• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70R '98 Saffron

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Dag allen,

Met de aanschaf van een nieuwe (eerste) auto is het natuurlijk ook tijd om een nieuw topic te openen, want ik ga hier zeker de nodige tijd in steken! Het gaat om een V70R uit 1998 met op dit moment 311.000 km op de teller. De auto is in goede staat, maar dat kan natuurlijk altijd nog beter! Van het technische deel heb ik niet zoveel verstand, dus dat laat ik doen door mensen die daar wel wat vanaf weten, maar voor het overige (optische) deel kan ik me natuurlijk helemaal uitleven. Overigens, van 2010 tot 2018 is de auto van een echte liefhebber geweest die de auto goed heeft verzorgd. Ik heb een Excelbestand waarin over die periode het brandstofverbruik, de vervangen onderdelen en werkzaamheden, de gebruikte banden (en gereden km's per band), foutmeldingen en de algemene gegevens staat. Erg leuk om te hebben!

Ik heb de auto nu 4 dagen en omdat we verder toch niks kunnen doen en het prachtig weer was dit weekend was het een mooi moment om de eerste meters te maken. Gisteren en vandaag heb ik er ongeveer 12 uur in gestoken. Goed mijn tijd genomen en niet gehaast, dat werkt toch het lekkerst. Wat ik ook merkte: nu ik voor het eerst aan een auto werk die echt van mezelf is, is het nog leuker om te detailen!

Dit stond er op de planning:
- Interieur grondig reinigen
- Sponningen schoonmaken
- Een wasbeurtje voor de buitenkant

Het was fijn om met het interieur te beginnen. Er zit toch 22 jaar vuil op sommige plekken en je zit toch een stuk lekkerder in een schone auto. Daarnaast rook de auto ook een beetje muf. Begonnen met matten te verwijderen. Ik dacht dat er alleen rubberen matten in lagen, maar die lagen over de gewone matten. Een bonus, want die zijn niet zo makkelijk te krijgen! Daarna goed stofgezogen om de boel voor te bereiden op het schoonmaakwerk. Alle kunststof delen heb ik schoongemaakt met Nanolex Interior Cleaner en de lederen delen met de leerreiniger van Mothers, uiteraard in samenwerking verschillende kwastje, borstels, doeken en die geweldige schuimpjes op stokjes! 2 emmers vies water verder zag het er al een stuk mooier uit en rook het al beter.

20200404_130435.jpg 20200404_151409.jpg 20200404_151536.jpg 20200404_152952.jpg 20200404_170214.jpg

Vervolgens het interieur behandeld met Gyeon Preserve, het leer behandeld met DDJ SN Leather sealant en de houten delen met Autofinesse Triple. Dat was wel nodig:

20200404_175942.jpg 20200405_173956.jpg 20200405_174642.jpg

De volgende dag (vandaag dus) begonnen met de sponningen en daarna een wasbeurt (omdat ik dan nog in de schadus zou staan). Helaas heb ik geen foto's van de schone sponningen, maar die komen nog wel een keer. Schoongemaakt met Meg's Super degreaser, een kwastje en een doek.
20200405_103847.jpg 20200405_110346.jpg

Vervolgens de auto gewassen. De velgen vind ik erg mooi en ik ben erg blij dat zowel deze set als de winterset in erg goede staat zijn!
20200405_112848.jpg 20200405_113249.jpg 20200405_113709.jpg 20200405_184155.jpg 20200405_184204.jpg

De auto gefoamd met Avalanche, gewassen met Nanolex Pure en Bathe+ en daarna gedroogd.

20200405_120035.jpg 20200405_184150.jpg

Tot slot al het tapijt schoongemaakt met de extractiefunctie van George. Nog niet helemaal schoon, maar ik was er wel even klaar mee (bestuurdersmat een hele tak gebruikt en meerdere keren geborsteld, maar er bleef maar viezigheid uit komen). Komt binnenkort misschien wel weer een goed moment voor.

20200405_141829.jpg 20200405_144721.jpg 20200405_145620.jpg 20200405_160406.jpg 20200405_185008.jpg

In de avond nog even een ritje gemaakt met een vriend met eenzelfde auto in het rood (roze?)

