Afgelopen 3 weken het geluk gehad met deze MINI Cabrio JCW met enkele upgrades (ook wel bekend als THE HEKS S) te mogen buiten spelen. Auto is van een goede bekende van mij die op vakantie ging. Hij had mij gevraagd te babysitten
Voor wat hoort wat, dus heeft hij bij terugkomst van zijn vakantie weer een maximaal blinkende dikke bak op gehaald :-D
Heb van tijdens het werk helaas niet echt foto's gemaakt (de paar die ik heb zijn met mn stoffige camera gemaakt), maar zal toch even een klein verslagje maken, met natuurlijk een aantal goede foto's van het eindresultaat.
Gedurende de 3 weken heb ik het cabriodak een 3keer grondig moeten reinigen om alle alg aanslag en dergelijke er goed uit te krijgen. Zo zag het er uit bij begin:
en bij de eerste poging sloeg al het reinigingsmiddel (convertible cleaner van Meguiars die toch wel heel veel schuimt normaal) bijna helemaal dood...
:
en zo zag het geheel er uit na de eerste poging:
beter dan het was, maar nog niet geheel tevreden, dus de volgende ronde weer van voor af aan beginnen. Op mn verjaardag dus met APC van poorboys (1-10 verdunt) en een wat stevigere borstel om goed te kunnen schrobben.
(mijn verjaardag kon niet meer stuk
)
In de tussentijd uiteraard wel even de beste parkeerplaatsen thuis gereserveerd voor de MINI's
:
Uiteindelijk een paar dagen voor hij weer terug kwam van vakantie begonnen de MINI geheel te poetsen en strak te maken. Even een korte omschrijving van wat er allemaal is gebeurd.
- cabriodak nog een 3e keer geheel reinigen
- auto geheel wassen met twee emmers, microvezel washandschoen en PB SS&S
- auto geheel behandelen met Iron-X en dondersgoed afspuiten.
- onder de motorkap alles afnemen met een natte doek. Hier bewust niet met de tuinslang gewerkt, was verder ook niet heel vuil.
- auto met een microvezel droogdoek drogen, en vervolgens met perslucht alle kiertjes hoekjes en gaatjes nog eens goed droogblazen.
- Cabrio dak in 3 lagen protector zetten van Fabricguard met tussenpauzen van een half uur.
- auto geheel kleien met Poorboys klei en Monello detaillerspray
- alle plastic randjes en dergelijke afplakken met tape.
- eerste hit polijsten met een oranje pad op de DAP900 met Monello Mezzo
- tweede hit polijsten met een witte pad op de DAP en Monello Finale
- alles uitpakken en polijst stof weg blazen met de perslucht
- Met een zwarte pad de Poorboys Black Hole aangebracht en even laten curen
Vervolgens de auto een nachtje laten rusten (om ook de glaze goed te laten uitharden) en de volgende ochtend het stof enzo weer met perslucht weg geblazen.
- Dubbele laag Collonite 845 aangebracht met een rode pad op de DAP, ook even laten curen
Toen met de velgen aan de slag gegaan, die erg veel last hadden van de hardnekkige spikkels. Komt volgens mij door het soort remblokken want t is nog ff een graadje of 10 erger dan 'gewoon' remstof. De hogere temperaturen die ontstaan bij het sportieve gebruik van dit racemonster zal hier ook wel een aandeel in hebben
Velgen waren al gewassen en gereinigd met Iron-X.
- Velgen kleien
- velgen in een dubbele laag Collonite 845
Omdat ik nog geen speciale wheelwax in mijn assortiment heb, en voor eigen gebruik de 845 goed bevalt deze gebruikt.
- Banden ingesmeerd met Poorboys bold n bright tyre
- Ramen in de RainX coating gezet.
- Trims met autofinesse trim detailler behandeld
- Chroom op poetsen met All Metal Polish van Meguiars.
Uitlaten zijn helaas niet meer mooi blinkend te krijgen door verkleuring (denk van de hitte). Misschien dat ik met zo'n conishe bol op een boormachine nog wat meer resultaat had kunnen boeken, maar die had ik niet. Daarnaast zijn deze uitlaten direct na het starten alweer zwart van de roetaanslag omdat deze auto geen catalysator meer heeft
Toen ben ik me gaan uitleven op het interieur.
- Begonnen met alles stofzuigen
- al het leer en plastic reinigen met een sponsje en Poorboys APC (1-10 verdunt) en afnemen met een droge doek
- alle hoekjes en kiertjes schoongemaakt met de Cyber Clean flubber ding
- alle ramen van binnen schoongemaakt
- alle plastics in een dun laagje Poorboys leather stuff gezet
- Bekleding behandeld met de Gliptone Liquid Leather conditioner. Mooi spul wat erg fijn werkt, geeft een mooie zijdeglans, leer is weer heel soepel en het is niet glad!
- Stuurwiel gereinigd met de witte micro spons, zodat het stuur weer mooi mat is, en veel grip geeft
- alles het chroom en dergelijke nog eens nagepoetst met een schone microvezel doek.
- onder de motorkap de Engine Dressing van Meguiars gebruikt, en ook hier de veerpootbrug opgepoetst.
en als laatste iets opgelost waar ik me vorig jaar ook al aan irriteerde
:
Daarvoor moest ik me half in de achterbak van de cabrio werken:
om vervolgens met mn handen in een hoek hiertussen wat los te halen (lekker krap door de kapsonstructie):
en na een kwartierje prutten was dan eindelijk de achterlicht unit los
Want er zat dus al een lange tijd een ellendig spinnetje in.... :s
Alles uiteindelijk ook weer netjes terug weten te plaatsen. nog even de gehele auto een keer nagepoetst en dus met een fatsoenlijke camera wat foto's gemaakt :-D
Al met al heb ik me prima vermaakt, zowel met het rijden in dit monster als met het poetsen :-D
Gelukkig was de eigenaar ook zeer tevreden met het resultaat.
