• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voor de eerste keer werken met de DAP - winterklaar maken

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Mijn auto is anderhalve week geleden onderworpen aan een grondige detail.
Over enkele weken wil ik, wanneer het weer het toelaat, de auto voorzien van een extra sealant.
De EX-P sealant van PB.

Ik vraag me af hoe ik dat het beste kan doen.
Auto wassen, drogen, blackhole (DAP), sealant (DAP), wax

of...
Auto wassen, drogen, klei, blackhole (DAP), sealant (DAP), wax

Het gaat er dus om; is het noodzakelijk de auto weer te kleien als ik met de DAP wil werken?
 
Clayen vindt ikzelf een onmisbare stap. Je krijgt zoveel meer resultaat door eerst te clayen.
Als de basis niet goed is heeft de rest eigenlijk weinig zin, en daarnaast gaat het polijsten / glazen ook een heel stuk makkelijker op een schone lak.

Mijn stappen zou zijn :
- Wassen
- Clayen
- Evt polijsten - als paint cleaner
- Glaze (Blackhole)
- Sealant (EX-P)
- Waxen

Ik weet niet hoe het met de EX-P zit, maar met de meeste sealants zijn er wel regeltjes mbt het aanbrengen van een wax.
Vaak moet je na het aanbrengen van een sealant deze even laten "harden" voor er een wax opmag, en soms mag dat alleen een Carnauba wax zijn.
 
Zoals de titel "winter klaar maken"zou ik een mooie sealant plaatsen en aftoppen met Collinite 476s.Mijn winter progamma wordt RejeX toppen met collinite 476s
 
Is het mogelijk om over de sealant de Natty's wax te doen?
Verder zijn de stappen me duidelijk, dank voor de reacties.
 
ja dat is geen probleem,maar deze is in de winter met pekel en andere ellende snel verdwenen naar mijn mening dus.....
 
Jouw auto is nog niet zo lang geleden goed aangepakt.
Wat je dan moet doen is m.i. sterk afhankelijk van hoe vuil hij weer is geworden.

Als je een sealant wilt gebruiken is het geen probleem als de wax die er nu opzit verdwijnt.
Dus je kan en mag best met warm water en een beetje meer shampoo wassen.
Kleien moet je wel een beetje leren, je moet erg opletten dat de klei niet gaat kleven of piepen. Dat geeft krasjes.
Probeer na het wassen en drogen eens met een boterhamzakje over je vingers of je nog vuil in de lak voelt.
Anders kan je het kleien ook overslaan. de standtijd van sealant en wax worden mogelijk wat korter, maar het scheelt krasjes.

Misschien waxwizzard of een ander forumlid in de buurt nog een keer aardig aankijken :weetniet

Hans
 
Ik wil het nu liever allemaal zelf gaan doen.
Zeker met het oog op de spulletjes die ik dit weekend allemaal heb gekocht en die zeker nog aangevuld gaan worden.
Heb besloten dat ik wanneer het zover is, toch zal kleien.
Polijsten is niet noodzakelijk, want dat is recentelijk zeer uitgebreid gedaan.
Blackhole aanbrengen, de sealant en kijken of ik ga toppen met een wax...wellicht dat ik speciaal hiervoor die collinite 476s ga aanschaffen.
 
en daarin tegen zijn alle collinite's erg aantrekkelijk geprijst naar mijn mening en zekers in de wintermaanden een must voor mijn clioke en de wielkes
https://www.Carclean.com/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO-476_100990

en volgens mijn nis de fleetwax hetzelfde maar dan in groot verpakking voor de bootjes
 
Ik vraag me af of een glaze aanbrengen wel een handige stap is voor het winterklaar maken. Ik kies er zelf voor om gedurende de winter een glaze achterwege te laten vanwege het feit dat een sealent beter hecht op een schone lak. Ik verkies 's winters standtijd boven glans.

Mijn idee:

-wassen
-kleien
-licht polijsten (bijvoorbeeld finale op zwart)
-WG DGPS
-Collinite 915
 
Heb een aantal "draadjes" hier op het forum doorgelezen en volgens mij zijn er meerdere users die bijvoorbeeld blackhole aanbrengen voor een sealant.
Ik heb getwijfeld tussen de sealant van Wolfgang en die van Poorboys.
Uiteindelijk ben ik voor de laatste gegaan omdat die prijstechnisch beter bij mij past.

