• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70R '98 Saffron

Goed om te horen! Ik ken wat meer mensen die in V70 classics of 850's rijden en daar gaat het ook prima dus ik hoop dat ik er veel plezier van ga hebben.
 
Ik had inderdaad Vialle en ook de kapotte pomp op een gegeven moment. Bleek een vakidioot in Brabant te zitten die de pomp zelf kon vervangen; kostte mij 275 eu totaal (was in 2013) en ding reed weer als vanouds. Maar niet meer relevant dus!

Ik denk dat je er prima mee vooruit gaat kunnen!
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
LPG levert natuurlijk wel een besparing op de brandstofkosten op, maar je krijgt natuurlijk wel extra motorrijtuigenbelasting en extra verzekeringspremie (extra gewicht). Hoeveel km/jaar moet je nu maken om het quitte te spelen?

Ik weet niet of je veel extra gewicht krijgt door de gasinstallatie, en of je daar ook de vering nog voor aan moet passen?
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Extra premie heb ik nog nooit betaald...
Er zijn inderdaad specialisten die de pomp los konden vervangen, maar overall is de Prins ook gewoon een hele fijne installatie. Mijn oude C5 V6 er mee van 89.000 naar 360.000 gereden en echt nooit een lpg gerelateerd probleem gehad. Wel af en toe even een beurtje van de installatie bij de lpg specialist. Filter vervangen, dat laten veel mensen achterwege.
 
LPG levert natuurlijk wel een besparing op de brandstofkosten op, maar je krijgt natuurlijk wel extra motorrijtuigenbelasting en extra verzekeringspremie (extra gewicht). Hoeveel km/jaar moet je nu maken om het quitte te spelen?

Ik moet ongeveer 7000 km per jaar maken om quitte te spelen. Ik blijf in dezelfde gewichtsklasse, dus volgens mij ga ik 2 tientjes in de maand omhoog in wegenbelasting en ook 2 tientjes per maand aan verzekering, dus dat valt alleszins mee.

Mijn verzekeraar past de premie wel aan als de brandstof verandert @Xsara Coupe, omdat ze er dan vanuit gaan dat je meer kilometers gaat rijden.
 
Ah, daar zal t m dan zitten... ik reed ze altijd zakelijk en dan zat ik door de woon-werk afstand standaard al in de hoogste kilometer staffel..
 
@Xsara Coupe Zelfs als je verzekeraar geen apart LPG-tarief hanteert betaal je meer verzekeringspremie: kentekenregistratie moet aangepast worden voor andere brandstof (LPG i.p.v. benzine) en ook het leeggewicht op het kenteken wordt dan aangepast, en via het extra gewicht betaal je dus automatisch een hogere premie voor het WA-gedeelte van de verzekering.
 
Vorige week heb ik de saffron teruggekregen. Duurde wat langer dan gepland doordat ze wat coronagevallen hadden bij de garage.

Vooralsnog ben ik er niet over te spreken en er gaat duidelijk iets fout. Ik heb ongeveer 250 km gereden verdeeld over 8 ritjes. Verbruikte benzine: ongeveer 15 liter. Verbruikte LPG: ongeveer 11 liter. Dat is niet echt zoals het hooet denkt ik.

Daarnaast rijdt ie op LPG ook niet echt lekker als je flink vermogen vraagt en tot overmaat van ramp brandt nu ook het lampje van de lambdasonde (die ik voor inbouw preventief had vervangen dus die is nog geen 500 km oud). Ik had vorige week al een afspraak gemaakt om terug te komen dus 19 april gaat ie wederom uit logeren.... Ik heb hem vanmorgen maar gewassen en daarna opgeborgen in de garage.

Hij ziet er gelukkig nog wel mooi uit!

PS: gisteren had ik de Saab al gewassen en dat was voor het eerst met onthard water. Bevalt goed!
 

Bijlagen

  • 20210411_103728.webp
    20210411_103728.webp
    76,1 KB · Weergaven: 158
  • 20210411_103732.webp
    20210411_103732.webp
    122 KB · Weergaven: 164
  • 20210411_144857.webp
    20210411_144857.webp
    191,2 KB · Weergaven: 166
  • 20210411_144903.webp
    20210411_144903.webp
    333,6 KB · Weergaven: 159
  • 20210411_144916.webp
    20210411_144916.webp
    91 KB · Weergaven: 160
Wat een pech zeg, jammer dat je weer terug moet maar moet natuurlijk wel goed zijn.
Hopelijk hebben ze het snel gevonden en rijdt hij weer zoals het hoort @Jansen, hij staat weer goed te blinken :cool:.
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
Neus, dak en achterbumper staan in de Cancoat @Dirk Post. De rest moet ik nog een keertje coaten.

dat ontharde water doet het foam ook goed zie ik!
Niet normaal. Ik had al iets minder foam gebruikt dan normaal en ik moest alsnog het kraantje verder open draaien om het foam niet te dik te maken.
 
  • Leuk
Reacties: RoCo
Lambdasonde gaat en kan al snel in storing gaan bij te rijk mengsel. Dus dat is niet heel vreemd. Maar hij wel zuiniger kunnen rijden en beter. Hopelijk kunnen ze hem eerdaags beter afstellen voor je.
 
Hij staat er weer mooi bij hoor!

Dat lambda symbooltje, is het 'algemene' storingslampje. Hoeft dus niet per se wat met je lambda sonde van doen te hebben.
Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel een simpel programma om 'm uit te lezen. Heb je alleen nog een OBD stekker nodig van een kleine 20 euro (google: VAG KKL OBD2). 't Is zoals gezegd een simpele tool, maar je kunt er wel storingen mee uitlezen en resetten.
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
Ah, ik dacht dat het rode lampje het algemene storingslampje was, zoals deze:
IMG-20210411-WA0014.webp


Bedankt voor het aanbod @t_w! Ik ga nu eerst de garage laten kijken wat ze kunnen doen.
 
Ik weet onvoldoende van de Volvo-techniek om te weten of dit ook zo is bij jouw auto, maar ik ken gevallen waarbij een emissielampje gaat branden omdat de uitlaatgassen te 'schoon' zijn, en er geen verschil in meting is tussen de 1e en de 2e lambda. Zeker bij auto's van 20-30 jaar terug gaf dit nog wel eens een onterechte foutmelding. Het hoeft dus niet persé een echt probleem te zijn. Verhouding verbruikte LPG en benzine lijkt mij in elk geval niet normaal.
 
Nu is 1:17 op benzine wel een droomwaarde voor een 2.5T maar inderdaad de verhouding lijkt niet in orde want de 1:22 op LPG zou toch echt rap richting de 1:8 moeten gaan....

Het zijn wel korte ritten geweest zie ik en de auto warmt altijd eerst op met behulp van benzine. Pas als de motor warm is slaat die over op LPG. Hoe langer de ritten hoe meer profijt je van de LPG hebt natuurlijk. Als je in een vroeg stadium dus vermogen gaat vragen van je auto, zal dat op basis van een verrijkt (choke) benzineverbruik gaan.

Ik geloof dat mijn ervaring was 1:30/35 benzine gecombineerd met 1:10 LPG met een simpele 1.8L. Heb het helaas niet helemaal meer scherp, maar de 1:10 ben ik zeker van; was namelijk een zeer nette waarde. Mijn broer reed 1:9 op LPG met een soortgelijk systeem in diezelfde periode en ook een 1.8L.
 
Hij gaat na ongeveer 1 km over van benzine naar LPG als 'ie bij de start echt koud is en de ritjes waren gemiddeld (250/8 = 40 km) dus hij zou maximaal 8 km op benzine moeten hebben gereden, dus dan is 15 liter natuurlijk absurd veel. Op LPG zou ik inderdaad 1 op 8 of 1 op 9 verwachten aan verbruik.

De mijne is trouwens een 2.3 en geen 2.5 ;) Gelukkig, want dat 2.5 blok is wat minder robuust volgens mij.
 
  • Leuk
Reacties: kawazxr en RoCo