• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitbreiding van polijstmachine

Ik doe allerlei auto's, is net een beetje wat er op mijn pad komt. Onze eigen auto's zijn een Saab 93, Audi A6, Hyundai i20 en misschien dat ik binnenkort een Volvo 850 koop (daarvoor zou de 21 wel van pas komen :joy:).

Ik heb trouwens ook nog een Dope Fibers nano polishers, dus op de hele kleine delen kan ik ook komen.
 
We zijn weer even verder en ik heb nog geen keuze gemaakt. Ik kijk nog steeds naar uitbreiding van het machinepark aan de bovenkant (125/150 mm bp en grote uitslag) en onderkant (kleine backing plate(s), iets kleinere uitslag).

De grotere machines die nu op mijn lijstje staan met de overwegingen:

Rupes LHR21
+ Grootste uitslag (dus meeste power en beste finish?)

Flex XFE 15 125 accu
+ Twee backing plates (125 en 150 mm)
+ Geen gedoe met snoeren
+ Stil
- Misschien wat minder kracht dan de Rupes (door kleinere uitslag) of de XFE met draad (door minder hoge maximale stand)

Wat ook nog meeweegt is dat ik er bijna zeker van ben dat ik de Flex PXE als kleine machine erbij neem. Samen met de XFE op accu heb ik dan vrijwel alle maten backing plates op 2 machines. Daarnaast nog de Flex rotary voor het echt grove werk.

Wat denken jullie? Ik ben vooral benieuwd naar een vergelijking tussen de LHR21 en XFE15 op het gebied van correctiekracht, want ik heb daarvan nog geen goede vergelijking kunnen vinden.
 
Ik kan je helaas geen vergelijking geven over correctie kracht, enkel dat ik overweeg om mijn 21 te verkopen en een 15 of Duetto aan te schaffen.

Misschien werkt de 21 wel prima op de grote vlakke delen van jouw Volvo, maar op alles met wat meer bolling, helemaal met een stugger cutting pad, ben je beter uit met een 150 of 125 mm pad.

Hoe zit het met gewicht en balans van de machine met accu? Twee accu's erbij en een snellader?
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
enkel dat ik overweeg om mijn 21 te verkopen en een 15 of Duetto aan te schaffen.
Goed om te weten. Ik weet inderdaad dat de inzetbaarheid van 6" pads beperkt is op de meeste auto's, maar ik zou ze wel willen gebruiken waar het dan wel kan. Dat is het voordeel van de XFE, omdat je daar de backing plate makkelijke kan verwisselen, terwijl dat bij de LHR21 niet zo makkelijk gaat.

Hoe zit het met gewicht en balans van de machine met accu? Twee accu's erbij en een snellader?
Gewicht van de XFE met snoer is 2,4 kg. De variant met accu is 2,8 kg met de grote accu eraan en 2,5 als je een kleine accu erop doet. Dat lijkt me niet zo'n groot verschil, en omdat je geen snoer hebt aan de accuvariant heb je ook wat meer vrijheid om te bewegen en in andere houdingen te polijsten.

Je krijgt er inderdaad 2 accu's en een snellader bij, zowel bij de XFE als bij de PXE.
 
De snellader die je in een set hebt kunt je voor beide accu's gebruiken. Mocht je een lichte kostenbesparing op het oog hebben.

Ik heb toevallig van de week een artikel gelezen wat pleit voor een zo groot mogelijke uitslag. Wellicht dat je dat nog mee kunt nemen in de overweging. Al lijkt het draadloos werken mij echt een verademing én ik kan niet wachten tot Vaderdag ;)
 
Grote uitslag is vooral fijn op grote vlakke delen. Bij randen en lastige delen is het dan weer een klein nadeel omdat de uitslag zo groot is. Correctie is wel van een hoger niveau. Maar voor lastige delen heb je dan ook weer een andere machine. Persoonlijk zou ik voor de FLEX gaan :). Veel goede verhalen en reviews over.
 
@Jansen Een machine zonder snoer lijkt me eigenlijk voor een kleine machine veel belangrijker: ten eerste hoeft de accu van een kleine machine minder kracht te leveren, dus gaat waarschijnlijk langer mee, maar zeker zo belangrijk is dat de krachten bij een kleine machine kleiner zijn, en het aan de machine trekken door het snoer dus naar verhouding meer invloed heeft, en bovendien gebruik je een kleine machine juist in de lastige hoekjes, waar dus het ontbreken van een snoer echt een voordeel is.

Dus als je voor 1 machine op accu en 1 machine met snoer gaat, zou ik juist voor de grote machine met snoer gaan.
 
Helemaal eens @Cordoba! Zoals gezegd is de PXE vrijwel zeker, en is de vraag meer welke grotere machine aan toe wil voegen. Zonder snoer is voor een grotere machine minder belangrijk, maar kan wel fijn zijn. Ik heb geen steriele werkplaats, dus er komt vaak vuil en stof aan de snoeren te zitten en ze liggen ook vaak in de weg, zeker als ik op een krappe locatie werk.

Over de accuduur van de accu maak ik me geen zorgen, want die is volgens de reviews prima in orde.

Het enige waar ik nog tegenaan hik is de iets lagere maximale stand van de XFE op accu, dus potentieel minder 'bite' dan de snoermachines. Aan de andere kant zou Flex natuurlijk geen machine uitbrengen die niet voldoende power heeft.
 
Geforceerd excentrisch is uitgesloten? De XCE zou genoeg bite moeten hebben en je hebt een extra dimensie door te variëren met druk. Als die niet genoeg bite kan geven, dan wordt het interessant.

Ik spreek uit totale onervarenheid maar ik zou het straks graag eens proberen of het gevoel van zo'n machine nou echt 'oncomfortabel' is. Men was/is immers altijd lyrisch over de prestaties van de 3401...
 
Geforceerd excentrisch is uitgesloten? De XCE zou genoeg bite moeten hebben en je hebt een extra dimensie door te variëren met druk. Als die niet genoeg bite kan geven, dan wordt het interessant.

Ik spreek uit totale onervarenheid maar ik zou het straks graag eens proberen of het gevoel van zo'n machine nou echt 'oncomfortabel' is. Men was/is immers altijd lyrisch over de prestaties van de 3401...
Geforceerd excentrisch polijsten is leuk om te corrigeren en dus interessant als je aardig wat auto’s doet in een jaar maar als je slechts je eigen auto(‘s) doet en af en toe een auto van familie of zo heb je wellicht meer aan een machine met hoge uitslag/betere finish.
Een lichte Polish/finish is doorgaans genoeg op eigen auto’s in mijn geval.
Bovendien hebben geforceerde machines de neiging om wat te “trekken” das prima te doen op een motorkap maar dat Lijkt mij minder prettig op zijpanelen /deuren enz. Bovendien schijnt zo’n 3401 nogal wat geluid te maken...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Mwah, je moet er even aan wennen, maar daarna is die prima te sturen... ik zou op zij-panelen dan weer niet zo snel voor een accu machine gaan. Een zo laag mogelijk gewicht is voor mij juist dan erg prettig...

Maar goed, ik denk dat er niet een ‘de ideale oplossing’ is, maar dat je gewoon moet testen en ervaren en moet kiezen waar jij je goed bij voelt. Uit een boekje of het verhaal van een ander voel je dat gewoon niet... Pas als je er mee werkt merk je wat bij jou past. De een is gek op de Rupes machines terwijl de ander t rommel noemt en een Flex pakt.. Velen zijn gek op de 21 terwijl ik die met veel plezier heb ingeruild voor een Duetto. Gewoon testen en hier ligt t hele arsenaal...
Je kunt ook altijd eens wat machines testen bij een forumlid... ik denk dat je dan pas echt een gevoel krijgt van wat je wil!
 
Uitproberen is inderdaad het beste Het liefst zou ik de hele rupes en flex lijn op een rij willen hebben en ze 1 voor 1 testen, maar dat is lastig.

Forced DA heb ik wel eens geprobeerd in de vorm van de rupes Mille, maar dat vond ik niet zo fijn en het is niet ideaal om te finishen, dus dan zou ik er nog een extra machine bij willen hebben.

De Rupes Mille en LHR15 vind ik niet zo fijn, dus die vallen sowieso af, maar dan blijft er nog een hele hoop over.
 
Maar een 15 verschilt niet veel van een 21, zeker niet kwa werken en ook niet enorm in power.. wat viel je tegen aan de 15?
 
De trillingen vielen me tegen. De DAs van flex lijken wat minder te trillen (als ik de video's) mag geloven. Dat is wel een reden waarom ik twijfel over een lhr21. Ik heb 1 keer die van @Quantoxx gebruikt, maar dat is alweer even geleden dus ik weet niet meer precies hoe dat was
 
@Jansen - Huh? Je hebt mijn 21 gebruikt?

Anyways... Als je mijn 21 wilt oppikken om een knoop door te kunnen hakken, dan weet je me te vinden. ;) Ik heb zelf echter alleen maar de LC Orbitals 7". (MF-pads heb ik volgens mij al weggedaan)