• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen over mijn werkwijze met de DAP500

Roy-NL

Detailing rookie
9 okt 2016
4
2
31
Goedenavond mensen,

Zojuist lid geworden van dit forum na het enige tijd gevolgd te hebben. Mijn naam is Roy en momenteel rijd ik een Mercedes A-klasse uit bouwjaar 2000 in de kleur Bordeaux rood.

Vorig jaar heb ik een set gekocht met de DAP500. Afgelopen zaterdag heb ik de poetsmachine en bijbehorende producten gebruikt. Mijn volgorde was:

1). Wassen van de velgen en de auto;
2). Drogen van de auto;
3). Het aanbrengen van Monello Veloce (polish) met de gele pad;
4). Het aanbrengen van Meguiars gold class carnauba plus;
5). Het aanbrengen van Auto Finesse Revive.

Als eerste de auto goed afgespoten waarna ik de velgen heb gewassen. Na het wassen van de velgen de auto nogmaals afgespoten en het twee emmer systeem gehanteerd om mijn auto te wassen. Na het wassen heb ik de auto drooggetrokken met een MF doek.

Vervolgens ben ik met de Monello Veloce met gele pad aan de slag gegaan en heb deze over de gehele auto gebruikt. De polish dat achterbleef heb ik met een MF doek uitgewreven. Vervolgens heb ik de zwarte pad gepakt en daarop Meguiars gold class carnabau plus aangebracht en over de gehele auto verwerkt.

De auto is momenteel spiegelglad (en een spiegel) en de kleur is feller geworden. De swirls zijn voor zover ik het vanochtend in de zon kon zien zo goed als weg. Echter heb ik nog wel wat swirls zien zitten. Daarnaast heb ik bepaalde krassen (waar ik niet met mijn nagel in kan, niet weg kunnen polijsten).

Mijn eerste vraag is nu. Is mijn werkwijze juist?
Mijn tweede vraag is. Heb ik misschien te kort gepolijst? Of heb ik juist de verkeerde combinatie gehanteerd?
Mijn derde vraag is. Had ik beter eerste de Veloce en daarna de Finale kunnen aanbrengen waarna ik hem wax?
Mijn derde vraag is. Kan ik in het vervolg beter wassen/clayen/polijsten/glaze/waxen?

Aanstaande zaterdag wil ik mijn andere auto van een goede poetsbeurt voorzien. Een zwarte Daihatsu Sirion 2. Hier zitten veel kleine krassen op en dan met name ook onder de deuropeners. Ik zit er aan te denken om deze auto op dezelfde wijze te reinigen enkel wil ik hem nu clayen en waarschijnlijk (omdat de krassen minder zijn dan bij de Mercedes) gebruik maken van de Monello Mezzo met een oranje pad. De glaze moet ik nog bestellen en de wax wordt weer de Carnabau plus. Of raden jullie iets anders aan?

Graag hoor ik jullie mening over bovenstaande. Alvast bedankt.
 
Hey Roy,

Ik mis nog een stap; kleien.
Ook mis ik; een testspot.

Zonder iets van de auto te weten of gezien te hebben, kan ik weinig zeggen over het resultaat wat je hebt behaald. Wél kan ik vermoeden dat Mercedes een harde lak zal hebben en je met simpelweg een hitje Veloce op een DAP500 waarschijnlijk niet genoeg zal hebben. Ook zou ik ná Veloce op zijn minst met Finale finishen, dan waxen.

Bij de Sirion zou ik;

  1. Wassen
  2. Afspoelen
  3. Kleien
  4. Afspoelen
  5. Drogen
  6. Testspot maken
  7. Polijsten
  8. Ontvetten
  9. Waxen

Testspot maken om te checken met welke combi je kan beginnen. De combinatie is niet afhankelijk van hoeveel krassen er op je auto zitten, maar hoe hard je lak is.
Een glaze kan je proberen, maar bij goed polijstwerk zal dit 9/10 keer weinig voor je doen. Aangezien je nog lerend bent met polijsten, zou ik het je wel aanraden om een glaze ertussen te doen. (Black Hole voor donkere kleuren, White Diamond voor lichte kleuren, bijvoorbeeld)

Vergeet niet dat het basis-stappenplan voor elke auto geldt wanneer je gaat polijsten. :p Dus ook het kleien.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Mijn eerste vraag is nu. Is mijn werkwijze juist?

1). Wassen van de velgen en de auto;
2). Drogen van de auto;
3). Het aanbrengen van Monello Veloce (polish) met de gele pad;
4). Het aanbrengen van Meguiars gold class carnauba plus;
5). Het aanbrengen van Auto Finesse Revive.

Ik zou hier van maken :

Velgen reinigen
Foamen of Pre-Wash
Wassen
Klei-en
Polijsten
Glazen (mag geen must)
Waxen
Dressing

Als je dit doorleest krijg je een behoorlijk makkelijk te volgen stappenplan :
https://forum.Carclean.com/threads/nieuwe-en-verbeterde-stappenplannen-dodo-juice.17926/

Mijn tweede vraag is. Heb ik misschien te kort gepolijst? Of heb ik juist de verkeerde combinatie gehanteerd?

