• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verlichting in garage

Gullwing

Detailing chief
19 mei 2018
94
88
Zuidlaren
Dag Allemaal,

Ik ben op zoek naar goede verlichting-setup met een permanent karakter, dus iets wat ik kan ophangen of monteren aan de wand of plafond. Ik kan na 2 dagen Googelen bijzonder weinig vinden over wat nu precies goed werkt. Zo vond ik ook veel foto's van detail studio's maar het verschil is zo groot dat ik me afvraag of de meeste niet 'gewoon' wat doen wat een beetje veel licht geeft of indrukwekkend lijkt. Ik open dit topic niet alleen voor mijzelf maar wil ook graag mijn (toekomstige) ervaringen delen, wie weet hebben andere daar ook wat aan.

Een paar dingen die ik wel vind:
  • Een hoge CRI is aantrekkelijk omdat de kleurechtheid zo dicht mogelijk bij natuurlijk licht in de buurt komt (Dit staat los van kleur temperatuur in K's)
  • 6500K is een prettige kleurtemperatuur voor donkere auto's maar zoals ik ook met de Scangrip ervaar word warmer licht interessanter hoe lichter de auto word. Idealiter wil je dus tussen de 2500-6500K kunnen bewegen.
Dan de vragen:
  • Sommige zweren bij TL (FL) of Halogeen, is dit nog steeds relevant of is LED inmiddels overal vervangbaar voor?
  • Ik krijg de indruk dat er niet 1 type verlichting de 'perfecte' verlichting is. Hoe denken jullie daarover? Ik ben best wel gecharmeerd van de LED panelen maar die zijn toch aardig difuus, wil je in sommige gevallen niet een 'puntige' verlichting.
  • Hoe bepalen jullie hoeveel watt je aan vermogen nodig hebt en is méér (bijna) altijd beter? (Lees ik wel namelijk)
Wat inspiratie:

115493

Deze heeft een relatief donkere ruimte met een 'rig' met verlichting erop. Interessant dat hij spots onderaan gebruikt.

115494

115495

Fancy, maar geen verlichting aan zijkant?

115496

Spotjes in plafond (relatief goedkoop maar veel werk) met zijlichten in de vorm van TL (LED?)

115497

115499

Ook weer een fraaie 'light tunnel', ben alleen zo benieuwd of je hier goed swirls mee kunt zien.

115498

Deze lijkt me ook niet onaardig, echter lijkt me het donker schilderen van wanden en plafond een leuke design afweging maar komt niet ten goede van licht of het maken van foto's.

115500

Vrij minimalistisch, werkt ongetwijfeld veel met losse lamp op statief.


Gevonden verlichting:

Simpel:

Led Batten 150 cm, 50W, 6000K, niet dimbaar. €18,95

Interessant vanwege de dimmer en kleur die in te stellen is:
Led panelen 60x60 (Lidl!?) Instelbaar in kleur (3000k-6500k) én dimbaar €30,00

Nog aan te vullen.. (nog geen cri95+ geschikte oplossing gevonden.)
 
Laatst bewerkt:
Alleen door deze quote

“Ook weer een fraaie 'light tunnel', ben alleen zo benieuwd of je hier goed swirls mee kunt zien.”

Denk ik dat je verkeerde verwachtingen heb van de verlichting. (Ondanks je uitgebreid verhaal)

Je vaste verlichting is werk verlichting. Niks meer, niks minder.

2 dingen die belangrijk zijn aan je set up:
  1. Geen of zo min mogelijk schaduw effect. Dus van verschillende punten.
  2. Een mooie kleur echtheid. (Gaf je al aan)

Al die licht tunnels en verlichting in de wanden is zwaar overdreven. Ik heb ook alleen vast verlichting in het plafond, en ik heb nergens schaduw tijdens het werken.

Swirl spotten doe je met verplaatsbare verlichting, en dit bewegend uit verschillende hoeken te bekijken. Het liefst nog een beetje in en uitzoemen. (Faro)

Voor elke kleur is een andere licht kleur ideaal, Je kan simpel weg je verlichting niet op het detailen afstellen.

Gewoon lekker neutrale verlichting, mooi verdeeld over je plafond. Een daarbij knappe externe inspectie lampen.

Onmisbaar voor mij zijn de Faro en Scangrip.
 
Dag Zluytr, bedankt voor je reactie. Over mijn quote: Daar bedoel ik mee dat ik de indruk krijg dat er zoveel licht opgezet word dat het te licht word waardoor je potentieel niets meer ziet.

Zijn er hier ook mensen die opperen om iets te nemen wat kan dimmen of van kleur kan schakelen?
 
Ok fairpoint..

Maar ik blijf er bij dat met een goede set up op het plafond, dit allemaal niet nodig is.

Ik zou de kleurtemp mooi tussen de 4 en 5k houden.
 
  • Leuk
Reactions: Gullwing
Goed topic dit. Ik kan niet zozeer direct oplossingen of opties aanbieden. Maar ik vind dat over alles wat met detailing te maken heeft, hier het minst over verlichting wordt gepraat. Terwijl dit eigenlijk erg belangrijk is.

Voor alles zowat in het leven geldt de gulden middenweg. De hoeveelheid licht zou ik bepalen aan de grootte van je ruimte. Zou zeker niet overkill doen.

Voor de rest volg ik dit topic graag.
 
  • Leuk
Reactions: Gullwing
Ik ben intussen al wat verder maar kon nog niet direct een nuttige bijdrage doen maar door m3fan zijn reactie toch even een fototje van de voortgang. Afgelopen week de vloer in de epoxy coating gezet en nu verder met de verlichting. In de ruimte (13mx5,2m) heb ik op het moment van de foto zo'n 35 lampen hangen, achterin en links moeten nog een 2e strook worden aangebracht maar door een foutje van leverancier heb ik de verkeerde kleur gekregen, die worden nu nagezonden. Ik heb uiteindelijk zo'n 70 led lampen gekocht van 18W in 6000K als hoofdverlichting.

Voor een kantoor omgeving houdt men ongeveer 500lux (lumen per m2) aan, bij een lichtstraat van auto fabrikanten ligt dat tussen de 4000-10000lux. Ik wil de helft van de ruimte optimaliseren voor lak correctie en de andere helft voor interieur en voorbereiding van voertuigen.

Deze led balken hebben 1800 lumen, dat is samen 126.000 lumen. Verdeeld over 70m2 is dat 1800 lux. De hoogte van de ruimte (6.20m) zal daar nog wel negatief invloed op hebben maar de praktijk zal bepalend zijn. Ik heb alle lampen voorzien van een magneetstrip en ben dus nog even vrij in hoe/waar ik het plaats.

Voor lichter gekleurde auto's komt er nog een strook bij met 3500K led lampen. Voor het echte werk heb ik de scangrips op statieven.

116448
 
Laatst bewerkt:
Ziet er iig heel mooi uit.

Ik vind ik persoonlijk 6000k iets te blauw voor het mooie.

Heb je ook een foto van die muur verlichting van dicht bij?
 
Schitterend. Is dit dan jouw ruimte/garage?
Kan ik alleen maar van dromen!

Wat heeft je ertoe gezet om voor epoxy te kiezen en geen Swisstrax bijvoorbeeld?

Het ziet er alvast veelbelovend uit. Mooie lichtverdeling. Ik veronderstel dat je natuurlijk kunt switchen tss de verschillende lichtstrips? En wat gebruik je dan nog kwestie werkverlichting?
 
Schitterend. Is dit dan jouw ruimte/garage?
Kan ik alleen maar van dromen!

Wat heeft je ertoe gezet om voor epoxy te kiezen en geen Swisstrax bijvoorbeeld?

Het ziet er alvast veelbelovend uit. Mooie lichtverdeling. Ik veronderstel dat je natuurlijk kunt switchen tss de verschillende lichtstrips? En wat gebruik je dan nog kwestie werkverlichting?

Yes, mijn ruimte!

Wat betreft vloer houd ik van strak en helder. Het schoonmaken gaat ook makkelijk! Daarnaast is swisstrax erg duur (30+ euro m2)

Qua schakeling is de 3500 uit en aan te zetten, maar de rest is kwestie van proberen. Ik zorg nu voor een aanpasbare setup en zal dat verbeteren wanneer dat nodig is.

Voor polijsten heb ik i-match2, Sunmatch 2 en 2x Multimatch R op verrijdbaar statief.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3698.jpg


Ziet er iig heel mooi uit.

Ik vind ik persoonlijk 6000k iets te blauw voor het mooie.

Heb je ook een foto van die muur verlichting van dicht bij?