Voor wat hoort wat, dus heeft hij bij terugkomst van zijn vakantie weer een maximaal blinkende dikke bak op gehaald :-D
Heb van tijdens het werk helaas niet echt foto's gemaakt (de paar die ik heb zijn met mn stoffige camera gemaakt), maar zal toch even een klein verslagje maken, met natuurlijk een aantal goede foto's van het eindresultaat.
Gedurende de 3 weken heb ik het cabriodak een 3keer grondig moeten reinigen om alle alg aanslag en dergelijke er goed uit te krijgen. Zo zag het er uit bij begin:
en bij de eerste poging sloeg al het reinigingsmiddel (convertible cleaner van Meguiars die toch wel heel veel schuimt normaal) bijna helemaal dood...
en zo zag het geheel er uit na de eerste poging:
beter dan het was, maar nog niet geheel tevreden, dus de volgende ronde weer van voor af aan beginnen. Op mn verjaardag dus met APC van poorboys (1-10 verdunt) en een wat stevigere borstel om goed te kunnen schrobben.
(mijn verjaardag kon niet meer stuk
In de tussentijd uiteraard wel even de beste parkeerplaatsen thuis gereserveerd voor de MINI's
Uiteindelijk een paar dagen voor hij weer terug kwam van vakantie begonnen de MINI geheel te poetsen en strak te maken. Even een korte omschrijving van wat er allemaal is gebeurd.
- cabriodak nog een 3e keer geheel reinigen
- auto geheel wassen met twee emmers, microvezel washandschoen en PB SS&S
- auto geheel behandelen met Iron-X en dondersgoed afspuiten.
- onder de motorkap alles afnemen met een natte doek. Hier bewust niet met de tuinslang gewerkt, was verder ook niet heel vuil.
- auto met een microvezel droogdoek drogen, en vervolgens met perslucht alle kiertjes hoekjes en gaatjes nog eens goed droogblazen.
- Cabrio dak in 3 lagen protector zetten van Fabricguard met tussenpauzen van een half uur.
- auto geheel kleien met Poorboys klei en Monello detaillerspray
- alle plastic randjes en dergelijke afplakken met tape.
- eerste hit polijsten met een oranje pad op de DAP900 met Monello Mezzo
- tweede hit polijsten met een witte pad op de DAP en Monello Finale
- alles uitpakken en polijst stof weg blazen met de perslucht
- Met een zwarte pad de Poorboys Black Hole aangebracht en even laten curen
Vervolgens de auto een nachtje laten rusten (om ook de glaze goed te laten uitharden) en de volgende ochtend het stof enzo weer met perslucht weg geblazen.
- Dubbele laag Collonite 845 aangebracht met een rode pad op de DAP, ook even laten curen
Toen met de velgen aan de slag gegaan, die erg veel last hadden van de hardnekkige spikkels. Komt volgens mij door het soort remblokken want t is nog ff een graadje of 10 erger dan 'gewoon' remstof. De hogere temperaturen die ontstaan bij het sportieve gebruik van dit racemonster zal hier ook wel een aandeel in hebben
- Velgen kleien
- velgen in een dubbele laag Collonite 845
Omdat ik nog geen speciale wheelwax in mijn assortiment heb, en voor eigen gebruik de 845 goed bevalt deze gebruikt.
- Banden ingesmeerd met Poorboys bold n bright tyre
- Ramen in de RainX coating gezet.
- Trims met autofinesse trim detailler behandeld
- Chroom op poetsen met All Metal Polish van Meguiars.
Uitlaten zijn helaas niet meer mooi blinkend te krijgen door verkleuring (denk van de hitte). Misschien dat ik met zo'n conishe bol op een boormachine nog wat meer resultaat had kunnen boeken, maar die had ik niet. Daarnaast zijn deze uitlaten direct na het starten alweer zwart van de roetaanslag omdat deze auto geen catalysator meer heeft
Toen ben ik me gaan uitleven op het interieur.
- Begonnen met alles stofzuigen
- al het leer en plastic reinigen met een sponsje en Poorboys APC (1-10 verdunt) en afnemen met een droge doek
- alle hoekjes en kiertjes schoongemaakt met de Cyber Clean flubber ding
- alle ramen van binnen schoongemaakt
- alle plastics in een dun laagje Poorboys leather stuff gezet
- Bekleding behandeld met de Gliptone Liquid Leather conditioner. Mooi spul wat erg fijn werkt, geeft een mooie zijdeglans, leer is weer heel soepel en het is niet glad!
- Stuurwiel gereinigd met de witte micro spons, zodat het stuur weer mooi mat is, en veel grip geeft
- alles het chroom en dergelijke nog eens nagepoetst met een schone microvezel doek.
- onder de motorkap de Engine Dressing van Meguiars gebruikt, en ook hier de veerpootbrug opgepoetst.
en als laatste iets opgelost waar ik me vorig jaar ook al aan irriteerde
Daarvoor moest ik me half in de achterbak van de cabrio werken:
om vervolgens met mn handen in een hoek hiertussen wat los te halen (lekker krap door de kapsonstructie):
en na een kwartierje prutten was dan eindelijk de achterlicht unit los
Want er zat dus al een lange tijd een ellendig spinnetje in.... :s
Alles uiteindelijk ook weer netjes terug weten te plaatsen. nog even de gehele auto een keer nagepoetst en dus met een fatsoenlijke camera wat foto's gemaakt :-D
Al met al heb ik me prima vermaakt, zowel met het rijden in dit monster als met het poetsen :-D
Gelukkig was de eigenaar ook zeer tevreden met het resultaat.