• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips voor wassen

Peter de Coster

Detailing rookie
4 sep 2017
3
15
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb pas kennis gemaakt met de producten van Carclean. En was benieuwd of de meer ervaren autowasser wat tips voor me heeft.

Ik heb namelijk op advies van Carclean en de goede referenties het product Mothers Wax - California Gold Car Wash gekocht.
Nu las ik bij de referenties dat het lekker schuimt en geen strepen etc. achterlaat. Nu heb ik gisteren voor de eerste keer dit product gebruikt en bij mij viel de hoeveelheid schuim wel mee en bleven er, met name op de ramen, strepen en opgedroogde druppels achter. Deze waren ook bijna niet te verwijderen. Ik heb na het insoppen de auto wel weer afgespoeld met de tuinslang en er stond een matig zonnetje.

Dus mijn vraag is , doe ik iets verkeerd of hebben jullie dezelfde ervaring?

Bedankt voor jullie tips/antwoorden.

Peter
 
Als je buiten wast zou ik altijd gedurende het wassen afspoelen, zeker als je in de zon staat.

Kan je ons iets meer vertellen over je proces?
 
Na het insoppen de auto wel weer afspoelen is wel handig. Anders blijf je met zeepsop rondrijden en dat is niet zo handig als je een schone auto wilt.

Veel of weinig schuim, ligt er (bij mij althans) ook aan van welke hoogte ik het water uit de slang in de emmer laat "plonzen". Persoonlijk vind ik veel schuim overigens niet fijn werken, daarnaast maakt veel (of weinig) schuim je auto ook niet schoon. Dat doet het water met zeep erin.
Zoals aangegeven is iets meer info wenselijk. Als je de auto hebt laten opdrogen in de zon, zul je waarschijnlijk kalkvlekken op de auto hebben. Als je wel afgedroogt hebt, was je droogdoek dan niet te verzadigd. etc. etc.
 
Bedankt iedereen voor de antwoorden. ik zal nog even het proces beschrijven:
1. auto afgespoeld met tuinslang
2. auto gewassen met 10 liter warm water en ongeveer 50 ml Mothers Wax - California Gold Car Wash
3. auto afgespoeld met koud water
4. auto drooggewreven met huis tuin en keuken microvezeldoekjes (tussendoor met buurman staan kletsen die ook geïnteresseerd was schoonmaakspullen)
5. auto in de was (wax) gezet met Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845

Ik denk dat Marcel1973 gelijk heeft en dat een deel van de auto in de zon opgedroogd is en daardoor de kalkvlekken zichtbaar zijn.

Aanvullingen en tips zijn nog steeds welkom voor deze amateur.

Groetjes,
Peter
 
Die Mothers shampoo is niet slecht idd wel tussendoor/naspoelen en gelijk drogen met een droogdoek.
Nalopen met een detailspray kan ook een goede optie zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Die huis en tuin microvezel doekjes aan de vrouw geven voor de wc en aanrecht en een goede droogdoek aan schaffen
 
@Peter de Coster
Ik zie in je wasstappen dat bij stap 1 en stap 3 hetzelfde staat, maar in principe zijn dit iets ander processtappen:
- bij stap 1 wil je zoveel mogelijk water dat op de auto blijft liggen/ er aan blijft plakken, zodat vuil zo goed mogelijk kan weken. Dat doe je in principe door een nevelstraal te gebruiken, als je een gebonden straal gebruikt, dan spoelt vrijwel alle water direct van de auto.
- bij stap 3 wil je de soprestanten verwijderen, maar liefst ook direct zoveel mogelijk water direct van de auto laten lopen (alles wat eraf loopt hoef je niet te drogen). Hiervoor gebruik je een zachte gebonden straal (zogenaamde open slang), en spoel je van boven naar beneden alle panelen systematisch af, waarbij je de waterstraal zoveel mogelijk parallel aan het plaatwerk laat lopen, het water vormt dan een soort laag die alle druppels meetrekt, en loopt als een laag van de lak.

