• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt wetsanden en polijsten epoxy

Tjeerd81

Detailing trainee
25 mrt 2021
59
30
Goedemiddag,

Ik heb even een vraag mbt titel

Ik gebruik epoxy om mijn schilderijen mee af te gieten. Om ze helemaal strak te krijgen ben ik begonnen met het wetsanden en polijsten van het spul....

Ik ben begonnen met matteerschijven (1000 t/m 4000) heb alles nat gehouden en met regelmaat de schhijven gewisseld (meerdere schijven per korrel dus).

Daarna met de schapenvacht een PB's SSR 2 gestart, vervolgens naar de SSR 1 met andere pad (rupes geel) en daarna nog met verschillende pads van hard naar zacht met de producten van rupes (zaten bij het machientje) om vervolgens te eindigen met een vloeibare wax van PB.

Het ziet er nu uit als een spiegel, reflecteert ieder detail maar is ook zo glashelder dat het "werk" echt mooi naar voren komt....
Echter.... Tegen de zon in..... Man man man wat een ellende.... Je ziet het hele oppervlak vol met miniscule krasjes....

Hele riedel vanaf matteerschijven herhaalt, exact hetzelfde resultaat.

Heeft er iemand tips? Ik begrijp dat epoxy wat zachter/flexibeler kan blijven dan autolak maar het moet toch beter kunnen dan dit?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Tjeerd
 

Bijlagen

  • DSC_2023.JPG
    DSC_2023.JPG
    111,2 KB · Weergaven: 295
  • DSC_2021.JPG
    DSC_2021.JPG
    111,1 KB · Weergaven: 256
  • Leuk
Reactions: Marc O
Welkom op het forum. :D

- Als ik de stappen bekijk en de foto's, dan lijkt het mij dat je de schuurkrassen nog niet hebt verwijderd alvorens het polijsten.

Zeker op iets wat eigenlijk 100% strak moet zijn, is het goed schuren van groot belang. Bij elke gradatie dus een mooi schuurbeeld maken, goed checken en dan pas afschalen. (En wederom een goed schuurbeeld maken)
Nu ben je bij de laatste stappen aangekomen, het polijsten tot hoogglans, maar eigenlijk is je schuurbeeld nog niet strak genoeg.

- Het polijsten herhalen om te kijken of je de krasjes weg krijgt.
- Beter schuren alvorens polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Welke polijstmachine heb je, een rotary of dual action (en dan ook long vs short throw). Wol i.c.m. een dual action is vaak al niet zo'n geweldige combinatie en daarnaast is poorboys ssr2 ook niet echt heel krachtig. Ik denk dus dat je in de eerste stap de schuurkrassen niet goed genoeg hebt weggekregen, waardoor ze zichtbaar blijven met bepaalde lichtinvallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou even een proefje maken en daarop oefenen tot je de juiste aanpak hebt
Zeer benieuwd, want de toepassing heeft veel mogelijkheden
Je kan ook kijken naar de denim schijfjes, daarmee kan je ultiem vlak werken
 
Alvast bedankt zover voor jullie reacties!

@Quantoxx hoe controleer ik het schuurbeeld? Ik heb eerst de 1000 gebruikt, geschuurd totdat het op alle plekken even 'dof' was. Schoongemaakt en doorgegaan met de 2000 en zo verder tot de 4000.
Maar ik weet niet goed hoe ik dat schuurbeeld bepaal.... Ik laat de matteerschijfjes eerst wat nat worden en leg ook wat water op het werk. Schuur totdat het bijna opgedroogd is en er duidelijk een 'laagje' stof op zit. Tussendoor maak ik alles schoon met water, microvezeldoeken en doe het geheel daarna nog even af met een spray Q²M prep om het geheel nog te ontvetten. Ik wissel de schijven als ze wit zijn, dus ook de hogere stappen nemen nog af.

Zou je me kunnen vertellen wat ik hierin verkeerd doe? Of is het vooral dat ik de hogere stappen langer moet volhouden?

@dennisdennis-12 ik gebruik hiervoor een rupes bigfoot 150mm, het grovere schuurwerk gebeurt met een rotex.
Heb je een goed alternatief voor een wolpad? Heb zelf ook een microvezel pad maar die geeft ongeveer hetzelfde resultaat.
En een goed alternatief voor de SSR 2 en 1?

@RedCat proefstukje hoeft niet echt, als ik er niet aan uitkom dan is de makkelijkste manier om er een klein laagje epoxy overheen te gieten.... Die Denim schijfjes kende ik niet en lijken me wel het proberen waard, die gaan op het lijstje.
 
Ik zou inderdaad die mf pad gebruiken. Als polijstmiddel kun je denken aan de Rupes da serie, menzerna 300 of 400, of de scholl serie.
 