Here you go ;)

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_369e.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3696.jpg
 
  • Leuk
Reactions: PA27506 en Cordoba
Persoonlijk zou ik ook van kleur willen veranderen: blauwer licht laat meer defecten zien, maar geler licht is wel veel rustiger voor de ogen. Daarnaast vraag ik me af of de verlichting op de wand ook (bijvoorbeeld per wand) uit te schakelen is? Als je bezig bent met detailen kan het vervelend zijn als je bijvoorbeeld over de motorkap van een auto, steeds in de wandverlichting kijkt. Nu ben ik ook wel iemand die altijd alles aan wil kunnen passen aan de omstandigheden van dat moment, maar ik ben benieuwd hoe dit nu in de praktijk gaat werken.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik ben dan ook aan het pionieren ;) Wil niet beweren dat ik 't allemaal bij het rechte einde heb. Een positieve noot: Ik heb geen last van de verlichting die vanaf de andere kant komt. Ik wilde eerste fellere lampen maar heb uiteindelijk gekozen voor méér ipv feller, dan kan je dat beter verdelen en tot nu toe is dat goed gelukt. Nog even wachten op de overige 35 lampen en dan kan ik de montage afmaken.
 
@Gullwing Je hebt sowieso ook te maken met persoonlijke voorkeur. Ik weet van mezelf dat ik gevoelig ben voor kijken in fel tegenlicht (dan veel meer kans op migraine als ik al vermoeid ben), dus probeer daar ook altijd rekening mee te houden met de werkomstandigheden die ik creëer voor mezelf.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Dit wordt toch wel een droomtopic. Moet zeggen dat dit wel volledig in mijn smaak valt. Ga je de ruimte puur voor hobby gaan gebruiken? :eek:

Werkmateriaal is wat ik graag nog zou aanschaffen. Alles op zijn tijd!

Heb je een foto van de volledige ruimte van buitenaf? Voor een overzicht van de ruimte?

Na de verlichting.. Wat wil je er nog meer in gaan zetten? Mooie detailkasten? Hangers aan de muur voor de machines?

Dit wordt prachtig.
 
Dit wordt toch wel een droomtopic. Moet zeggen dat dit wel volledig in mijn smaak valt. Ga je de ruimte puur voor hobby gaan gebruiken? :eek:

Werkmateriaal is wat ik graag nog zou aanschaffen. Alles op zijn tijd!

Heb je een foto van de volledige ruimte van buitenaf? Voor een overzicht van de ruimte?

Na de verlichting.. Wat wil je er nog meer in gaan zetten? Mooie detailkasten? Hangers aan de muur voor de machines?

Dit wordt prachtig.


Erg leuke vragen M3fan.
 
Om M3fan zijn vragen te beantwoorden:

Jep is hobby, professioneel maakt vaak dat je je moet haasten dus doe alleen klussen waarbij ik alles uit de kast mag trekken en er geen tijdsdruk op zit.

Foto van geheel (na veel touwtrekken met leverancier van verlichting nu eindelijk de rest van de 6000K's erin):

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_37f9.jpg


Vandaag wat elektra aangelegd op aparte groepen, de compressor (die in het midden komt te staan) moest echt een aparte 16A groep hebben want al had je alleen maar een telefoonlader op dezelfde groep dan klapte hij er al uit.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3830.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_382d.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3829.jpg


Voor de maand juni wil ik een brug kopen, twijfel alleen nog tussen welke (toolmania 3T brug, TyreON TSC3000 of Falco). Besef me mijzelf maar al te goed dat het Chinese spullen zijn maar kan voor mijzelf niet rechtvaardigen om 3000-4000 uit te geven voor iets dat ik sporadisch gebruik. Als het 3+ jaar meegaat ben ik tevreden.

Om de ruimte clean te maken/houden bouw ik een 4 tal dressoirs (2 aan elke kant, direct achter elkaar) op wielen met klepkast deuren bovenop (244 lang, 40 hoog, 40 diep; wielen zijn 12,5cm) Hiermee komt de huidige verlichting boven de dressoirs uit.
Schermafbeelding 2019-05-14 om 21.27.50.png
 
Hele mooie detailruimte, zeker als het alleen voor de hobby is. Het lijkt op een oude koelcel of zie ik dat verkeerd?

Miscchien een hele domme vraag maar hoe veel verlichting heb je aan je aan plafond hangen?