IMG-20200405-WA0031.jpg IMG-20200405-WA0033.jpg

Wat staat er op de planning:
- Polijsten kan geen kwaad
- Winterset schoonmaken en nieuwe banden bestellen
- Kijken of we de lederen stukken wat fraaier kunnen krijgen (met colourlock?). Ik ga me inlezen

20200404_131211.jpg

Tot snel!
Jan
 

Bijlagen

  • 20200405_115214.jpg
    20200405_115214.jpg
    287,3 KB · Weergaven: 0
Gezien de kleur van het water uit het interieur: zat er zoveel zand/vuil in het interieur, of is dit een rokers auto geweest?
 
Mooie vorderingen en verhaal. Zijn de oranje plakkers in de richting aanwijzers een soort Amerikaanse uitstraling? Dat is niet standaard.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Het interieur was gewoon heel erg vuil @Cordoba. Voor zover ik weet (en ruik) is er niet in de auto gerookt. Ik heb George ongeveer 4 keer geleegd en opnieuw bijgevuld, met steeds hetzelfde resultaat...

Dit zijn volgens mij de knipperlichten van een C70 (inderdaad in Amerikaanse stijl) @Timm . Is een populaire 'upgrade' voor deze auto's, al weet ik zelf nog niet of ik het mooier vind. De (blokjes)grille is overigens ook niet standaard en is geleverd op de XC70 en C70 als ik me niet vergis. Standaard heeft deze auto verticale spijlen in de grille. Die er nu op zit vind ik trouwens wel een stuk mooier dan de standaard.
 
Colourlock is absoluut een leuke goedkope DIY oplossing. Heb het zelf twee keer toegepast, maar helaas wijkt de kleur wel af van het origineel. De verf is breuk gevoelig, druk het geverfde leer maar eens in.

Daarnaast is de volledige stoel mat, maar het geverfde deel blijft een glans houden.

Wilde het even noemen, dit is mijn ervaring.

Plus punt bij jou Jansen is dat enkel de wangen van leder zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Nice. En mooie kleur! Had ik nog nooit gezien. Ik had z'n voorganger, gekocht in 1996 (dacht ik), de 850T5. Wou de R, maar die was niet (meer?) verkrijgbaar. Verkocht na 260.00 km, nooit echt problemen mee gehad (behalve dat ie roze werd dan :D ). Heel lang gemist omdat je er zo veel in kon vervoeren.... Blijft een icoon vind ik.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Colourlock is naar mijn mening ook de beste 'simpele' oplossing om dit leder te herstellen. Zeker omdat het maar gedeeltelijk leder is, een een redelijk eenvoudige kleur is. Op bruin leder zie je namelijk veel sneller afwijkingen, dan op zwart leder.
 
@Timm Ik heb deze ervaring dus niet... ;)
De kleur was gelijkend en de herstelde plekken zien er na ruim 1 jaar nog steeds uit als nieuw.

Je kunt op 2 manieren de kleur bepalen bij Colourlock: zelf via hun site de best lijkende kleur kiezen (en dan heb je toch altijd nog de invloed van je beeldscherm, waardoor je niet 100% goed kunt matchen), of je laat de verf op kleur maken en dan moet je een stukje materiaal opsturen. Mijn ervaring met zelf de beste kleurmatch uit het standaardpallet kiezen, was dat dit heel dicht bij het origineel komt, en het kleurverschil wat blijft vooral komt door de beschadigde structuur van het leer. Het is net als bij een autoschade de reparatie in dezelfde kleur (proberen) te spuiten: een geoefend oog zal altijd verschil blijven zien met het origineel.

Het rood van je maatje is volgens mij niet verkleurd, maar dit is metallic rood, en dat is een beetje wijnkleurig, dat is een andere kleur dan het brandweerrood. Ik gok dat de kleur van je maatje hetzelfde is als waarmee mijn broer Dakar heeft gereden:
6e014c30-7645-4bfe-8aff-fd2c163c3079_large_image.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier word ik gewoon stikjaloers van, wat een coole bak! Ooit zelf een 850 gehad waar ik een groot deel van Europa mee heb verkend, is nog steeds de meest comfortabele auto die ik ooit heb gehad.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen