• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Toyota Corolla (bwj 2002)

Vrije Rijder

Detailing addict
25 mrt 2017
144
70
Kerkrade
Het project:
Corolla_vooraanzicht_voor.jpg

Eigenlijk had ik twee dagen uitgetrokken voor deze auto: een Toyota Corolla uit 2002, maar door mijn onervarenheid en de belabberde staat waarin de auto zich bevond, werden dat er meer dan drie…
Op het eerste gezicht zag de auto er best redelijk uit voor een auto van die leeftijd. De auto heeft de eerste jaren van zijn leven in een garage gestaan, waarna hij de laatste tien jaar naar buiten werd verbannen in een straat waar behoorlijke bomen stonden. Weer en wind hadden vrij spel en voor de eigenaar van de auto was het vooral een gebruiksvoorwerp.

Corolla_voorstijl.jpg

Lakschade

Corolla_portier_rv_voor.jpg

Parkeerschade van portier...

Corolla_driekwart_voor.jpg

Voordat ik er aan begon...

Na de eerste wasbeurt met hogedruk en één emmer methode, werden meer beschadigingen zichtbaar. Op de raamstijl linksvoor was een klein gedeelte van de blanke lak af, de motorkap zat vol met steenslag, er zaten behoorlijk diepe krassen op de deuren (parkeerschade van openslaande deuren) en een behoorlijke kras linksachter op de bumper. Verder zat er nog wat schade van een paaltje op de achterbumper. Op het dak waren sporen te zien van bladeren die ingevreten waren in de lak en de lak was verder heel erg dof en zat onder de swirls.

Corolla_verweerde_lak.jpg

Doffe ellende, deze lak...

Corolla_bumperschade_voor.jpg

Schade linksachter

Corolla_verweerde_lak_dak.jpg

Swirls niet goed zichtbaar en de foto maakt er nog wat van...

Corolla_vooraanzicht_gepoetst.jpg

Vooraanzicht na de poetsbeurt.

Corolla_motorkap_gepoetst.jpg

De motorkap, gepoetst en met swirls.

Corolla_tijd_voor_klei.jpg

Tijd voor klei en een voorraad vocht om tot mij te nemen.

Nu de auto goed schoon was begon ik met het klei avontuur. Van de eerste volledige exterieur detail had ik nog een vers stukje klein met Spray&Wipe van Meguiar’s staan, dus daar begon ik mee. Mijn eerste ervaring met deze combi was al niet zo heel erg positief en dat werd nu weer bevestigd. Ondanks goed (en zelfs overmatig sprayen) plakt die klei soms gewoon aan de carrosserie waardoor er nare vlekken ontstaan. Omdat ik wist dat de hoeveelheid klei en glijmiddel niet genoeg zouden zijn had ik in de shop Supernatural Clay Lube en Supernatural Fine Detailing clay van Dodo besteld. Het prijstechnisch gunstigere alternatief bleek helaas niet leverbaar, dus besloot ik deze combi maar eens te proberen. Wat een verademing was dat! Behalve dat de klei veel fijner was (plakt lekker aan de vingers maar niet aan de auto) was het glijmiddel ook heerlijk om mee te werken. Overigens het glijmiddel van Dodo icm de Meguiar’s klei bleek niet zo goed, want gezien de witte waas die er ontstond, leek deze de klei een beetje op te lossen. Maar de klei gleed echter wel een stuk beter dan met de Spray&Wipe. Het laatste stukje klei van Meguiar’s toch maar gebruik om een poppetje van de maken en over te stappen naar de nieuw gekochte.
Achteraf (maar dat is altijd een koe in de kont kijken) was het wellicht beter geweest om een iets zwaardere klei te nemen, want auto zat onder de hars en teer, maar met wat langer doorwerken ben ik er uiteindelijk ook gekomen.


Ik wist dus dat ik hier nogal wat werk aan zou gaan krijgen, haalde de DAP uit de tas en begon met een testspot, zoals de detailbijbel voorschrijft. Ik begon met een oranje Monello pad icm de S17+ van Scholl, maar had al snel door dat dit niet het gewenste resultaat zou opleveren, dus stapte ik over naar het gele pad met de S3 van Scholl. Dat begon er meer op te lijken, maar met name het dak en de motorkap hadden meer dan één hit nodig om weer enigszins toonbaar te worden. De aangevreten lak op het dak bleek ondanks de zware combi (voor een Jap met zachte lak) en verwoede pogingen, niet meer geheel te corrigeren. De diepe krassen die vermoedelijk afkomstig waren uit een krasbox of een oude spons icm halve-emmer-methode, op de motorkap en achterklap gingen er voor het grootste deel wel uit, maar ik kreeg ze er niet helemaal uit.
Na de hele auto met S3 behandeld te hebben (waarvan sommige delen dus twee hits) ging ik over naar het oranje pad met S17+, waarna de laatste ronde gedaan werd met het witte pad icm met Scholl S30.
Over het uiteindelijke resultaat wat ik toen bereik had was ik voor 80 tot 90% tevreden, maar ik herinnerde mij de woorden van een mede-forumlid Michel die zei dat je in de meeste gevallen de krassen er voor dit percentage eruit kreeg. Het resultaat dat ik met schade op de achterbumper had weten te bereiken, stemde mij wel redelijk positief. Ik wist zeker dat ik de krassen er niet helemaal uit zou krijgen, maar het was toch stukken beter gelukt dan ik in eerste instantie gedacht had. De krasjes van de opslaande deuren kreeg ik er ook helemaal uit, dus eigenlijk loop ik hier wat te miepen om niks. De auto is nu eenmaal meer dan vijftien jaar oud, altijd in de krasstraat of krasbox gewassen en staat al meer dan toen jaar buiten.


