• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkrijte oldtimer vrachtwagen poetsen

A90

Detailing chief
30 apr 2011
167
103
52
Nieuw Vennep
Jawel, je leest het goed, ik ga mijn oldtimer vrachtwagen poetsen. :)

De auto is een Mercedes van 1970, is een voormalige NOS auto en heeft voor het grootste gedeelte nog de originele lak maar is deels verkrijt en hier en daar wat verroest. Ook wordt er in de aankomende maand herstelwerk uitgevoerd om een aantal luiken te vernieuwen. De auto heeft in de afgelopen halve eeuw slechts 100.000 kilometer gereden en heel veel in loodsen en schuren gestaan.

Ik heb overwogen om de auto in zijn geheel te laten spuiten, maar omdat nog zoveel van de originele lak nog prima is, wil ik proberen het op te halen en waar nodig met een juiste kleur bij te werken met op kleur gemaakte industrielak met een roller. Op die manier behoud de auto ook zijn originele karakter en is het eigenlijk wel uniek dat hij niet totaal gerestaureerd hoeft te worden.

Ik heb al een flink aantal jaren poetservaring, zo heb ik al een jaar of vijf een DAP en sinds kort heb ik een rotary van AEG overgenomen. Verder een kast vol pads en polijst / poetsmiddelen.

Omdat ik aanvankelijk dan met de rotary flink aan de gang te gaan met iets van een wollen pad was ik een bestelling aan het plaatsen. Tijdens het bestellen bedacht ik mij echter dat dit misschien helemaal geen goed idee is, immers er is helemaal geen keiharde blanke laklaag aanwezig, ik verwacht namelijk dat het gelijk een unilak is geweest die is aangebracht. Is een stevige pad dan wel een goed idee ?

Hebben jullie ervaring met verkrijte lakken zonder blanke lak ? Welke pads zou je daarvoor willen gebruiken ? en is de SSR serie van Poorboys een goed begin ?

eea heb ik opgezocht en zie ze bv. op Youtube toch flink te keer gaan met een rotary en wollen schijf.


Dit is de auto en als je het leuk vindt is hier meer te vinden: http://trein9.nl

img_0849.jpg
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Emi
Wollen pad is misschien nodig op een Dap, maar of dat op een rotary nu een goed idee is? Ik gok dat de auto oorspronkelijk in het wit is geleverd door Mercedes, en dat later door een carrosseriebedrijf de auto is aangepast, en het onderste deel grijs is gespoten. Gezien het formaat van de auto en de leeftijd is de kans groot dat de grijze lak niet in een verwarmde ruimte goed is uitgehard, dus dat de lak relatief zacht is. Zoals ik het zie, vooral testspots maken zowel op grijs als op wit, want daar kan behoorlijk verschil in zitten qua hardheid.
 
Beginnen met een groot verpakking Poorboys Professional Polish
Ik zou witte pads nemen, niet voor de kracht maar omdat ze goed laten zien wat er vanaf komt

Als hij schoon is kan je verder kijken hoever je de schade wilt weghalen
 
Jawel, je leest het goed, ik ga mijn oldtimer vrachtwagen poetsen. :)

De auto is een Mercedes van 1970, is een voormalige NOS auto en heeft voor het grootste gedeelte nog de originele lak maar is deels verkrijt en hier en daar wat verroest. Ook wordt er in de aankomende maand herstelwerk uitgevoerd om een aantal luiken te vernieuwen. De auto heeft in de afgelopen halve eeuw slechts 100.000 kilometer gereden en heel veel in loodsen en schuren gestaan.

Ik heb overwogen om de auto in zijn geheel te laten spuiten, maar omdat nog zoveel van de originele lak nog prima is, wil ik proberen het op te halen en waar nodig met een juiste kleur bij te werken met op kleur gemaakte industrielak met een roller. Op die manier behoud de auto ook zijn originele karakter en is het eigenlijk wel uniek dat hij niet totaal gerestaureerd hoeft te worden.

Ik heb al een flink aantal jaren poetservaring, zo heb ik al een jaar of vijf een DAP en sinds kort heb ik een rotary van AEG overgenomen. Verder een kast vol pads en polijst / poetsmiddelen.

Omdat ik aanvankelijk dan met de rotary flink aan de gang te gaan met iets van een wollen pad was ik een bestelling aan het plaatsen. Tijdens het bestellen bedacht ik mij echter dat dit misschien helemaal geen goed idee is, immers er is helemaal geen keiharde blanke laklaag aanwezig, ik verwacht namelijk dat het gelijk een unilak is geweest die is aangebracht. Is een stevige pad dan wel een goed idee ?

Hebben jullie ervaring met verkrijte lakken zonder blanke lak ? Welke pads zou je daarvoor willen gebruiken ? en is de SSR serie van Poorboys een goed begin ?

eea heb ik opgezocht en zie ze bv. op Youtube toch flink te keer gaan met een rotary en wollen schijf.


