Hi All,
Nadat ik vorige jaar (als eerste echte detail ervaring) de auto had aangepakt van mijn schoonvader (zie hier), had hij besloten hem een paar maanden later te verkopen en een nieuwe aan te schaffen.
Dus toen hij weer met vakantie ging, kwam het verzoek om ook deze nieuwe auto onder behandeling te nemen.
Met alle liefde natuurlijk!
De auto waar het om gaat:
Inspectie
Deze had bij aanvang een aantal schades/defecten. Sowieso had elke hoek van de auto een schaafplek of ergere beschadiging. Hieronder een kleine selectie:
de algehele staat van de lak was vooral lichte swirls op de hoge delen. (was straat) krassen op de onderste stukken van vooral de portieren en kofferbak.
Wassen
Allereerst begonnen met het reinigen van de motorruimte. Eerst de electra hierbij afgedekt met plastic zakken en toen ingespoten met APC. Ingewerkt met een borstel en toen met beleid (en een zachten straal uit drukspuit) alle delen afgespoten met water. Hierna ingespoten met de 303 earospace protectant en afgenomen met een aantal MF doeken.
Voor:
Na:
Na de motorruimte verder gegaan met het wassen en chemisch reinigen van de lak. Hierbij de volgende stappen (globaal) gehanteerd:
- Pre wash (TFR)
- Hier overheen Foam
- Afspuiten
- Wassen DDJ BtbM
- Afspuiten
- Lage delen met Autglym tar and glue remover en plekjes licht ingewerkt met MF doek
- Afspuiten
- Non-Ferro gehele auto en inwerken met mitt
- Afspuiten
- Drogen
- Kleien
- Wassen
- Afspuiten
- Drogen
(vanwege het warme weer ervoor gekozen om de auto eerste te drogen en daarna pas te kleien)
Aantal voor en na shots:
De banden met het wassen natuurlijk meegenomen (wassen, non ferro, wassen, afspuiten, drogen. Velg in de PBW sealant en band in de Waxaddict slicks)
Tijdens het wassen kwam ik deze ook nog tegen. Volgens protocol verwijderd en verwerkt (föhnen, los halen, wattenschijfje met Tar and glue remover (5 a 10 min) als laatste met een MF doek met S&W eroverheen) :
Polijsten
Na het voorbereidend werk, was het tijd om de auto daadwerkelijk te gaan polijsten. Na een testspot bleek dat Mezzo op Oranje al een heel eind kon corrigeren. Dit heb ik dan ook op het overgrote deel van de lak gebruikt. Echter op de onderste delen van de portieren waren de krassen dermate hardnekkig (mede ook door de holling in de portier) dat ik deze met Veloce op geel (4" pads) heb gedaan. Dit ook pas na eerste een paar hits met oranje en mezzo en (te) weinig resultaat.
Heb tijdens het polijsten weer enorm veel geleerd. Vooral ook in de techniek weer, om dus juist soms kleinere stukken te doen zodat je ze efficiënter aanpakt en niet 4 hits hoeft te doen maar dan maar 1 of 2. Daarnaast ook overal dat het goed inspecteren van de lak dus belangrijk is, zo kwam ik er vrij laat achter dat die krassen onderin echt nog niet weg waren..
De schades op de hoeken heb ik zo goed als kan aangepakt waarbij degene met echt stukken lak weg als volgt:
- Putjes met een potlood met gum op de achterkant en een klein 2500 grit schuurpapier licht opgeschuurd (randjes)
- Reinigen met EX
- aantippen met de ultra fine sticks en de lakstift
- uurtje drogen
- herhalen totdat klaar
- Aantal dagen laten uitharden
- Vlakschuren op de lak
- Opnieuw polijsten
Je ziet de schades nog iets maar lang niet meer zo duidelijk als dat het was (eigenaar is super blij en dat is belangrijk gezien het mijn schoonvader is
).
Voor:
Na:
Interieur
Het interieur had niet heel veel liefde nodig omdat het tot nu toe keurig behandeld was/is. Echter hier en daar wel een vlek in de bekleding en elke interieur knapt op van een beetje dressing
Plaatjes voor:
en tijdens/Na:
Gebruikte middelen:
- George extractor (PBW interior cleaner)
- PBW Natural look
- Nanolex interior cleaner
- Valet pro kwastje
Afsluiting
Al met al ben ik effectief denk ik zon 20 uur met de auto bezig geweest verdeeld over 2 weken. Het was een flinke klus maar ik heb een hoop nieuwe dingen weer kunnen leren en het resultaat ben ik ook zeer content mee. Laatste les die ik heb geleerd bij het details buiten... wacht nooit te lang met het aanbrengen van een LSP.
Helaas heb ik een week moeten wachten na het polijsten voordat ik kon wassen en beschermen (ook omdat ik nog aan het twijfelen was over was of coating). In deze week was het erg warm (veel zon) en was er stuifmeel op de auto terecht gekomen. Deze ecombi heeft ervoor gezorgd dat ik in de laatste wasbeurt erachter kwam dat de lak plots niet meer zo glad aanvoelde...
Gelukkig goed kunnen oplossen met kleien, maar zonde van de tijd en het werk natuurlijk...
Als LSP heb ik de WA vortex gesmeerd en op het glas nog een laagje TW Clearvue.
Bedankt voor het lezen!
Nadat ik vorige jaar (als eerste echte detail ervaring) de auto had aangepakt van mijn schoonvader (zie hier), had hij besloten hem een paar maanden later te verkopen en een nieuwe aan te schaffen.
Met alle liefde natuurlijk!
De auto waar het om gaat:
Inspectie
Deze had bij aanvang een aantal schades/defecten. Sowieso had elke hoek van de auto een schaafplek of ergere beschadiging. Hieronder een kleine selectie:
de algehele staat van de lak was vooral lichte swirls op de hoge delen. (was straat) krassen op de onderste stukken van vooral de portieren en kofferbak.
Wassen
Allereerst begonnen met het reinigen van de motorruimte. Eerst de electra hierbij afgedekt met plastic zakken en toen ingespoten met APC. Ingewerkt met een borstel en toen met beleid (en een zachten straal uit drukspuit) alle delen afgespoten met water. Hierna ingespoten met de 303 earospace protectant en afgenomen met een aantal MF doeken.
Voor:
Na:
Na de motorruimte verder gegaan met het wassen en chemisch reinigen van de lak. Hierbij de volgende stappen (globaal) gehanteerd:
- Pre wash (TFR)
- Hier overheen Foam
- Afspuiten
- Wassen DDJ BtbM
- Afspuiten
- Lage delen met Autglym tar and glue remover en plekjes licht ingewerkt met MF doek
- Afspuiten
- Non-Ferro gehele auto en inwerken met mitt
- Afspuiten
- Drogen
- Kleien
- Wassen
- Afspuiten
- Drogen
(vanwege het warme weer ervoor gekozen om de auto eerste te drogen en daarna pas te kleien)
Aantal voor en na shots:
De banden met het wassen natuurlijk meegenomen (wassen, non ferro, wassen, afspuiten, drogen. Velg in de PBW sealant en band in de Waxaddict slicks)
Tijdens het wassen kwam ik deze ook nog tegen. Volgens protocol verwijderd en verwerkt (föhnen, los halen, wattenschijfje met Tar and glue remover (5 a 10 min) als laatste met een MF doek met S&W eroverheen) :
Polijsten
Na het voorbereidend werk, was het tijd om de auto daadwerkelijk te gaan polijsten. Na een testspot bleek dat Mezzo op Oranje al een heel eind kon corrigeren. Dit heb ik dan ook op het overgrote deel van de lak gebruikt. Echter op de onderste delen van de portieren waren de krassen dermate hardnekkig (mede ook door de holling in de portier) dat ik deze met Veloce op geel (4" pads) heb gedaan. Dit ook pas na eerste een paar hits met oranje en mezzo en (te) weinig resultaat.
Heb tijdens het polijsten weer enorm veel geleerd. Vooral ook in de techniek weer, om dus juist soms kleinere stukken te doen zodat je ze efficiënter aanpakt en niet 4 hits hoeft te doen maar dan maar 1 of 2. Daarnaast ook overal dat het goed inspecteren van de lak dus belangrijk is, zo kwam ik er vrij laat achter dat die krassen onderin echt nog niet weg waren..
De schades op de hoeken heb ik zo goed als kan aangepakt waarbij degene met echt stukken lak weg als volgt:
- Putjes met een potlood met gum op de achterkant en een klein 2500 grit schuurpapier licht opgeschuurd (randjes)
- Reinigen met EX
- aantippen met de ultra fine sticks en de lakstift
- uurtje drogen
- herhalen totdat klaar
- Aantal dagen laten uitharden
- Vlakschuren op de lak
- Opnieuw polijsten
Je ziet de schades nog iets maar lang niet meer zo duidelijk als dat het was (eigenaar is super blij en dat is belangrijk gezien het mijn schoonvader is
Voor:
Na:
Interieur
Het interieur had niet heel veel liefde nodig omdat het tot nu toe keurig behandeld was/is. Echter hier en daar wel een vlek in de bekleding en elke interieur knapt op van een beetje dressing
Plaatjes voor:
en tijdens/Na:
Gebruikte middelen:
- George extractor (PBW interior cleaner)
- PBW Natural look
- Nanolex interior cleaner
- Valet pro kwastje
Afsluiting
Al met al ben ik effectief denk ik zon 20 uur met de auto bezig geweest verdeeld over 2 weken. Het was een flinke klus maar ik heb een hoop nieuwe dingen weer kunnen leren en het resultaat ben ik ook zeer content mee. Laatste les die ik heb geleerd bij het details buiten... wacht nooit te lang met het aanbrengen van een LSP.
Helaas heb ik een week moeten wachten na het polijsten voordat ik kon wassen en beschermen (ook omdat ik nog aan het twijfelen was over was of coating). In deze week was het erg warm (veel zon) en was er stuifmeel op de auto terecht gekomen. Deze ecombi heeft ervoor gezorgd dat ik in de laatste wasbeurt erachter kwam dat de lak plots niet meer zo glad aanvoelde...
Gelukkig goed kunnen oplossen met kleien, maar zonde van de tijd en het werk natuurlijk...
Als LSP heb ik de WA vortex gesmeerd en op het glas nog een laagje TW Clearvue.
Bedankt voor het lezen!