• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70R '98 Saffron

Vandaag een kleiner klusje gedaan: de winterset schoonmaken. Niet het leukste klusje (vind ik), maar wel nodig. De banden die erom liggen zijn op, dus ik heb ook alvast het plaklood eraf gehaald, al moet ik de plakresten nog wel helemaal verwijderen. Dat ga ik zometeen doen.

Omdat de banden op zijn heb ik daar niet zoveel aan gedaan. Toch 1 keer schoongemaakt met Meguiar's Super Degreaser zodat ze een beetje schoon zijn. Vervolgens de velgen schoongemaakt met ijzerverwijderaar en een sopje. Ze zijn nog niet helemaal schoon, maar na een liter product en 8 keer herhalen was ik er wel klaar mee. Daarna ook nog teerverwijderaar gebruikt om de teerplekjes te verwijderaar. Normaal gesproken zou ik hebben gekleid om de laatste restjes te verwijderen, maar omdat dit een soort van matte velgen zijn wilde ik geen risico op krasjes omdat je niet kan polijsten.

Ze zien er over het algemeen goed uit, maar 2 velgen hebben wat plekjes waar de oxidatie zichtbaar is onder de lak. Ik vraag me af of ik dat plaastelijk kan laten herstellen (denk het niet) of dat dan gelijk de hele velg gedaan moet worden. Denk dat ik het voor nu even zo laat.

Wat plaatjes voor:
20200425_115546.jpg 20200425_115605.jpg

De oxidatie. De foto links is van de grootste plek die ook zichtbaar is. De rest zit op het velgbed of op de rand van een spaak, zoals de rechterfoto
20200425_134710.jpg 20200425_134719.jpg

Nog steeds reactie na een keer of 5 schoonmaken:
20200425_135010.jpg 20200425_141600.jpg

De teerplekjes:
20200425_143207.jpg

En wat na-plaatjes. Ook de naafkapjes zijn natuurlijk schoongemaakt, want ook daar zat wat teer op, maar daar heb ik geen foto van:
20200425_150714.jpg 20200425_150724.jpg
 
Vandaag weer een aantal dingen aangepakt. Het plan was:

1. Ruiten polijsten en Turtle Wax Clearvue aanbrengen
2. Motorruimte wat opfrissen
3. Auto wassen

1 en 2 zijn gelukt, maar doordat ik daarna vol in de zon stond heb ik het wassen gelaten voor wat het is en in plaats daarvan wat rubber/kunststof delen schoongemaakt en gedresst met AutoFinesse Revive.

De ruiten heb ik gepolijst met de Flex rotary en MF cutting pads icm Sonax Glass polish. Vervolgens afgenomen met Nanolex EX en daarna de Turtle aangebracht. Uiteindelijk wil ik de ruiten behandelen met Nanolex Ultra Glass, maar die heb ik momenteel niet meer. Komt wel weer een keer. Alle ruiten hebben flink diepe krassen (vermoedelijk van het krabben van de ruiten). Best jammer, maar vooralsnog niet storend. Ook de stickertjes links op de achterruit verwijderd. Staat weer een fractie netter.

Krassen op de achterruit:
20200426_120308.jpg

Polijstmiddel en pad:
20200426_121602.jpg

Sticker die nu weg is:
20200426_123238.jpg
Turtle, suededoekje en een applicatorblokje, plus de beading!
20200426_130743.jpg 20200426_132211.jpg

Daarna de motorruimte een beetje schoongemaakt. Hij was niet echt vies. Eigenlijk wil ik alles een keer heel goed schoonmaken, maar ik was toch een beetje huiverig om iets kapot te maken, dus ik heb heel voorzichtig met een doek, een kwastje, foamstickjes en wat detailspray de boel afgenomen. Op de foto's is het verschil tussen voor en na niet goed te zien, want dat was in het echt ook moeilijk te zien :joy:

Voor
20200426_140003.jpg

Na
20200426_165348.jpg

Daarna de grill, de spatlappen en wat raamrubbers schoongemaakt en gevoed met Revive. Ook deze wil ik ooit wat langduriger beschermen met Gyeon Trim, maar ook die was op en ik heb nog een fles oude formule Revive staan, dus voorlopig gaat dit ook goed.

