Schoonheidsbehandeling Volvo S40 2.4, 5-cilinder, Geartronic 2005 zwart (Aficior)
Vorige week vrijdag een reeds lang aangekondigde Volvo S40 in ontvangst mogen nemen voor een tweedaagse Beauty behandeling. De auto is de afgelopen vijf jaar met groot enthousiasme en serieus doorzettingsvermogen door de verschillende krasstraten gehaald en de beschadigingen waren dan ook niet van de lucht. Erg zonde, want de auto is nog geen vijf jaar oud met iets van 20.000 km op de teller.
De auto staat altijd warm en binnen, en wanneer het regent, wordt er in principe niet mee gereden.
Deze auto verdiende het echt om eens de zachte en tedere hand van een zorgzame detailer te voelen.
Uiteindelijk om ongeveer 10.30-uur begonnen met de auto.
Eerst wat foto's van de auto, zoals deze werd aangeleverd.
Het interieur was niet echt ernstig vervuild, maar het werd wel tijd om dat na de afgelopen winterperiode eens wat op te frissen. De Extractor hoefde er niet aan te pas te komen, maar wel wat verdunde APC, borstels, kwasten en microvezeldoeken voor het rubber.
Kofferruimte
Begonnen met de wielen. Hele fijne wielen om aan te werken (NOT), maar goed, het moest wel gebeuren natuurlijk. Ik heb een reiniger gebruikt die ik nog had staan. Werkte goed, want de wielen waren dan wel wat stoffig, maar zeker niet zo vuil als sommige wielen in andere Show Off's.
Daarna de logo’s van de auto gereinigd met APC 1:10 (met dank aan BraamR voor het indertijd regelen van de sprayflessen).
Vervolgens de auto in de foam gezet. Helaas was dat voor een buurman aanleiding om daarover een gesprek met mij aan te knopen en dus vergat ik foto's te maken. Even babbelen en een sigaretje moet ook kunnen. Dus maar snel afgespoten met de hogedrukreiniger.
Van het wasproces ook verzuimd foto's te maken (de gezellige buurman ging maar niet weg), maar gewassen met twee emmer methode en daarvoor Mothers Wax California Gold Car Wash gebruikt in de juiste verhouding. Vervolgens afgenomen met de Mothers Wax Drying Towel.
Nu werd het tijd voor een grondige inspectie. Eens kijken wat deze dame zoal te lijden heeft gehad in haar korte leventje. Nou, dat viel behoorlijk tegen. Ik vermoed dat de eigenaresse ieder jaar een kerstpakket heeft gekregen van de krasstraat exploitant, want volgens mij was ze een bijzonder trouwe klant...
En verder...
Niet op alle foto's te zien, maar de hele auto zat dus onder dit soort swirls. Je werd echt treurig van die aanblik.
Effe experimenteren wat het verschil is tussen met flitser en zonder flitser.
MET flitser…
ZONDER flitser…
En nog even twee van de drie dingen die niet meer te detailen zijn.
Helaas heeft deze dame verzuimd te bukken, toen er een automatisch garagedak naar beneden kwam zetten, met dit tot gevolg.
Ook moest er een keertje in een parkeergarage uitgeweken worden voor een fiets. De muur die toen geraakt is gaf minder mee dan gehoopt. Oh, en de fiets stond moederziel alleen en stilletjes tegen de andere muur geparkeerd...
Het werd tijd om de auto af te plakken en onder het afdakje te plaatsen. Ik moest er nu echt tegenaan.
Klei tevoorschijn gehaald. Ik moet zeggen dat er relatief weinig vuil van de auto af kwam. Ik heb daarvoor het starters setje van Mothers gebruikt.
Juist nu kleien hot is op dit forum, moet ik zeggen dat ik het een prima klei vind. Geen marring. Ook de bijgeleverde detail-spray kan mij bekoren. Ik heb inmiddels twee auto's gedaan en heb nog immer over in die fles. (Maar de gallon Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer staat al klaar).
Meteen ook even een foto gemaakt voor de opdrachtgever van de klei en hoe groot dat nu is. Je kunt het proberen uit te leggen, maar een foto zegt in dit geval alles. En dus ook opgenomen in de voor haar gemaakte reportage. Kan ook zij helemaal zien wat er allemaal gedaan is.
Daarna bepalen wat de wijze van werken zou worden.
Ik wilde deze keer eens met mijn Monello spullen aan de slag gaan. Ik vond de lak van de Volvo erg hard, dus de Poorboys World producten mocht lekker blijven rusten.
Dat gold overigens niet voor de doeken. Polijstmiddel afgenomen met Poorboys World Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm.
Ben uiteindelijk uitgekomen op Mezzo op oranje. Daarna afwerken met Finale op zwart.
Sto- KUCH sto- KUCH sto-ft trouwens wel die Monello!
Hier werd ik al blij van...
Even snel een foto, alvorens af te nemen.
Daarom ook, dat ik van onderstaande niet wanhopig werd. Ik wist dat het te corrigeren was.
De kofferbak was echt een drama. Ongelofelijk wat die krasstraten daar een schade aan kunnen richten. De DAP heeft echt moeten werken op deze auto, maar hij heeft mij niet in de steek gelaten en alles is gecorrigeerd.
Ook heb ik veel tijd besteed aan het dak. De krassen die door de garagedeur veroorzaakt waren bleven zeer hardnekkig zitten. Ik vermoed dat ik daar nog eens met een rotary tegenaan moet, maar die eerst maar eens aanschaffen en wat experimenteren tegen die tijd.
Omdat ik onder een afdakje stond van een soort kunststofglazen golfplaten, was het onmogelijk de beschadigingen aan het dak op de foto te krijgen.
Ook wil ik nog vermelden dat ik ontzettend veel plezier heb beleefd aan de kleine Lake Country 4 inch pads in combinatie met passende backingplate. Deze auto heeft flink veel rondingen, waar je met de grotere 6,5 inch pads zeer lastig bij komt.
De eerste dag zat er op.
Dag twee.
Om de een of andere reden bleef de blauwe 3M tape niet plakken op de onderste trims. Helaas was ik uitgeschoten tijdens de lakcorrectie, dus snel met APC 1:4 verwijderen.
De tweede dag begonnen met de auto grondig af te spuiten en daarna zorgvuldig wassen en drogen.
Beading na alleen Monello polijstmiddelen.
En nu voor de gezelligheid even in de Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Car Wash.
Drogen met de Poorboys World Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm.
Nog even wat foto's van het incident met de garagedeur
Mijn partner vliegt bij de KLM en zat vast dankzij IJslandse vulkaan perikelen in Kuala Lumpur. Dit betekende dat ik de tweede dag (zaterdag) wat minder tijd beschikbaar had, want deze zaterdag waren mijn beide dochters gewoon thuis. Gelukkig wilde oma wel oppassen, maar ik moest dus wel even doorwerken, om mijn schoonmoeder zo snel mogelijk te assisteren.
Derhalve geen foto's van Poorboys World Black Hole en Poorboys World EXP Pure Sealant. Sorry daarvoor. Maar werkte wel lekker.
Ik heb eerst een stukje zonder PB Black Hole geprobeerd, maar de metallic flakes in de lak kwamen toch mooier uit, wanneer ik de PB Black Hole gebruikte. Waarvan akte. Daarna de EXP aangebracht.
Beiden opgebracht met een zwarte pad (DAP) en afgenomen met elk hun eigen Cobra Supreme 530 Gray.
Daarna de auto in de Poorboys World Natty's Paste Wax Blue gezet. Met de DAP en Cobra Cross Groove 6,5 inch Blue. Afgenomen met de prima Cobra Shamrock Green. (Je moet bijna op een ladder gaan staan om met die dikke doek te kunnen werken).
Hier moet denk ik nog eens een rotary aan te pas komen...
Maar voor de rest was het allemaal weer prachtig.
Nu de lak klaar was, werd het tijd voor het interieur. De stofzuiger er doorheen halen, matten uitkloppen en nazuigen. Ramen afnemen met de Glassmaster Pro (rete handig ding, vooral voor het achterraam met een onmogelijke hoedenplank) met APC 1:15 en nawrijven, interieur afnemen en in de Poorboys World Natural Look Dressing.
Daarna al het leer afgenomen met een vochtige Cobra Working Towel Yellow en na drogen in de Poorboys World Leather Stuff. Gewoon op de blote hand wat van die smurrie spuiten en dan met de naakte hand aanbrengen op het leer. Werkt wonderbaarlijk plezierig moet ik zeggen! Na twintig minuten drogen afnemen met een Cobra Working Towel Yellow.
Wielen in de Collonite 845 en de banden in de Poorboys World Bold N Bright Tire Dressing.
Trims in de Poorboys World Trim Restorer.
Nog even een Nicknameless-je
En hier nog wat totaal plaatjes
Het waxrestje rechtsboven op de foto meteen na het maken van deze foto verwijderd.
De was...
Die handige Mothers Wax Wheel Brush die je tijdens het werken zo eenvoudig op de rand van je emmer kunt laten rusten en niet op de grond hoeft te leggen. (Meteen maar effe vermeld bij de borstel op Carclean.com).
Half uur laten weken in de Micro Restore.
De verpakkingen waar alles weer in terug moet, nadat het uiteindelijk uit de wasmachine komt en gedroogd is.
De bak voor de washandschoenen. Enkele weggooi handschoenen voor velgen en echte vuillakken, maar ook Poorboys en Cobra.
Doos met producten die zondag naar hun nieuwe plek in de garage zullen verhuizen in de wandkast aldaar. Doos gaat niet mee hoor!
Shotje van mijn detail producten met meteen de vraag of iemand aan maatbekers kan komen zoals helemaal uiterst rechts op de foto? De mijne is helaas eens gevallen en daardoor gescheurd. Werkt nog prima, maar is gewoon geen gezicht dat er een barst in zit die is afgeplakt met tape.
En mijn borstels, zonder mijn zachte schilderskwasten voor binnenkant deursponningen.
Padwasher en Nilfisk hogedrukreiniger lagen al te rusten in de garage.
Ik sta open voor jullie commentaar en adviezen,
Aficior
Edit 31-07-2012:
Op Photoucket mijn foto’s opnieuw gerangschikt, waardoor de links aangepast werden. (Nog best veel werk).
Formaat foto’s aangepast.
Flink wat foto’s verwijderd i.v.m. later ingevoerde regelgeving.
Lijstje met andere details van mijn hand.
IN DE MAAK