Filmpjes hiervan zijn op het forum wel terug te vinden, volgens mij in de standaard stappenplannen. Daarnaast lijkt de tekst bij stap 2 er op te wijzen, dat je geen 2-emmer methode hebt gevolgd.

Verder zal een behoorlijke droogdoek een gigantisch verschil maken ten opzichte van de huis-tuin-en-keuken doekjes die je hebt gebruikt. (een goede droogdoek kan een paar liter water opnemen!)
 
Ben het met bovenstaande reacties eens.
Een goede droogdoek aanschaffen en je komt alweer een heel eind.
Ik adviseer je om niet in de zon je auto te wassen, als je dit wel doet werk dan paneel voor paneel om indroging te voorkomen.

Nu je auto in de wax staat zul je bij de volgende wasbeurt zien dat er minder water achter blijft op de panelen, dat droogt makkelijker.

Verder zou ik je adviseren om nog een leuke detailspray erbij aan te schaffen, hiermee kun je na het wassen en drogen nog even de auto nalopen. Je zult zien dat je als beginner altijd wat plekjes mist, deze kun je dan nog even snel meepakken.
 
Beginner of niet ik mis altijd wel een plekje
Als was ik de auto 3x
Dan ligt dat toch aan je wijze of volgorde van wassen hoor.
Ik gebruikte lang de witte Monello droogdoek en heb echt al jaren geen vuile plekken op deze doek gehad.
Waarschijnlijk helpt mijn ocd mee met de wijze dat ik mijn auto's was maar als je zorgvuldig wast en aandacht voor ieder paneel hetzelfde is kun je gewoon niets missen.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Tjonge jonge, al die afkortingen hier. Ze zijn meestal heel logisch, maar na drie keer lezen zie ik het gewoon niet...

Waarschijnlijk helpt mijn ocd mee met de wijze dat ik mijn auto's was maar als je zorgvuldig wast en aandacht voor ieder paneel hetzelfde is kun je gewoon niets missen.

One Click Detail of zo??:eek:
 
Obsessive Compulsive Disorder. Hier niet echt op z'n plek denk ik, maar het is een aandoening waarbij je bijvoorbeeld altijd 15 keer de deur open en dicht moet doen voordat je van huis kan.
 
Dat gezegd hebbende, goed wassen is soms niet een kwestie van één keer met je washmitt eroverheen en klaar, maar soms moet je 2/3/4/5 keer eroverheen om het vuil te verwijderen, zeker als de auto langere tijd niet is gewassen of erg vies is.

Toevallig laatst nog een zwarte Civic gewassen samen met de eigenaar. Ik deed de velgen en banden en hij het koetswerk. Bij het drogen bleek de auto nog erg vuil, met als gevolg een énorme lading krassen en swirls (mede door de bizar zachte lak).
 
In dit geval zeker op zijn plek, voor mij althans, ik kom er niet vanaf namelijk.
Ik ben zeer precies in het aanbrengen/afnemen/volgorde en dergelijke en MOET dit zo doen van mijzelf (en de bijbehorende ocd) waardoor ik dus geen stukken mis met wassen, waxen, ontvetten en dergelijke.
Kost wel veel tijd, dat wel.

Er zijn vele soorten OCD, diegene die jij (@Jansen) noemt is een van de bekendste, maar zeker niet de enigste of een vereiste.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Ferdy
Er zijn vele soorten OCD, diegene die jij (@Jansen) noemt is een van de bekendste, maar zeker niet de enigste of een vereiste.

Zijn ze daar net zo in doorgeslagen als met ADHD?
Tegenwoordig wordt al heel snel overal een label op geplakt, iets te drukke kinderen hebben meteen ADHD.
Iemand met een kleine tik heeft meteen OCD. Of weet ik veel wat.

Maar goed, als jij die bepaalde vorm van OCD hebt kan ik me voorstellen dat je geen plekje mist.
 
  • Leuk
Reactions: Altos