• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'Teveel' producten?

Neelis

Detailing guru
24 okt 2010
263
150
Hallo iedereen,

Ik zit met de volgende kwestie, soms denk ik teveel producten te gebruiken/nodig te hebben.
Heb het idee dat sommige producten de andere weer teniet doen.

Komt ie, als ik helemaal los ga, dan ga ik als volgt:
- Wassen met Shampoo plus
- Fall out remover
- Kleien, weet eerlijk gezegd niet meer welke klei ik nu heb, maar werkt prima
- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner
- Super resin polish
- White Diamond glaze
- Natty's paste wax
- Poorboys EX-P sealant

Best een boel werk en ik vraag me af cleaner-polish-glaze uberhaupt wel slim en nodig is?
Lijkt me dat het ene product veel overlap heeft met het andere product of het voorgaande product ook teniet doet.
Ik doe dit 1 keer per jaar, dus maak je geen zorgen om me ;)
Rest van het jaar blijft het bij wash and wax.
 
Kleien, een paint cleaner, een all-in-one, een glaze, een wax en een sealant is toch tenminste wel heel grondig te werk gaan. Hier zit inderdaad wel wat overlap in.
Ik weet zo niet of de Deep Crystal Paint Cleaner alleen een chemische cleaner is of ook een korreltje bevat, maar de SRP bevat ook een licht korreltje en een glaze (en wax) die volg je weer op met een dedicated glaze en wax. Op zich wordt wel geadviseerd om nog een dedicated wax (of sealant) over de SRP te gebruiken aangezien de bescherming van de SRP niet top is. De discussie sealant over een glaze is hier al veel over geschreven...

Ik zou hier de Deep Crystal Paint Cleaner weglaten (de lichte korrel [in SRP] verwijdert m.i. toch wel wat de cleaner [DCPC] zou doen) en ook nog een glaze achter een AIO zou ik achterwege laten. Of je nog een sealant over de wax aan wil brengen, dat blijft een persoonlijke keuze. Aangezien de SRP al iets van bescherming biedt, zou ik ook 1 van sealant of wax achterwege laten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het ook eens met @The Joy Of Detailing . Ik zou ook kiezen voor het achterwege laten van de deep crystal paint cleaner, en alleen kiezen voor of de SRP of de white diamond glaze. Daarna zou ik inderdaad kiezen voor of de SRP of de wax, of een combinatie daarvan.

Een keer per jaar waxen vind ik overigens wel weinig. Ik zou dan eerder kiezen om maar 1x per jaar het gehele stappenplan te doen (dus met kleien, e.d.) maar minimaal 2x (afhankelijk van diverser factoren) per jaar waxen (na een grondige wasbeurt).
 
Sterker nog, er zit zelfs nóg meer overlap en tegenstrijdigheid in;

1) Wassen met een shampoo die conditioners bevat.
2) Fall out remover.
3) Kleien.
4) Glaze met cleaners - Conditioners en glaze zijn nu waarschijnlijk weg of aangetast.
5) AIO met korrel - Conditioners en glaze zijn nu waarschijnlijk weg of aangetast.
6) Glaze met cleaners - AIO zal nu ook aangetast zijn.
7) Waxen.
8) Over de wax een sealant, i.p.v. de sealant op een brandschone lak.

Wat ik mij dan afvraag; Was dit allemaal dan ook nodig om de auto zijn glans te geven? Het lijkt mij dat je vanaf Stap 4 de lak al vol geramd hebt met oliën en de oliën van een wax/sealant niet veel meer toevoegen, laat staan de vele cleaner-glazes of AIO.

Persoonlijk zou ik het makkelijker maken voor mezelf en voor de basis-producten kiezen; Dus een volwaardige glaze zoals de White Diamond, deze aftoppen met de Natty's wax en vervolgens een boostend product gebruiken om de bescherming steeds wat te updaten. (Shampoo met toevoeging / wetcoat / detailer met toevoeging / etc etc)
 
Duidelijke reacties, bedankt.

Ik heb in de jaren deze producten verzameld en nu gebruik ik ze dus ook allemaal, betrapte mezelf er vandaag op wat een overkill dit moet zijn.
De cleaner en sealant zijn bijna op, die zal ik straks dan ook weg laten. Glaze en SRP zal ik niet meer na elkaar gaan gebruiken en dan zien we wat als eerste op is. Net een liter SRP besteld, dus ik heb het antwoord zo ongeveer al.

Thanks voor jullie input, hier kan ik wat mee :)
 
Op zich prima om een heel arsenaal aan producten om te wassen, ontijzeren, kleien, cleanen, polishen, glazen en beschermen in huis te hebben, het is alleen zaak om je af te vragen wat je wanneer gaat gebruiken. Zeker als je een keer een andere dan alleen je eigen auto zou doen, dan is het handig om eens op een ander product terug te kunnen vallen als dat nodig mocht zijn.
Ik denk dat je straks met een paar stappen minder toch hetzelfde resultaat zal behalen. Meer tijd voor andere leuke dingen ;)
 
De cleaner en glaze weg laten. SRP is een schitterend product. Breng er een degelijke wax overheen en je hebt lang een mooi glanzende wagen.
 
  • Leuk
Reactions: Neelis
Ja dat gaat zeker goed komen. Zo'n 13 jaar geleden de clay-bars ontdekt en dat blijft toch wel een van de grootste truc naar mijn mening, icm wax, voor die supershine :)
 
  • Leuk
Reactions: sep en Timm
Vandaag aan de slag geweest, na het kleien, SRP en wax toegepast en klaar. Topresultaat.

20210506_203856.jpg

20210506_203904.jpg

20210506_204021.jpg

Absurd weer wat die Iron remover eraf haalt, halve auto paars...