Dag Allemaal,
Ik ben op zoek naar goede verlichting-setup met een permanent karakter, dus iets wat ik kan ophangen of monteren aan de wand of plafond. Ik kan na 2 dagen Googelen bijzonder weinig vinden over wat nu precies goed werkt. Zo vond ik ook veel foto's van detail studio's maar het verschil is zo groot dat ik me afvraag of de meeste niet 'gewoon' wat doen wat een beetje veel licht geeft of indrukwekkend lijkt. Ik open dit topic niet alleen voor mijzelf maar wil ook graag mijn (toekomstige) ervaringen delen, wie weet hebben andere daar ook wat aan.
Een paar dingen die ik wel vind:

Deze heeft een relatief donkere ruimte met een 'rig' met verlichting erop. Interessant dat hij spots onderaan gebruikt.

Fancy, maar geen verlichting aan zijkant?

Spotjes in plafond (relatief goedkoop maar veel werk) met zijlichten in de vorm van TL (LED?)

Ook weer een fraaie 'light tunnel', ben alleen zo benieuwd of je hier goed swirls mee kunt zien.

Deze lijkt me ook niet onaardig, echter lijkt me het donker schilderen van wanden en plafond een leuke design afweging maar komt niet ten goede van licht of het maken van foto's.

Vrij minimalistisch, werkt ongetwijfeld veel met losse lamp op statief.
Gevonden verlichting:
Simpel:
Led Batten 150 cm, 50W, 6000K, niet dimbaar. €18,95
www.ledlichtdiscounter.nl
Interessant vanwege de dimmer en kleur die in te stellen is:
Led panelen 60x60 (Lidl!?) Instelbaar in kleur (3000k-6500k) én dimbaar €30,00
www.lidl-shop.nl
Nog aan te vullen.. (nog geen cri95+ geschikte oplossing gevonden.)
Ik ben op zoek naar goede verlichting-setup met een permanent karakter, dus iets wat ik kan ophangen of monteren aan de wand of plafond. Ik kan na 2 dagen Googelen bijzonder weinig vinden over wat nu precies goed werkt. Zo vond ik ook veel foto's van detail studio's maar het verschil is zo groot dat ik me afvraag of de meeste niet 'gewoon' wat doen wat een beetje veel licht geeft of indrukwekkend lijkt. Ik open dit topic niet alleen voor mijzelf maar wil ook graag mijn (toekomstige) ervaringen delen, wie weet hebben andere daar ook wat aan.
Een paar dingen die ik wel vind:
- Een hoge CRI is aantrekkelijk omdat de kleurechtheid zo dicht mogelijk bij natuurlijk licht in de buurt komt (Dit staat los van kleur temperatuur in K's)
- 6500K is een prettige kleurtemperatuur voor donkere auto's maar zoals ik ook met de Scangrip ervaar word warmer licht interessanter hoe lichter de auto word. Idealiter wil je dus tussen de 2500-6500K kunnen bewegen.
- Sommige zweren bij TL (FL) of Halogeen, is dit nog steeds relevant of is LED inmiddels overal vervangbaar voor?
- Ik krijg de indruk dat er niet 1 type verlichting de 'perfecte' verlichting is. Hoe denken jullie daarover? Ik ben best wel gecharmeerd van de LED panelen maar die zijn toch aardig difuus, wil je in sommige gevallen niet een 'puntige' verlichting.
- Hoe bepalen jullie hoeveel watt je aan vermogen nodig hebt en is méér (bijna) altijd beter? (Lees ik wel namelijk)

Deze heeft een relatief donkere ruimte met een 'rig' met verlichting erop. Interessant dat hij spots onderaan gebruikt.

Fancy, maar geen verlichting aan zijkant?

Spotjes in plafond (relatief goedkoop maar veel werk) met zijlichten in de vorm van TL (LED?)

Ook weer een fraaie 'light tunnel', ben alleen zo benieuwd of je hier goed swirls mee kunt zien.

Deze lijkt me ook niet onaardig, echter lijkt me het donker schilderen van wanden en plafond een leuke design afweging maar komt niet ten goede van licht of het maken van foto's.

Vrij minimalistisch, werkt ongetwijfeld veel met losse lamp op statief.
Gevonden verlichting:
Simpel:
Led Batten 150 cm, 50W, 6000K, niet dimbaar. €18,95

LED Batten 150cm - 35W 126lm p/w - 6000K 840
De LED batten is een compleet armatuur met geïntegreerde LED-verlichting. De LED lampen zitten in de armatuur ingebouwd en kunnen niet vervangen worden.
Interessant vanwege de dimmer en kleur die in te stellen is:
Led panelen 60x60 (Lidl!?) Instelbaar in kleur (3000k-6500k) én dimbaar €30,00
LED-lampenpaneel met kleurregeling online kopen | LIDL
LED-lampenpaneel met kleurregeling bij LIDL online kopen ✅ Kies je leverdag ✅ Ook 's avonds bezorgd ✅ 30 Dagen bedenktijd ✅ Gratis retourneren
Nog aan te vullen.. (nog geen cri95+ geschikte oplossing gevonden.)
Laatst bewerkt: