet heel vriendelijk voor bestaande bescherming, maar reinigen dus wel wat beter.
* Foamshampoos voor in de foamlans zijn veelal wél vriendelijker en dus kan je ze gebruiken op bestaande bescherming, maar reinigen minder goed. Maja, ze hoeven ook niet heel goed te reinigen omdat die bestaande bescherming er voor zorgt dat er minder vuil aankoekt.
Wat betreft een APC; Ja... All Purpose
Hiermee was je de lak niet ofso, maar gebruik je bijv. om i.c.m. een kwast je rubbers/sponningen/kieren/etc. te reinigen. Maar je kan er bijv. ook je banden mee schrobben, ongelakt kunststof mee reinigen, in het interieur gebruiken, etc.
Een shampoo reinigt, maar lubriceert met name. Een APC is echt bedoeld om mee te reinigen.
(Daarom verdun je 'm ook met water tot verschillende verhoudingen)
De combi van sealant-wax zag ik in 2015, toen ik zelf net begon, wel vaker voorbij komen.Inmiddels nog maar weinig. Toen was het vaak de combi van EX-P getopped met een Natty's wax. Dat je een combi wilt proberen is natuurlijk prima, maar ik wilde je wel uitleggen wat de theorie erachter is.
Sealant ligt graag op een brandschone lak, maar men deed er vaak een glaze onder voor de wetlook en vervolgens een wax voor meer wetlook. Dit vind ik dus persoonlijk allemaal wat tegenstrijdig en veel extra tijd in beslag nemen. Een sealant kies je veelal voor standtijd en vuilafstotendheid, maar je legt er een glaze onder voor meer wetlook waardoor hij in theorie minder goed hecht (minder standtijd) en de wax eroverheen voor nóg meer wetlook absorbeert juist vuil.
(Op een goede lak doet een glaze al weinig en de oliën in de sealant/wax doen dan ook weinig meer)
Doeken voor ramen:
Eén wafeldoek vind ik zelf erg fijn om erbij te hebben wanneer ik glas reinig. (dit, of good old fashioned papier). De ramen boen ik met de Dusco Duo's en neem af met zo'n wafeldoek. I-DE-AAL.
Glass Polish is een stap verder en ondertussen heb je misschien al 10x je glas gereinigd zonder wafeldoek erbij.
Na het kleien de auto foamen om alle clay lube te verwijderen:
Dat is een goed idee, hoor.
De één neemt meteen na het kleien van een paneel de boel af met een doek, de ander kleit de hele auto en spoelt dan af, etc etc. Ikzelf klei meestal ook de gehele auto en spuit dan af met de HD. Echter wanneer het zomer is, dan zal je glijmiddel + vuil gaan opdrogen als je de hele auto in één keer kleit en dat laat ik stiekem gewoon gebeuren en foam/was daarna gewoon de auto.
Een pre-wash middel moet ik inderdaad ook nog even zoeken; nog aanbevelingen?
Tja... Dit blijft een persoonlijk dingetje omdat vele mensen wat anders goed vinden werken. In mijn ervaringen met een prewash is het toch wel de AutoGlym - Traffic Film Remover (TFR) die in de praktijk toch wel wat goede resultaten liet zien. Deze is echter niet meer bij Carclean verkrijgbaar.
Ook hoor ik goede berichten over de
Nanolex - Prewash, maar dan met name om zijn ontvettende eigenschappen.
Een prewash breng ik trouwens aan met een drukpomp-foamer, zoals die van Kwazar. Maar je zou het ook in een sprayfles/plantenspuit kunnen doen.
Ook gebruik ik een prewash meestal alleen als ik daarna vervolgstappen ga doen zoals wassen/kleien/waxen of wassen/kleien/polijsten/etc.
En zoals ik dus begrijp van jou kan ik dus het beste eerst de auto handwassen, en daarna behandelen met Non Ferro (dan afspruiten) en dan een teerverwijderaar (nogmaals afspuiten) en dan pas kleien?
*Prewash
*Afspuiten
* Handwas
* ... Zo blijven alleen vuil over wat er met de handwas niet af ging. (Teer/Hars/Ijzerdeeltjes/etc)
* De-ironizer en dergelijke gebruiken. (Zo kan het meteen daarop inwerken)
* Kleien (Stappen hiervoor hebben dan al meer vervuiling verwijderd)
Elke stap is dus tijdrovender, maar ook beter.
De-ironizer over de hele auto sprayen en verdelen gaat zo met minder risico én je product kan meteen goed werken. Je hoeft niet de hele auto te behandelen tegen teer/hars/etc, maar alleen de gebieden waar je het nu ziet. Je klei hoeft niet veel vuil op te nemen en zo heb je ook minder kans dat je marring veroorzaakt.
Voor de banden heb ik Meguiar's Endurance Tyre Gel (wel tevreden over!)
Hoor/lees ik vaker goede berichten over. Ikzelf gebruik graag
Gyeon - Tire.
Voor de rubbers en zwarte kunststof delen Turtle Wax Black in a Flash (niet zo tevreden over, dus ook hier is een aanbeveling welkom! )
Ik gebruik zelf momenteel mijn laatste beetje Autofinesse - Revive als dressing. Deze is helaas niet meer verkrijgbaar bij Carclean, maar heb inmiddels op advies van vele de
Gyeon - Preserve in huis gehaald.
Voor het ongelakte kunststof in het interieur gebruik ik graag
Poorboys World - Natural Look. (Die geur!!) Maar, ook hier schijnt Preserve goed zijn ding te doen.
Maar je kan dus met tekeningen van je auto werken en dan de lakdiktes erbij zetten?
Jup, dat zijn ''vector tekeningen''. Ik heb dit zelf één keer gedaan, maar om aan de tekening van mijn BMW te komen moest ik betalen. Weet eigenlijk niet meer zeker hoe ik dan wél aan een tekening ben gekomen, maar ik dacht dat ik een screenshot had gemaakt van zo'n tekening met watermerken erin van het betreffende bedrijf en toen met Paint gewoon deze verwijderd.