• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stofzuiger/tapijtreiniger

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
69
65
37
Ik ben geïnteresseerd in een compacte tapijtreiniger, zoals de Bissell Spotclean Pro, die best behoorlijke resultaten lijkt te geven op autostoelen.

Maar nu zie je bij detailers ook vaak shopvacs, van die kleine hele krachtige, stofuigers voor droog en nat.

En dan wordt die soms zo aangepast dat je die ook als tapijtreiniger met extractor kan gebruiken.

Maar de zeer populaire Ridgid vacs die daar vaak voor worden gebruikt lijken niet te koop in Nederland. Misschien vanwege de eu regels op de kracht van stofzuigers?

Zijn er shop vacs die wel hier te koop zijn en net zo krachtig zijn waar jullie enthousiast over zijn? En hebben jullie die ook zo omgebouwd om ook met extractor als tapijtreiniger te kunnen gebruiken?
 
been there done that.
Op mijn karcher WD6.
kop besteld (€30)
druk op slang. werkt opzich.
Voor het spoelen moet er eigenlijk een aansluiting zo dicht mogelijk bij de zuigkop zitten. met een sprayfles werkt eigenlijk net niet.
(60 euro aan koppelingen en slang)

En dan werkt het best ok. Of je koopt de slang die hier voor ontwikkeld is (linkje mag ik hier niet posten) en dan ben je 200,- kwijt.

Ik heb mijne nog niet getest tegen een bissel. echter heb ik hem wel getest tegen de Ferm en daar verneem ik nihil verschil.
Een bissel koop je 2e hands voor 100,- (@Drifter kuch kuch)
vac met genoeg kracht zit je op het dubble, en dan de rest er bij...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Theovv
Dank je wel. Maar die Ferm heeft ook wel twee keer zoveel Watt dan de Bissell die ik eerst op het oog had: https://www.bol.com/nl/nl/p/bissell...m=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=pdl

Maakt ook wel een verschil dat zo'n Karcher 1300 Watt heeft en buiten de EU hebben ze shop vacs van 5 HP (3750 Watt) voor minder dan 200 dollar. Ik kan me voorstellen dat je daarmee wel een veel krachtigere extractor krijgt dan zo'n Bissell Spotclean Pro.

Maar het is lastig zulke sterke shop vacs te vinden in Nederland, en zo'n ombouw kit kost inderdaad meer dan een Bissell Spotclean Pro. Dus als die sterk genoeg is, kan ik beter daarvoor gaan en moet ik het stofzuigen maar bij de het stofzuigerplein blijven doen. Ik heb zelf ook een 1300 Watt stofzuiger thuis, maar vind ze niet krachtig genoeg.

Welke heb je te koop @Drifter? En in welke staat? Ik zie hem niet op het forum staan.
 
Laatst bewerkt:
Meer dan 1300 Watt, wat wil je daar in hemelsnaam mee doen dan ?
Als je met minder het vuil niet opgezogen krijgt ....
 
1300 watt is echt niks, zeker niet op een mat of tapijt als daar het vuil goed in zit. Niet voor niets hebben shop vacs die detailers gebruiken gerust 3000 tot 4000 watt (5PK of meer). En wat denk je dat zo'n stofzuiger naast een wasbox of wasstraat heeft? En ook dat zuigt niet alles op uit kieren en naden.
 
@Theovv,

het gaat niet om het opgegeven vermogen maar om het afgegeven vermogen, dus wat de machine daadwerkelijk presteert ;)
Daarbij heeft een 3000 tot 4000 watt machine totaal geen zin want de meeste groepenkasten zijn standaard gezekerd met 16A.
Op een 16A groep kun je maximaal 3680 watt (16A x 230V) belasten, rekening houdend met de piekspanning bij het inschakelen van de machine. Vermenigvuldig het opgenomen vermogen met ongeveer een factor 1.3 en dat weet je wat de piekspanning is.
De meeste groepen vinden dat niet leuk....

