• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo 960 Estate '93 350000km uni zwart

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Afgelopen weekend een Zweedse jonge dame van bijna 20 jaar oud op bezoek gehad met 350000km ervaring van een collega van mij. De auto heeft in die 20 jaar en 350000 km alleen maar autokrasstraten gezien en in een enkel geval een emmer en een spons[:diablo] Het was dan ook één groot swirlwalhalla. Verder had de auto op een parkeerschade rechtsachter na eigenlijk weinig RDS. Voordat de eigenaar de auto bij mij afleverde had hij hem nog even "gewassen" middels een volledig wasprogramma bij de plaatselijke autokrasstraat, ondanks het feit dat ik hem had gezegd dat hij zich de kosten en moeite daarvoor kon besparen. "Ja maar, hij was wel heel erg smerig hoor". Toen ik de man vertelde dat mijn eerste stap het wassen van de auto was, was hij stomverbaasd: "Ja maar, hij is net door de wasstraat geweest hoor! Dan is hij toch schoon en is het toch overbodig om hem nog een keer te wassen?meuh Ik heb de man maar even een paar plekjes aangewezen waar de krasstraat niet komt. (Zie foto vogelstront oa)

Qua polijsten was dit wel de lastigste lak die ik gedaan heb. Aan de ene kant moest ik toch behoorlijk zware combo's inzetten om de benodigde correctie te behalen, terwijl ik aan de andere kant met de langharige kant van de Monello peluce Bianco er bij het afnemen accuut nieuwe swirls in trok. Met de kortharige kant ging het wel goed.

De man had ook zijn zwaar verwaarloosde zomervelgen meegenomen. Deze heb ik helaas niet helemaal schoon kunnen krijgen. De auto zelf stond op winterbanden op stalen velgen met wieldoppen.


Afgelopen vrijdag gestart met de klus en afgelopen maandagmiddag eind van de middag was ik klaar. Uiteindelijk is er een uur of 30 werk in gaan zitten.

Het volgende programma is uitgevoerd:

Exterieur:
- Gewassen met Monello Lavare en Monello Washmitt
- Wielkasten gereinigd met Poorboys APC (1:5)
- Stalen velgen en doppen gereinigd met Bilberrys velgenreiniger (1:3) en IronX
- Auto ingesprayed met IronX
- Auto ingesprayed met TarX
- Tweede keer gewassen met Monello Lavare en Monello Washmitt
- Gekleid met Poorboys Poly Elastic Clay en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt. Uiteindelijk uitgekomen op de volgende combo's: Pro 900: Twee hits met Inizio Forza op gele Monello cutting Kompressor pad en CCS pad, Inizio Forza op Monello oranje kompressor cutting pad, Mezzo op witte Monello CCS polishing pad. DAP 900: Finale op Monello licht groene CCS light polishing pad en Finale op Monello zwarte CCS fiishing pad.
- Ontvet met Eraser
- Poorboys Black Hole aangebracht
- Twee lagen Poorboys EX-P gezet
- Afgetopt met Collinite 915 (omdat het kan)
- Losse zomervelgen gereinigd met Bilberrys velgenreiniger (onverdund)(4 x) TarX en ironX (4 x). Vanwege tijdgebrek de velgen niet gepolijst en restanten plaklood niet kunnen verwijderen, Velgen waren ook al dermate vervuild en aangetast dat ik niet echt een bevredigend resultaat kon boeken.
- Losse zomer velgen in de Poorboys wheelsealant gezet.
- Chromen uitlaatstuk gepolijst met Autofinesse Metal Polish
- Trims gereinigd met Poorboys APC 1:10
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wielkasten gevoed met Meguiars Trimrestorer (laatste restje wat ik nog had staan)
- Banden gereinigd met Poorboys APC (1:10)
- Banden gevoed met Meguiars High Gloss Endurace Tiregel


Motorruimte
- Gereinigd met Poorboys APC (1:5)
- Kunststof delen gevoed met Auto Finesse Revive (Helaas vergeten voor en na foto's te nemen)

Interieur:
- Volledige uitgebreide stofzuigbeurt
- Kunststof delen gereinigd met Poorboys APC (1:10)
- Kunststof delen gevoed met Poorboys Natural Look
- Leer gereinigd met Poorboys APC (1:10)
- Leer gereinigd met Gliptone cleaner
- Leer gevoed met Gliptone conditioner. (2x) ( het leer was totaal craquelé en uitgedroogd)
- Tapijt en matten gereinigd ingesprayed met Poorboys APC
- Tapijt en matten gereinigd met Hydro 7000
- Stuur gereinigd met melamine spons
- Ruiten gereinigd met Ajax glasreiniger

Gebruikte doeken: Monello Peluce Bianco, Peluce verde en Pico Nero. en voor de smerige klusjes goedkope MF doeken van de Action

En dan nu de plaatjes:

Onze Zweedse schone bij aanvang van de schoonheidsbehandeling:
IMG_0031.jpg


"Ja maar, hij is net door de wasstraat geweest hoor!" Deze shit zat zo vast dat ik het er bijna niet af kreeg. Uiteindelijke wel gelukt, maar het koste heel wat moeite.
IMG_0047.jpg


