• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt wetsanden en polijsten epoxy

Had dat maar eerder gezegd, nu snap ik het wel.... Ben eens bij een poetser geweest met een werk en hij gebruikte zijn matteerschijven op zijn bigfoot, vandaar dat ik dacht dat dat zo hoorde.... Dat werk heb ik uiteindelijk opnieuw kunnen gieten....

Maar goed, dit gaat dus als een razende! Zeker als je al de hele middag hebt staan klote met van alles en nog wat! Top! Bedankt, hoe simpel ook, ik had het door het voorbeeld wat ik gezien had dus niet zelf kunnen bedenken
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: AndyVR en RoCo
Aan je schuurbeeld te zien lijk je een heel veld van piggytails te hebben. Het is allerminst duidelijk dat er machinaal geschuurd is. Dit lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan?
 
Veel hangt ook af van het schuurpapier zelf, er zijn tientallen merken en uitvoeringen voor iedere korrel. De ene schuurt beter, de andere loopt sneller vol en moet dus vaker afgeblazen worden of vervangen worden door een nieuw blad.
 
@Quantoxx inderdaad veel piggytails (als het tenminste vrij vertaald is wat het is)....
Maar heb je mogelijk een tip? Mijn excuses dat het niet mijn dagelijks werk is, ik erin zoekende ben en hier op dit forum ben uitgekomen om iets te leren en tips te krijgen....

De foto's waar jij aan refereert zijn van vanmiddag. Ik had een hele tijd mijn matteerschijven aan de bigfoot gehangen. Zoals ik eerder aangaf deed ik dit omdat ik dit een (professionele) detailer dit heb zien doen met een werk dat ik daarvoor had weggebracht.

Ik geef constant aan dat ik het lastig vind om nat te schuren maar dat ik dit wil leren. De insteek van machine was dus niet goed, misschien schuur ik ook wel te nat of te droog.... Geen idee dus. Na iedere "baan" trekt het langzaam weer weg, het laat een residu achter en ook het water raakt 'vol'.

Het nat schuren laat gek genoeg eerder die piggytails achter dan droog, tenminste zo lijkt het.

Dit is nu met korrel 1000 nat tot dit moment, ben nog niet klaar met deze korrel maar vind het wel lastig te bepalen wanneer ik er wel klaar mee ben....

DSC_2194.JPG


DSC_2188.JPG


Het is een heel leer proces geworden zo
 
Die piggy tails zijn veroorzaakt door het schuren met de Bigfoot. Al dan niet te droog tijdens het schuren, de machine is te grof om zulk fijn werk te verrichten.

De laatste foto's zien er zeker niet slecht uit.
In jouw geval zou ik dus ofwel handmatig nat schuren als je perse nat wilt schuren ofwel heb je nood aan een ander machine dan de Bigfoot om nat mee te schuren. Heb je al eens een test gedaan met je festool en nat schuren? De Bigfoot is goed om te polijsten, daar zou ik het dan ook bij laten.
 
Die laatste foto is na korrel 1000 nat met de festool. Zitten nog wel piggytails in maar veel fijner. Morgen weer eens rustig ermee verder, lijkt met de festool ook een stuk beter en sneller te gaan.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Zo, nieuwe dag nieuwe kansen!

Gisteren was waardeloos, misschien een 6 voor inzet maar een 2 voor het broddelwerk....
Besloten maar opnieuw te beginnen bij korrel 1000 en vandaag zo rustig op te bouwen.

Ik heb gedaan wat volgens mij de bedoeling is....

DSC_2199.JPG


Die doffe plekken had ik me als doel gesteld over het hele werk te krijgen. Geen idee maar ik denk dat jullie dat bedoelen met mooi schuurbeeld...?

Nu is het dan ook zo:

DSC_2200.JPG


DSC_2201.JPG


DSC_2202.JPG


Er zitten her en der nog kleine plekjes die wat glans vertonen, die ga ik nu nog even aanpakken.

Mijn vraag nu is, als ik alles gelijk dof heb is dit het schuurbeeld dat jullie bedoelen en kan ik dan overstappen naar een volgende korrel?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ziet er goed uit, echter is het niet zo zeer het "doffe" beeld dat het belangrijkste is maar vooral dat de vorige gradatie schuurkrasjes eruit zijn, maar ik denk dat je goed zit als ik mag afgaan op de foto's. Het ziet er goed uit.
 
''Ziet er goed uit, echter is het niet zo zeer het "doffe" beeld dat het belangrijkste is maar vooral dat de vorige gradatie schuurkrasjes eruit zijn.''

Dat is het 'm nou net; Het schuurbeeld wordt juist egaal dof wanneer je geen schuurkrassen meer ziet. :p Ik blijf het vreemd vinden dat je zo duidelijk die ''patronen'' van het schuren blijft zien.

Mocht je deze simpelweg kunnen verwijderen door de volgende gradatie te pakken, schuren of polijsten, dan is er niets aan de hand. Zolang je aan het einde van het verhaal maar een helder beeld overhoud.

De laatste foto... Welke gradatie is dit? Heb je inmiddels na deze stap al gepolijst?
 
@AndyVR - Ik heb het over het doffe schuurbeeld die wél belangrijk is, want dan heb je in het bovenstaande geval een egaal schuurbeeld. Nu is het wel dof geschuurd, maar ik zou nog niet overgaan tot een fijnere gradatie totdat het schuurbeeld/dofheid egaal is en dus vrij van schuurkrassen die nu zo opvallen.

