• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke tapijtreiniger/stomer aanschaffen ?

Je doet ook beste altijd schoonmaak vloeistof ( in mijn geval APC +) in pomp sprayer en dan alleen ( warm) water in de extractor werkt het beste.
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
Ik zou absoluut ”geen” APC gebruiken op vloermatten en dergelijke. APC is zo sterk dat dit niet volledig oplost. Na opnieuw contact met water (natte schoenen etc..) zal APC opnieuw activeren waardoor je vlekken in je matten krijgt op de plek waar het nat was. Gewoon een goede textiel reiniger gebruiken zoals van PB of CarPro, zijn voldoende beschikbaar. Deze producten breken namelijk het vuil af en laat geen product achter. Uiteraard altijd goed met water het restant van het product met de extractor verwijderen. APC is zeker geen slecht product maar gebruik het vooral op zaken buiten de auto of onder de motorkap, daar is het perfect voor.
 
@johnwoo - Je kan APC's verdunnen, hè? :p

Jouw verhaal leest alsof jouw mening feit is. Iemand die nu dit topic als leek zal de APC's gaan zien als fout product omdat het vervelende gevolgen zou hebben.

Je geeft aan dat textiel-reinigers geen residu achterlaten, maar je moet wel goed spoelen en extracten. (Tegenstrijdig) De APC-residu spoel en extract je dan toch ook.
APC's worden enorm veel gebruikt in het detailen, in allerlei verhoudingen en dus sterktes. De gevolgen van het gebruik ervan heb ik nog nooit meegemaakt en ik spoel en extract niet eens.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Denk dat ik gewoon een goed punt maak, jij doet nu ook de aanname dat het heel veel gebruikt wordt in het detailen, dat staat ook los van deze discussie. Gebruik het zelf ook veel in algemene zin maar dus niet hiervoor. Door jouw stelling ten harte te nemen zou iedereen dus mooi door moeten gaan met APC voor textiel dat is toch ook kortzichtig? Sta open voor verandering en bekijk het resultaat. Iedereen is vrij om APC te gebruiken.

Hoeveel mensen gebruiken APC in een minimale verdunning? Ach beetje meer geen probleem toch?

Ik zeg overigens ook niet dat andere producten geen residu achterlaten maar wel dat APC opnieuw activeert als je het niet goed gereinigd hebt.

In mijn post geef ik daarnaast ook aan dat je sowieso goed moet reinigen nadat je een dergelijk product hebt gebruikt. APC is gewoon minder geschikt voor textiel. Het is niet voor niets “all purpose”.

Je hoeft het dus niet als een feit te lezen, dit is mijn ervaring want meteen naar APC grijpen lijkt mij niet de beste keuze.
 
Laatst bewerkt:
Een goed punt zou zijn als jij aangeeft dat JIJ de ervaring hebt dat die gevolgen er kunnen zijn. ;)
Nu leest de leek dat het ten alle tijde té sterk is, niet oplost, heractiveert bij contact met water en zal gaan vlekken.

Ik maak niet de aanname dat APC's veel gebruikt worden, ik zie/lees/hoor het van vele kanten en mijn eigen ervaringen. Waarom staat dit feit los van de discussie? Ook zijn er verschillende APC's.

Ik geef niet aan dat iedereen APC MOET gebruiken, ik geef aan dat het prima kan.
Iets verkeerd gebruiken maakt een product niet minder goed of slecht.
 