Opgenomen vermogen in Wattage​

In tegenstelling tot wat veel mensen denken staat het opgenomen vermogen in Wattage niet voor de kracht van de machine. Gebruik dit technisch gegeven dan ook niet om te bepalen of je de juiste machine hebt gekozen op basis van kracht.

typeplaatje_wattage.jpg


Vermogen in Wattage​

Het opgenomen vermogen in Wattage geeft aan hoeveel vermogen een machine nodig heeft wanneer je deze inschakeld en licht belast laat draaien. Een voorbeeld: de spanning op het netwerk is 230 Volt. Een machine gebruikt na het inschakelen 11 Ampère. 230 V x 11 A = 2530 Watt x 0,95 (vermogensfactor*) = 2403,5. Dit getal wordt afgerond naar 2400 W en vermeld op het typeplaatje.

Het netwerk in Nederland​

Het netwerk in Nederland is 230 Volt met een maximale stroom tot 16 Ampère. Dat betekend dat je maximaal 3680 Watt kunt vragen. Met behulp van het opgenomen vermogen in Wattage dat op het typeplaatje van de machine vermeld staat kun je dus berekenen hoeveel machines je tegelijk op één groep kunt aansluiten en laten draaien.

*De vermogensfactor is de verhouding tussen de effectief verbruikte elektrische energie om een motor te laten draaien en alle elektrische energie die aan een motor wordt geleverd. Deze factor hangt af van het type motor. Zo kan bijvoorbeeld een motor met 95% vermogensfactor 95% van alle elektrische energie omzetten in mechanische kracht van de motor.
 
Vroeger had je in Nederland gewoon stofzuigers van 1800 watt of meer. Maar de EU heeft een limiet erop gezet vanwege het geluid, waardoor we allemaal slappe stofzuigers hebben.

De ene stofzuiger perst net wat meer zuigkracht uit een 1300 watt motor dan de ander, maar het blijft niet te vergelijken met de 5hp shop vacs die de meeste detailers (buiten de EU) gebruiken en ook niet met de zuigkracht van een stofzuiger bij een stofzuigerplein.

Ik heb een zo krachtig mogelijke stofzuiger voor thuis van Nilfisk. Prima voor de vloeren, maar voor de auto niet genoeg kracht. Maar ieder zn ding natuurlijk ;)

Feitelijk gaat mijn vraag daar ook niet over, maar over de extra kracht die een krachtige shop vac zou kunnen uitoefenen als je hem ombouwt tot extractor, tov een dedicated tapijtreiniger als de Bissell. Op youtube zie ik veel tevreden detailers met een Ridgid 4 gallon en ombouwkit, maar die shopvac is in NL niet verkrijgbaar en de kit is ook vrij duur. Die shop vac zelf kost in de VS overigens net zo weinig als een Bissell Spot Clean Pro hier.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Buiten wat @nicknameless schrijft, de grootte en de vorm van de zuigmond en de slang zegt ook veel. In het algemeen kun je met een kleinere zuigmond veel meer onderdruk creëren, en krijg je dus meer uit een tapijt, maar door de kleinere zuigmond ben je wel veel langer bezig omdat je maar een klein deel tegelijk zuigt. Als je bij wijze van spreken een zuigmond van 50 bij 10 centimeter hebt of een zuigmond van 10 bij 3 centimeter dat maakt een enorm verschil.
 
Dat is zeker waar. Dat is ook het voordeel van de Bissell SpotClean Pro, die maar 750 watt heeft, maar door zn kleine zuigmond toch behoorlijk hoog Kpa aan zuigkracht behaald.
 
Daarbij heeft een 3000 tot 4000 watt machine totaal geen zin want de meeste groepenkasten zijn standaard gezekerd met 16A.
Op een 16A groep kun je maximaal 3680 watt (16A x 230V) belasten, rekening houdend met de piekspanning bij het inschakelen van de machine. Vermenigvuldig het opgenomen vermogen met ongeveer een factor 1.3 en dat weet je wat de piekspanning is.
De meeste groepen vinden dat niet leuk....
Dit is het eerste waar ik aan dacht bij een machine van 5kw, ‘hoe dan? Krachtstroom ofzo? En dan hebben ze in Amerika ook nog 120V dus gaan er 2x zoveel ampere’s door heen :eek:
 
Dank je wel. Maar die Ferm heeft ook wel twee keer zoveel Watt dan de Bissell die ik eerst op het oog had: https://www.bol.com/nl/nl/p/bissell...m=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=pdl

Maakt ook wel een verschil dat zo'n Karcher 1300 Watt heeft en buiten de EU hebben ze shop vacs van 5 HP (3750 Watt) voor minder dan 200 dollar. Ik kan me voorstellen dat je daarmee wel een veel krachtigere extractor krijgt dan zo'n Bissell Spotclean Pro.