Dit is de auto en als je het leuk vindt is hier meer te vinden: http://trein9.nl

Bekijk bijlage 91516

Ik heb zelfs nog nooit een rotary in handen gehad, maar dat filmpje van die rode Mercedes, dat is toch niet de juiste techniek of wel? Dat is echt tekeergaan lijkt me, of is zo snel over alle hoeken en randen raggen bedoeld om warmte opbouw te voorkomen?

Kan natuurlijk residu zijn van het polijstmiddel maar op de flank rond 15:50 zit het helemaal vol met hologrammen ;)
 
Beginnen met een groot verpakking Poorboys Professional Polish
Dit lijkt mij inderdaad een goed begin. Verkrijten is, dacht ik, op lakken zonder blanke lak. Dus waarom volgas met wol aan de gang?

Ik ben dit soort dingen nog maar weinig tegengekomen. In alle gevallen betrof het (werk)bussen en die waren vrij simpel te corrigeren.



Greetz
 
Heel mooi project. Hoop dat je ons op de hoogt houdt.

@350Z, nee hahaha dat is niet de goede werkwijze. Zal wel zijn," ik heb glans en dus goed". Verders zijn oudere MB standaard in two-tone gespoten. Tot jaren 80, 90 nog.

ea85bd6792f4e6948ae18257f28f7051.jpg


Ik zou net als al gezegd beginnen met goed reinigen en iets van een cleaner. pB pro polish bv.

De SSR serie is vrij licht kwa correctie. Als de lak hard is zal het er (moeilijker) mee worden. Maar dat moet een testspot gaan uitwijzen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en 350Z
Verkrijten is, dacht ik, op lakken zonder blanke lak....

Zonder blanke laklaag komt het wel veel meer voor, en vooral bij witte en rode lak zie je het vaak. Er zijn echter ook gevallen bekend van verkrijte lak, waarbij een rode lak met blanke laklaag, toch een roze uiterlijk krijgt. (en met een blanke laklaag erover heen, kun je er weinig aan doen, dan overspuiten)
 
Ik heb een gele C5 gehad die verkleurd was onder de blanke laklaag, is verder niets aan te doen.
Een lak onder een blanke laklaag verkleurd overigens, het is geen verkrijten wat plaats vind.
Verkrijten is een oxidatieproces en daar heb je zuurstof voor nodig, wat onder een blanke laklaag niet aanwezig is.
 
@Frans, ik dacht eigenlijk dat verkrijten een stabilatieproces was, van een meta-stabiele chemische verbinding. In gewoon Nederlands: ik dacht dat verkrijten een proces is waarbij een bepaalde stof heel langzaam overgaat in één of meerdere andere stoffen (proces van maanden-jaren). Overigens geen zuurstof aanwezig onder blanke lak, is ook een twijfelachtig iets: uit verbindingen in de lak, of zelfs uit het pure staal kan soms ook (een minimale) hoeveelheid zuurstof vrijkomen. Natuurlijk niet vergelijkbaar met gewone lucht, maar niet aanwezig is toch iets te stellig.
 
Ik heb even gegoogeld en zie dat ik fout zit met mijn veronderstelling dat het een oxidatieproces is.
Al die tijd gedacht dat het een oxidatieproces was dat er plaatsvond.

Dit schrijft Sikkens erover;
Verpoederen verflaag

Alle materialen die buiten staan, zijn onderhevig aan slijtage, ook wel erosie genoemd. Glansverlies is de eerste fase van verwering van een verflaag. Door U.V.-straling komen fotochemische reacties in de verflaag tot stand, waardoor de bindmiddelmoleculen worden aangetast en afgebroken. Op den duur komen de pigmentdeeltjes los op het oppervlak te liggen. We noemen dat krijten of afpoederen. Het spreekt vanzelf dat halfmatte verven de beginfase van het verweringsproces als het ware overslaan en ten opzichte van hoogglansverven eerder verweren.

Engelse artikelen hierover schrijven hetzelfde en overal wordt ook specifiek vermeld dat het proces aan de oppervlakte plaatsvind.

Dus mijn opmerking over een oxidatieproces was incorrect, correct was echter wel dat het alleen aan de oppervlakte plaatsvind en dus niet onder een blanke laklaag.
 
Thx, voor alle reacties alvast en ik hou jullie zeker op de hoogte. eea zal wel even tijd in beslag nemen.