Hoor ook gemengde reacties op APC sommige mensen (zoals @johnwoo) raden me sterk af het überhaupt ergens voor te gebruiken :joy: (bijna een no purpose cleaner in dat geval haha).. Heb zelf bijvoorbeeld Mags APC, die ik meestal echt flink verdun. Volgens de omschrijving is het juist ook bedoeld voor 'tapijt, bekleding en zelfs leer'. Zelf gebruik ik het sterk verdund in het interieur als het echt vies is en bijvoorbeeld de motorruimte. Ook mooi voor de badkamer tegels etc. overigens.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Megs heeft een niet schuimende APC versie juist voor een extractor ,het ligt er voor mij een beetje aan wat je wil gaan schoonmaken en wat voor risico je wil nemen. Ikzelf heb nog nooit nare ervaringen gehad met APC of bekledingreinigers (die gele van pb is erg goed ook ).
kijk mijn automatten zou ik zelf ook prima verdunde APC voor kunnen gebruiken daarna uitspoelen en met de extractor het resterende water eruit halen, dit doe ik altijd op een warme dag zodat de boel weer goed kan drogen.
Bekleding zelf zou ik eerder doen met een textielreiniger want dat heb ik toch staanden is wellicht veiliger.
Apc gebruik ik verder met name voor banden raamrubbers ,plastic delen en ook sommige huishoudelijke klusjes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Gilster en Quantoxx
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het verhaal dat je geen APC moet gebruiken op vloermatten etc., omdat het 'opnieuw geactiveerd wordt' heb ik regelmatig gehoord. Kan geen kwaad om er voorzichtig mee om te gaan. Kan ook geen kwaad om specifieke middelen te gebruiken lijkt me.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Klinkt wel vet "heractiveert" maar het gaat in APC grotendeels om zouten
Dat je het goed uit moet spoelen geldt voor alle producten
Ze zijn om schoon te maken en bieden geen bescherming, dus het moet er uit
Helpt als je bij het verwijderen het ziet schuimen / niet ziet schuimen om te bepalen wanneer het voldoende weg is

Blokjes van de Karcher moet je vooral niet aan likken
Zelfs niet aan de vinger waarmee je ze hebt vastgehad :cold_sweat:
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en johnwoo
Uhm, wat is er mis met de handleidingen??? Als een product zegt 1:10 verdund te gebruiken in het interieur of als het RTU product te gebruiken is in het interieur (ik praat dan nog steeds over APC) en je gebruikt het dan ook in die mengverhouding en je gebruikt het dan ook zoals de handleiding voorschrijft waar hebben we het hier dan nog over. Natuurlijk als je het te sterk mengt dan zal het schadelijk zijn / kunnen zijn maar dan gebruik je het ook niet als voorgeschreven.

PBW APC & D :
1:100 - Te gebruiken om je ramen mee schoon te maken of als ruitensproeiervloeistof (handig!)
1:30 - Lichte vervuiling. Bijvoorbeeld onderhoud aan kunststof, het reinigen van leer etc.
1:15 - Normale vervuiling. Vlekjes / strepen op kunststof, lichte vlekken op leer, wielkasten, velgen etc.
1:7 - Stevige vervuiling. Vlekken in bekleding. Ontvetten van motoronderdelen etc.
1:1 - Hardnekkige vlekken in tapijt en andere bekleding. Ontvetten van zwaar vervuilde onderdelen

RTM ?!
 
Ik weet wel dat sommige verhuurders bang zijn dat er APC in hun tapijtreinigersmachine komt, en het apparaat zo vroegtijdig de geest geeft. Dus is het de vraag of het verstandig is om APC te gebruiken als je met een extractor aan de slag gaat. Overigens heb ik ook met een interieurset uit een rokers-/sloopauto wel eens de ervaring gehad dat ik te veel interieurshampoo had gebruikt na herhaalde reinigingssessies: ik kreeg witte vlekken en alleen door alles weer nat te maken met gewoon water, kreeg ik dat er weer uit. De gebruikte shampoo was in mijn geval overigens van Autoglym.
 
Ik ga even in dit topic mijn vraag stellen:

Momenteel hebben wij een stofzuiger die op zich prima werkt, maar de hele buurt moet oorkleppen op als je 'm aan zet. :p Ik zit er al een hele lange tijd aan te denken om een George aan te schaffen omdat deze zichzelf wel bewezen hebben, maar de prijs is dan ook meestal richting de €400,-.

