• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

vraag over reinigen van mijn C1

gosee

Detailing trainee
2 aug 2011
24
47
Hallo,

Ik heb een en ander zitten lezen en heb zoveel gezien dat ik het wel heel moeilijk vind. Dus dacht ik stel gewoon wat vragen:
Ik heb een citroen C1 zwart. Van de week een keer gewassen bij een vriend die dodo juce born to be mild had.
Ik was helemaal blij wat een resultaat. Ik ben inmiddels besmet en wil graag nog spullen aanschaffen om mijn hele auto mooi te krijgen/houden (auto is van april 11).
We willen het samen doen Mijn vriend heeft al de volgende spullen :
1. Dodo juice born to be mild
2. Poorboys black hole
3. Natty's paste wax.

Ik wil zelf bestellen
1. Dodo juice born to be mild (om auto te wassen)
2. Poorboys World Mesh Microfiber Bug Towel
3. Poorboys World Spray and Wipe - 3780ml (tegen insecten etc?)
4. CSF Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
5. Poorboys world deluxe mega towel of poorboys world mega mega plusch
Ik gebruik poorboys black hole en natty's paste wax van mijn vriend (en hij weer wat spullen van mij)

Vraag is nu :
1. heb ik nog meer nodig om mijn auto weer super glanzend te krijgen?
2. Welke doeken of pads of applicator heb ik nodig om de poorboys black hole aan te brengen en uit te poetsen?
3. welke doeken of pads of applicator heb ik nodig om natty's paste wax op te brengen en uit te poetsen?
4. is kleien heel zwaar? en is het echt nodig (mijn auto staat vaak onder een boom die bepaalde periodes plakkerig spul achter laat
op mijn auto)
NB ik heb geen dap, en doe voorlopig alles met de hand (pffff ;) )
5. welke washmitt kan ik het best gebruiken om mijn auto te wassen volgens het 2 emmer principe ?
6. wat is een Sealant en heb ik dat ook nodig?

Ik wil het niet te moeilijk maken hoor en ook niet te zwaar (heb nl wat lichamelijke beperkingen)

Hoop op wat antwoorden en tips.

Alvast bedankt

Groet Gosee

Alvast bedankt
 
Hallo nogmaals,

klei zwaar?? 1 ton = 1000 kilo (altijd al geweest) :D

genoeg gelachen:

ik zou gaan voor :

s&s van pb's(shampoo)
kleiset van mothers en gelijk 1/1 verdunnen ,kom je zeker toe voor 2 c1-tjes!(kan je goed nat blijven kleien maw)
er zitten 2 stuks klei in deze set en die knip je in 2 zo heb je 4 stukken voor als er eentje valt want dit is dan voor de vuilbak!!)
prof.polish van pb's om de lak te "cleanen"
BH van pb's
wax(heb je heeeeeel veel keuze in ,is voorkeur van jezelf, pas op voor wax/sealant met oplosmiddelen in,zie verder)


sealant = synthetische wax , gaat iets langer mee dan die met carnauba, bvb jet seal 109(is uit de shop jammer)

zelf gebruikte ik van Mothers wax : fx synwax vloeibaar,maar pas op deze(sealant-wax) heeft oplosmiddelen en dan is de BH eigenlijk al tenietgedaan als je deze zou gebruiken na BH. Hiervoor heb ik dus een andere gekocht om wel over de BH goed te kunnen gebruiken:top coat reflections ,ook van Mothers Wax(blinkiebill is er niks tegen)

Een paar extra mega towels zijn zeker aan te raden

S&W is niet om insekten weg te doen,is eerder een produkt dat afwerkt en voor vanalles en nog wat in te zetten eigenlijk(ff goed lezen op het forum via zoekfunctie)

ik zou ook gaan voor een QD+ van PB's(met mf-padje inwrijven per paneel doe ik en dan met zo een megatowel in 2 keer oppoetsen:eerst met de lange kant ,daarna de korte kant:-b )

een paar van die naadloze pads is zeker wat(kosten 2 keer niks)

Groeten Danny

waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat ,maar er zullen nog wel andere en (betere) antwoorden uit de bus vallen
 
1. heb ik nog meer nodig om mijn auto weer super glanzend te krijgen?

80/90% van de galns wordt bepaald door het voorwerk.Dus kleien en polijsten.

2. Welke doeken of pads of applicator heb ik nodig om de poorboys black hole aan te brengen en uit te poetsen?

Van doeken kan je eigenlijk nooit genoeg hebben.Dus wat extra Poorboys doeken is geen overbodige luxe.
Voor de pads voor de Black Hole en de Nattys kan je het beste de Monello Concourso handpads nemen.Zijn heerlijke pads.Netzoals de edgles handpads van Monello.