De kleuren van de auto zijn door de carrosseriebouwer aangebracht naar specificatie van de NOS (eigenlijk nog de voorganger, de NTS). Ik heb zelfs de recepten nog weten te achterhalen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Frans Ik heb niet gegoogled, alleen op basisch van aanwezige kennis gereageerd. Zoals je zelf met je gele C5 hebt gemerkt gebeurt het soms ook onder een blanke laklaag, dat is ook te verklaren met de tekst van Sikkens: een blanke laklaag zal zeker in het UV-A gebied vaak nog wel wat licht doorlaten, waardoor het fotochemische proces in gang gezet kan worden. UV-A is het UV-licht dat qua golflengte het kortst bij het (blauwe) zichtbare licht ligt, UV-B en UV-C hebben een kortere golflengte en dat wordt door bijna elk materiaal tegengehouden (via absorptie dan wel via reflectie). Overigens is geel inderdaad ook een gevoelige kleur, zo ken ik iemand die een Leon had waar bijna ieder paneel een andere kleur geel had, die auto had ook de bijnaam 'KameLeon'.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Ik ben ook van plan om een oldtimer op te poetsen en vooral om eerst de lak terug op te halen en te voeden via deze methode. Het is een hele boel leeswerk en ook van een ander forum, als dit niet mag, mijn excuses.
Toch al verschillende goede resultaten hiermee gevonden op het internet en de moeite waard om te proberen vind ik. Naderhand zal je natuurlijk wel 'moeten' polijsten denk ik, maar als het is om de originele lak te behouden, lijkt me dit wel de moeite waard.
Misschien dat dit je kan helpen, succes met je oldtimer verder!
EDIT: Vanaf post 2 begint het praktische aspect van het artikel, zo hoef je minder te lezen indien je het interessant vindt.
 
Laatst bewerkt:
@Adrien304 - Ik begon met lezen en het werd mij niet snel duidelijk wat de bedoeling is. Uiteindelijk denk ik te begrijpen dat de topicstarter denkt dat iedereen meteen met een compound begint op dit soort lakken en dat dit ten alle tijden fout is. In plaats daarvan moet je de lak eerst voeden met een glaze...

Hier haakte ik af....
 
@Quantoxx: ik begrijp het als volgt: aangezien de lak in kwestie oud en verkrijt is, is het de bedoeling eerst de lak terug te voeden met Meguiar's M7, een zeer olierijke glaze, en op deze manier terug leven in de lak te 'wrijven' en daarna pas met een compound of een minder zwaar middel te polijsten. Bedoeling is dus om de originele lak zoveel mogelijk te behouden en minder lak af te halen dan in één keer de grofste combinatie van compound en pad te gebruiken.
Aangezien mijn oldtimer zeer verkrijt is op bepaalde delen, leek me dit wel eens een tof probeersel.
 
@Adrien304 - Ik begon met lezen en het werd mij niet snel duidelijk wat de bedoeling is. Uiteindelijk denk ik te begrijpen dat de topicstarter denkt dat iedereen meteen met een compound begint op dit soort lakken en dat dit ten alle tijden fout is. In plaats daarvan moet je de lak eerst voeden met een glaze...

Hier haakte ik af....

En dat is precies waar het verhaal eigenlijk begint;) Gaat vooral om oude lakken en de soort grondstoffen zoals aluminium deeltjes die gebruikt werden als 'metallic flake'. Die gaan namelijk ook oxideren en in het artikel wordt een beetje uitgelegd wat je hier nog mee kan doen zónder 50 jaar oude, originele lak weg te halen.

In het tweede deel van het artikel geeft die vent aan wat machinaal polijsten nog kan uithalen en dat eigenlijk oude lak helemaal niet vergeleken kan worden met nieuwe lak aangezien zelfs nieuwe goedkope auto's al een betere laklaag fabriek-af hebben dan de beste auto's vroeger.

Inderdaad erg interessant materiaal! Al is het voor mij een beetje een ver van mijn bed show, denk niet dat ik ooit zo'n lak tegen ga komen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Adrien304
@Cordoba
Dit was mijn verkleuring bij de C5, wat verder niets met verkrijten te maken had (dat kan zoals vermeld alleen aan de oppervlakte plaatsvinden).

n7L9lRc.jpg
n7L9lRc.jpg

Op de verkleuring na, zag de lak er verder prima uit.
EobPeuN.jpg


Ooit wel eens een behoorlijk verkrijte Opel bedrijfswagen aangepakt.
Daar heb ik niet te moeilijk bij gedaan en ben gelijk begonnen met polijsten.

YXvh9oN.jpg


hE4ZjVx.jpg


Met een oudere lak zou ik ook oppassen en eerst met milde cleaners en glazes aan de gang gaan.
De oldtimers die ik heb gedaan, waren echter allemaal ooit overgespoten en dan is het meer oppassen met te dik opgebrachte plamuur, als met de lak zelf.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Blijft een mooi project ik denk dat de meeste tips hier boven al genoemd zijn,
Hou ons op de hoogte met foto,s want dit is een super project om te volgen