• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V40 - Direct hologrammen in lak

rickvhaar

Detailing trainee
7 sep 2016
21
45
31
Hi allemaal,

Ik heb een Volvo V40 (zwart) uit 2013 die ik ervan verdenk een keer schade te hebben gehad en een keer overgespoten te zijn bij een vorige eigenaar(helaas...)

De reden waarom ik dit denk is omdat de auto direct onder de krassen en hologrammen zit als ik hem gewassen heb.
De auto was gepolijst een week of 4 terug, nu heb ik hem afgelopen weekend bij een wasbox gewassen..

- Afgespoten
- Foam van de wasbox
- Nogmaals afgespoten
- Gewassen met een washmitt en shampoo
- Wederom goed afgespoten
- Afgedroogd met monello peluche bianco

Ik zag thuis met een lampje dat wederom de hele auto onder de hologrammen zit terwijl ik hem met zorg heb gewassen.
Het viel me laatst met het polijsten al op dat hologrammen zich met elke hit van het polijsten (DAP 900 - Finale op zwart) verplaatsten en ik ze er amper uit kreeg, maar ze zitten er dus ook zo weer in.

Nu is mijn vraag; klaarblijkelijk is mijn lak dus boterzacht en zal ik opnieuw aan het polijsten moeten.
Hoe kan ik deze auto nu het best onderhouden / beschermen zodat hij niet elke keer naar het wassen er verpest uit ziet?

Thanks!
 
Hologrammen worden typisch veroorzaakt door (foutief) polijsten met een roterende machine. Deze zouden met de DAP900 goed te verwijderen moeten zijn, al betwijfel ik of dit met finale op zwart zal lukken... Maar het kan niet zo zijn dat je er ook weer nieuwe in maakt met een DAP.

Met wassen kun je wel swirls veroorzaken, maar hologrammen in principe niet.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Zluytr
Hoi Rick,

Je verhaal klopt niet helemaal.

Of de auto is overgespoten kan ik zo niet bepalen.

Maar je zegt dat de lak boterzacht is? Maar je krijgt de hologrammen er niet uit met finale op zwart? Zo zacht is hij dan ook weer niet ;)

Ik ben er vrij zeker van dat de hologrammen er nooit uit zijn geweest. Maar misschien even niet zichtbaar geweest zijn door de residu van de finale.

Op een standaard Volvo lak zou het sowieso erg knap zijn om hologrammen te verwijderen met zo een lichte combinatie.

Ook als de lak zacht is komen hologrammen niet terug als deze er eenmaal uit zijn. Je zou alleen sneller swirls of marring krijgen.

Als je wil weten of de auto is overgespoten, zou je aan iemand in de buurt kunnen vragen of hij de lak op wil meten. (Er van uit gaand dat je geen lak diktemeter heb)

Maar ik denk dat je gewoon even wat zwaarder moet gaan polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Altos
Het stomme is dat ik de hologrammen er niet uit krijg, een tijd terug met polijsten heb ik hem volledig aangepakt met Mezzo en Finale, maar ze gingen er helaas absoluut niet uit. Op de DAP leken ze enkel te verplaatsen (en ik denk dat dat inderdaad komt door foutief polijsten).
Wellicht toch maar even op zoek naar iemand met iets meer kennis van zaken dan ik om ze een keer goed eruit te (laten) halen...
 
Ik woon zelf in Scherpenzeel, omgeving tussen Arnhem en Utrecht is voor mij goed te doen - indien iemand bereid is om te helpen / mee te kijken is uiteraard een verdere afstand voor mij ook te doen! :)
 
Hologrammen verplaatsen niet. Echt niet!

Met Mezzo en een oranje/ groene pad (uitgaande van Monello pads) zou je een eind moeten komen als je rustig te werk gaat, langzaam beweegt, het product goed door werkt en je kleine vlakken tegelijk verwerkt.

Maar als dit niet lukt mag je best uitwijken naar Veloce.

Zat detailers in jouw omgeving, ook genoeg behulpzame detailers.
 
@Zluytr - Je kan toch met de DAP een hologram wegduwen naar een ander paneel? :p

@rickvhaar - Meestal krijg ik hologrammen weg door met een fijne combi te polijsten. Maar dit werkte in jouw geval dus niet.

Kan je op een paneel bijv. je vingers door een hologram heen trekken en kijken of je streepjes achterlaat? Zo ja, dan is het vettigheid van een product, zoals @Altos aangeeft.
 
Het zijn inderdaad echte hologrammen, ze zijn niet weg te vegen, heb ook al met Prep geprobeerd om dit te checken, maar helaas...Zal straks eens proberen wat foto's te maken in de zon en deze te delen met jullie.
 
Het zijn inderdaad echte hologrammen, ze zijn niet weg te vegen, heb ook al met Prep geprobeerd om dit te checken, maar helaas...Zal straks eens proberen wat foto's te maken in de zon en deze te delen met jullie.

a24cf6e7ed3c9372e8590e0c4100e5f8.jpg

19038e309919732516a6267d380bdd19.jpg

addb526892ffa03b812116b057d8b570.jpg
 
Dat zijn geen swirls maar marring!

Dan kan het wel goed zijn dat de lak idd wat zachter is.
 
Ik heb er ook een filmpje van:

Indien het marring is - wat zou de beste aanpak dan zijn om het eruit te halen en (bovenal) te beschermen?
 
Ik vind het lastig te zien (ook ongewassen?) , maar hier en daar zie ik wel wat herkenbare dingetjes, wat hier ook in de lak heeft gezeten. Geen idee wat het was, maar ik heb het toen niet ervaren als polijst-holo’s. Zal eens zoeken of ik nog een foto heb, maar ben bang van niet.
Staat mij wel bij dat het bij mij vooral zichtbaar was op de vouwen en bollingen, vlakke panelen eigenlijk niet.

Bij mij was het een rondje S30 (ik had toen nog geen S40) die het heeft opgelost, is dat een idee?

*edit* geen foto's meer van.
 
Laatst bewerkt: