Na inmiddels een paar jaar de poetsmachine al in de kast hebben liggen, lukte het deze zomer een tweetal dagen in te plannen voor een volledige detail. Mijn 16-jaar oude Octavia heeft zeer vermoedelijk nog nooit eerder een polijstmachine gezien in zijn leven, gezien ik als 3e eigenaar de auto particulier kocht van de 2e eigenaar die de auto ook weer particulier overnam van de eerste eigenaar. Dat was een bekende van hem (een collega) Had de auto door een garage of handelaar verkocht geweest, was er wel kans die een keer gepoetst was geweest voor verkoop, bedoel ik maar te zeggen.
Door structurele tijdnood (kleine kinderen en baan - kies je zelf voor), veel tijd die vooralsnog opgaat aan onderhoud en reparaties (doe ik ook zoveel mogelijk zelf) en gebrek aan goede poetsplek (het moet allemaal voor de deur, geen bescherming tegen zon of regen) maakten dat ik er niet eerder tijd voor had kunnen maken. Auto wassen mét kinderen klinkt altijd heel leuk - geen idee hoe jullie dat doen, maar bij mij gaat dat altijd mis. Ik let even niet op en er gaat een zanddoek of washmitt (in verleden spons) over de lak of ze klauteren met natte zandvoeten door het interieur.
Dit keer had ik er tijd voor, kinderen onder dak en voor de auto had ik ook onderdak: een volledig oprit en garage!
Mijn doel was om sinds ik de auto in bezit heb (nu zo'n 5 jaar) een volledige 'quick and dirty' detail te doen. De eerste paar jaren heb ik me geweid aan reparaties en groot achterstallig en preventief onderhoud. Het ging me in de eerste plek nog niet zozeer om de lak perfect te krijgen, daarvoor heeft de auto gewoonweg al teveel defecten en is herstel alleen nog mogelijk door opnieuw spuiten of spotrepair. Steenslag zit overal, de lak is op sommige delen zelfs niet keurig dekkend (in hoekjes en randjes, dat zie je alleen als je goed kijkt) en hier en daar zelfs plekjes roest. Ik wil de auto af en toe (zeg eens in de 3 a 4 weken) even een sopje geven met de wasmitt en dat gaat super snel en makkelijk als de lak goed glad is en in de wax staat. Dan hecht het vuil ook niet zo en ben je zo klaar.
Tot slot heb ik me ooit ertoe laten verleiden Ceramic Coating aan te schaffen en wilde dat ook eens toepassen. Ik heb dat op het dak en en motorkap en dorpels toegepast. Daarover later meer hier of in een ander topic.
Mogelijk dat ik in de toekomst me verder op kleinere stukken van de auto kan richten om betere resultaten te verkrijgen, maar nogmaals dat is niet mijn hoofddoel, hooguit kan ik op deze oude auto oefenen met uitdagende plekken.
Genoeg geleuterd, eerst maar eens een paar foto's.
- Even tussendoor -
In mijn vakantie trof ik de auto aan op een openbare parkeerplek met de achterdeur van de auto naast me in het portier gedrukt. Dit was daags voordat ik wilde gaan polijsten . Leuk als je dit zo aantreft; had ik meteen wat te doen. Op de foto heb ik het portier al 'bevrijd' uit zijn benarde positie:
Detailfoto: 
De krassen waren al te voelen met mijn nagel, dus helemaal wegpolijster was niet meer mogelijk. Dit is tot hoever ik het hersteld kreeg. Stap 1: 3,5" wol pad met Monello Raffini Veloce Premium Compound. Daarna met een gele 3,5" pad, ook weer met dezelfde compound.

--
Dan nu terug naar de volledige auto. Ik heb de hele auto gedaan met Monello Raffini Veloce Premium Compound op een 5,5" oranje pad. Daarna nog een stukje geprobeerd wat het resultaat was als ik het finishte met de zwarte pad en Monello Nano Finishing Polish, maar kon werkelijk geen enkel verschil zien met als ik het zo liet zoals het resultaat was met de oranje pad met de Compound.... Vooraf de hele auto gekleid met zware grijze klei. Gek genoeg kreeg ik daarvan helemaal geen marring of doffe lak. De auto knapte alleen daar al zichtbaar van op!
Dak.
Ik ben begonnen bij het dak.
Voor

Na

Ik had best veel last hard wordende / verstuivend polijstresidu. Ik kreeg het ook steeds minder goed weer verwijderd. Al veel over gelezen op het forum dat ik oa te weinig middel heb gebruikt en/of het is niet nat genoeg geweest (ik bevochtigde de pad wel steeds met detailerspray)
Op de foto hieronder is te zien hoe hard de polijstpasta steeds werd.

Dit zorgde ervoor dat er allerlei poetsresten als spetters zich verder op de auto zich verspreidden (lijkt wel verf!) die ik alleen verwijderd kreeg met mijn nagel en daar dus weer kleine krasjes van kreeg (en misschien met een MF doekje met Alcohol bedenk ik me nu? Het zit er tenslotte nog op )

Straks post ik nog wat detail foto's van de motorkap klus, maar nu alvast even het eindresultaat:

Nogmaals, zoals te zien is: lang niet perfect, maar zo te zien geen swirls en voor nu een mooi start punt gemaakt:

Zelf ben ik redelijk tevreden, gezien dit misschien mijn 3e polijstpoging is (eerste op een cursus, tussendoor ooit een keer de motorkap geprobeerd, maar daarover later meer)
Door structurele tijdnood (kleine kinderen en baan - kies je zelf voor), veel tijd die vooralsnog opgaat aan onderhoud en reparaties (doe ik ook zoveel mogelijk zelf) en gebrek aan goede poetsplek (het moet allemaal voor de deur, geen bescherming tegen zon of regen) maakten dat ik er niet eerder tijd voor had kunnen maken. Auto wassen mét kinderen klinkt altijd heel leuk - geen idee hoe jullie dat doen, maar bij mij gaat dat altijd mis. Ik let even niet op en er gaat een zanddoek of washmitt (in verleden spons) over de lak of ze klauteren met natte zandvoeten door het interieur.
Dit keer had ik er tijd voor, kinderen onder dak en voor de auto had ik ook onderdak: een volledig oprit en garage!
Mijn doel was om sinds ik de auto in bezit heb (nu zo'n 5 jaar) een volledige 'quick and dirty' detail te doen. De eerste paar jaren heb ik me geweid aan reparaties en groot achterstallig en preventief onderhoud. Het ging me in de eerste plek nog niet zozeer om de lak perfect te krijgen, daarvoor heeft de auto gewoonweg al teveel defecten en is herstel alleen nog mogelijk door opnieuw spuiten of spotrepair. Steenslag zit overal, de lak is op sommige delen zelfs niet keurig dekkend (in hoekjes en randjes, dat zie je alleen als je goed kijkt) en hier en daar zelfs plekjes roest. Ik wil de auto af en toe (zeg eens in de 3 a 4 weken) even een sopje geven met de wasmitt en dat gaat super snel en makkelijk als de lak goed glad is en in de wax staat. Dan hecht het vuil ook niet zo en ben je zo klaar.
Tot slot heb ik me ooit ertoe laten verleiden Ceramic Coating aan te schaffen en wilde dat ook eens toepassen. Ik heb dat op het dak en en motorkap en dorpels toegepast. Daarover later meer hier of in een ander topic.
Mogelijk dat ik in de toekomst me verder op kleinere stukken van de auto kan richten om betere resultaten te verkrijgen, maar nogmaals dat is niet mijn hoofddoel, hooguit kan ik op deze oude auto oefenen met uitdagende plekken.
Genoeg geleuterd, eerst maar eens een paar foto's.
- Even tussendoor -
In mijn vakantie trof ik de auto aan op een openbare parkeerplek met de achterdeur van de auto naast me in het portier gedrukt. Dit was daags voordat ik wilde gaan polijsten . Leuk als je dit zo aantreft; had ik meteen wat te doen. Op de foto heb ik het portier al 'bevrijd' uit zijn benarde positie:


De krassen waren al te voelen met mijn nagel, dus helemaal wegpolijster was niet meer mogelijk. Dit is tot hoever ik het hersteld kreeg. Stap 1: 3,5" wol pad met Monello Raffini Veloce Premium Compound. Daarna met een gele 3,5" pad, ook weer met dezelfde compound.

--
Dan nu terug naar de volledige auto. Ik heb de hele auto gedaan met Monello Raffini Veloce Premium Compound op een 5,5" oranje pad. Daarna nog een stukje geprobeerd wat het resultaat was als ik het finishte met de zwarte pad en Monello Nano Finishing Polish, maar kon werkelijk geen enkel verschil zien met als ik het zo liet zoals het resultaat was met de oranje pad met de Compound.... Vooraf de hele auto gekleid met zware grijze klei. Gek genoeg kreeg ik daarvan helemaal geen marring of doffe lak. De auto knapte alleen daar al zichtbaar van op!
Dak.
Ik ben begonnen bij het dak.
Voor


Na




Ik had best veel last hard wordende / verstuivend polijstresidu. Ik kreeg het ook steeds minder goed weer verwijderd. Al veel over gelezen op het forum dat ik oa te weinig middel heb gebruikt en/of het is niet nat genoeg geweest (ik bevochtigde de pad wel steeds met detailerspray)
Op de foto hieronder is te zien hoe hard de polijstpasta steeds werd.


Dit zorgde ervoor dat er allerlei poetsresten als spetters zich verder op de auto zich verspreidden (lijkt wel verf!) die ik alleen verwijderd kreeg met mijn nagel en daar dus weer kleine krasjes van kreeg (en misschien met een MF doekje met Alcohol bedenk ik me nu? Het zit er tenslotte nog op )

Straks post ik nog wat detail foto's van de motorkap klus, maar nu alvast even het eindresultaat:




Nogmaals, zoals te zien is: lang niet perfect, maar zo te zien geen swirls en voor nu een mooi start punt gemaakt:

Zelf ben ik redelijk tevreden, gezien dit misschien mijn 3e polijstpoging is (eerste op een cursus, tussendoor ooit een keer de motorkap geprobeerd, maar daarover later meer)
Laatst bewerkt: