• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uit de startblokken

VW-fan

Detailing addict
10 dec 2017
94
63
46
Hoi allemaal,

Inmiddels het 1 en ander gelezen op het forum en tijd om uit de startblokken te gaan. Ik heb diverse stappenplannen bekeken en aangezien ik ergens mee moet beginnen heb ik nu het volgende op mijn lijstje staan.

Voor Wassen / Kleien / Reinigen & Polijsten / Voeden / Waxen:
Voor interieur:
Wat mis ik nog?
  • Welke benodigdheden voor een foam? (Misschien eerst voorzichtig alleen met een hogedrukspuit?)
  • Wat kan ik gebruiken voor de chromen sierlijsten? (VW Passat variant highline bluemotion 2012)
  • Wat gebruik ik voor de aluminium dakdragers?
  • Wat gebruik ik voor de kunststof mee gespoten spiegels en bumpers?
  • Wat gebruik ik voor de raam/deurrubbers?
  • Wat gebruik ik om het kunststof/chroom interieur/dashboard te reinigen onderhouden
Ik hoor graag jullie tips en aanvullingen

Groet Jeroen
 
Hallo Jeroen,

Mijn advies in deze zou zijn:

Wat mis ik nog?
  • Wat kan ik gebruiken voor de chromen sierlijsten? (VW Passat variant highline bluemotion 2012)
    Great Lion ultra/extreme ligt een beetje aan de verwering
  • Wat gebruik ik voor de aluminium dakdragers?
    Same, Great Lion ultra/extra
  • Wat gebruik ik voor de kunststof mee gespoten spiegels en bumpers?
    Je kunt meegespoten bumpers/spiegels mee polijsten, zullen wel anders reageren dan het plaatwerk.
    Verder kun je deze dan ook gewoon in de wax of coating zetten
  • Wat gebruik ik voor de raam/deurrubbers?
    Mijn beste ervaring is met nanolex tyre en rubber restorer.
  • Wat gebruik ik om het kunststof/chroom interieur/dashboard te reinigen onderhouden
    Ook hier kan ik je nanolex interior cleaner aanraden, er zijn zeker ook andere zoals gyean.mother etc maar hier geen ervaring mee
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Let even op dat je de leathertech kit niet op het alcantara gebruik! geeft nogal een rotzooitje....

Deze set werd me aangeraden in een ander draadje op dit forum. Het gaat alleen om de gladde delen. De suède gedeeltes maak ik met lauw water schoon, deppen.
 
  • Leuk
Reactions: Tomas
Ik denk effe met je mee; :D
€60,- voor een Shampoo / Klei / Paint Cleaner / Glaze / Wax. Hiervan lijkt de prijs erg aangenaam, maar de shampoo moet je flink wat van gebruiken, de klei heeft niet echt lovende reviews, etc.

Mijn advies is om losse producten aan te schaffen die zichzelf bewezen hebben en populair zijn op het forum;

  • Dodo Juice - Born to be Mild (In 1L-fles één van de voordeligste shampoos)
  • Monello - Dolce Verde Klei (Meeste klei voor je geld, stevig doos en milde klei)
  • Dodo Juice - Born Slippy (In concentraat zéér voordelig, zeperig en glad)
  • Poorboys World - Pro Polish (Veelzijdige paint cleaner voor meer als alleen de lak)
  • Poorboys World - Black Hole (Glaze met als bonus wat paint cleaner erin)
  • Collinite 845 (Vloeibare hufterproof wax, erg duurzaam en zuinig in gebruik)

€45,- voor enkele doeken, washmitt & sponge, droogdoek.