Op de eerste foto zie je vrij willekeurige krasjes
Dat duidt op grovere stukjes tijdens het schuren
Ik zou het schuurstof niet laten drogen, steeds nat houden tijdens het schuren.
Misschien zelfs het object iets schuin dat het vocht wegloopt

Wisselen van schijf met dezelfde schuurgraad / korrel leidt tot een stap terug
Je schijf loopt namelijk vol en zal daardoor steeds fijner schuren
Als je oppervlak groot is, zou ik het hele vlak opdelen in stukken en per stuk een schijf reserveren
Op een stuk werk je dan 1 schijfje op, eventueel door na de eerste hit te wisselen van schijf en naar het volgende stukje te gaan
 
Rupes da serie heb ik de blauwe en gele dus daar kan ik wel even mee oefenen.

Stel, ik ga opnieuw schuren (vanavond) is het dan een idee om te beginnen met de 3000 matteerschijfjes? En waar kan ik me op richten om zeker te zijn dat alle grovere krassen eruit zijn? Hoe kan ik dat zien? En wanneer weet ik wanneer dit bij de 4000 ook volledig is? Neem aan dat die een stuk fijner zijn en daarmee makkelijker weg te polijsten?
Tijd en werk maakt me niet uit zolang ik ervan leer en niet achteraf iedere keer ontdek dat ik weer van voren af kan beginnen. Kan je een tijdsindicatie geven hoe lang je normaal gesproken zou schuren per korrel? Is dat 10 minuten of eerder een uur? Betreft een rond paneeltje Ø 90cm. En hoevaak zou ik van matteerschijfje moeten wisselen per korrel? Zijn dat 5 schijfjes van 3000 of volstaan 2? Even om een beetje een beeld te krijgen.... Ik weet het, beetje noob vragen maar ben eraan begonnen en wil er nu mee door ook
 
Ah top! Ik wisselde ze zodra ze enigszins vol liepen.... Net als met gewoon schuurpapier dacht ik dat die stof juist diepere groeven zou trekken maar het gaat er juist "fijner" van schuren. Ah dat verklaart al een hele hoop!
 
@Quantoxx hoe controleer ik het schuurbeeld? Ik heb eerst de 1000 gebruikt, geschuurd totdat het op alle plekken even 'dof' was. Schoongemaakt en doorgegaan met de 2000 en zo verder tot de 4000.
Maar ik weet niet goed hoe ik dat schuurbeeld bepaal.... Ik laat de matteerschijfjes eerst wat nat worden en leg ook wat water op het werk. Schuur totdat het bijna opgedroogd is en er duidelijk een 'laagje' stof op zit. Tussendoor maak ik alles schoon met water, microvezeldoeken en doe het geheel daarna nog even af met een spray Q²M prep om het geheel nog te ontvetten. Ik wissel de schijven als ze wit zijn, dus ook de hogere stappen nemen nog af.

Zou je me kunnen vertellen wat ik hierin verkeerd doe? Of is het vooral dat ik de hogere stappen langer moet volhouden?

- Ik zou alles lekker nat houden.
- Aangezien je schuurkrassen overhoud, zou je met een bepaalde gradatie verder door moeten werken om deze te verwijderen.
- Voordat je met wol/MF/rotary/etc. aan de gang gaat, vergeet niet dat een compound + grove foampad veelal al schuurkrassen van p1500 kan verwijderen. Momenteel begin je met een medium-combi en dit verwijderd waarschijnlijk niet genoeg. Daarna een fijne-combi gebruiken is dan ook zonde.
 
Ik zou m in drieen indelen, wel overlappen tijdens het werken
Dan kan je daarna bepalen of je met 1 schijf per deel redt
Je moet eigenlijk beginnen met de korrel die bij de kras hoort, 3000 is denk ik te fijn
 
Dus als ik het goed begrijp heb ik vanaf het begin, korrel 1000, de fout gemaakt deze te wisselen wanneer ie "vol" begon te lopen. Daarmee ben ik iedere keer opnieuw diepere krasjes gaan zetten zonder deze weer wat weg te trekken.... Dus eigenlijk staan er krassen in van 1000 t/m 4000 en dan iedere keer aangeslagen met dat laatst gewisselde schijfje? Beter was ik doorgegaan, de boel vochtig gehouden en dan was ik een stuk verder dan nu.... Mooi zo! Ik ga eens even een avondje vullen. Laat het resultaat zeker nog zien. En zoals jullie gelezen hebben blijven alle tips welkom!
 
Oke dank je! Het is nog even goochelen maar ik begrijp wat jullie zeggen, denk ik...

Wat ik nu ga doen is alles opnieuw vanaf 1000 net zolang totdat ik een egaal mat beeld heb.
Deel het werk op in 3 delen (fictief neem ik aan? Zonder tape toch?)
Werk per deel met 1 matteerschijf, dus 3 per korrel voor het hele werk
Zo werk ik naar korrel 4000

Vervolgens polijsten met de rupes DA blauw cut- polishing compount
Daarna de finishing, de gele met een zachtere pad en dan waxen met de zachtste pad?

Maar zoal ik het begrijp zit het hem vooral in het schuren en de stappen daarin.
 
Ja, het liefste met een coarse mf of blauwe rupes pad de course. Daarna de fine met de gele pad. Maar je moet pas overgaan op fine als je geen krassen ed meer ziet. In principe zorgt de fine net voor het laatste beetje extra glans.

Omdat dit diminishing abrasives zijn (net zoals ssr, alleen rupes is een modernere 2-staps vs 3-staps serie) is het wel belangrijk dat je het polijstmiddel volledig af laat breken voor een goed resultaat.
 
Laatst bewerkt:
DSC_2024.JPG


Zeg het maar.... Doorschuren of overstappen naar P2000?

De stappen in het polijsten komen nog wel, eerst even begrijpen hoe dat schuren precies werkt
 
Ik zag het en dacht inderdaad nog maar even door te gaan. Maar echt dof wordt het niet nee. Zou dat aan te veel water liggen? Als ik het wat droger schuur, wat ik normaal doe tussen het gieten van de lagen dan krijg ik het inderdaad mooi egaal dof. Maar dan schuur ik het dus droog en met een grovere korrel P400.

Het is dus even zoeken wat er bedoeld wordt met nat schuren.... Te nat is nauwelijks afname maar zoals ik hierboven begrijp is nat schuren wel gewenst.
Maar als ik je goed begrijp moet ik dezelfde dofheid krijgen als wanneer ik het droog schuur.

Excuses voor de herhaling van vragen
 
Nee, p1000 wordt natuurlijk nooit zo dof als p400. Het belangrijkste voordeel van nat schuren is extra koeling en de continue afvoer van schuurstof, wat zorgt voor een mooier schuurbeeld. Natuurlijk zorgt nat schuren wel voor wat minder 'kracht', waardoor het inderdaad iets minder grof is.

Misschien zou je wat video's kunnen opzoeken van het wetsanden van lak en koplampen, om een beetje een beeld te krijgen van hoe het er ongeveer uit moet zien.

Daarnaast is het misschien ook een idee om te starten vanaf p2000, zeker omdat epoxy al wat zachter is dan lak. Daarnaast zou ik die denimpads ook zeker eens proberen; op autolak heb ik daar behoorlijke goede ervaringen mee.
 
Videos, heb al hele dagen aan video materiaal weg gekeken.... Moet wel zeggen dat ik me daarbij voornamelijk heb gericht op het polijsten van epoxy (river tables etc).
Daarbij is het volgens mij ook gewoon een kwestie van doen, kijken wat je doet, tips vragen en leren van je fouten.

DSC_2026.JPG


Heb het gisteren nog even wat verder geschuurd, kon natuurlijk niet heel lang doorgaan met zo'n diepe brom uit het schuurtje. Zometeen nog even verder gaan.

Ik ben voor nu al begonnen met P1000, ik begrijp ook wat je zegt mbt het beginnen met P2000 maar vaak start ik nog lager ivm oneffenheden, putjes en stofjes.
Ik schuur droog door tot P1200 en soms P1500 met de mirka microstar. Alles droog en je ziet per korrel dan ook de helderheid terug opkomen.
Maar het nat schuren is nog even zoeken, te nat en hij lijkt niks meer af te nemen en te droog heb je weer kans op grotere korrels en diepere krasjes....

Die Demin pads gaan er zeker komen om eens te proberen! Maar voor nu ga ik verder met deze matteerschijfjes, moet een punt komen in het weekend dat het toch gelukt is....
 
Het schuurbeeld hierboven lijkt een stuk mooier. (Egaal dof)

Check ook eens wat koplamp-herstellingen, zoals https://forum.carclean.com/threads/koplampen-schuren-polijsten.19820/#post-348929

Bij elke stap/gradatie moet je echt als doel hebben dat alles egaal is. Een paar stappen later erachter komen dat je iets gemist hebt betekent dat je nóg meer moet schuren met je huidige gradatie of zelfs terug moet naar vorige stappen. Dus; Beter iets langer schuren tot het perfect is, voordat je afschaalt.

Droog schuren kan ook, maar het is dan wel van belang dat je nóg meer oplet bij het egaal maken van je schuurbeeld. ;)
Bij wetsanden hou ik de boel gewoon lekker nat d.m.v. een sprayfles met water. Wanneer je iets schuurt wat zo vlak is als jouw stukken, dan blijft het water al meer liggen en is het een kwestie van af en toe bijspuiten.

Zodra je p1500 hebt gebruikt en het schuurbeeld mooi is, kan je al met een grove combi gaan polijsten. Maar, je zou ook nog 1-2 stappen fijner kunnen schuren alvorens polijsten.