Nu zie ik de laatste tijd vaak de Karcher SE 4001(En de duurdere SE-broertjes) voorbij komen van zo'n €200 + €30 voor de smalle zuigmond en de Bissel Spotclean Pro voor eveneens zo'n €200,-.

Ik had de George ondanks zijn hogere prijs toch op #1 staan omdat dit ook gewoon een goede NORMALE STOFZUIGER is. Ik hoor over de bovenstaande machines weinig terug over de ervaringen als normale stofzuiger in huis/auto/etc. Schaft men deze voornamelijk aan als alleen extractor of zijn er ook mensen die ze, bij wijze van spreken, ook gewoon elke dag graag als stofzuiger in huis gebruiken?


Thanx! ;)
 
Onze ervaring: een paar jaar geleden (op aandringen van mijzelf) hebben we een George aangeschaft om als intensieve stofzuiger in huis ( hondeharen etc.), en als zo-nu-en-dan extractor voor auto-bekleding te gebruiken. Prima stofzuiger; meer dan voldoende zuigkracht.
Grote nadelen van de George die wij in de loop der tijd ondervonden: lawaaiig, redelijk zwaar om naar de verdiepingen te tillen, zwaartepunt vrij hoog (bij het achter je aan trekken kans op kantelen over een deurdrempel), geen stofzak-vol-indicatie......
Een paar maanden geleden mijn vrouw deze stofzuiger https://www.aeg.nl/home-comfort/vacuum-cleaners/vacuum-cleaners/vacuum-cleaners/vx8-3-db-m/ cadeau gedaan: perfecte stofzuiger voor ons in huis! (Vrouw heeelemaaal happy!)

De George is verhuisd naar de garage als "auto-detail"-apparaat.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Brad en Quantoxx
@Kees-sw - Ah, dus een nadeel zou kunnen zijn dat het een zwaar beesie is die flink bromt en topzwaar. (Topzwaar las ik al vaker dingen over) Verder een goed ding voor in huis.

Hmm.. Volgens mij heb ik de voorganger van die AEG. Modelletje 1944 dan, zeg maar. Lijkt er verdomd veel op.

Thanx voor de feedback!
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
@Quantoxx: heb zelf de SE 5.100 en zo nu en dan pak ik deze voor in huis. Het apparaat is groter dan mn normale AEG thuis stofzuiger, en door de nieuwe EU regels omtrent zuinigheid (waar de Kärcher niet onder valt) een stuk lawaaieriger dan de normale stofzuigers : de motor is een stukje zwaarder. Voordeel is dat het aardig grote zakken zijn, dus t kan ff duren voor je de zak moet verwisselen. De slang is wel weer wag aan de korte kant, maar t werkt wel.

@The Joy Of Detailing : ik ben er niet echt fan van, omdat de borstel nog best harde randen heeft, het mondstukje snel verstopt zit en de zuigkracht niet optimaal gebruikt wordt (je steekt het mondstuk nozzle in het slangengat, waardoor er ruimtes open blijven, sorry moeilijk uit te leggen :D).

Edit: plaatjes maar even geschoten...

Hierlangs lekt dus veel kracht bij mij weg
20200421_093054.jpg


Andere kant
20200421_093025.jpg


Best krap, mijn inziens. Zit dus vaak al verstopt als ik papiertjes of dergelijke op zuig (dochter van 8 houdt van knutselen).
20200421_092951.jpg


Haren zijn best lang, maar je komt snel al tegen het mondstuk aan, waardoor je bv in een hoek al snel strepen trekt (bij mij bv op de lederen bank)
20200421_092908.jpg


Greetz Emiel
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de stofzuiger ook als normale stofzuiger in huis en dat is prima, maar ik ben het wel eens met de genoemde nadelen. Prima mee te leven, in mijn ogen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx