• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Turbo's Octavie gepoetst

turbopoetser

Detailing chief
14 mei 2015
51
75
Na inmiddels een paar jaar de poetsmachine al in de kast hebben liggen, lukte het deze zomer een tweetal dagen in te plannen voor een volledige detail. Mijn 16-jaar oude Octavia heeft zeer vermoedelijk nog nooit eerder een polijstmachine gezien in zijn leven, gezien ik als 3e eigenaar de auto particulier kocht van de 2e eigenaar die de auto ook weer particulier overnam van de eerste eigenaar. Dat was een bekende van hem (een collega) Had de auto door een garage of handelaar verkocht geweest, was er wel kans die een keer gepoetst was geweest voor verkoop, bedoel ik maar te zeggen.

Door structurele tijdnood (kleine kinderen en baan - kies je zelf voor), veel tijd die vooralsnog opgaat aan onderhoud en reparaties (doe ik ook zoveel mogelijk zelf) en gebrek aan goede poetsplek (het moet allemaal voor de deur, geen bescherming tegen zon of regen) maakten dat ik er niet eerder tijd voor had kunnen maken. Auto wassen mét kinderen klinkt altijd heel leuk - geen idee hoe jullie dat doen, maar bij mij gaat dat altijd mis. Ik let even niet op en er gaat een zanddoek of washmitt (in verleden spons) over de lak of ze klauteren met natte zandvoeten door het interieur.
Dit keer had ik er tijd voor, kinderen onder dak en voor de auto had ik ook onderdak: een volledig oprit en garage!

Mijn doel was om sinds ik de auto in bezit heb (nu zo'n 5 jaar) een volledige 'quick and dirty' detail te doen. De eerste paar jaren heb ik me geweid aan reparaties en groot achterstallig en preventief onderhoud. Het ging me in de eerste plek nog niet zozeer om de lak perfect te krijgen, daarvoor heeft de auto gewoonweg al teveel defecten en is herstel alleen nog mogelijk door opnieuw spuiten of spotrepair. Steenslag zit overal, de lak is op sommige delen zelfs niet keurig dekkend (in hoekjes en randjes, dat zie je alleen als je goed kijkt) en hier en daar zelfs plekjes roest. Ik wil de auto af en toe (zeg eens in de 3 a 4 weken) even een sopje geven met de wasmitt en dat gaat super snel en makkelijk als de lak goed glad is en in de wax staat. Dan hecht het vuil ook niet zo en ben je zo klaar.

Tot slot heb ik me ooit ertoe laten verleiden Ceramic Coating aan te schaffen en wilde dat ook eens toepassen. Ik heb dat op het dak en en motorkap en dorpels toegepast. Daarover later meer hier of in een ander topic.

Mogelijk dat ik in de toekomst me verder op kleinere stukken van de auto kan richten om betere resultaten te verkrijgen, maar nogmaals dat is niet mijn hoofddoel, hooguit kan ik op deze oude auto oefenen met uitdagende plekken.

Genoeg geleuterd, eerst maar eens een paar foto's.

- Even tussendoor -
In mijn vakantie trof ik de auto aan op een openbare parkeerplek met de achterdeur van de auto naast me in het portier gedrukt. Dit was daags voordat ik wilde gaan polijsten . Leuk als je dit zo aantreft; had ik meteen wat te doen. Op de foto heb ik het portier al 'bevrijd' uit zijn benarde positie:
IMG_1843.jpg Detailfoto: IMG_1848.jpg

De krassen waren al te voelen met mijn nagel, dus helemaal wegpolijster was niet meer mogelijk. Dit is tot hoever ik het hersteld kreeg. Stap 1: 3,5" wol pad met Monello Raffini Veloce Premium Compound. Daarna met een gele 3,5" pad, ook weer met dezelfde compound.
IMG_1886.jpg

--

Dan nu terug naar de volledige auto. Ik heb de hele auto gedaan met Monello Raffini Veloce Premium Compound op een 5,5" oranje pad. Daarna nog een stukje geprobeerd wat het resultaat was als ik het finishte met de zwarte pad en Monello Nano Finishing Polish, maar kon werkelijk geen enkel verschil zien met als ik het zo liet zoals het resultaat was met de oranje pad met de Compound.... Vooraf de hele auto gekleid met zware grijze klei. Gek genoeg kreeg ik daarvan helemaal geen marring of doffe lak. De auto knapte alleen daar al zichtbaar van op!

Dak.
Ik ben begonnen bij het dak.
Voor
IMG_1865.jpg IMG_1868.jpg

Na
IMG_1876.jpg IMG_1873.jpg IMG_1895.jpg IMG_1907.jpg

Ik had best veel last hard wordende / verstuivend polijstresidu. Ik kreeg het ook steeds minder goed weer verwijderd. Al veel over gelezen op het forum dat ik oa te weinig middel heb gebruikt en/of het is niet nat genoeg geweest (ik bevochtigde de pad wel steeds met detailerspray)
Op de foto hieronder is te zien hoe hard de polijstpasta steeds werd.