Het is goed om verschillende meningen en ervaringen te horen, die ga ik ook zeker meenemen in mijn uiteindelijke besluitvormingsproces ;)
 
Heb ondertussen de Collinite Fleetwax 885 aangeschaft, van een ander overgenomen & die hoop ik morgen binnen te hebben.
Lijkt me perfect om de sealant mee af te toppen.
 
maaike daar ga je geen spijt van krijgen dat weet ik zeker,maar die pot leeg krijgen dat wordt versprijt over jaren :-b
 
Dat denk ik ook niet hoor ;)
Morgen komt het spul als het goed is binnen, samen met waarschijnlijk weer een pakketje van CC (waarschijnlijk, denk sowieso, want heb al betaald!)

2 100587 3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
1 100986 Lake Country - 3,5 inch Dual Action Flexible Backing Plate
1 101007 Lake Country - 4 inch Red Spot Buff Finishing CCS Pad
1 101537 Lake Country - 4 inch Heavy Green Spot Buff CCS Pad - Slim Line
1 101250 Bilt-Hamber - Auto-Clay Regular - 180g

Nu duurt het wel weer even voor ik wat bestel.
Waarschijnlijk in december weer :D

Morgen even naar de Action voor wat microvezeldoekjes en meer van zulks en hopen op mooi weer voor vrijdag.
 
Mooi weer, vanochtend dan ook alles klaargezet om me eens lekker uit te kunnen leven vandaag.
Kunstof delen en velgen ingespoten en behandeld met PB's APC.
Hierna grondig afgespoeld.
Auto gewassen met een proefverpakking PB's slick en nog wattes:-"
Gedroogd met de waffle weave drying towel (er ging echt een wereld voor me open!)

Uiteraard ook deursponningen etc meegepakt & de velgen schoongemaakt en gedroogd.

Vervolgens gaan kleien.
Kwam nauwelijks vuil vanaf, maar dat is logisch ook aangezien twee weken terug de auto al grondig is aangepakt.
Stond nog steeds in de schaduw en heb de DAP erbij gepakt tezamen met een light green pad en de Monello Finale om toch de lak wat te cleanen voordat de Blackhole en EXP sealant eroverheen gaan.

Was echt ff spannend en stond dan ook behoorlijk zenuwachtig te wezen.
In gedacht gehouden dat ik gewoon rustig en geconcentreerd te werk moest gaan.
Daarnaast wat voorbeelden in gedachten (Johan aan het werk gezien en filmpjes op Youtube) en gaan met die banaan.

Motorkapje gedaan en moet zeggen, ging best redelijk.
Na de vorige detail zaten er nog wat lichte krasjes en swirls in de lak die nooit 100% weggaan en godzijdank zijn het er ook niet meer geworden na mijn DAP avontuur.
Daarnaast de spatborden mee kunnen nemen en toen was het tijd om te stoppen.
Auto staat nu vol in de zon en ik vind dat niet lekker werken.
Tot c.a. half 2 kan ik nu even niks doen, maar daarna ga ik lekker verder.

Heerlijk om met zo'n lichte combinatie (voor zover ik er verstand van heb) te werken en te beseffen dat daar bijna niets mee fout kan gaan.
Straks verder.
 
Vergeet je niet foto's te maken van je werkzaamheden en vorderingen? Je hebt nu ook even tijd (naast lunchen) om de beschadigingen vast te leggen en de zon, waarna je die dan gecorrigeerd wederom kunt vastleggen.

Blij dat je er vandaag tegenaan kunt. Weet dat jij je er op verheugde.
 
Was eigenlijk niet van plan om foto's te maken.
Reden:
Het is niet mijn bedoeling om lakimperfecties, beschadigingen, swirls etc 100% weg te werken.
Daarvoor ben ik gewoon nog niet gevorderd genoeg en wil ooit eerst een dapclinic volgen.

Het is vooral de bedoeling om de lak helemaal schoon en clean te krijgen waarna er een mooie sealant en wax overheen kan.
Kortom: ik ga verder waar Johan gebleven is de vorige keer en zal ook zeker niet de swirls die er toen nog zaten uit gaan krijgen.

Ik neem nu wel mijn camera mee naar buiten.
Maar schiet me niet af om imperfecties en swirls....ik krijg deze lak volgens mij nooit meer perfect, maar het is dan ook zeker niet mijn insteek nu.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben :grinning: