• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70R '98 Saffron

En vandaag had ik nog even tijd om het rechter voorscherm te doen. Zelfde combinaties gebruikt, maar nu alleen de kleine pads. Er zitten een paar kleine deukjes in en er liep een hele diepe kras bijna over de hele lengte van het scherm. Die laatste heb ik er niet helemaal uit gekregen (had misschien gekund), maar is nu een stuk minder zichtbaar.

Soort ingebrand insect precies boven de lamp?
20200413_102619.jpg


Een stukje van de grote kras
20200413_102627.jpg

De kras is overal een stuk minder. Dit is er nog over van het diepste stuk.
20200413_112934.jpg


Na
20200413_121804.jpg


50/50 met het voorportier
20200413_130545.jpg
 

Bijlagen

  • 20200413_104137.jpg
    20200413_104137.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 0
  • 20200413_112742.jpg
    20200413_112742.jpg
    318,6 KB · Weergaven: 0
  • 20200413_115227.jpg
    20200413_115227.jpg
    307,4 KB · Weergaven: 0
  • 20200413_122924.jpg
    20200413_122924.jpg
    213,7 KB · Weergaven: 0
Voor dit klusje werkten ze heel goed. Het was me er niet om te doen om de orange peel echt een stuk te verminderen (al is het wel iets minder geworden). Dan zou ik nog ik een paar hits hadden moeten doen. Voor nu wilde ik die pitjes verminderen en er leek nog een ander soort hele fijne orange peel te zijn die ook een stuk minder is geworden.

Ik heb niet kunnen meten hoeveel lak er is verwijderd, dus het zal minimaal zijn geweest. Bij de 'na'-metingen kreeg ik ongeveer dezelfde waardes en zoals je weet kan het per paneel al enorm uit elkaar liggen en is het onmogelijk om op exacte dezelfde plek te meten.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Dat ik kunnen doen inderdaad. Misschien dat ik 1 paneel heel uitgebreid ga meten (30 punten ofzo) en dat ik daar de orange peel zo goed als ga verwijderen om te kijken hoeveel lak eraf is. Met een gemiddelde van 30 punten zou je een goed beeld moeten krijgen, lijkt me.

Aan de andere kant is het misschien fijner om een testpaneel te halen om daar eens op te testen. Just in case...
 
  • Grappig
Reactions: Aficior
Je bent wederom welkom in Leersum om wat te ouwehoeren op mijn panelen. Heb inmiddels alleen nog maar 2 motorkappen, maar de ene is een metallic Audi-kap met vrij harde lak en de ander is een uni Fiat-kap zonder clear.

Wat waren je waardes eigenlijk? (Ongeveer)
 
Zelf vind ik het polijsten van een autolak altijd een ontdekkingsreis. Hoe verder ik kom met het detailen van een auto, hoe beter ik leer hoe die specifieke lak zich gedraagt.

Na de testspot begin ik eigenlijk altijd met het dak, gevolgd door de voorzijde en dan via de voorschermen naar achter werken van de auto. Het komt vrijwel altijd voor dat ik in het begin van het corrigeren zware defecten tegen kom die ik niet eenvoudig kan corrigeren of die ik zwaarder dan gemiddeld moet corrigeren. Juist op het dak en aan de voorzijde van de auto.

Wat ik dan doe in het begin van het werken aan een auto is de lastig te corrigeren defecten markeren met een stukje tape. Ik laat die plek(jes) dan vooralsnog even rusten. Ik ga vervolgens verder met de auto en wil dan meer ervaring opdoen met de lak en hoe de lak zich gedraagt.

Na dan enkele panelen gedaan te hebben kan ik dan beter beoordelen hoe ik met de lak kan werken en ondersteunt door lakdiktemeter en natuurlijk een flinke dosis fingerspitzengefühl keer ik dan terug naar zo een lastige plek en corrigeer die dan alsnog.

Succes met je mooie Volvo en je hebt nog genoeg vierkante meters voor de boeg om lekker te leren van deze lak. Ik volg.
 
Goede tip @Aficior! Persoonlijk werk ik graag paneel voor paneel tot het naar mijn tevredenheid is, zodat ik daar niet meer aan hoef te denken. Ook dan merk ik dat het eerste paneel wat langer duurt dan de rest, omdat je inderdaad steeds beter weet hoe de lak reageert.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
En weer door met polijsten! De auto was niet echt vies geworden dus ik heb de delen die ik wilde polijsten gewassen met een rinsless wash.
Plan voor vandaag was de linkerkant te doen en dan alles tussen de stootstrip en het raam, plus het achterlicht en D(?)-stijl. Alles daaronder wil ik doen als ik op een brug kan staan en daarboven zitten zoveel smalle delen dat ik daar even geen zin in had.
Omdat deze delen niet zoveel pitjes en putjes hadden heb ik hier niet me de denimpads gewerkt, maar enkel met de DAP en Mini icm de Rupes wolpad en Rupes geel. De spiegel moet eigenlijk nog wel een keer gedaan worden met iets grovers, want die zit wel onder putjes, zoals te verwachten was.

Note: alle na-foto's zijn van voor het finishen, behalve de na-foto van het achterlicht.

Spiegel voor:
20200418_104144.jpg

En na:
20200418_120857.jpg


Vervelende krassen op het achterportier:
20200418_112455.jpg

Bijna helemaal weg kunnen krijgen. Vond het nu niet storend meer. De kras op de vouw wil ik nog wel aanpakken, maar dat komt later. Het hele lipje onder het raam moet ik nog doen, dus dan neem ik dat ook mee. Het is zo'n klein lipje dat ik nog even ga bedenken hoe ik dat het beste aan kan pakken:
20200418_113057.jpg


Achterportier gedaan, achterscherm nog niet. Er zit een flinke schaafplek op het achterscherm die is bijgewerkt. Voor nu laat ik het even zo, misschien dat ik het later over laat spuiten of op een andere manier ga aanpakken:
20200418_121236.jpg


20200418_132343.jpg


20200418_140906.jpg


Toen ik dacht dat ik klaar was, kwam ik erachter dat ik de deurgrepen was vergeten. Uiteindelijk hebben die 2 grepen me nog ongeveer een uur gekost en het is nog niet eens helemaal naar mijn zin, maar ik was er echt helemaal klaar mee. De Dope nanopolisher gebruikt en flinke wat handwerk (nooit verkeerd natuurlijk). Omdat de cone er niet tussen paste met de deurgreep gesloten heb ik wat tape een aantal keer dubbel gevouwen en er tussen gezet, zodat ik wat meer ruimte had.
20200418_152839.jpg


20200418_161530.jpg


Heel aardig verbeterd, en er zaten echt behoorlijk wat krassen, maar nog niet helemaal hoe ik het wil hebben. Komt later nog wel een keer. Ik ben altijd zo voorzichtig dat er in elk geval geen nieuwe krassen meer bijkomen.
20200418_160228.jpg



Tot slot weer beschermd met Fusso Coat. Nog steeds geen vlekken en geen andere problemen.

Morgen misschien verder met het dak of de andere kant van de auto.
 
Prachtig hoor dit topic!
Mijn vader reed vroeger met een Volvo 240 GL. Nostalgie komt naar boven als ik er terug aan denk. Wat een heerlijke wagen was dat!

Prachtig kleur deze en fantastisch om iedere keer de verbeteringen te zien en te lezen!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen