• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslagschade wegwerken met Langka

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Omdat tot mijn grote schrik vandaag gebleken is dat mijn KA toch wat meer steenslagschade op de motorkap heeft dan verwacht, wilde ik een bestellinkje :-" plaatsen bij CC.
Een paar weken terug heb ik bij Ford de juiste kleuren lakstiften en blanke lak besteld voor onze auto's, dus de basis is er al.
Het zou moeten worden de Langka complete paint chip repair kit.
Helaas is deze niet op voorraad en pas op 6-6-2012 weer wel te bestellen.
Het probleem is dat ik eigenlijk alleen de komende weken nog veel tijd heb en ik dacht dat het makkelijk was om dan maar meteen als de lak helemaal schoon is aan de gang te gaan met dit Langka spul. Zijn er misschien alternatieven voor die voor mij goed zouden werken? Aan wetsanden doe ik niet, ben daar niet handig genoeg voor. Vandaar dat ik deze set helemaal zag zitten.

Geen idee of ik dat hier plaatsen mag in verband met de regels:rules , maar stel dat iemand hier zo'n setje heeft liggen waar hij niets mee doet, dan mag je het absoluut aan mij kwijt.

Van Woody heb ik het aanbod gekregen zijn setje te gebruiken.
Aangezien ik in het bezit ben van twee stiften, is misschien alleen de blob eliminator noodzakelijk.
Als ik tussendoor tijd heb de komende dagen probeer ik dat uit te zoeken

En als je dan ervaring heb opgedaan op je eigen ka dan mag je de mijne ook doen, is toch de zelfde kleur...:lol

Ik kwam ook tot de ontdekking dat ik helaas meer imperfecties had op de voorkant (hoofdzakelijk steenslag) en die wil ik er graag uit hebben. Ik twijfel alleen nog of ik zelf aan de gang kan gaan met de Langka kit of dat het een andere methode vereist. Zal binnenkort eens fotos maken en dan mogen jullie oordelen.

Maaike, zou je er foto's van willen maken ? Dan heb ik weer wat vergelijkingsmateriaal ,^^

Ik snap de toegevoegde waarde van het hele setje niet :weetniet

Ik heb mijn steenslag weggewerkt met een OEM laksetje, een sateprikker en gezond verstand.

De blauwe aanstipstokjes (verkrijgbaar bijvoorbeeld bij Care schadeservice) heb ik geheel niet gebruikt omdat de tip toch te groot is.
061427d6.webp

71e0f5ca.webp

5dd7e3be.webp

De steenslagplekjes om de dag laag voor laag opgevuld totdat er een laagje iets hoger ligt dan de omliggende lak.

Naderhand vlak wetsanden met een schuurkurkje en schuurpapier korrel 2800 en dan oppolijsten, helaas nog geen na foto.

Nicknameless,

Maar niet iedereen gaat wetsanden, je moet daar aardig wat moed voor hebben.

Sorry voor mijn late reacties hier, ben momenteel erg druk omdat ik weer voor 3 maanden in Eindhoven zit. 05:00 Op en zo'n 13 uur later thuis.
In de avonduren lees ik me een beetje in op welke manier ik de pitjes het beste kan vullen.
Aan wetsanden waag ik me niet. Te risicovol

Wetsanden durf ik ook niet op mijn nieuwe auto. Ik ga de Langka kit aanschaffen. En dan neem ik de auto van mijn man als eerste.

Daar ga je toch niet helemaal aan ontkomen, diegene die denken dat het met een blob kit een kwestie is van aanstippen en het overtollige allemaal even wegwrijven komen denk ik toch van een koude kermis thuis.
Heb deze kit meerdere malen gebruikt maar de manier van Patrick gaat vele malen makkelijker en levert ook een veel strakker resultaat op.

De methode van patrick wil ik binnenkort ook samen met dennis121 uitvoeren.