Schoonmaken
20200426_144422.jpg

Voor
20200426_151426.jpg 20200426_155804.jpg

Na
20200426_202500.jpg 20200426_165302.jpg

Er zit nog veel meer trimwerk op dat een opfrisbeurt kan gebruiken, maar dat komt wel een keer.

Morgenochtend dan maar de auto even wassen!
 
Echt leuk om dit te volgen!
De velgen zijn ook mooi opgeknapt. Jammer van de oxidatie! Ik weet niet hoeveel geld je erin wil pompen. Anders zou ik ze alle 4 lekker laten stralen. En opnieuw laten poedercoaten. En dan aangeven dat er oxidatie opzit.
Weet niet zeker of ze dat wegkrijgen?
Bij mij in de buurt zit ook een poedercoater. Die de(monteerd) ook de banden. En balanceerd ze ook weer uit.
Als je dan zelf je banden zou kopen. Lever je de nieuwe banden erbij. En klaar is Jan :).
Ik zou persoonlijk wel op de naaf van de velgen, de roest nog even weghalen met een staalborsteltje o.i.d. Ik heb vaak gehoord dat dit kan zorgen voor trillingen in het stuur. Tis een kleine moeite. Zou jammer zijn als ze onder je auto zitten. En je ze er weer af moet halen.

De krassen op de ruit is ook wel shit! Daarom krab ik dus nooit... Ja, ergens anders aan:rolleyes:. Heb jij trouwens geen last van stuiterende ruitenwisserbladen?
Als ik TW clearvue op de voorruit heb zitten. Gaan mijn ruitenwisserbladen stuiteren namelijk. Heb er nu gyeon view opzitten. Ben benieuwd...
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik weet niet hoeveel geld je erin wil pompen
Ik ook nog niet, maar er zijn een aantal technische zaken die ik eerder wil laten doen. Daarnaast, het is nog lang geen winter, dus ik ga even nadenken wat ik wil doen met deze set. Lijkt me ook leuk om een iets andere winterset te hebben, dus misschien dat ik een setje Satelites ga kopen.

Ik zou persoonlijk wel op de naaf van de velgen, de roest nog even weghalen met een staalborsteltje o.i.d
Thanks voor de tip!

De krassen op de ruit is ook wel shit! Daarom krab ik dus nooit
Ik ook niet, maarja, dat krijg je als een zesdehands(?) auto koopt o_O

eb jij trouwens geen last van stuiterende ruitenwisserbladen?
Heel soms, maar nooit erg en niet storend. Ik heb het alleen op mijn vorige Clio's en op de i20 van m'n vriendin gebruikt. Ik gebruik de wissers ook minimaal (bijrijders worden nog wel eens gek). Even kijken of ik er met deze auto last van ga krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Mocht je in de toekomst weer onder de kap aan het werk moeten, vele Volvo's hebben een 'so-called' garage stand van de motorkap.
Als je de vergrendeling in zowel het linker als het rechter motorkap scharnier (zie plaatje hieronder) open zet (let op, dat kan alleen als je de kap niet helemaal tegen de eindaanslag opent) kun je de kap bijna verticaal zetten.
Let wel op dat je ruimte hebt aan de bovenkant, is jammer als ie tegen een plafond aan komt ;)
1587935732239.png
IMG_6616.JPG
 
Vanmorgen dan toch gewassen! T was net slotte alweer 100 km geleden ;) Wel lekker om al het polijststof eraf te hebben.

Ik ben niet de grootste fan van fusso coat, maar als het aanbrengen goed gaat dan is het wel leuk om te zien! Ik zal kijken of ik ook nog een video kan plaatsen van de sheeting.

20200427_091123.jpg

Daarnaast werden sommige gedresste delen wel wat vlekkerig :/ Nog maar een keer ingesmeerd. De rechter spatlap is nog perfect, maar de linker niet. De linker heeft ook wat overspray erop zitten (mooie gouden flakes), dus misschien dat het daarom niet lekker hecht.
20200427_102637.jpg
20200427_112730.jpg

De voorbumper mag ook wel gepolijst worden.
20200427_112803.jpg
 
Heb ik niet o_O Ik ben kennelijk niet zo van de totaalplaatjes, want van de tientallen foto's die ik heb geschoten zijn er maar een paar waar de hele auto op staat. Volgende keer zal ik wat meer m'n best doen daarop!
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: RoCo en RoyR
Even een rondje gereden richting de golfbaan. Die hobby was de reden dat ik een grotere auto wilde, maar daar komt nu weinig van terecht :(
 