Maar het is lastig zulke sterke shop vacs te vinden in Nederland, en zo'n ombouw kit kost inderdaad meer dan een Bissell Spotclean Pro. Dus als die sterk genoeg is, kan ik beter daarvoor gaan en moet ik het stofzuigen maar bij de het stofzuigerplein blijven doen. Ik heb zelf ook een 1300 Watt stofzuiger thuis, maar vind ze niet krachtig genoeg.

Welke heb je te koop @Drifter? En in welke staat? Ik zie hem niet op het forum staan.
Ik heb een spotclean pro te koop. Verkeert nog in nette staat. De spiraalslang is door Bissel onlangs vervangen door een ribbelslang die niet vanaf de uiteindes inscheurt.
Mag voor €100 incl verzending de deur uit. Ophalen regio Nijmegen mag ook.
 
Roy R,
Op mijn George staat 1000 watt op.
Zit er misschien verschil in wattages , I v m bouwjaar er van?
 

Bijlagen

  • IMG_4794.jpeg
    IMG_4794.jpeg
    96,9 KB · Weergaven: 7
Ik heb een spotclean pro te koop. Verkeert nog in nette staat. De spiraalslang is door Bissel onlangs vervangen door een ribbelslang die niet vanaf de uiteindes inscheurt.
Mag voor €100 incl verzending de deur uit. Ophalen regio Nijmegen mag ook.
Hoi, ik stuur je even een pb.


Dit is het eerste waar ik aan dacht bij een machine van 5kw, ‘hoe dan? Krachtstroom ofzo? En dan hebben ze in Amerika ook nog 120V dus gaan er 2x zoveel ampere’s door heen :eek:
Kijk maar eens naar de Ridgid 4 gallon dry/wet vac op youtube of google ;)
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Ik denk toch dat het niet praktisch gaat zijn om 1 apparaat voor beide doelen te gebruiken, ook omdat er in Nederland geen sterke shopvacs te koop zijn.

De Bissel SpotClean Pro is dan een goede optie voor bekleding.

Weet alleen niet of ik onze eigen stofzuiger sterk genoeg vind. Het is een Nilfisk Thor met 900 watt motor en 23 KPa suction, wat nog best veel is, want ik zag een 1300 watt shopvac die maar 20 KPa had.

Je trekt er het vuil niet mee uit de matten, maar om los vuil op te zuigen werkt het natuurlijk prima en voor vuil dat meer in de matten zit kan je natuurlijk een borstel of drillbrushcoid gebruiken. Toch fijner om thuis te kunnen zuigen dan ergens naartoe te moeten met al je spullen.

Wat voor stofzuiger gebruiken jullie? Gewoon een goede huis/tuin en keukenstofzuiger of hebben jullie iets extra sterks?
 
In huis hebben we nog een echte Miele Cat&Dog van 2200watt, ding zuigt als een gek en met de turbo borstelkop (draait op zuigkracht) heb je dat ook nodig.
Mijn Festool CTL Midi I in de garage heeft ´maar´ 1200W en laat de Miele turbo borstel op hol slaan.. moet de stofzuiger langzamer zetten. De Festool heeft duidelijk toch meer zuigkracht.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Ja, daarom is kpa waarschijnlijk een betere maatstaf dan watt. Als je een kleine kop erop zet heb je ook meer zuigkracht dan met een grote kop.

Maarja, ik ga geen aparte stofzuiger kopen voor de auto, dus als ik toch meer zuigkracht nodig heb moet ik naar een stofzuigerplein. Maar voor het losse vuil moet het genoeg zijn, met hulp van wat borstels. Zelfs met de sterke industriele zuigers op een stofzuigerplein krijg je niet alles weg met alleen stofzuigen.