• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen en waxaddict quarts vraag

marvin3183

Detailing trainee
10 aug 2017
35
30
Hallo,
Ik lees al een aantal jaren mee maar ik wil me toch eens voorstellen omdat ik wel de nodige advies kan gebruiken.
Ik ben marvin en kom uit de regio den haag. Ik ben al klant van carclean sinds 2009 en poetste voor het eerste een auto in 2007. Helaas heb ik geen garage beschikbaar en doe ik alles gewoon voor de deur.

Sinds 2007 heb ik al redelijk wat verschillende waxxen gehad en in principe kreeg ik ze allemaal goed uitgepoetst en kreeg ik er ook een fatsoenlijke standtijd uit.
Een tijdje terug( in 2015) heb ik de waxaddict quartz aangeschaft. De lange standtijd en de geweldige beading waren de redenen om deze wax aan te treffen.
Ik heb de wax nu voor de 3de keer op een motorkap aangebracht om te kijken of ik de wax nu goed genoeg kende om hem voor de winter op de hele auto aan te brengen.
De vorige 2 keren vond ik de wax al lastig om uit te poetsen. Deze eigenschap heb ik ook in een aantal andere topics op dit forum gelezen.

Vandaag was het ongeveer 19 graden hier, geen zon maar wel wat wind. Eerst heb ik autoglym hd cleanser gebruikt om de motorkap te ontdoen van oude waxresten.
Vervolgens heb de wax dun aangebracht en 8 minuten laten curen maar weer was het een drama om hem uit te poetsen. Zoals bij elke wax doe ik af en toe de swipetest maar bij deze wax blijft de swipetest gewoon vaag bij mij. Er komt geen ''schone'' swipe.
Ik heb op dit forum meerder verhalen gelezen waarbij de een zegt dat de wax toch 10 minuten moet curen om alle componenten te kunnen laten drogen. Iemand anders zegt je hem heel kort moet laten curen maar dan zou je de standtijd weer niet halen.
Zelf heb ik de vorige 2 keren ook geen goede standtijd eruit gekregen terwijl de wax wel lastig uit te poetsen was.
Ook heb ik gelezen dat iemand de wax uitpoetst met een dap maar daar zit ik ook niet op te wachten.
Heeft iemand anders nog een idee hoe met deze wax om te gaan?
Het is de duurste wax uit mijn collectie ( toen 145 euro en ik zag dat ze nu goedkoper zijn geworden) en ook meteen de gene waar ik het minst tevreden over ben tot nu toe

mvg Marvin
 
@marvin3183 , ik heb zelf ook Waxaddict Quartz liggen en ben meer dan tevreden. De truc is om em toch zo dun mogelijk op te zetten met niet te warm weer. Veel mensen denken dun te smeren echter wanneer ik mee kijk dan kan het dunner naar mijn mening.
-Draai je pad licht door de pot en begin met smeren bv midden op de motorkap waarbij je naar de randen van het paneel toewerkt.
-Zorg dat je het beginpunt van het smeren nogmaals meeneemt want vaak gaat de wax juist daar te dik.
-Blijf smeren net zo lang tot je pad echt slecht wax af begint te geven.
-Werk paneel voor paneel en blijf swipen tot je een schone streep trekt hoe dunner je em smeert des te beter dit zal gaan. Wij timen met deze wax ook hoe lang het duurt voor ie goed is.
-Wrijf em uit wanneer goed en smeer een nieuw paneel in en tijdens het curen wrijf je het eerdere paneel nogmaals uit/loop je em na.
Ikzelf vind het een absolute probleemloze topwax.
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah
Welkom Marvin veel lees en leer plezier.

Wat betreft de Waxaddict, het is een eigenwijs waxje.
Als je denkt dat je dun opbrengt kan het nog dunner, 1 likje uit de pot is ruim voldoende voor meer dan een halve motorkap.
Ik had zelf ook problemen met uitpoetsen tot ik samen met @Istnogferarie aan de gang ging.

Doordat je aangeeft dat er wat wind stond kan het ook zijn dat je wax sneller dan die 8 minuten op de lak al aardig gecured heeft.
Ik weet niet welke doeken je gebruikt voor het uitpoetsen, wij hebben goed resultaat behaald met een microfiber madness crazy pile, deze heeft een vrij hoge vezel die in de laag wax goed "snijd" en de wax goed kan afnemen.
Breng de wax per paneel op en neem dan af kost je wat meer tijd misschien maar dan heb je geen hele dikke armen van het poetsen eind van de dag.

Hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen....
 