De volgende stap was een behandeling met Poorboy’s Black Hole, die aangebracht werd met de DAP en handmatig op de plekjes waar ik met de DAP (met grote pad) niet bij kwam. De donkerblauwe kleur is perfect voor dit spul en de meeste kleine krasjes die ik er niet met polijsten uit gekregen had, wist ik met dit spul prima de maskeren. Voordat ik hiermee begon, heb ik de auto eerst helemaal ontvet met een middel dat niet verkocht wordt door Carclean.
Corolla_na_polijst_closeup_lak.jpg

De lak na het zwarte gat...


Corolla_tijd_voor_wax.jpg

Collinite 476S, klaar voor gebruik...

Omdat de auto het hele jaar door buiten staat (en om mijn collectie wat uit te breiden) had ik bij de laatste bestelling ook maar meteen een potje Collinite 476S gekocht, omdat deze een langere standtijd zou hebben dan de 845. Deze laatste stap deed ik ook (voor het grootste deel) met de DAP900 omdat dit sneller en grondiger is dan handmatig in masseren. De dag erna heb ik een tweede laag 476S aangebracht, dit keer echter handmatig om zeker te zijn dat ik geen enkel plekje zou overslaan en dit toch meer het waxgevoel geeft.
Tot slot werden de banden, trims en het overige plastic/rubber behandeld om ze weer een fris uiterlijk te geven. Dit deed ik met een middel dat ik nog in huis had (van System1-2-3). De ramen werden enkel meegenomen tijdens het kleien en daarna met een glas polish (van Trutle) die ik ook nog in huis had. Niet ideaal, maar om de ruiten helemaal schoon te krijgen voldoet dit middel prima.
Persoonlijk ben ik wel tevreden met het resultaat, zeker omdat ik pas met deze hobby begonnen ben en ik pas één auto (die veel beter in de lak zit) hiervoor gedaan heb. Eens kijken wie mij de auto ter beschikking gaat stellen voor de volgende klus.
Hieronder nog een aantal foto's met het uiteindelijke resultaat:

Corolla_driekwart_na.jpg

Na de detailbeurt.

Corolla_eind_dak.jpg

Het dak na de hele klus.

Corolla_eind_motorkap.jpg

De motorkap blinkt weer...

Corolla_eind_motorkap01.jpg

Uit een andere hoek.

Corolla_verweerde_lak_na.jpg

Het spatbord LV.

Corolla_eind_schade_LA.jpg

De schade aan de achterbumper na behandeling.

Corolla_na_polijst_c_stijl.jpg

Glans zit niet in een potje, maar wel in noeste arbeid...

Corolla_beading.jpg

Niet dat ik er om vroeg, maar goed... Van de nood een deugd maken en de beading foto delen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is de voorstijl geworden waar de blanke lak van af is ? En heb je er nog wat bijzonders mee gedaan.
Ik heb dat probleem eerdaags bij de auto van m'n schoonvader.
 
Gewoon lekker lomp met de DAP overheen gegaan, alleen bij het polijsten ontzien. Niet meer schade ontstaan, maar het wordt wel bijgewerkt met spotrepair.
 
  • Leuk
Reactions: Farson
De Toyota staat er weer mooi en glanzend bij:cool: Echt een heel verschil met hoe die er eerst bij stond zeg:eek: Mooi wark voor een eerste keer dappen;)
 
  • Leuk
Reactions: Vrije Rijder
Ali? Action zul je bedoelen... ;)
Weet je... hoewel ik weet dat ik nu het halve forum over mij heen ga krijgen: ik ben niet zo vatbaar voor reclame, merknamen of andere zaken waarmee commercie invloed probeert uit te oefenen op consumenten (en vooral mannen).
Gezien de prijs-kwaliteit zijn ze -voor mij- prima! Natuurlijk zullen er mensen zijn die om een of andere reden bereid zijn het driedubbele voor een poetsdoek te betalen, omdat het misschien wel mooi klinkt dat je alles van merk a, b of x hebt. Met die Action doeken krijg je echt geen krasjes en ze zijn echt niet eerder vuil dan een merkdoek.