Bijlagen

  • 20200502_190026.jpg
    20200502_190026.jpg
    646,5 KB · Weergaven: 0
  • 20200502_190045.jpg
    20200502_190045.jpg
    464,4 KB · Weergaven: 0
  • 20200502_190059.jpg
    20200502_190059.jpg
    499,8 KB · Weergaven: 0
Ik heb een XC70 gehad van dit model. Moest me toen al inhouden om niet te hard te rijden met dat lekkere blok, dat zal met deze R wel helemaal een opgave zijn @Jansen .
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Wat die hobby betreft: je kunt tijd vooralsnog maar één keer besteden he. Voor nu is het in ieder geval geen verspilde tijd geweest!! Bwoh, die staat er toch al lekker bij hoor!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik zag al dat ik niet de enige was die vandaag met dit uitzonderlijk goede detailweer aan de slag is gegaan! Na een kort ritje richting mijn moeder was het plan om de rechterkant te polijsten.

Rechtsvoor en rechtsachter zijn ooit niet al te best overgespoten helaas, waardoor die iets meer aandacht hebben gekregen. Los van het kleurverschil (iets donkerder) en de rare textuur van de kleurlak (ik wist niet eens dat dit zo goed zichtbaar kon zijn) zat er ook heel veel orange peel in de blanke lak. Niet van die micropeel die op het dak zat, maar wel dusdanig dat de reflectie niet optimaal was om het maar voorzichtig uit te drukken. Onacceptabel natuurlijk! ;) Die delen heb ik dus aangepakt met wederom de denim pads (5,5" en 4") en de Flex rotary, icm met Veloce. De andere delen heb ik alleen met de DAP en Rupes Mini gepolijst icm Rupes blauwe wol voor DA en Gyeon Compound+ en later met Rupes geel en Sonax Perfect Finish.

Qua resultaat ben ik erg tevreden, alleen blijft het jammer dat de textuur/orange peel in de kleurlak nu misschien wel meer opvalt.

Als bescherming heb ik maar weer eens 845 uit de kast getrokken. De stond al jaren stof te happen, maar omdat het mijn allereerste wax was leek het me ook wel leuk om die weer eens te gebruiken.

Vooraf: kentekenplaat onleesbaar. Het doel was voor mij om die weer een beetje leesbaar te maken.
20200503_100537.jpg
Na:
20200503_111948.jpg

Hier de reflectie van de lamp voor en na:
20200503_101746.jpg 20200503_165241.jpg

En de tankklep:
20200503_113849.jpg 20200503_114631.jpg

Deze keer heb ik ook de stootstrip en daaronder gepolijst. Dat heb ik aan de andere kant nog niet gedaan. Hierdoor heb ik de deur rechtsvoor en de spiegel helaas niet kunnen doen (voor wie net begint met detailen: het duurt altijd langer dan je denkt). Hier zit ook flinke orange peel, maar doordat ik niet op een brug kon werken heb ik het even gelaten voor wat het was. Met die denim pads wil ik in een goede houding zitten en volledige controle hebben over wat ik doe en dat gaat niet als je zo dicht bij de grond moet werken.

Voor en na:
20200503_141201.jpg 20200503_141919.jpg


De wax is half leeg doordat 'ie een keer is gevallen.
20200503_180821.jpg

Nog wat beelden van de achterkant
20200503_102748.jpg 20200503_185405.jpg

De beading (niet zo goed als de Fusso, maar dat wisten we al) en een laatste foto

20200503_185808.jpg 20200503_185354.jpg

Wat moet er nog gedaan worden:

- Voorbumper
- Achterbumper
- Achterklep
- Deur rechtsvoor en spiegel rechtsvoor
- Dorpels
- Handgrepen rechterkant (geen zin meer in vandaag)
- Stootstrip en daaronder aan de linkerkant

Het goede nieuws is dat het grootste gedeelte qua plaatwerk er in elk geval op zit, dus overall ziet 'ie er al best aardig uit!

Edit: ik zie nu pas dat de focus op de na-foto's op de reflectie is ipv op de lak. Hierdoor ziet het resultaat er iets beter uit dan in het echt, maar het scheelt niet veel ;)