• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

UPDATE 29-4! Fuzion,Ibrido,Zymol Titanium,Atlantique,DGPS, Bouncer's 22, SN HYbrid , colli 915

Vandaag was het tijd om de test weer overnieuw te doen met een paar nieuwe kandidaten.
Omdat mijn kat wel even dacht over het testpaneel te kunnen lopen maar er achter kwam dat het wel heeeel glad was, had ie er een paar mooie krassen ingemaakt met z'n nagels.
Daarom het hele paneel weer gepolijst zodat het perfect voorbereid is op de test.

Gepolijst met:
Inizio op paarse wolpad
Mezzo op oranje
Mezzo op wit
Finale op zwart
Daarna afgenomen met spruzzo en IPA.

De kandidaten:
Fuzion
Ibrido
Zymol Titanium
Zymol Atlantique
DGPS
Bouncer's 22
SN hybrid
Colli 915
Migliore Competizione

911dec36.jpg


Testpaneel verdeeld in 9 vakken

86b33407.jpg

5dbe2e58.jpg

a4eaf022.jpg


1e waxlaag zit er nu net op, straks nog een 2e eroverheen en dan laat ik het paneel nog 12uur binnen liggen (is m'n vrouw vast niet blij mee ]d~^ hahaha).

Van de week ga ik wel even een sheetingtestje doen en een filmpje posten, beadingtest vind ik eigenlijk altijd het mooist als het natuurlijk gebeurd dmv. regen maar dat zal deze week nog niet uit de lucht gaan vallen vrees ik.
 
Filmpjes sheetingtest.
Klep ligt andersom dus de volgorde vlnr is:
DGPS-Bouncer's-Competizione-Atlantique-SN Hybrid-Ibrido-Titanium-Fuzion-915
Ik was er al een beetje bang voor, door de vele banen is het verschil tussen de verschillende waxen wat moeilijk te zien.
Volgens mij blijven de DGPS, Bouncer's,Competizione en de Fuzion wat achter qua sheeting zo ver ik het kan zien.
Welke het beste sheet weet ik zo echt niet dus oordeel zelf.
Met de tijd zal het verschil vanzelf groter worden hoop ik.


UPDATE 20-2

Tijd voor wat beadingfoto's.

Net nadat het begon te dooien
38b2372e.jpg

c6b01a80.jpg

3e657ccc.jpg

58af337b.jpg

a19c56ea.jpg

Verschil is toch moeilijk te zien bij sommige stukken vind ik.
Ik krijg het idee dat het toch teveel vlakken zijn om goed de beading en sheeting te kunnen beoordelen.
Duurzaamheid testen gaat natuurlijk wel prima lijkt me.

Beading week later ( paar uur na een regenbui)
5620719f.jpg
 
Mooie filmpjes geworden. Is moeilijk te zien hoe het zit inderdaad. Ben benieuwd hoe het zit naarmate de wax 'ouder' wordt.
 
:)^ we wachten gewoon af, maar vond 915 ook wel aardig mee doen.
Misschien rare vraag maar is wolfgang de oudste hybrid wax in het rijtje? ben zelf niet zo bekend met de zymol producten.:weetniet
 
Zymol is al een vrij oud merk, meeste waxen zijn idioot overpriced net als bij swissvax.
Fuzion zal niet ouder zijn dan de Titanium en Atlantique maar dat zijn ook geen hybride waxen.
Kijk maar even op de Zymol site ;)

In het testrijtje is Fuzion wel de oudste, Ibrido en SN Hybrid zijn allebei nieuwer
 
Mooie test Rogier. :)^

De Wolfgang DGPS en de Fuzion lijken inderdaad wat achter te liggen wat betreft sheeting.
Wat ik persoonlijk belangrijker vind, is hoe het zit met de duurzaamheid. Volgens de grote test op DW zal van de "" oud gedienden" de DGPS en de 915 lang moeten blijven zitten.
Ben benieuwd of dit ook weer het geval is. Alhoewel ik ook wel hoge verwachtingen heb van de Ibrido.

Time will tell...
 