Een lichte impressie van de swirls op de motorkap:
IMG_0067.jpg


Het dak zit er ook niet echt zonder...:
IMG_0068.jpg


Oeps een paaltje mee gepikt:
IMG_0071.jpg


Volvo Bluemotion halverwege het polijsten:
IMG_0086.jpg


Tja, daar is dus nog nooit iemand met en doekje geweest:
IMG_0045.jpg


Dit kwam de bij de tweede extractie nog uit het tapijt:
IMG_0065.jpg


Duidelijk een unilak! resultaat van 1 hit op de motorkap. (en dat is best een enorme lel bij deze auto!)
IMG_0083.jpg


Tja, de Nartural Look is geen overbodige luxe:
IMG_0103.jpg


Ach, de Revive doet zijn naam eer aan:
IMG_0094.jpg


De eens maagdelijk witte handdoek na alleen het zitvlak van de bestuurdersstoel te hebben afgenomen.
IMG_0062.jpg


Zomervelg voor (Stond al in de Bilberry's. vergeten eerder een foto te nemen:
IMG_0054.jpg


Velg na:
IMG_0131.jpg


Interieur voor:
IMG_0036.jpg


Interieur na:
IMG_0118.jpg


Achterbank voor:
IMG_0040.jpg


Achterbank na:
IMG_0128.jpg


Na twee keer met de extractor er door te zijn geweest was het weer netjes (helaas vergeten voor foto te maken:
IMG_0107.jpg


Resultaat na rechts achter:
IMG_0110.jpg


Resultaat na links achter:
IMG_0117.jpg


Resultaat na rechts voor:
IMG_0112.jpg


En tot slot resultaat na links voor
IMG_0122.jpg


De collega was buitengewoon tevreden over het resultaat en inmiddels staan er twee andere collega's in de wacht rij om hun auto ook te laten doen:-b
 
Wat een klus zeg......

Maar wel heel erg mooi geworden weer.
Heb je hem een wasstraat verbod mee gegeven?

Ik eis wassen op de hand na een poetssessie :)
 
Sterker nog: Ik heb hem een Monello Washmitt, een Monello droogdoek en een fles Monello Lavare verkocht! rofl

Ik moet mijn voorraad toch weer aanvullen en kan dit dan direct voor hem mee bestellen.
 
Mooi hoor, super resultaat :)^ !!

Maar uuuu : " Pro 900: Twee hits met Inizio Forza op gele Monello cutting Kompressor pad, Inizio Forza op Monello oranje kompressor cutting pad " Was de lak hard ofzo w^^w
 
8-()) Die is flink opgeknapt zeg! Wat een klus, respect hoor. Zo oud als deze Volvo is het min of meer logisch dat ie vol zit met degelijke beschadigingen. Maar goed werk, daar kan je collega wel weer 20 jr. mee vooruit! :)^
 
Zoooooooooo die kan meteen door naar Carclean.com voor wat onderhoudsproducten!
Oh wacht, die had je al meegegeven :)

Mooi resultaat hoor, dankbare kleur!
 
Erg mooi resultaat, en een erg dankbare klus zo te zien. Heb je nog een foto van de schade van het paaltje na? Of heb je daar verder niks meer mee gedaan?
 
Voor mij de reden om geen andere autos te doen die ik zelf niet was. Ben bang dat ze na een maand of in de winter toch door de wasstraat halen. Zonde van het werk. Ik hoop dat je collega bereid is om hem netjes te wassen, want hij ziet er nu weer prachtig uit!
 
@emiel: Ik heb bij de schade de delen waar de verf af was bijgewerkt met op kleur gemaakte verf. En daarna dat deel nog een keer gepolijst met finale op zwarte CCSpad op de DAP. De deuken kan ik er uiteraard niet uit polijsten, maar het valt nu veel minder op en ziet er een stuk beter uit. Helaas ben ik vergeten een detailfoto te maken van de schade na dat ik klaar was:klap
 
Geweldige job:)^ En nu inderdaad maar hopen dat je collega in het vervolg de krasstraat mijdt, anders was het zonde van de 30 uur die je erin hebt gestoken. Die het trouwens wel waard waren. Wat een verbetering zeg!
 
@witte reus: Ik doe het tegenwoordig niet meer voor niks. Mijn spulletjes moeten ook betaald worden:grinning: Het is een hobby en ik hoef er dan ook niet de hoofdprijs voor te hebben maar houd er nog wel een paar centjes aan over. In het verleden deed ik het wel voor niets, maar tegenwoordig doe ik ongeveer 10-15 auto'w per jaar en dan is het toch wel fijn als je het minimaal budget neutraal kunt doen.
 
Nou, budget neutraal doe ik het ook niet meer... Heb afgelopen jaar inderdaad ook rond de 10-15 autos gehad en het blijft een hobby, maar mag er ook wel wat aan verdienen, vraag ook geen hoofdprijzen maar gratis doe ik niks meer, anders heb ik het hele dorp binnen 2 weken op de stoep staan. Ik ga overigens ook nog alleen maar aan de slag voor mensen die ook hun leven willen beteren qua poetsen/detailen, als ze de week erna weer in de rij staan bij de krasstraat dan hoeft het van mij niet, moet er wel plezier in blijven houden.
 
Dit is de Topperrrrrrrr van de week wat mij betreft.
Hoe was de reactie van de eigenaar? Deze kan niet anders dan zeer aangenaam verrast zijn door het resultaat. Het interieur is er ook 500% beter op geworden zeg. Het leer ziet er nu weer gezond en gevoed uit.
 
Mooimooimooi, Deze kleur is toch altijd de moeite... Echt wel een verschil in het leder met Gliptone... Men handen kriebelen om dit ook te gebruiken.

Grtz

Stephan