IMG_1880.jpg IMG_1881.jpg
Dit zorgde ervoor dat er allerlei poetsresten als spetters zich verder op de auto zich verspreidden (lijkt wel verf!) die ik alleen verwijderd kreeg met mijn nagel en daar dus weer kleine krasjes van kreeg (en misschien met een MF doekje met Alcohol bedenk ik me nu? Het zit er tenslotte nog op )
IMG_1925.jpg

Straks post ik nog wat detail foto's van de motorkap klus, maar nu alvast even het eindresultaat:
IMG_1904.jpg IMG_1920.jpg IMG_1912-2.jpg IMG_1917.jpg

Nogmaals, zoals te zien is: lang niet perfect, maar zo te zien geen swirls en voor nu een mooi start punt gemaakt:
IMG_1905.jpg


Zelf ben ik redelijk tevreden, gezien dit misschien mijn 3e polijstpoging is (eerste op een cursus, tussendoor ooit een keer de motorkap geprobeerd, maar daarover later meer)
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat!
Werkte je in de zon? Zo ja, dan droogde het polijstmiddel te snel op.
Op de foto met de blauwe MF doek lijkt het mij ook dat je teveel product hebt gebruikt. Het koetswerk moet echt wel koud aanvoelen als je er aan begint.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
@Brad niet in de zon, maar wel buiten in de schaduw. Merkte wel dat de zon soms even door de boombladeren heen scheen. Ook vielen er voortdurend kleine droge takjes etc uit de boom op het dak dus heb ‘m al gauw in de garage gezet.. Maar het was sowieso lekker warm, zo’n 21-23°C als ik me goed herinner. Ben later dus in de garage verder gegaan. Maar het was een warme dag! Had idd het idee dat het spul te heet werd tijdens het polijsten. Oplossing wat ik had gelezen is meer product gebruiken maar jij zegt juist minder.

Dat zijn precies de dingen waar ik nog mee oefen moet.
 
Peter, een goede test om een idee te krijgen over de temperatuur: trek als je een stuk gepolijst hebt, en last hebt van stof de pad van de machine en voel hoe warm de backingplate en de achterkant van de pad zijn, dan heb je een idee over de temperatuur (en als je je vingers begint te verbranden aan de pad, gaat de lijm van het velcro loslaten).

Ik weet niet of de truc van het vooraf inspuiten van de pad met wat spray&wipe hebt gebruikt, dat drukt de temperatuur wat en vermindert het stoffen een beetje. Verder zoals @Istnogferarie ook al aangeeft, ook regelmatig tussendoor de pad schoonmaken (of wisselen met een schone). Verwijderen van polijstmiddel kan op verschillende manieren, en even kijken wat je het beste past:
- gepolijste delen (en er omheen) opnieuw wassen
- verwijderen met alcohol (IPA), prep of eraser of soortgelijk product
- verwijderen met quick detailer /spray & wipe

Ik weet niet welke klei je hebt gebruikt, maar een redelijk harde lak (zoals jouw auto waarschijnlijk heeft) heeft eigenlijk alleen last van marring bij een heel agressieve klei.

Overigens moet je met handschoenen aan gaan detailen: dat voorkomt dat je gaat krabben. ;)
 
Hoe vaak heb je je pad schoon gemaakt?
Kijk, hier val ik door de mand geloof ik o_O Ik heb alleen tussendoor met een soort plastic kam even de opgedroogde polijst resten verwijderd van de pad. Wat is nou typisch de grootte van het oppervlak wat je met 1 pad kan doen? Ik begon al halverwege het dak (dat leek mij snel) last te krijgen van dat het polijstresidu te hard werd, moeilijk te verwijderen en daarna als plakkerige korrels zichzelf op andere plekken op de auto vast ging kleven. Daarom dat ik niet zo gauw dacht aan pad schoonmaken, ik zat vast in de gedachte dat ik iets verkeerd deed qua hoeveelheid product (steeds 4 a 5 erwtjes op een pad)

@Cordoba
Wat de temperatuur van de pad betreft; die leek telkens wel mee te vallen. Ik vroeg me idd af hoe heet de boel nu eigenlijk werd en ik mijn pad aan het opbranden was, maar als ik telkens de pad voelde leek dat wel mee te vallen, naar mijn idee. Toch leek het alsof het polijstmiddel telkens te heet / droog werd. Ik had zelfs een stukje geprobeerd waarbij de lak nog ietsje vochtig was (ik sprayde dan een beetje detailer spray op de lak voor ik begon polijsten) Maar dat leek ook niet te helpen en werd daardoor al snel een te natte bende wat ik me ervan herinner.

Ik heb telkens tussen elke pass de polijstpad ingespoten met detailer spray. Wist niet dat je én de pad én de auto (althans het stuk waar je mee bezig bent) gewoon tussendoor opnieuw even kan wassen, dat is wel een goeie!