Moet soms ook wel eens lachen om mensen die zeggen dat een geurtje van een wax belangrijk is. Ik smeer wax vanwege de bescherming en niet omdat het naar bosbessen of kokos ruikt en ik ga echt niet in het potje hangen om te genieten van die geur.
Toen ik die pot Collinite kreeg, waande ik mij terug in 1978, toen Turtle (het beste merk dat toen in NL te krijgen was) ook verkocht werd in diezelfde potjes en ik dat op de Peugeot 504 van mij pa smeerde.... Mij boeit dat helemaal niet: een product moet doen waarvoor het bedoeld is en voor wax is dat imo een goede bescherming- en mooie beading geven en het liefst zo lang mogelijk.
 
Ziet er goed uit, kerel! :D

ik ben niet zo vatbaar voor reclame, merknamen of andere zaken waarmee commercie invloed probeert uit te oefenen op consumenten (en vooral mannen).
Gezien de prijs-kwaliteit zijn ze -voor mij- prima! Natuurlijk zullen er mensen zijn die om een of andere reden bereid zijn het driedubbele voor een poetsdoek te betalen, omdat het misschien wel mooi klinkt dat je alles van merk a, b of x hebt. Met die Action doeken krijg je echt geen krasjes en ze zijn echt niet eerder vuil dan een merkdoek.

Ik gebruik de goedkopere doeken als hoeren-doekjes. (Action bijv) Ik ben zelf ook niet vatbaar voor de dingen ie jij noemt, maar kwaliteitsverschil is er zeer zeker wel. :D De goedkopere MF-doeken hebben toch wel een andere vezel en ook minder per cm2. Ook zijn de doeken sneller rijp voor het vuilnis. ;)

Maar... Fair enough! Tot op een zeker punt betaal je voor de kwaliteit van een product, dan ineens passeer je een fijn lijntje en betaal je voor merk/verpakking/etc. :D
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties! Voor mij is dat toch een teken dat ik op de goede weg zit maar ik ben mij ervan bewust dat ik ook nog heel veel (van jullie) kan leren. Ik denk dat er in sommige details en werkwijze nog wel wat te verbeteren valt, maar dat komt met de tijd wel. In de toekomst wil ik wel eens gaan experimenteren met wetsanding en het renoveren van koplampen. Daarvoor moet ik eerst maar eens naar een sloperij, maar da's meer wat voor de wintermaanden.

Maak je niet druk. Ik gebruik ook merkloze dingen. Ze leken erg op ali doeken.
Druk maken doe ik niet, zeker niet om dit soort futiliteiten... ;)

@Vrije Rijder Erg knap gedaan.
Ik begin blauwe auto's die mooi in de wax staan echt steeds mooier te vinden... (nooit gedacht)
Kleuren zijn erg modegevoelig en in die tijd was blauw (en grijs, maar dat is tijdloos) erg gewilde kleuren.

Wauw! Mooi resultaat behaald hoor! Mooie kleur blauw ook zeg.
Altijd leuk om een uitgebreid verslag te lezen, foto's erbij, kortom een prima show-off;)
De eerste keer Dappen (is dat een werkwoord?) was ik vergeten om foto's van voordat ik begon te maken, dat gebeurt mij niet meer... :)

Ziet er goed uit!
Thnx!

Mooi opgeknapt
Goede tips gekregen van iemand.... ;)

De geur van een wax vind ik niet het belangrijkst, maar als de wax lekker ruikt dan is dan een fijne bijkomstigheid.
Een mooie vrouw met een lekker luchtje op vind ik toch net wat aantrekkelijker dan een mooie vrouw die naar een penetrant chemisch luchtje ruikt:p
Bij een vrouw lig ik dan ook met mijn neus op of zelfs... nee, dat ga ik niet opschrijven... ;)

Ziet er goed uit, kerel! :D

Ik gebruik de goedkopere doeken als hoeren-doekjes. (Action bijv) Ik ben zelf ook niet vatbaar voor de dingen ie jij noemt, maar kwaliteitsverschil is er zeer zeker wel. :D De goedkopere MF-doeken hebben toch wel een andere vezel en ook minder per cm2. Ook zijn de doeken sneller rijp voor het vuilnis. ;)

Maar... Fair enough! Tot op een zeker punt betaal je voor de kwaliteit van een product, dan ineens passeer je een fijn lijntje en betaal je voor merk/verpakking/etc. :D
Het was helaas geen weer om in de string te werken... Mijn punt met doekjes e.d. is wel duidelijk en jij vertaald dat weer mooi in Jip & Janneke taal. Bij waxen of glaze heb ik ook van die hoerendoekjes niet meer dan één nodig om de hele auto op de poetsen, als je dat spul maar niet te dik opbrengt. Bij polijsten verslind ik wel doekjes, maar dat is bij de merkdoeken precies zo.

Mooi stukkie detailwerk!
De lak leent zich er ook lekker voor
Dat is ook wel het mooie aan verweerde lak, je hebt er echt resultaat van. Al moet ik bekennen dat ik blij was dat ik klaar was, want het was toch echt veel meer werk dan ik gedacht had.
 
Lekker bezig en leuk verslag! Niet dat ik mij aangesproken voel om daar wat van te zeggen, maar 1 emmer systeem? o_O