Laatst bewerkt:
@Ric325i bedankt voor je reactie.
Vandaag heb ik alleen de helft van de motorkap gedaan en lang doorgesmeerd tot het punt dat ik haast niet meer kon zien of ik wel een egale dekking had.
En de swipetest heb ik iets van 5 keer uitgeprobeerd en ook met schone vingers maar de swipe blijft vaag.
Met de telefoon erbij heb ik de 8 minuten bij gehouden maar de swipe werd niet beter. Ik denk dat als ik langer wacht dat het nog moeizamer gaat.

Goed misschien is smeer ik dan toch nog steeds te dik.
Stomme is dat ik andere waxxen na 2 keer gebruiken wel onder de knie heb wat betreft cure tijd, swipetest en niet te dik aanbrengen.
 
Je moet deze zó dun aanbrengen dat je bijna geen swipe test kan doen, omdat het nauwelijks zichtbaar is. Althans zo dun breng ik hem aan en dan gaat het uitbuffen een fluitje van een cent.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Het laagje moet idd bijna onzichtbaar zijn zo dun. Niet iedereen vind de wax een gemakkelijk daar ben je niet de enige in echter heb ikzelf geen minpunt kunnen ontdekken. In mijn geval was ie supereasy af te nemen met een super standtijd en hydrofobische eigenschappen.
 
Welkom op het forum Marvin.

+1 voor @Ric325i
Je hebt het perfect uitgelegd wat het wat makkelijk maakt om een antwoord op te geven. Zoals gezegd is het bijna zeker te dik gesmeerd. Wat er gebeurt is dat de "bovenste laag" niet volledig cured en dus blijf je een vettige vinger trekken terwijl de "onderste laag" al lang droog is. Hierdoor raak je dus in de war en wil je het eigenlijk langer laten zitten maar dan word het ellebogen werk om het eraf te halen.

Als je de Quartz dun aanbrengt en paneel voor paneel afwerkt zul je merken dat het echt probleem loos in bijna een veeg afneemt. Owja ga aub niet uit van de cure tijd in minuten. Alles is van belang (temperatuur, windsnelheid, luchtvochtigheid en etc) dus dun maar dan ook dun smeren en regelmatig swipen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Wat voor standtijd halen jullie uit de waxaddict quartz?
De vorige keer had ik het op de motorkap van mijn vaders auto aangebracht. Naast scholl neo en swissvax shield maar na 5 weken was waxaddict quartz al helemaal weg( was ook lastig uitpoetsen na aanbrengen). Er was dan wel 5500km mee gereden maar scholl neo had een beading alsof die net aangebracht was en ook de swissvax shield had nog een duidelijk beading en sheeting.

De swipetest deed ik vandaag al bijna elke minuut .
Als ik het goed begrijp moet ik het nog dunner smeren. Alleen dan wordt de swipetest ook onduidelijker?
 
Je moet deze zó dun aanbrengen dat je bijna geen swipe test kan doen, omdat het nauwelijks zichtbaar is. Althans zo dun breng ik hem aan en dan gaat het uitbuffen een fluitje van een cent.

Het laagje moet idd bijna onzichtbaar zijn zo dun.

Laat ik dan weer eens de tegendraadse zijn.. :p Ik heb de Quartz ook geprobeerd en ik smeerde het zó dun, dat een swipetest niet eens zichtbaar was. Wanneer ik dan moest gaan uitwrijven, dat bleef gokken. Uiteindelijk kon ik hem vrij simpel afnemen, maar de wax deed amper z'n ding. (De naastgelegen Collinite 915 wél)

Inmiddels heb ik een coating op de auto als test, maar ik wil de Quartz toch wel eens in volle glorie zien.
 
Wat voor standtijd halen jullie uit de waxaddict quartz?
De swipetest deed ik vandaag al bijna elke minuut .
Als ik het goed begrijp moet ik het nog dunner smeren. Alleen dan wordt de swipetest ook onduidelijker?
Quartz heeft afgelopen winter op mijn auto gezeten en had echt een heel goede standtijd van zeker 6/8 mnd+ (Gok ik precies weet ik het niet er waren andere prioriteiten).
Gewoon zo dun mogelijk smeren en de swipetest wordt ook makkelijker.
Quartz heeft mij ertoe gebracht om nog meer Sio2 gedragen waxen in huis te halen.
Vortex bv kun je met de waxpad 1x een lichte draai uit de pot makkelijk een complete motorkap en wellicht nog een zijpaneel inwaxen waarbij op mijn zwarte auto zelfs slecht te zien was waar ik gebleven was dus systematisch werken is daarin de oplossing.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@Ric325i Ik heb vandaag de rest van de auto in pinnacle signature series 2 gezet. Als die wax op zijn einde is en dat zal hooguit 2 maanden zijn. Dan ga ik het nog een keer proberen met quartz.
Geld het met 1 lichte draai uit de pot ook voor de waxaddict quartz?
Ik heb een vergelijkbare auto als jij zo te zien dus dat is is goede referentie.
 