Ik weet niet welke klei je hebt gebruikt, maar een redelijk harde lak (zoals jouw auto waarschijnlijk heeft) heeft eigenlijk alleen last van marring bij een heel agressieve klei.
Ik heb de grijze klei van Auto Finesse gebruikt, ik dacht dat ik destijds de meest zware klei had uitgezocht omdat ik die dan wilde gebruiken telkens voor als ik ga polijsten. Ik lees dat dit een gemiddeld zware klei is. Ik heb ook nog een veel zachtere, die kan prima en veilig gebruikt worden zonder dat polijsten nodig is daarna.
claybar.jpg



Trouwens een irritant verschijnsel daags na het wassen; je ziet dan een soort 'druipers' op plekken waar water achter materiaal vandaan kan lekken zoals onderop bij de dorpels of bij de spiegelkappen (laatste voorbeeld/foto even geleend van een andere auto waar ik het ook zag)

IMG_1942.jpg IMG_1966.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen tussendoor met een soort plastic kam even de opgedroogde polijst resten verwijderd van de pad. Wat is nou typisch de grootte van het oppervlak wat je met 1 pad kan doen?
Oef, niet schoonmaken is een No-Go :p Normaliter maak je een pad schoon na 1-2 hits. Een ''hit'' is wanneer je een pad pakt, hier 3-4 erwten polijstmiddel op doet, vervolgens een werkvlak van zo'n 50x50 cm polijst totdat het polijstmiddel is doorgewerkt. (Wordt transparanter)
Een nieuwe hit zou betekenen dat je dit proces opnieuw doet.

Afhankelijk van de grofheid van je combinatie van pad + polijstmidden (en dus hoe hard de combi moet werken / vuil oppakt) pak ik na elke 1-2 hits een andere pad of maak de huidige schoon. Dit kan je met een beetje Dreft en lauw-warm water prima doen. Vervolgen de pad tussen je vlakke handen uitdrukken, vochtige pad op de machine doen en even de machine aanzetten (stand 2-3 beginnen) om het meeste van het water eruit te slingeren.

Een pad die volloopt met polijstmiddel en vuil, die zal:

* Sneller warm worden en slijten.
* Minder corrigeren.


Op de foto met de blauwe doek: Hmm.. Het polijstmiddel is niet transparant geworden en flink aan het gummen. Lijkt mij dat je teveel product hebt gebruikt + de boel te warm is geworden. (Mede door de vieze pads)


Harde of zachte klei, bij beide is het belangrijk om genoeg glijmiddel te gebruiken. ;)


Bende die nadien uit de kieren en naden komt: Tja, als het polijstmiddel overal heen slingers en de kieren volgeblaft zitten met product, dan zal dit inderdaad gaan uitlopen als het geregend heeft o.i.d. ;) Goed schoonmaken tijdens of wassen ná het polijsten hoort er bij.
 
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
“Trouwens een irritant verschijnsel daags na het wassen; je ziet dan een soort 'druipers' op plekken waar water achter materiaal vandaan kan lekken zoals onderop bij de dorpels of bij de spiegelkappen (laatste voorbeeld/foto even geleend van een andere auto waar ik het ook zag)”

Bekijk bijlage 119737 Bekijk bijlage 119738

Geen last meer van sinds ik de Monello Maestro gebruik ....
 
Voor een 5,5" pad is 3 erwtjes al genoeg, laat staan voor een 3,5 of 4" pad. Sprayen op de lak heeft nauwelijk invloed, omdat de warmte via het plaatwerk toch snel wegvloeit, en de pad daar nauwelijks koeling van heeft. Als je op de pad sprayed, wordt de vloeistof opgenomen in de pad en als de pad warm wordt verdampt dit, waardoor de temperatuur van de pad minder snel oploopt. Daarnaast loopt de pad dicht door een overmaat aan polijstmiddel, en kan daardoor ook zijn warmte minder goed kwijt, én het duurt veel langer voor het polijstmiddel afbreekt naar een kleinere korrel (want pakweg 2x te veel polijstmiddel). Als je minder polijstmiddel gebruikt heb je ook minder snel last dat de pad dichtloopt, dus ook minder vaak reinigen nodig. Kort gezegd een aantal kleine foutjes die bij elkaar optellen, waardoor je niet het maximale resultaat haalt.

Wat de druipers betreft: als ik de auto heb gewassen loop ik 'm nog een keer na, en ga met een doek door de sponningen. De spiegelkappen kun je met het puntje van een droogdoek doorheen, en dan ben je al veel water uit de kap kwijt.
 
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
Wauw wat een goede adviezen hier - super bedankt!

Ik weet dus nu dat ik
- minder product op de pads kan gebruiken
- tussen elke 1 a 2 hits de pad even schoonmaken
- ná het polijsten opnieuw het oppervlak wassen

Wat die druipers betreft; die kwamen dus na een paar regenbuien een paar dagen later tevoorschijn. Dus ik had niet het idee dat het te maken had met dat ik zelf niet schoon genoeg gewerkt zou hebben. Maar daar kan ik naast zitten!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba

Vergelijkbare onderwerpen