Mijn advies is om wederom losse producten aan te schaffen;
  • Microfiber Madness - Incredimitt (Grote, zachte washmitt die veel water en vuil opneemt)
  • Gyeon - Silk Dryer XL
  • Monello - Peluche Verde / Bianco (Trio verpakking)

Inderdaad niet op het alcantara gebruiken. :D


  • Welke benodigdheden voor een foam? (Misschien eerst voorzichtig alleen met een hogedrukspuit?
  • Foamlans voor op je HD + foamshampoo. (Monello - Lancia + Artico Magico)
  • Wat kan ik gebruiken voor de chromen sierlijsten? (VW Passat variant highline bluemotion 2012)
  • Als dit geen folie of dergelijk is, inderdaad Great Lion. Ook kan je deze licht polijsten.
  • Wat gebruik ik voor de aluminium dakdragers?
  • Jup, Great Lion en/of licht polijsten.
  • Wat gebruik ik voor de kunststof mee gespoten spiegels en bumpers
  • Blanke lak = blanke lak. Je kan dit dus hetzelfde behandelen als je lak.
  • Wat gebruik ik voor de raam/deurrubbers?
  • Er zijn verschillende dressings mogelijk. Een populair voorbeeld is Autofinesse - Revive.
  • Wat gebruik ik om het kunststof/chroom interieur/dashboard te reinigen onderhouden?
  • Dit kan inderdaad met een Interior Cleaner of met een verdunde APC.
 
Voor de mothers shampoo geldt dat 30ml op 12liter water (2/3 emmer) prima is. Men overdrijft namelijk met de dosering.

Daarnaast is de Bilthamber regular klei ook echt een topper. Wel is hij hard en wat moeilijker te kneden daardoor. Economisch voordeel is dat je het kunt gebruiken met water als glijmiddel.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik heb jullie suggesties naast mijn gemaakte lijst even op de verlanglijst gezet. Dan kan ik het makkelijker vergelijken. Aangezien ik met de aanschaf van de nieuwe auto hier pas mee begin, loopt het bedrag met wat ik allemaal moet aanschaffen vlot op :eek:. Ik denk dat ik me eerst maar even focus op de noodzakelijke basisproducten. De rest van de tips waar ik erg blij mee ben, noteer ik voor later.

Ik heb n.a.v. de rest nog wat aanvullende vragen:
  • Welke Great Lion zou ik het beste kunnen gebruiken voor het chroom, ultra? De meeste strips zien er goed uit met uitzondering van de bumper.
  • Wat kan ik het beste gebruiken voor de lichtmetalen velgen en banden?
  • Cleanen jullie ook onder de motorkap?
 
Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik heb jullie suggesties naast mijn gemaakte lijst even op de verlanglijst gezet. Dan kan ik het makkelijker vergelijken. Aangezien ik met de aanschaf van de nieuwe auto hier pas mee begin, loopt het bedrag met wat ik allemaal moet aanschaffen vlot op :eek:. Ik denk dat ik me eerst maar even focus op de noodzakelijke basisproducten. De rest van de tips waar ik erg blij mee ben, noteer ik voor later.

Ik heb n.a.v. de rest nog wat aanvullende vragen:
  • Welke Great Lion zou ik het beste kunnen gebruiken voor het chroom, ultra? De meeste strips zien er goed uit met uitzondering van de bumper.
  • Wat kan ik het beste gebruiken voor de lichtmetalen velgen en banden?
  • Cleanen jullie ook onder de motorkap?

De ultra lion voor de strips en voor de bumper dan eerst extreme en dan de ultra.
Voor de banden zijn er verschillende opties, je kunt bv gyeon kiezen of die van nanolex. Dit is echter gebruiker afhankelijk, iedereen heeft hier zijn eigen voorkeur in.
Wat wil je met de velgen doen? Polijsten en beschermen of alleen wassen?
- Polijsten gaat meestal goed met een cone en polijstmiddel.
- Beschermen kun je denken aan Gyeon Rim of bv om in te stappen poorboys wheel sealant
- Wassen moet je dan een goede ijzerverwijderaar pakken zoals bv monello non ferro en een velgen reiniger.
Onder de motorkap clean ik 2 a 3 keer per jaar, dit doe ik met APC en daarna beschermen met Wax.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Ik mis afplaktape voor ongelakte kunststof (om witte vlekken van diverse middelen te voorkomen). (Groene Colad tape of blauwe 3M tape)