3. welke doeken of pads of applicator heb ik nodig om natty's paste wax op te brengen en uit te poetsen?

Zie hierboven.

4. is kleien heel zwaar? en is het echt nodig (mijn auto staat vaak onder een boom die bepaalde periodes plakkerig spul achter laat
op mijn auto)

kleien is geen zwaar werk.Alleen je kan het in je polsen voelen na verloop van tijd..En kleien is een stap die ik zekers niet zal overslaan.
Mischien is de kleiset van Mothers een mooie optie????


5. welke washmitt kan ik het best gebruiken om mijn auto te wassen volgens het 2 emmer principe ?

Zelf heb ik de kortharige wookie van Dodo Juice , vindt dit een fijne washmitt:heart_eyes:


6. wat is een Sealant en heb ik dat ook nodig?

Een sealant is de beschermende laag die vaak na een Glaze wordt aangebracht ( in jouw geval de Balck Hole ) en voor een wax.
Moet niet , maar kan.De 1 doet het wel en de ander niet.

Je kan ook na de Glaze gewoon een wax doen.Of na de Glaze alleen een Sealant.Of een Glaze met een Sealant en daarna een wax.Zijn ook mensen die na het polijsten alleen een wax nemen of alleen eeen Sealant.Gebruik je een Glaze dan moet je altijd er nog iets na doen.


Na het kleien zal ik nog wel iets van een paintcleaner doen, byv met de Pro polish van Poorboys en een handpad van Monello ( zwart of als er wat meer werk is een oranje handpad )

Hoop dat je er wat mee kan

Mzzls Iwan
 
Gezien je van de BTBM weg was zou ik deze dan zelf aanschaffen ( loop je niet tegen een domper aan )

Dodo supernatural klei ( goedkoop en zéér goed )
Spray&Wipe (1:1 verdunnen op te kleien ) en om de auto bij te houden / ramen mee te doen
Dodo Juice Mint Merkin doek ( onwijs goed voor de ruiten )
Poorboys DMT's ( per stap minimaal 1 )
Dodo Juice fingermit om wax mee aan te brengen indien vaste wax
Monello handpads Oranje + Wit + Zwart
Dodo Juice Fantastic Fur om de wax mee te laten blinken

Wax is en blijft zo onwijs persoonlijk, lopen 5000 posts over en nog niemand met elkaar eens hahaha
Hier een dodo juice fan, je hebt een zwarte lak zeg je; normaliter zou ik de Blue Velvet of de Purple Haze aanraden omdat deze 'meer voor donkere lakken' zouden zijn,
maar gek genoeg vind ik de Orange Crush toch wat mooier ( kan ook weer per lak schelen ) uitpakken ( lijkt wat dieper / natter blabla ) en ruikt nog eens onwijs lekker ! !

Verder raad ik aan even het handmatige stappenplan ( staat in mijn onderschrift ) door te nemen, staat van A tot Z beschreven hoe en wat ....

Kleien is zeker niet zwaar ( zeg gerust appeltje eitje ). Geen idee wat je beperking is ( hoeft geen uitleg ), maar laat ik zo stellen: als kleien niet lukken gaat, vergeet de rest dan ook maar ( ff kort door de bocht, maar om indicatie te geven )
Neem gewoon je tijd, hoeft echt niet in 1 dag klaar ( snap nog steeds niet hoe men dit wel lukt ), wellicht je vriend erbij halen ter ondersteuning ;)
 
Mensen,

Allemaal alvast bedankt voor de reacties en tips. Ik som even op hoe ik het begrepen heb en wat ik van plan ben te gaan bestellen :

Stap 1 : Wassen (2 emmer principe)
Washmitt : 100044 Mequiers ultimate wipe washmitt
Shampoo : 101037 Dodo born to be mild
droogdoek : 101684 Delerium orange drying towel

Voor de ramen :
Glasreiniger : 100125 Glasreiniger Autoglym Car Glass Polisch
Droogdoek : 101132 Dodo Juice Mint Merkin - Microfibre Window Cloth

Kleien :
Klei : 101124 Poorboys world poly elastic clay
spray : 100902 Poorboys Spary and Wipe
droogdoek : 101125 (of 100905) Poorboys World deluxe mega mega towel

Voeden :
Poorboys black hole (is aanwezig)
uitwrijven : 101125 Poorboys World deluxe mega mega towel

Wax :
Natty's paste wax (is in bezit)
Aanbrengen : 100982 Monello Red Ultrasoft Finishing CCS Euro Foam Hand applicator
Uitpoetsdoek : 100133 Dodo juice Fantastic fur - Microfibre buffing Cloth


Heb ik nog enkele vragen :
Moet ik eerst de ramen doen met glasreiniger of eerst wassen of maakt het niet veel uit?
Welke appliactor kan ik gebruiken om de Poorboys black hole aan te brengen (graag een nummer want sommige omschrijvingen kon ik niet vinden :) )
Hoeveel handapplicators heb ik nodig per stap?
ben ik nog wat vergeten?