Vortex is makkelijker dunner aan te brengen/af te nemen dan de meeste waxen die ik bezit.
Quartz zou je met 1 draai uit de pot wel een motorkap (of elk geval 3/4) moeten kunnen doen. Je moet jezelf uitdagen om zoveel mogelijk te smeren met 1 draai. Daar waar je begint met smeren zit de wax vaak al te dik dus "waaier" dat stuk goed uit. Dat ik een zwarte auto heb is wel makkelijker om te zien waar je ben gebleven.
Wit bv is een stuk lastiger...
 
@m@rio
De vorige keer heb ik hem te lang laten curen en was hij lastig af te nemen. Toen was de standtijd nog geen maand.
De beading en sheeting na 1 week bij de eerste wasbeurt was nog wel geweldig maar 4 weken later totaal verdwenen.
Dus bij te kort curen heb je een probleem en bij te lang ook.
Normaal gesproken als je te lang laat curen dan is het lastig af nemen maar heb je wel een normale standtijd.

Wat ik gewoon erg vervelend vindt is dat als ik straks weer 2 dagen bezig ben met polijsten dat het weer een experiment wordt met deze wax.
Dan smeer ik hem zo dun mogelijk en dan hopen dat die lang genoeg cured en ik er iig 4 maande standtijd uithaal.
 
@marvin3183
Ik kan me helemaal vinden in je mening over de Quartz! Heb hem op mijn (zwarte) auto aangebracht, paneel voor paneel, swipetest, onduidelijk, te dik, etc, volgende paneel. Nog steeds zie je dit rondom de auto, het laatste paneel is het beste gelukt. Overal echter erg goede beading/sheeting, maar het zit er bij mij nog maar 5 weken op. Vooral de sheeting valt mij bij regen of wassen erg op. Ik was de auto dan ook minimaal 1 keer per week, iets met autisme of zo.

Heb de wax echter ook op 2 andere auto's aangebracht na het oefenen op de mijne, een grijs metallic wagen en een zwarte, dankzij de eerdere oefening lukte dat echt prima. Mooi dun, echt een draai uit de pot maximaal per paneel, goed zoeken met de swipe test. Die is echt belangrijk. Ik heb de ene auto binnen en de andere buiten kunnen doen, dat maakte echt een verschil voor de cure tijd.

Succes, hoop dat je het voor mekaar krijgt want inmiddels ben ik wel om, heerlijke wax!
 
bedankt voor de reacties.
Voor de winter heb ik nog 2 autos waarbij ik het kan uitproberen.
De ene is rood de ander wit wat het wel weer moeilijker maakt.
 
Gister dus de waxaddixct quartz aangebracht op een halve motorkap.
Vannacht had het geregend en toen ik vanmiddag keek zat er hele waas op het gedeelte waar ik de waxaddict aangebracht had.
Net dus eraf gehaald met de dap en prof polish. Opnieuw de wax aangebracht met een kleine draai in de pot.
Heel dun aangebracht dus. Had af en toe toch het idee dat ik gewoon droog zat te wrijven. eigenlijk niet te zien waar je bent gebleven.
Na 6 minute maar uitgepoetst. Swipetest was niet echt duidelijk en ik was bang dat het weer een drama met uitpoetsen zou worden.
Uitpoetsen ging wel redelijk makkelijk zeker de gedeeltes waar ik als laatste met de wax kwam. Maar ook niet te zien of je wel goed uitgepoets heb of niet. Nu nog afwachten of ik er een goede standtijd uithaal. De komende weken zal ik minimaal 1300km per week rijden dus dat is een goede test.

Toch zit ik nog te twijfelen om deze pot gewoon weg te gooien en voor een vitreo of 21 te gaan?
Iemand ervaring met deze waxxen kwa verwerking en standtijd.
 
Ik zie op de waxaddicts site dat er 3 updates zijn geweest bij deze wax. I
UPDATES
04.07.15: Improved removal.

04.09.15: Fixed re-hazing caused by incomplete removal.

14.02.16: Improved durability on dark colours.

Ik heb de mijne 23-12 -2015 aangeschaft maar hoe weet ik nu welke versie ik heb en dat deze niet al een half jaar in het magazijn heeft gestaan?