Nog even een update van mijn project, deze foto plaatste ik een goed half jaar geleden en de foto eronder is hoe het heeft uitgepakt.
Ik heb 6 doppen nodig, de beste zijn geselecteerd en stuk voor stuk opgeknapt.
Het bewerken van de kappen is voornamelijk heel arbeidsintensief geweest, een korte opsomming van de methoden en middelen in volgorde van gebruik van grof naar fijn.
- Schoongemaakt met velgenreiniger, iron-x, dreft.
- Verfafbijt voor de geverfde doppen.
- Brillo om de restanten verf weg te krijgen (een heel pak!)
- Uitdeuken - rechtslaan met een rubberen straathamer (gaat best aardig, het is dik aluminium en je hebt wat massa nodig)
- Dremel met een klein koper borsteltje om tussen de nokjes in te kunnen schoonmaken (het zijn 150 nokjes alleen al in de buitenring, best klusje)
- Scotchbrite fijn op een bol in de schroefmachine
- Polijsten met een polijstmachine die ik heb gekocht met van die schijven erop, grof en fijn
- Ontvetten van de polijstpasta
- Oppoetsen met Belgom Alu (bijzonder spulletje overigens)
- Nogmaals ontvetten van te schilderen delen.
- Schilderen van de rand en het center met dezelfde donkergroene kleur als de auto.
Al met al denk ik dat ik over deze 6 doppen 40 uur heb gedaan, sommigen waren makkelijker dan de anderen.
De uitdaging zit erin dat deze doppen uit de periode 1955 - 1967 komen en ze er vrijwel niet meer zijn. Nieuw kopen is dus geen optie en 2e hands is dit ongeveer het beste wat je kunt krijgen.
Met een beetje geluk komt de auto binnen een week of 2 bij het carrosseriebedrijf vandaan. Er is veel werk verricht aan de ontbrekende luiken en er is een hoop roest inmiddels verwijderd en gelast. Er zijn nog wel wat aandachtspunten over maar het is al weer heel veel beter dan dat het was.
Voor wie het leuk vind om te lezen (helemaal onderaan voor de laatste status):
https://trein9.nl/carrosserie-herstel/