De Californiaset:
- de kleiset is goed, dit was ook mijn eerste kleiset, maar de Monello-set is net iets prettiger en is zo te zien ook weer op voorraad.
- de shampoo is ook in orde als ik de ervaringen zo lees op het forum
- de andere spullen in de Californiaset kan ik geen oordeel over geven.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Ik mis afplaktape voor ongelakte kunststof (om witte vlekken van diverse middelen te voorkomen). (Groene Colad tape of blauwe 3M tape)

De Californiaset:
- de kleiset is goed, dit was ook mijn eerste kleiset, maar de Monello-set is net iets prettiger en is zo te zien ook weer op voorraad.
- de shampoo is ook in orde als ik de ervaringen zo lees op het forum
- de andere spullen in de Californiaset kan ik geen oordeel over geven.

De tape is toch alleen nodig als je gaat polijsten met korrel? Ik dacht dat te lezen hebben in het vastgezette stappenplan van dit onderwerp.
 
Onderaan mijn berichten staat een link naar een voorbeeld van een Starters-pakket.

Een Paint Cleaner is een polijstmiddel zónder korrel. Deze kan witte vlekken geven op ongelakt kunststof. Zo ook wax. :p
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Ik heb jullie adviezen en tips allemaal even op een rijtje gezet en heb nu de volgende bestellijst gemaakt voor het stappenplan. Ik begrijp nog niet goed wat ik nodig heb qua doeken en pads om middelen aan te brengen/bewerken??

Ik houd eerst nog even een verlanglijstje achter de hand voor bijvoorbeeld de velgen/glas omdat de kosten anders wat te hoog worden in 1x.



Voor Wassen / Kleien / Reinigen & Polijsten / Voeden / Waxen:

Wat nog blijft staan voor later:

  • Lancia Foam Kit for Karcher K-series Artico Magico 5000ml Voordeelbundel
Groet Jeroen
 
Allereerst nog welkom.
Ten tweede: (microvezel) doeken zijn voornamelijk om dingen af te nemen. Applicatie gaat meestal handiger/zuiniger met foam applicators.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Hoeveel foam applicators heb ik nodig voor mijn stappenplan? Red ik het met 3 stuks? En welke raad jij aan?
 
3 moet eerst genoeg zijn. Je kunt ze tussendoor ook gewoon schoonmaken als je toch tekort hebt.
Als ik een tip mag geven, neem 3 verschillende foam pads.
Die je op je lijst hebt staan zijn prima hoor, maar het is leuk om verschillende te proberen en zo kom je erachter welke voor bijvoorbeeld waxen het fijnst werkt voor jou.
Idem met cleanen/glaze/trims enz.

Ik zou ook wel een iets grotere verpakking shampoo nemen dan 100ml. Anders kun je volgende maand meteen weer een bestelling plaatsen. Of is dat juist de bedoeling?
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en VW-fan
Wat ik bedoelde: neem bijvoorbeeld 1 del UFO xl,
Disco Nero/Rosso, doppio rosso. Nu heb je alsnog 3 pads met dezelfde grootte en vorm. Ook vind ik de UFO en easy detailing handpads te groot/lomp om mee te werken.
Wel handig om handmatig mee te polijsten, maar waxen minder prettig.
Ik zou zelf foam pads van verschillende merken nemen, dan kom je er vanzelf achter waar je er meer van wilt aanschaffen.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Vanavond de helft van mijn eerste bestelling gedaan.

Ik zag in de mail dat er nog wat korting aankomt op o.a. Monello. Dus toch maar besloten meteen een complete foamkit en velgenreiniger van dit merk erbij te doen. Dit bestel ik wanneer de aanbieding in gaat. Verder elders ook maar een Karcher hogedrukspuit besteld.. het wordt steeds gekker :D

Vandaag de auto van binnen schoongemaakt met de stofzuiger en vochtige doek. Met name op de binnenportieren krijg ik de vlekken van de regendruppels niet goed uit het (kunst)leer? Heeft iemand een goede tip om dit schoon te maken en te beschermen? Zelfde geld trouwens voor mijn bagagerolluik in de kofferbak.

Word vervolgd!