• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verweerde lak mx5

Mischa94

Detailing rookie
7 jul 2015
5
0
Hallo,

ik heb een rode mx5 van 1995.
nu heb ik 3 panelen (deur, motorkap en linkerzijscherm) die verweerd raken...
Zijn denk ik een keer opnieuw gespoten want de rest van de auto staat nog netjes strak in de lak.
nu begin ik me een beetje heel erg te ergeren aan die doffe lak.
zijn er manieren om deze weer netter te krijgen, heb het een en ander op internet en hier gelezen, maar ben een beetje de draad erin kwijt haha aangezien ik nog een behoorlijke leek ben in poetsen.
het liefst wil ik het eerst met de hand proberen, want ik heb soms verhalen gelezen over machinaal en daar wil ik me eerlijk gezegd niet aan wagen zonder uitleg/hulp:p
Nu weet ik dat er ongeveer 1 miljard verschillende producten zijn en iedereen een andere mening heeft, maar ik zag bijvoorbeed een polish speciaal voor verweerde rode lak.
Nu ging ik is rondvragen hier en daar en de ene helft zegt ja werkt perfect en de andere helft zegt ja werkt voor geen meter.
Nu kost zon flesje ook niet de wereld maar ik dacht ik vraag het de experts hier ook is.
Wat zijn de stappen/ producten die jullie aanraden?
Wat ik al zei ik heb van alles opgezocht maar je hebt zoveel manieren als ik zo lees..
foto's kan ik wel plaatsen maar ik doe dit nu op mijn telefoon en ik zou zo even niet weten hoe ik foto's in moet voegen haha.
Ik woon trouwens in Hardinxveld-Giessendam

alvast bedankt!

Rode (en gele) lakken kunnen wat gevoeliger zijn voor doffer worden en 'verkrijten'. Vaak is dat relatief makkelijk (machinaal) te verhelpen.
Zaak is wel dat je daarna de boel goed bijhoudt. Glaze + wax, sealant of een coating erover en dat goed in de gaten houden scheelt, maar het zal het proces niet doen ophouden, wel vertragen.

Machinaal is overigens met een D/A (Dual Action) machine niet zo spannend. Bijna iedereen hier die die stap heeft genomen, heeft die 'drempel' moeten nemen en heeft achteraf mogen concluderen dat dat best meeviel.
Met het handje zal ook best wel gaan, maar dat zal best wat inspanning vergen. Probeer het dan stukje bij beetje te plannen.

Wat zou overigens die speciale polish voor verweerde rode lak moeten zijn?

Okey ik kan het anders als het niet lukt gewoon machinaal doen.
maar het spul wat speciaal voor rode auto's was, dat was van turtlewax autoglym, en meguiars hoe het heette weet ik niet meer precies

Hey Mischa,

Soepergrover legde het al goed uit. Ik kan je aanraden om de volgende link is te bekijken. Deze leidt naar een Handleiding om Handmatig te poetsen. (met video´s!)
Je kan hier letterlijk alles vinden wat je nodig hebt qua producten, materialen én kennis.

https://forum.Carclean.com/#handlei...g-exterieur-stappenplan-handmatig-met-video-s

Greetz

Misschien is het handig om eerst vast te stellen of de lak is voorzien van blanke lak. Mochten de panelen die van kleur verschoten zijn een blanke laklaag hebben dan kun je polijsten tot je een ons weegt.

Heb voor een tijd terug een keer een rode MX5 (zelfde bouwjaar) mogen polijsten welke wel was voorzien van blanke laklaag.

Dan was die denk ik ooit eens opnieuw gespoten ofzo? Normaal uit 1995 zit daar nog geen blanke lak op... Alhoewel met Japanners weet je het eigenlijk nooit. Gewoon ergens een test spot maken.

Daar was inderdaad aan gespoten, maar topic starter geeft ook aan dat hij het vermoeden van een respray heeft. Altijd eerst even checken of er daadwerkelijk geen blanke lak aanwezig is.

@Snip: Zoals je zegt weet je het nooit. Ben een keer vol goede moed begonnen aan een rode Civic welke van kleur verschoten was. Was niet opnieuw gespoten, maar was voorzien van een blanke laklaag. Bj was 1996 of 1997.