• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen

Algon

Detailing trainee
26 dec 2018
31
40
Ben sinds een tijdje geïnteresseerd in het uitgebreider wassen van de auto en erachter gekomen dat er nog zo veel meer is dan Meguiars, Motip en Turtle Wax bijvoorbeeld. Heb al veel gelezen op dit forum en veel informatie kunnen gebruiken. Vandaar dat ik me nu ook aanmeld om vragen te stellen en mee te praten over onderwerpen. Helaas is deze tijd van het jaar alleen niet de ideale periode om de auto eens goed te wassen.
Heb in het verleden wel een keer de auto gepolijst en in de was gezet maar wil me er toch iets meer in gaan verdiepen.

Ik heb zelf trouwens een Fiat Grande Punto T-jet, waar ik zeer tevreden mee ben, en ik woon in Sittard.
Verder vind ik het ook belangrijk dat de auto er van binnen mooi en netjes uit ziet.

De spullen die ik op dit moment in bezit heb zijn onder andere:
Meguiars Ultimate Black, deze heb ik op de kunststof delen aangebracht die licht waren geworden. Geeft een mooie look en blijft lang zitten. Trouwens ook op interieur plastic delen
Meguiars Gold Class Car Wash
Meguiars Perfect Clarity Glass Sealant
Meguiars Perfect Clarity Glass Compound
Kenotek Anti Insect, werkt prima vind ik
Monello Non Ferro, perfecte velgenreiniger, zeker omdat ik mijn velgen met Plasti Dip een andere kleur heb gegeven. Bij de fles zat wel een sprayer waar 3 dunne straaltjes uit kwamen. Heb nog geprobeerd aan het (witte) kopje te draaien maar ik kreeg de straal maar niet veranderd. Dit geldt trouwens ook voor de Cristallino. Hierdoor was het dus best onhandig om de velgen in te sprayen en heb ik waarschijnlijk veel meer Non Ferro gebruikt dan nodig was. Maar goed, ik had nog een lege fles Motip velgenreiniger en deze sprayer past precies op de fles Non Ferro waardoor ik nu een mooie nevelspray heb. Jammer dat de originele sprayer niet goed werkte maar het is nu opgelost.
Monello Cristallino, omdat deze ook geschikt is voor getinte ramen
Monello Disco Duo + Monello Vetro Bianco, na het schoonmaken van mijn voorruit zitten er minuscule pluisjes op mijn raam wat me echt stoort. Het rare is dat dit alleen op de voorruit is en niet op de overige ruiten. Hier had ik met de Microfiber Madness Cloudbuster geen last van. Ik heb dit nog proberen te verwijderen met de Glass Compound maar geen succes... Weet trouwens niet of het door de Disco Duo komt of de Vetro Bianco. Heb de Cristallino op de Disco Duo aangebracht, op de ramen aangebracht en toen uitgewreven met de Vetro Bianco.

De wax en polish die ik heb gebruikt waren trouwens van Meguiars Deep Crystal, stap 2 polish en stap 3 carnauba wax. Het wassen heb ik gedaan met de Meguiars Gold Class Car Wash.

De spullen die ik momenteel van plan ben te gaan aanschaffen (tips zijn uiteraard welkom):
Emmer + grit guard
Poorboys World APC
Gyeon Q2M Prep
Gyeon BaldWipe
Collinite Liquid Insulator 845
Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad
Monello Dulce Verde Klei set
Monello Pluche Bianco

Ik ben bij deze producten uitgekomen na veel informatie te hebben gelezen op het forum. Als ik het dan allemaal goed begrepen heb zijn dit producten die prima hun werking doen maar ook een beetje goed te gebruiken zijn voor beginners.

Ik vond dat de lak van de Fiat niet mooi glad is geworden ondanks het polijsten (misschien niet goed gedaan ook, diepe glans was wel prima) waardoor ik van plan ben de auto goed te wassen, daarna te kleien en opnieuw in de wax te zetten, kort gezegd. Verder zit er op sommige plekjes rubber en kunststof een wit residu van de wax wat ik niet verwijderd krijg. Is dit weg te krijgen met bijvoorbeeld APC of kan ik het beter maskeren met Meguiars Ultimate Black? Ik was zelf van plan om na het kleien de Gyeon Prep te gebruiken en hierna de auto in de was te zetten.
Het was een hele lap tekst met ook een aantal vragen tussendoor :)
Mochten jullie nog tips of opmerkingen hebben dan zijn deze uiteraard meer dan welkom! Alvast bedankt in ieder geval.