Nogmaals bedankt mensen.
 
Ik zou sowieso voor de Delerium gaan, maar als je nou weet dat je na het wassen gaat kleien, dan hoef je de auto na het wassen NIET de drogen (zonde van de moeite). Na het kleien de auto WEL even wassen (ivm achtergebleven resten klei), en dan WEL drogen.
Bij het verwerken van de PB Black Hole wel de gebruiksaanwijzing volgen. Met name het doorwerken van het produkt tot eer een glans verschijnt is zeer belangrijk voor het resultaat.
 
Voor stap 1 ben ik het helemaal met je eens. Mijn inziens kan je als starter geen beter keuze maken vwb washmitt, shampoo en droogdoek.

Voor stap 2 zou ik nog even nadenken over de glasreiniger. Je hebt nu voor een polish ipv een reiniger gekozen, wil je bij autoglym blijven kan je mi beter de fast glass pakken.
Wat betreft de glasdoek kan je denk ik geen beter doek vinden dan de Dodo Juice mint merkin.

Bij stap 3 kies je voor de elastic clay. Dit is een prima allround clay en voor jou auto prima geschikt. Ik zou adviseren om de clay doormidden te knippen / snijden, het stuk wat je dan overhoudt is groot zat en nog goed te hanteren. In een van je eerste posten schreef je dat je voor de 3478ml versie wilde gaan. Dat is bijna 8 liter vloeistof aangezien je deze 1:1 aanlengt met water. Zelf zou ik eerst eens met een liter beginnen, voor het clayen heb je aan 250l S&W ruim voldoende (500ml eindproduct).

Daarnaast zou ik liever 2 kleine (40 bij 40) doeken kiezen (koraal) ipv 1 grote. Ten eerste werkt het zeer onhandig zo'n grote doek, zeker als deze nat is. Ten tweede hoef je de doek maar 1x te laten vallen en zit je gelijk zonder alternatief.

Voor het voeden is black hole een prima product als je weet hoe je het moet gebruiken. Aanbrengen doe je met een geel applicator padje. Deze zou ik daarna niet meer gebruiken voor wat nders omdat je die daneerst weer helemaal moet gaan uitspoelen.
Als je de black hole hebt aangebracht wacht je even een minuut of 3 a 4 en neem je dat af met een schone koraal doek. Ook hierbij zou ik of voor de 40x40 of de 40x60 koraaldoek gaan.


Voor wat betreft de stappen :
- Afspoelen
- Wassen met 2 emmers (ramen kan / mag je gewoon meedoen)
- Afdrogen
- Ruiten schoonmaken met ruitenreiniger

Voor de pads wordt vaak deze gebruikt (https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Gold_Class_High_Tech_Applicator_Pad__Soft_Foam__2_Pack_X3070_100094) maar ook deze (https://www.Carclean.com/product/Monello/Concorso_UltraSoft_Finishing_CCS_Round_Foam_Hand_Applicator_78-14x45GO_101650) is een prima alternatief.

Ik zou voor zowel de black hole als de wax een aparte applicator pad gebruiken.
Niet vergeten : minimaal een doek per product gebruiken, niet meerdere stappen gaan afnemen met dezelfde doek !

Gr. Arjan
 
De Poorboy's klei kun je makkelijk in zes of meer stukken verdelen. Gewoon een stukje ter grootte van een stevige knikker van kneden.
Het voordeel van kleinere stukken is dat je de klei wat makkelijker kunt kneden en ook hier gaat het argument op van laten vallen:
als je de klei op de grond laat vallen is het dan wel zonde van dat ene stukje, maar je bent niet gelijk de helft van je klei kwijt.
 
freddyevo2 zei:
Ik zou sowieso voor de Delirium gaan, maar als je nou weet dat je na het wassen gaat kleien, dan hoef je de auto na het wassen NIET de drogen (zonde van de moeite).

