• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorzichtig begin op Fiat 500

JS0603

Detailing rookie
13 okt 2015
64
10
34
Zoals in de voorstelronde aangegeven, na lang twijfelen, het poetsen naar een nieuw niveau getild met de aanschaf van een DAP900 V3 Powerpack. Wat ben ik blij dat ik deze keus gemaakt heb, machinaal bereik ik nu al gemakkelijker en vooral beter resultaat. Toen ik de boel binnen kreeg ben ik direct gaan testen op mijn eigen motorkap (op dat moment een donkerpaarse Fiat Stilo 2.4 Abarth) om de feeling te krijgen. Door het enthousiasme helaas vergeten foto's te maken.

Een week later direct begonnen aan een voorzichtige exterior detail van de Fiat 500 van mijn vriendin. De auto werd al met de hand gewassen, gedroogd en gewaxt. Door een leaseverleden, voordat wij de auto kochten, zat de lak echter vol met swirls en krasjes. Ik heb de auto nu in één dag proberen te doen (zaterdag), maar merk nu al dat ik qua tijdsbestek (en dit is nog een klein wagentje!) beter de avond van tevoren al voorbereidend werk kan doen. Gelukkig bij het kleien en wassen hulp gehad van mijn broertje, wat enorm veel tijd heeft gescheeld.

Uiteraard uit enthousiasme wederom de 'voor' foto vergeten.

Wassen:
  • Afspuiten/Aktief schuim met HD in de plaatselijke wasbox (er is inmiddels een Kärcher HD met Kärcher foam opzet)
  • 2-emmer methode i.c.m. Meguiar's Gold Class Shampoo en microfiber mitt
  • Poorboys APC 1:10 i.c.m. detail kwast voor sponningen en rubbers
  • Monello non-ferro met velgenborstel voor de velgen
conv_2992.webp

conv_2993.webp

conv_2994.webp

conv_2995.webp

(op de een of andere manier eet dit model velgen stoepranden..;))

Kleien:
  • Monello Dolce verde klei
  • Dodo juice born slippy
conv_2997.webp

Polijsten & Waxen:
  • DAP900 excentrische polijstmachine
  • Diepere krassen en plekken aangepakt met Veloce op geel
  • Verder swirls aangepakt met Mezzo op oranje en Finale op wit
  • 3M tape
  • MF doeken
  • Poorboys Spray and Wipe
  • Turtle Wax Perfect Finish Wax
conv_2998.webp

conv_2999.webp

Overig:
  • Ruiten met 'simpele' ruitenreiniger
  • Binnenkant vlug doorgezogen
Uiteraard een aantal foto's van het eindresultaat:
conv_3000.webp

conv_3001.webp

conv_3002.webp

conv_3003.webp

Voor de volgende keer?
Ik ben zeer tevreden met het resultaat voor een eerste machinale detail! De lak is een stuk strakker en de kleur is vooral een stuk dieper geworden. Er zijn echter wel een aantal dingen waar ik gaandeweg tegenaan liep, deze neem ik mee bij een volgend detail:
  • Bandenpoets
  • Chromen delen meer aandacht schenken
  • Motorruimte
  • Velgen waxen
  • Interieur
  • Uitlaat oppoetsen
  • MEER STAP-VOOR-STAP EN DUIDELIJKERE FOTO'S:-B
Opmerkingen en tips zijn uiteraard zeer welkom als machinaal beginneling!

Bijlagen

• conv_2986.webp
    conv_2986.webp
    15,8 KB · Weergaven: 106
  • conv_2987.webp
    conv_2987.webp
    16,3 KB · Weergaven: 97
  • conv_2988.webp
    conv_2988.webp
    9,6 KB · Weergaven: 96
  • conv_2989.webp
    conv_2989.webp
    14,2 KB · Weergaven: 143
  • conv_2990.webp
    conv_2990.webp
    17,5 KB · Weergaven: 142
  • conv_2991.webp
    conv_2991.webp
    56,3 KB · Weergaven: 112
  • conv_2996.webp
    conv_2996.webp
    53,1 KB · Weergaven: 141
Staat er mooi bij... Ging het corrigeren een beetje naar wens? Ik heb een keer de zelfde kleur auto gedaan, maar viel me nog zwaar tegen met wat voor geschut ik aan moest komen.

Ik vind het er goed uitzien!

Voor chromen delen gebruik ik met veel succes Poorboy's Professional Polish.

Wat heb is het voor interieur? Afhankelijk van de vervuiling maak ik kunststof delen schoon met APC, een MF doek en een kwastje. Daarna gebruik ik 303 Aerospace Protectant om het donkerder te maken en te beschermen tegen zonlicht. De stoelen maak ik schoon met de set van Mother's (als het om leer gaat) en anders de stofzuiger/extractor en eventueel wat APC.

Uitlaten maak ik eerst schoon met APC, dan met staalwol 000 of 0000 als er hardnekkige plekjes/roest op zitten en dan met Mother's Mag & Alu polish met een katoenen doek.

Hopelijk heb je er wat aan.

Succes!

Thanks!

Zluytr, correctie viel me eigenlijk niets tegen. Het was naar mijn idee een redelijk zachte lak. Er zaten wel een paar winkelkar strepen op (wonen in het centrum), waarop ik met mijn zwaarste combinatie toch wel een paar hits heb moeten doen.

Bedankt voor de tips Jansen! De uitlaat aanpakken met staalwol ga ik binnenkort proberen en de volgende keer dat ik een auto doe met zoveel chromen accenten zorg ik voor PB polish:-D. Qua interieur is een deel hoogglans zwart en een deel kunststof. Ik denk dat ik het voor de hoogglans delen dan bij een lichte verhouding APC houdt en voor de rest op zoek ga naar een kunststof voeder/protector.

De bekleding is crème/grijs geblokt (echt een vlekkenmagneet..), is dit dan aan te pakken met een APC mix en waterstofzuiger? Aangezien ik op dit moment nog niet beschik over een extractor?

En last; de wax was ik al mee bezig.:-" Deze wax had ik omdat ie gemakkelijk te verwerken was met de hand en toch lekkere beading gaf. Ik zit qua vloeibare wax nu te twijfelen tussen de Collinite 845 wegens de positieve ervaringen op het forum en de PB EXP die ik als sample heb gehad bij mijn bestelling. Ook wil ik snel een keer een 'harde' wax gaan proberen vanwege de standtijd!