• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil waxen

Erik1985

Detailing addict
5 apr 2021
175
70
Hardenberg
Beste allemaal,
Welke van deze 2 waxen zouden jullie aanbevelen:
Collinite insulator 845
Of de
Poorboys Natty's liquid blue.

Ik ben van plan om als paintcleaner van poorboys de professional polish te gaan gebruiken en de poorboys black hole als glaze.
Is het dan verstandig om de wax ook van poorboys te pakken?

Groet
Erik
 
Qua standtijd wint de 845 het absoluut van de PB waxen.
Overigens is er een hoop discussie over wel of geen glaze onder een wax aangezien dit best invloed heeft op de standtijd van (een) wax en/of sealant.
Voor een optimale hechting van de lsp is het wel verstandig om de lak goed te reinigen en te ontvetten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 voor Nicknameless.

Ik weet natuurlijk niet wat de huidige staat is van jouw lak, maar het is het proberen waard om een paneel alleen te waxen. Is dit resultaat naar wens, dan kan je het alleen bij een enkele waxlaag laten. Zo zou je ook een paneel kunnen glazen + waxen om te kijken of dit meerwaarde geeft in reflectie/warmte.

Ook een dingetje; Als je de 845 over een glaze aanbrengt, of over andere producten, laat de glaze dan wel even zitten voordat je er overheen gaat. Breng bijv. de glaze aan op de gehele auto alvorens je gaat waxen. Begin bij het paneel wat je als eerste in de glaze zette. (Heeft de glaze net wat meer tijd om z'n ding te doen alvorens je de vloeibare (oplosmiddelen) wax eroverheen smeert. ;)
 
Glaze geeft vooral extra glans doordat het kleine lakfoutjes (bijv. fijne krasjes) maskeert, het 'voeden' van de lak heb ik nog van geen enkel product voor het lakwerk gehoord of gelezen (of gemerkt). Wat glaze betreft: er zijn eigenlijk twee kampen, de ene absolute tegenstander, de ander heel enthousiast over het type product.

Aangezien je niet gaan polijsten, is er best wat te zeggen voor het gebruik van een glaze, en in het verleden toen ik het wel gebruikte heb ik zelfs standtijden van 5-6 maanden gehaald. Wat ik wel zou adviseren is om na de paintcleaner nog wel de lak te ontvetten, dan hecht het eerste product (glaze of wax) direct aan de lak, en haal je betere standtijden. Je kunt een wax tussendoor ook nog boosten door te wassen met shampoo met toegevoegde wax.

Wat de wax betreft: de waxen van PB wel een paar keer gebruikt, maar wordt er niet heel enthousiast van, de Collinite 845 maakt al zeker twaalf jaar deel uit van mijn verzameling detailspullen (en wordt ook regelmatig gebruikt).
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Ontvet een paintcleaner niet? Welk product zou je daarvan dan aanraden?
En het maakt dan niet uit dat de rest van poorboys is, die producten accepteren elkaar wel om het zomaar te zeggen? Het is niet dat alles van de poorboys lijn meer op elkaar is afgstemd?
 
Een paint cleaner zorgt dat ook het vuil uit de porien van de lak komt, maar laat wel een wat vettige laag achter. Er zijn diverse opties, hier een paar:
- Poor Boys Surface Prep
- Gyeon Prep
- Car Pro Eraser

Het mixen van merken is meestal geen probleem, alleen bij een paar zaken moet je opletten, zoals bijvoorbeeld bij het kleien van de lak dat de klei en de lube elkaar verdragen (bij klei en andere merken lube zijn er een paar combinaties die niet goed gaan). Dus als je zaken echt tegelijk gebruikt zoals bij kleien moet je echt opletten, maar ook als je ooit coatings aan gaat brengen moet je niet zo maar verschillende merken combineren (zowel met de laatste voorbereiding, de coating zelf, maar ook nog aanvullende laag op een coating, bijvoorbeeld om beter tegen (de eerste) regen te kunnen.
 
Het is toch niet zo dat een glaze alleen meer glans geeft? Het voedt de poriën van de lak toch ook meer na het kleien?
Glaze geeft vooral extra glans doordat het kleine lakfoutjes (bijv. fijne krasjes) maskeert, het 'voeden' van de lak heb ik nog van geen enkel product voor het lakwerk gehoord of gelezen (of gemerkt). - Een paint cleaner zorgt dat ook het vuil uit de porien van de lak komt.

Het ''voeden'' van de lak is dus eigenlijk het vullen van lichte oneffenheden en zorgen voor een helderder beeld op je kleurlak. Zie het als een raam van een etalage; Als het raam kraakhelder is, zie je beter door het raam. Bijkomend zal het glas meer licht reflecteren en dus meer ''glimmen'' c.q. reflecteren. ;)

Echter, als de lak (raam) al in goede staat is, zal een wax al volstaan. Is het glas echter meer gehavend, zou je kunnen overwegen om eerst een glaze te gebruiken. Welke nodig is, dat zal je dus moeten ondervinden.

Ik zeg altijd maar zo; Als je, voornamelijk donkere kleuren, nat maakt en de kleur en glans leeft enorm op, dat is er resultaat te boeken middels ''voeden'', polijsten, etc.