@Mik: leuke is dat ik het in een ander jasje al wat vaker gemeld heb:
mk-us zei:
Ik denk ( en dat geld voor iedereen die een nieuwe wax zoekt ) er goed moet worden gekeken naar wat je doelen zijn:
- standtijd
- beading
- sheeting
Dan kan je gaan kijken naar de verwerkbaarheid:
- temperatuurgevoelig
- curetijd iets te lang en dan zéér moeilijk afnemen
- droog laten staan voor langere tijd ( dus garage 'noodzakelijk' )
Daarbij persoonlijke voorkeur:
- geur
- kleur
- ik vind ( en dus zéér persoonlijk ) het gewoonweg leuk om dit kersje op de taart te plaatsen en neem er dan wat meer tijd / moeite voor
Om die reden alleen al altijd handmatig aanbrengen en niet machinaal.
Uiteraard het kostenplaatje:
- wat mag het maximaal kosten
- alleen je privéauto eens in de zoveel tijd
- meerdere auto's doen ( al dan niet in de redelijke toekomst ( uiteraard door te berekenen maar toch ))
Lijkt nu alsof ik nog meer bomen hebt geplant in het bos der waxen, valt op zich allemaal wel mee als je er gewoonweg 10 minuten langer over nadenkt .... deductie gaat dan vanzelf in werking.
Vergis je er ook niet in dat je erg lang met een volle pot doet dus indien je een nieuwe koopt bij Carclean.com dan heb je er lang plezier van en is de 'duurdere' wax weer een stukje goedkoper
Als het om een auto van een klant gaat dan vind ik dat je ( altijd maar goed ) eerlijk moet zijn en al dan niet in 'jip&janneke-taal' moet uitleggen waar de verschillen zo'n beetje in zitten.
Het is een gegeven feit dat hoe exclusiever de wax ( en o.a. de aanwezigheid van de pure carnauba ) hoe kleiner de verschillen worden.
Als je kijkt ( en meen dat Dibbuz dit ook al meldde ) naar Diventa Bella, dan kiest men daar tegenwoordig veelal voor een c-quartz behandeling.
Geen vreemd iets daar deze erg lang blijft zitten en een goede harde laag achterlaat welk andere wax niet gaat lukken en wellicht daardoor onderhoudstechnisch het wat makkelijk laat onderhouden.
In mijn ogen kiest de klant ( en niet alleen die van DB ) dus snel iets wat meer naar de duurzaamheid als boventoon laat hangen dan van de andere mogelijkheden.
Uiteraard wil men soms een behandeling specifiek gericht op een concours en in dat geval gaat de detailer ( uiteraard in overleg met de klant ) kiezen voor een andere toplaag.
Los hiervan blijf ik mij toch elke keer verbazen dat men standtijd naar voren schuift terwijl men dit niet eens echt daadwerkelijk test omdat men OF een gehele nieuwe laag plaatst,
OF de huidige laag boost met een goedje om het geheel weer wat te pimpen en je dan de vraag kan stellen of de standtijd nu daadwerkelijk van de wax of het goedje afkomstig is.
Op de ( nog niet specifiek gestelde maar reeds beantwoorde vraag ) waarom ik veelal Dodo Juice waxen verkies boven wat anders:
- ik vind de wijze van marketing, sales en aftersales zo onwijs goed en hebben mij op 1 of andere manier gewoon persoonlijk geraakt
- de waxen van zeer goede kwaliteit zijn
- zéér makkelijk te verwerken zijn
- een goede mix hebben van beading / sheeting / standtijd
Heeft de Ibrido dit dan niet allemaal?
Wat ik er van vernomen heb zeer zeker en ook CC heeft bij mij een hele groot streep voor op vele vlakken.
Helaas zit het er nu gewoonweg niet in maar op het moment dat ik het mij kan permiteren dan gaat hij er zeker komen, samen met de andere Monello spullen ( doeken / shampoo )
Daarentegen zal ik niet zeggen dat een andere wax niks is ( jaren genoten van de Meg's Gold Class en in de winter van de colli #845 / Poorboys EXP ), ze hebben gevoelsmatig een stukje gemis bij mij.
Wellicht tussen de oren / verloochening van mijzelf .... jammer dan, is mijn persoonlijke overweging
Ivo heeft net zijn pot verkocht omdat hem niet helemaal kon bekoren, kan niet in zijn hoofd kijken maar geloof niet dat hij de wax helemaal niks vond, het was gewoonweg niet voor de volle 100% 'zijn wax' en daar is niks mis mee.
( corrigeer gerust als ik de plank heb misgeslagen )
Maar goed, om nog even terug te komen op mijn PM aan Rogier ( damn ik babbel weer eens teveel ):
Ondanks dat ik het onwijs vind dat Rogier ( of wie dan ook met welk andere reviews ) zijn tijd en energie ( en niet te vergeten de supersnelle aanbiedingen van andere waxen ) er in steekt,
merk ik aan mijzelf dat ik eigenlijk steeds minder echte keiharde waarde aan dit soort testen hecht.
Ik probeer de zaken wat meer te scheiden en wat beter naast elkaar te leggen en mijzelf ( en wellicht ook aan jullie ) de vraag te stellen wat het echte doel nu is en / of de wijze waarop deze tentoongesteld / bereikt wordt de juiste is.
Kan je de ene wax nu eigenlijk wel vergelijken met de ander? Nee, elke wax heeft zijn eigen plus- en minpunten.
De verschillen tussen de waxen maken het juist zo leuk, maar maken het voor mij niet bepalend welke nu beter zou zijn dan de ander; juist door de verschillen onder de loep te nemen ga je een koopbesluit maken ( nog te volgen ? )
Kijkend naar het filmpje dan zie je dat wax-x beter sheet dan wax-y maar weer een mindere beading heeft. Standtijd moet nog volgen maar ligt in dezelfde lijn.
Heb je meerdere waxen, ga dan goed na wat je nu wilt bereiken en pas daar dan de waxkeuze op aan.
Hopelijk komt het enigzins een beetje over ( kop zit ook vol met andere zaken, zo niet dan mijn excuses ), discussie is wat mij betreft geen probleem ( mag ook in aparte topic anders wordt deze wellicht omver gezaagd )
Slaat het allemaal kant noch wal .... schroom niet, ook al is dit je 1e dag dat je lid bent, heeft net zoveel waarde als diegene die al 5000 auto's heeft verwend !