Duurzaamheid is natuurlijk ook belangrijk maar zegt ook niet alles, het is meer welke eigenschap je op dat moment zoekt in een wax.
Ik kreeg vorige week een pbtje van Markus waarin hij die zienswijze erg goed verwoord (vond ik)

mk-us zei:
Ligt er aan wat je eisenpakket is!
Neem nu de glasur .... wint het op zijn sloffen qua sheeting maar niet qua beading of standtijd
Neem de Concours .... wint het op zijn sloffen qua beading maar niet qua sheeting of standtijd
Neem de Colli 476s .... wint het op zijn sloffen qua standtijd, maar niet qua sheeting of beading

Wil je lekker ruikend waxje of chemisch / wil je 4 uur later nabuffen of klaar / moet ie 12 uur droog staan of klaar etcetcetc / easy on & easy off of niet etcetcetc

Vind altijd erg moeilijk om te zeggen welk nu echt beter is, voorkeur om bepaalde reden(en) ok maar echte winnaars .....hmmmmmm
( buiten het financiële plaatje nog eens uiteraard )

Nadenkertje: iedereen gilt wax-X of sealant-y, maar niemand kan meer zeggen welke er op zit en waarom ie nu echt beter is ;)
Lees zovaak:"standtijd van zoveel tijd" ( cq meer dan merk-y ), maar dan 2 weken later een hele nieuwe laag of een detailer-goedje ( bv red mist of reload ) .... dat klopt gewoonweg niet toch ?!

Maar goed, wellicht ben ik iets te kritisch cq lees ik teveel :-"
Mag eigenlijk niet eens meepraten, heb de ibrido ( nog ) niet eens hahaha .

Wel op de hoogte blijven houden hoor .... blijf een nieuwsgierig aagje ;)

M.
 
In mijn ogen is het afhankelijk van de eisen en wensen van de eigenaar van de auto.
Wij als detailers vinden het vaak niet zo'n probleem om iedere 4 a 8 weken een nieuwe wax erop te leggen. Voor ons is het een manier van ontspannen en altijd leuk om een ander wax uit te proberen.
Maar er zijn auto eigenaren die daar niet zo'n trek in hebben. Die wassen hun auto misschien maar 2 keer per jaar.
Als zij het goed doen moeten ze eigenlijk die 2 keer per jaar naar één van ons komen... :-b
 
@Mik: leuke is dat ik het in een ander jasje al wat vaker gemeld heb:
mk-us zei:
Ik denk ( en dat geld voor iedereen die een nieuwe wax zoekt ) er goed moet worden gekeken naar wat je doelen zijn:
- standtijd
- beading
- sheeting

Dan kan je gaan kijken naar de verwerkbaarheid:
- temperatuurgevoelig
- curetijd iets te lang en dan zéér moeilijk afnemen
- droog laten staan voor langere tijd ( dus garage 'noodzakelijk' )

Daarbij persoonlijke voorkeur:
- geur
- kleur
- ik vind ( en dus zéér persoonlijk ) het gewoonweg leuk om dit kersje op de taart te plaatsen en neem er dan wat meer tijd / moeite voor
Om die reden alleen al altijd handmatig aanbrengen en niet machinaal.

Uiteraard het kostenplaatje:
- wat mag het maximaal kosten
- alleen je privéauto eens in de zoveel tijd
- meerdere auto's doen ( al dan niet in de redelijke toekomst ( uiteraard door te berekenen maar toch ))

Lijkt nu alsof ik nog meer bomen hebt geplant in het bos der waxen, valt op zich allemaal wel mee als je er gewoonweg 10 minuten langer over nadenkt .... deductie gaat dan vanzelf in werking.
Vergis je er ook niet in dat je erg lang met een volle pot doet dus indien je een nieuwe koopt bij Carclean.com dan heb je er lang plezier van en is de 'duurdere' wax weer een stukje goedkoper

Als het om een auto van een klant gaat dan vind ik dat je ( altijd maar goed ) eerlijk moet zijn en al dan niet in 'jip&janneke-taal' moet uitleggen waar de verschillen zo'n beetje in zitten.
Het is een gegeven feit dat hoe exclusiever de wax ( en o.a. de aanwezigheid van de pure carnauba ) hoe kleiner de verschillen worden.
Als je kijkt ( en meen dat Dibbuz dit ook al meldde ) naar Diventa Bella, dan kiest men daar tegenwoordig veelal voor een c-quartz behandeling.
Geen vreemd iets daar deze erg lang blijft zitten en een goede harde laag achterlaat welk andere wax niet gaat lukken en wellicht daardoor onderhoudstechnisch het wat makkelijk laat onderhouden.
In mijn ogen kiest de klant ( en niet alleen die van DB ) dus snel iets wat meer naar de duurzaamheid als boventoon laat hangen dan van de andere mogelijkheden.
Uiteraard wil men soms een behandeling specifiek gericht op een concours en in dat geval gaat de detailer ( uiteraard in overleg met de klant ) kiezen voor een andere toplaag.

Los hiervan blijf ik mij toch elke keer verbazen dat men standtijd naar voren schuift terwijl men dit niet eens echt daadwerkelijk test omdat men OF een gehele nieuwe laag plaatst,
OF de huidige laag boost met een goedje om het geheel weer wat te pimpen en je dan de vraag kan stellen of de standtijd nu daadwerkelijk van de wax of het goedje afkomstig is.

Op de ( nog niet specifiek gestelde maar reeds beantwoorde vraag ) waarom ik veelal Dodo Juice waxen verkies boven wat anders:
- ik vind de wijze van marketing, sales en aftersales zo onwijs goed en hebben mij op 1 of andere manier gewoon persoonlijk geraakt
- de waxen van zeer goede kwaliteit zijn
- zéér makkelijk te verwerken zijn
- een goede mix hebben van beading / sheeting / standtijd

Heeft de Ibrido dit dan niet allemaal?
Wat ik er van vernomen heb zeer zeker en ook CC heeft bij mij een hele groot streep voor op vele vlakken.
Helaas zit het er nu gewoonweg niet in maar op het moment dat ik het mij kan permiteren dan gaat hij er zeker komen, samen met de andere Monello spullen ( doeken / shampoo )

Daarentegen zal ik niet zeggen dat een andere wax niks is ( jaren genoten van de Meg's Gold Class en in de winter van de colli #845 / Poorboys EXP ), ze hebben gevoelsmatig een stukje gemis bij mij.
Wellicht tussen de oren / verloochening van mijzelf .... jammer dan, is mijn persoonlijke overweging
Ivo heeft net zijn pot verkocht omdat hem niet helemaal kon bekoren, kan niet in zijn hoofd kijken maar geloof niet dat hij de wax helemaal niks vond, het was gewoonweg niet voor de volle 100% 'zijn wax' en daar is niks mis mee.
( corrigeer gerust als ik de plank heb misgeslagen )

Maar goed, om nog even terug te komen op mijn PM aan Rogier ( damn ik babbel weer eens teveel ):
Ondanks dat ik het onwijs vind dat Rogier ( of wie dan ook met welk andere reviews ) zijn tijd en energie ( en niet te vergeten de supersnelle aanbiedingen van andere waxen ) er in steekt,
merk ik aan mijzelf dat ik eigenlijk steeds minder echte keiharde waarde aan dit soort testen hecht.
Ik probeer de zaken wat meer te scheiden en wat beter naast elkaar te leggen en mijzelf ( en wellicht ook aan jullie ) de vraag te stellen wat het echte doel nu is en / of de wijze waarop deze tentoongesteld / bereikt wordt de juiste is.
Kan je de ene wax nu eigenlijk wel vergelijken met de ander? Nee, elke wax heeft zijn eigen plus- en minpunten.
De verschillen tussen de waxen maken het juist zo leuk, maar maken het voor mij niet bepalend welke nu beter zou zijn dan de ander; juist door de verschillen onder de loep te nemen ga je een koopbesluit maken ( nog te volgen ? )
Kijkend naar het filmpje dan zie je dat wax-x beter sheet dan wax-y maar weer een mindere beading heeft. Standtijd moet nog volgen maar ligt in dezelfde lijn.
Heb je meerdere waxen, ga dan goed na wat je nu wilt bereiken en pas daar dan de waxkeuze op aan.

Hopelijk komt het enigzins een beetje over ( kop zit ook vol met andere zaken, zo niet dan mijn excuses ), discussie is wat mij betreft geen probleem ( mag ook in aparte topic anders wordt deze wellicht omver gezaagd )
Slaat het allemaal kant noch wal .... schroom niet, ook al is dit je 1e dag dat je lid bent, heeft net zoveel waarde als diegene die al 5000 auto's heeft verwend !
 
Tijd voor wat beadingfoto's.
Net nadat het begon te dooien
38b2372e.jpg

c6b01a80.jpg

3e657ccc.jpg

58af337b.jpg

a19c56ea.jpg

Verschil is toch moeilijk te zien bij sommige stukken vind ik.
Ik krijg het idee dat het toch teveel vlakken zijn om goed de beading en sheeting te kunnen beoordelen.
Duurzaamheid testen gaat natuurlijk wel prima lijkt me.

Beading week later ( paar uur na een regenbui)
5620719f.jpg
 
Ik blijf het super vinden dat je dit doet.
Tis gaaf om te zien.

Maar ook lastig om de verschillen te ontdekken idd.
 
Ik vind het ook goed dat je de test doet, er gaat toch een hoop tijd in zitten, Rogier!

Ben het alleen ook met je eens dat het eigenlijk niet goed te testen is zo qua beading, omdat in het midden van de klep altijd meer water blijft liggen (in grotere druppels) dan op de zijflanken. Zo is het ook op bijvoorbeeld mijn autodak en die is met maar 1 soort behandeld. Dus ik vrees dat op dat punt de test niet heel veel zegt; uiteraard kun je wel iets over standtijd zeggen.

Maar nogmaals, ik lees je test met plezier en vind het altijd leuk als mensen hier op het forum hun best doen om een leuke test of review te posten of een verhaal hebben over een project!