Als ik zo eens teruglees is dat nou nét waar het steeds fout gaat; Er blijven steeds schuurkrassen zichtbaar van vorige gradaties wat duidt op een slecht schuurbeeld.
 
De eerste foto van vandaag is het moment waarop ik ermee begon.... De ellende die ik gisteren dus achter liet.
De laatste 3 foto's zijn van hetzelfde moment. Dat was na het nat schuren met 1000 (matteerschijf op de festool).
Ik ben daar nog even mee door gegaan en ben nu net overgestapt naar het volgende schijfje.

Ik hoop dat het duidelijk is? En dat ik zo juist bezig ben....
 
Het feit dat je bent afgestapt van schuren met je BF is al een grote plus, je zal het verschil met je festool wel merken neem ik aan?
Tussenin goed controleren, je kan de schuurgids proberen zoals ik eerder al adviseerde of eventueel wat water of ontvetter over je werkstuk spuiten, dit kan eventueel ook een hulpmiddel zijn in het zien van schuurkrasjes.
Ik zou ook pas polijsten wanneer je zeker bent van je werkstuk, schuren-polijsten en terug schuren werkt niet bepaald leuk.
 
Ja dat is al een wereld van verschil!

Die schuur hulp is zeker handig maar bij nat schuren niet effectief, heb zo'n doosje/potje in bestelling staan.
Ik ben inmiddels door gegaan en vind het vanaf dit punt lastig te bepalen wanneer ik goed zit.... Ik schuur steeds kleine oppervlakte met overlap. Ook maak ik het werk constant droog en schoon voordat ik verder ga.
Nu lijkt het zo, maar dat kan aan mij liggen, dat het gedeelte dat met een hogere korrel is geschuurd met het afnemen ook makkelijker "loopt". Waar de overgang zit naar de delen waar ik nog niet ben geweest voelt dat een stukje stugger en stroever aan.... Kan natuurlijk aan mij liggen maar zo lijkt het in ieder geval.

Ik ga weer even verder en houdt jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Probeer anders eens een klein stukje te polijsten. Je verwijderd hier niet veel materiaal mee, maar je kan dan wel zien welke stappen / hoevaak / hoeveel je moet doen om ná het polijsten het gewenste resultaat te hebben.
 
Hoe fijner je schuurt hoe gladder het voelt, de overgang van de ene korrel naar een fijnere of grovere korrel kan je inderdaad voelen, dat is niets bijzonders. Hoef je je geen zorgen bij te maken. Wel is het zo dat je werkstuk volledig gelijk geschuurd dient te worden met dezelfde korrel.

Hoe fijner je gaat in korrel, des te minder materiaal je ook afneemt, dat is de reden dat het afnemen e. d beter gaat.
Probeer na het schuren alles grondig te reinigen en nevel er eens wat water op, laat het water zich mooi strak leggen en controleer dan op krasjes, bv. Met behulp van een lampje ofzo.
 
Nou, ik blijk er geen snars van te snappen... Of ja, ik begrijp prima wat jullie zeggen maar het lukt niet echt...

Vanmorgen zo rond de klok van 11 uur begonnen. Zeg 2 à 3 uur mee bezig geweest. Korrel 1000 begonnen zoals aangegeven.

Bij dit resultaat overgestapt naar de volgende korrel

DSC_2205.JPG



Zover ben ik nu

DSC_2211.JPG


Dus ik dacht laat ik eens de tip hierboven uitproberen en een klein stukje polijsten...

DSC_2214.JPG


DSC_2215.JPG


Dit was even een klein stukje maar zoals jullie kunnen zien mag ik ook gelijk terug naar start.... Maar wat nu te doen? Opnieuw met 1000? En hoe lang dan in hemelsnaam? Ik dacht echt dat het een redelijk schuurbeeld was...
 
Ik ben dus alweer opnieuw begonnen met 1000 maar die laat ook van die piggytails achter.... Ik krijg het redelijk mat, dat wil zeggen heel veel van die dingen op een hoop. Maar hoe nu verder? Volgens mij zijn die dingen hoe fijn ik ook schuur onvermijdelijk.... Is dit er met een hogere korrel weer uit te krijgen? Dus dat ik eindig met een blad vol piggytails in korrel 4000 en die er dan uit kan polijsten?

Ik heb er in principe nog wel een dag voor gereserveerd, al kan ik wel andere dingen bedenken om te doen. Maar dan zou ik graag willen weten wat ik verkeerd doe... Iets doe ik niet goed maar wat?
 
Foto 1 - Een overview laat alleen zien dat het dof is en vanaf ver lijkt het schuurbeeld dan netjes.
Foto 2 - Daar lijkt het schuurbeeld heeeeeel netjes. (Egaal, geen schuurkrassen te zien)
Foto 3 - Daar komt de helderheid heel mooi terug, maar nog schuurkrassen.
Foto 4 - Krassen in een rechte lijn??? (Alsof je lange halen hebt gemaakt met het schuren)

Wat nu nog resteert, lijkt mij oppervlakkig genoeg om middels polijsten te verwijderen. Nou zal het materiaal wat anders reageren dan een autolak, dus daar kan ik weinig over zeggen zonder zelf boven jouw werk te staan met een machine. ;)