Briljante tip :)^
 
Juffer1 zei:
Voor stap 2 zou ik nog even nadenken over de glasreiniger. Je hebt nu voor een polish ipv een reiniger gekozen, wil je bij autoglym blijven kan je mi beter de fast glass pakken.

Bij stap 3 kies je voor de elastic clay. Dit is een prima allround clay en voor jou auto prima geschikt. Ik zou adviseren om de clay doormidden te knippen / snijden, het stuk wat je dan overhoudt is groot zat en nog goed te hanteren. Zelf zou ik eerst eens met een liter beginnen, voor het clayen heb je aan 250l S&W ruim voldoende (500ml eindproduct).

Daarnaast zou ik liever 2 kleine (40 bij 40) doeken kiezen (koraal) ipv 1 grote. Ten eerste werkt het zeer onhandig zo'n grote doek, zeker als deze nat is. Ten tweede hoef je de doek maar 1x te laten vallen en zit je gelijk zonder alternatief.

Voor het voeden is black hole een prima product als je weet hoe je het moet gebruiken. Aanbrengen doe je met een geel applicator padje

@Arjan
Stap2 : Wist ik niet, is er een (beter)alternatief voor autoglym fast glass?
Stap3 en doeken: Ga ik doen goede tip
Voeden : ga voor de gele monello (101650)
 
Soepergrover zei:
De Poorboy's klei kun je makkelijk in zes of meer stukken verdelen. Gewoon een stukje ter grootte van een stevige knikker van kneden.
Het voordeel van kleinere stukken is dat je de klei wat makkelijker kunt kneden en ook hier gaat het argument op van laten vallen:
als je de klei op de grond laat vallen is het dan wel zonde van dat ene stukje, maar je bent niet gelijk de helft van je klei kwijt.
Bedankt voor deze tip doe ik mijn voordeel mee :)^
 
Als alternatief : Autoglym fast glass..

Maar je kan die spray & wipe die je ook gebruikt voor het clayen er ook prima voor gebruiken.
Nog een tip : clay je ramen ook eens. Zeker met regen heb je daar heel veel voordeel van ;)
 
gosee zei:
Stap2 : is er een (beter)alternatief voor autoglym fast glass?
Kijk eens in dit overzicht.

De Glass Cleaner Concentrate van Meguiar's is wel fijn, maar die is alleen per gallon te koop. Of je moet van iemand wat over kunnen nemen.
Verder schijnt de NXT glasscleaner van Meg's ook wel prettig te werken.
Clearly Menthol van Dodo Juice moet ook wel fijn werken.
 
Die glass claaner concentrate hebben Wilma en ik nog zeker 3 liter van staan, dus dat moet wel goedkomen als je dat eens wil proberen ;)

De NXT glasscleaner is een hele fijne glass cleaner maar ook giga aan de prijs
De Clearly Menthol kan je mi niet echt vergelijken met de NXT omdat die clearly menthol enorm ontvet en de ramen stroef maakt, iets wat de NXT weer niet doet.

Mocht je de Glass cleaner concentrate eens willen proberen dan kan ik wel een flesje bij je afgooien in Almere of je moet hem willen komen ophalen in Zeewolde / Harderwijk
 
Juffer1 zei:
Als alternatief : Autoglym fast glass..

Maar je kan die spray & wipe die je ook gebruikt voor het clayen er ook prima voor gebruiken.
Nog een tip : clay je ramen ook eens. Zeker met regen heb je daar heel veel voordeel van ;)

Dan ga ik beginnen met Spray and wipe (2 vliegen in 1 klap)
Kan ik later wel weer de nxt glass cleaner aanschaffen
Bedankt
 
Juffer1 zei:
Die glass claaner concentrate hebben Wilma en ik nog zeker 3 liter van staan, dus dat moet wel goedkomen als je dat eens wil proberen ;)

Mocht je de Glass cleaner concentrate eens willen proberen dan kan ik wel een flesje bij je afgooien in Almere of je moet hem willen komen ophalen in Zeewolde / Harderwijk

Wat zijn jullie allemaal aardig hier echt te gek.
Wil ik best wel eens proberen hoor.
Weet je je mag het natuurlijk altijd een keer afgeven, maar wil ook heel graag een keer naar zeewolde of harderwijk toe komen hoor als er weer eens een door jullie een dag wordt georganiseerd.

Echt onwijs bedankt tot nu toe:party:
 
Spreek met Wilma maar een dag / avond en locatie af, zal ik zorgen dat er een flesje voor je klaar ligt.
Als je nog andere spulletjes nodig denkt te hebben laat je het haar maar weten, zal ik wel kijken of we je daarmee kunnen helpen ;)