~ Matthijs
 
Welkom op het forum Matthijs.
Prima producten die je al hebt en wil gaan aanschaffen. Duidelijk al goed ingelezen en zoals je al aangeeft er achter gekomen dat er meer is dan bijv. Meguiar's ;)
Na het wassen en voor het kleien zou je de hele lak eens met Non Ferro in kunnen spuiten en dit even in laten werken. Dan afspuiten ofwel even agiteren met je washandschoen en dan afspuiten. Wellicht dat je dan een gladder resultaat behaalt.
Prep is meer bedoeld om olieachtig residu af te nemen na het polijsten. Als je na het kleien goed alle residu van klei-glijmiddel weg wil hebben kun je ook nog even snel een keertje wassen. Dat stelt dan niks voor en is zo gebeurd.
Waxresidu op trims zou met een APC verdunning wel te verwijderen moeten zijn. Maskeren lijkt me niet zo'n goed idee.
Uiteraard wel opletten bij de volgende waxbeurt dat je niet weer nieuw waxresidu op je trims krijgt. ;)
 
Bedankt voor de reacties!
Inderdaad niet ver van Brunssum!
Het melamine sponsje ga ik even onthouden. Ik heb wel afplaktape toegevoegd aan mijn winkelwagentje, beter voorkomen dan genezen.
Wat betreft de stap na het kleien, dit kan ik dus ook gewoon met Non Ferro doen in plaats van Gyeon Prep?
 
Nog even rustig mijn vorige post lezen qua volgorde.

Ontijzeren (Non Ferro) zou na het kleien niet meer nodig zijn. Dit beter voor het kleien doen, dat scheelt weer wat vervuiling in je klei, tijd die je nodig hebt om te kleien en vermindert de kans op marring (micro-krasjes) door het kleien. Na het kleien kun je eventueel gewoon met een MF doek het residu van het klei-glijmiddel afnemen of anders even snel de auto wassen (gewoon met shampoo) en afspoelen om goed alle resten van claylube te verwijderen.

Prep is meer bedoeld om polijstresidu te verwijderen - tussen polijstrondes om te zien of je voldoende resultaat behaald hebt met polijsten en na het polijsten om voor een schone ondergrond voor een coating (of wax) te zorgen.
 
Had even te snel gelezen, excuses! Nu snap ik het beter :)
Voor nu laat ik de prep even voor wat het is en zal ik deze bestellen als ik een keer van plan ben om te gaan polijsten.
 
Bedankt allemaal! Heb de auto helemaal gewassen, gekleid en in de was gezet met de nieuwe (en beetje oude) producten. Ik merk wel een groot verschil met de producten die ik ooit heb gebruikt en de nieuwe producten. Alles gaat een stuk soepeler en het reinigt allemaal net wat beter. Verder vind ik bijvoorbeeld de Peluche Verde en de Peluche Bianco erg fijne doeken, in combinatie met de Piccolo Nero's. Een stuk fijner dan de 'normale' microvezeldoeken. Door het kleien is de auto echt spiegelglad geworden en is er veel vuil verwijderd, zoals die zwarte puntjes in de lak. De Collinite wax zorgt ook voor een mooie glas en een mooie beading, en was inderdaad eenvoudig aan te brengen. Wel nadat de fles 10 minuutjes in warm water heeft gelegen.
Verder wil ik nog wat dingen toevoegen aan mijn poetsspullen, zoals wat extra doeken en bijvoorbeeld een Tire dressing. In de zomer ga ik dan eens kijken voor nieuw polijstmiddel.
Als mensen nog tips hebben voor producten die niet mogen ontbreken, hoor ik het graag. :)
 
Om even het resultaat te laten zien, deze foto is gemaakt ongeveer 3,5 weken na het uitgebreid wassen, kleien en in de was zetten van de auto. Ziet er vrij goed uit vind ik :) Vandaag heb ik nog de Gyeon Tire Express, Gyeon Prep, een aantal doeken en wat extra Monello producten binnen gekregen. De Gyeon Tire Express wil ik de eerstvolgende wasbeurt proberen zodra het wat beter weer wordt. Wel heb ik nog de motorruimte goed schoongemaakt met Poorboy's World APC en daarna ingesmeerd Meguiar's Ultimate Black, waarbij de Meguiar's Ultimate Black een mooi resultaat geeft met het insmeren van slangetjes met een kwast maar ook bijvoorbeeld de kunststof kap boven het motorblok. De Gyeon Prep wil ik ook gebruiken om de voorruit een keer goed schoon te maken (ontvetten). Hier zitten nog steeds kleine pluisjes op sinds ik de voorruit van binnen schoon heb gemaakt met Monello Cristallino, Disco Duo en Vetro Bianco, weet nog niet hoe ik dit weg kan krijgen en waar het überhaupt vandaan komt. Ik zou alleen graag nog wat lichte swirls en lichte krasjes weg willen werken, heeft iemand aanraders voor een bepaald polijstmiddel? Ik beschik helaas nog niet over een polijstmachine. Mocht dit vrij onmogelijk zijn zonder machine, wat me ook wel logisch lijkt, dan wacht ik totdat ik een keer een machine aanschaf. In ieder geval op zijn vroegst wanneer het weer lente is.
Ik kwam in mijn voorraad nog Meguiars Quick Interior Detailer tegen, was helemaal vergeten dat ik deze ooit had gekocht, heb deze op de deurpanelen en het dashboard getest. Geeft een mooie look en niet te vettig maar precies goed in mijn ogen dus voorlopig houd ik hiermee mijn interieurpanelen en het dashboard bij.
fullsizeoutput_2f0.jpeg
 
Ziet er goed uit! :cool:

Ik weet niet of Prep de oplossing gaat zijn voor je voorruit... Ik zou de behandeling met Cristallino nog eens herhalen totdat je het gewenste resultaat haalt. En gewone MF doeken werken misschien minder lekker op glas. Hiervoor gebruik ik wafel doeken (Monello Vetro Bianco, Microfiber Madness Cloudbuster)
Eventueel zou je de voorruit ook eens kunnen kleien.

Als je toch van plan bent om nog eens een machine aan te schaffen, dan zou ik geen poging meer ondernemen om met de hand te polijsten. Het is niet onmogelijk, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Een polisher is echt zijn geld wel waard. ;)
 
Ik heb de ramen toen inderdaad schoongemaakt met de Monello Vetro Bianco en de Microfiber Madness Cloudbuster, vandaar dat ik me afvraag waar het vandaan komt. Misschien van de Disco Duo's... geen idee. Het is ook vrijwel niet weg te krijgen met Cristallino en een wafeldoek. Kleien is misschien wel een goed idee inderdaad. Zou Prep wel een toegevoegde waarde hebben voor de buitenzijde van de voorruit als extra stap in het schoonmaken?

Dat dacht ik dus ook wat betreft het polijsten. Over een paar maandjes maar eens kijken naar een mooie set, nog even tijd om me erin te verdiepen. Zou mooi zijn als dan de swirls en lichte krasjes weg zijn.
 
Prep is een ontvetter als je denkt dat het vet of olie gerelateerd is kun je het proberen kan trouwens ook geen kwaad maar anders zou ik gewoon bij een glass cleaner blijven.
 
Denk dat ik het gewoon eens probeer. Wie weet helpt het :) Misschien sowieso geen slecht idee om een keer te ontvetten. Daarna gewoon bijhouden met de Cristallino.
 
Probeer het anders eens op de volgende manier. Geen zekerheid maar kan werken:

Prep of Crystalino (maakt niet uit) ruim op een disco duo sprayen en op het ruit wrijven en schoon wrijven met een doek zoals senza bordi.
Daarna Prep of Crystalino (maakt niet uit) normaal op een disco duo sprayen en op het ruit wrijven en droog wrijven met een doek zoals vetro bianco.
 
@Istnogferarie Ik heb de Vetro Bianco en de Cloudbuster van Microfiber Madness, inderdaad wafeldoeken. Ik zal die manier wat je aangaf eens proberen. Ben er inmiddels wel achter dat die pluisjes inderdaad van de Disco Duo's af komen. Misschien gaat het inderdaad beter als ik een keer wat meer spray op de Disco Duo, al gebruik ik zelf liever niet meer nu... Misschien met een andere pad.