Ben zeer benieuwd als het tot een tevreden resultaat komt ;)

Juffer1 zei:
Daar ga je toch niet helemaal aan ontkomen, diegene die denken dat het met een blob kit een kwestie is van aanstippen en het overtollige allemaal even wegwrijven komen denk ik toch van een koude kermis thuis.
Heb deze kit meerdere malen gebruikt maar de manier van Patrick gaat vele malen makkelijker en levert ook een veel strakker resultaat op.

Ik kijk op tegen wetsanden, omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Ben bang dat ik mijn lak wegschuur.

:ja Wetsanden is natuurlijk altijd nog een optie.
Het wetsanden op de lak durf ik ook nog niet.
Daarom heb ik er voor gekozen met een prikkertje de putjes langzaamaan op te vullen om te maskeren.
Wil je het helemaal netjes en strak hebben dan is wetsanden de enige optie.
Dat kan voor mij op termijn ooit nog wel....
Ben al lang blij dat het me lukt koplampen te wetsanden

Die bijgeleverde doekjes leveren overigens ook redelijk wat "schade" op wanneer je de overtollige lak eraf schraapt.
Is trouwens wel weer weg te "dappen"

Mijn eerste idee van de Langa kit was, Damn, dat is makkelijk!!!

Na toch me te hebben verdiept in het Wetsanden en te hebben geprobeerd op een oude motorkap de conclusie getrokken, Wetsanden wint in alle opzichten.

Onlangs een Hyundai I30 gedaan, zoontje van de eigenaar had een mooie tekening op de zijkant gemaakt met een sleutel (zoontje zou je toch :|~* )
Maar goed, netjes opgevult met een saté prikker, gewetsand en niets meer van te zien!
Enkel als je met een lamp zeer goed kijkt zie je dat je de kras alleen hebt opgevuld met zwarte lak en niet met blanke lak. Maar verder als nieuw.
Helaas zijn de foto's hopeloos mislukt, daar kan ik jullie dus niet mee verblijden.

Ik ben toch voor het wetsanden gegaan. Makkelijker dan ik dacht.
Een kind kan de was doen. Voor iedereen die nog nooit heeft geprobeerd te wetsanden, gewoon doen. Als je een zachte hand gebruikt, moet dat lukken!

Dit was de oorspronkelijke schade:

P1010861.webp

De enerlaatste aantipstap:

P1010866.webp

Ik was niet helemaal tevreden en heb als laatste de originele lakstift gebruikt. Echt een stuk donkerder.

P1010878.webp

Tijdens wetsanden:
P1010879.webp

P1010880.webp

Het eindresultaat:
P1010886.webp

Het plekje voelt glad, je ziet het wel nog, maar ik ben tevreden.

Gebruikt: Scholl Concpets Sanding blokje met schuurpapiertjes 2000 en 2500 grit.

Na wetsanden de volgende polijststappen met de DAP500 V1:
Scholl Concepts S3 met oranje Adam's Polishes 4" spot pad, afgenomen met Car Pro eraser
Scholl Concepts S17 met witte CG Hex Logic 4"spot pad, afgenomen met Car Pro eraser
Op motorkap RaceGlaze pre wax cleaner
Gehele motorkap met Scholl Concepts S40 op groene Kompressor pad, afgenomen met M34
Adam's Polishes Machine Super Sealant met blauwe LC CCS smart pad, 12-24 uur in de garage laten uitdampen en morgen een laag AP Americana Wax.

Nogmaals, voor de forummers die het niet durven: steenslag opvullen en wetsanden valt echt mee. Het is leuk om te doen, als je de tijd ervoor neemt. Ik heb er in totaal twee weken over gedaan. Maar ik heb er dan ook niet elke dag iets aan gedaan. Het aanstippen en drogen kost de meeste tijd.

Nu de Volvo nog een paar keer aantippen, die heeft al drie tips gehad. Foto's van die steenslagschade worden geplaatst, als deze klus ook klaar is.