Te kort of te lang is moeilijk te zeggen. Maar als beginner zou je toch een uurtje of 15 bezig moeten zijn dacht ik zo.

Mijn derde vraag is. Had ik beter eerste de Veloce en daarna de Finale kunnen aanbrengen waarna ik hem wax?

Probeer altijd de 3 stappen (veloce, mezzo en finale) of 2 stappen (mezzo en finale) Hieronder een stappenplan voor Monello :
Polijsttabel Monello.jpg


Mijn derde vraag is. Kan ik in het vervolg beter wassen/clayen/polijsten/glaze/waxen?

Kleien is nodig wanneer je lak erg vuil is (na het wassen) of wanneer je met je hand over de lak gaat je allemaal bobbeltjes of weerstand voelt. Echter wanneer je polijst zou ik altijd klei-en.

Glaze is een hele persoonlijke keuze. Vooral na het polijsten.
Als je heel goed gepolijst hebt zal een glaze niet veel meer toevoegen. Echter sommige glaze's hebben een cleaner waardoor je de lak na het polijsten voorbereid op je wax. Enkele voorbeelden zijn DJ Lime Prime en PBW Black Hole.
 
Niet zo veel toe te voegen aan bovenstaande reacties. Na veloce op geel zou ik toch minstens voor mezzo op oranje of groen gaan voor de mercedes, en bij voorkeur daar finale op wit achteraan.

Voor de Sirion (waarschijnlijk zachte lak) denk ik dat je moet beginnen met mezzo op oranje of groen, maar een testspot moet dat uitwijzen.
 
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver.

In het vervolg wordt het dus:
- velgen reinigen;
- auto pre-Washen met emmer verdund en sproeier. Raden jullie nog een bepaalde pre-wash aan?;
- Intrekken ca. 5 minuten;
- afspoelen;
- auto wassen;
- afspoelen;
- kleien, ik het monello klei set. Zal ik de spray gebruiken of kleien over het natte water heen van het afspoefen? ;
- afspoelen;
- droogmaken;
- polijsten veloce, mezzo en finale. Mijn vraag hierbij is waarom moeten ze alledrie of alletwee: mezzo en finale?;
- waxen;
- detailler aanbrengen (welke raden jullie aan?
- auto finesse revive aanbrengen;
- auto mee naar huis nemen
 
Raden jullie nog een bepaalde pre-wash aan?;

Dodo Juice - Crudzilla is er een. Kun je aanbrengen met een gewone sprayer. Heb ook erg goede verhalen gehoord van de Nanolex Pre-Wash.

Zal ik de spray gebruiken of kleien over het natte water heen van het afspoefen?

Welke spray? Klei-en doe je altijd met een glijmiddel. Dus klei-en met een glijmiddel en daarna de auto afspoelen en drogen. Mocht je Born Slippy gebruiken dan moet je wel de auto wassen na het klei-en.

Mijn vraag hierbij is waarom moeten ze alledrie of alletwee: mezzo en finale?;

Zie polijsten als verfen. Eerst schuren, dan grondlak en dan aflak.
Oftewel eerst Veloce, dan Mezzo en dan Finale.
In sommige gevallen is het niet nodig om grof te werken. Dan is het genoeg om Mezzo en dan Finale te werken. Kijk goed naar de tabel en ook de tekst erbij. Alles wordt daar uitgelegd.

- waxen;
- detailler aanbrengen (welke raden jullie aan?

Waxen is de laatste stap. Een detailer zal je wax aantasten als je deze direct na het waxen aanbrengt. Detailers zijn om na de wekelijkse wasbeurten aan te brengen, niet na een volledig stappenplan met wax.
 
Om niet helemaal te quoten:

In het vervolg wordt het dus:

- .....
- afspoelen;
- droogmaken;
- polijsten veloce, mezzo en finale. Mijn vraag hierbij is waarom moeten ze alledrie of alletwee: mezzo en finale?;
--> ontvetten
- waxen;
- detailler aanbrengen (welke raden jullie aan?
- auto finesse revive aanbrengen;
- auto mee naar huis nemen
 
Zie polijsten als verfen. Eerst schuren, dan grondlak en dan aflak.
Oftewel eerst Veloce, dan Mezzo en dan Finale.

Ik zou dit anders omschrijven. :D

Zie polijsten als schuren. Begin met een houten balk waar allemaal splinters en knoesten op zitten. (Autolak) Schuur deze balk eerst met grof schuurpapier om grote splinters te verwijderen en knoesten af te vlakken. (Veloce) Nu kan je met je blote hand over de balk wrijven, maar voel je nog oneffenheden. Deze ga je nóg gladder maken met een fijnere korrel schuurpapier. (Mezzo) Nu voelt de balk een stuk gladder en ziet er mooi uit. Met héél fijn schuurpapier ga je de balk nog een keer schuren tot hij een mooie glans krijgt en dus zó glad is dat je hem zelfs met 230 km/u langs je edelen delen kan trekken. (Finale)


Greetz
 
Erg goede omschrijving.

Als aanvulling :
Soms heb je hardhout en soms loofhout.

Hardhout moet je grof, middel en fijn schuren. Harde lak.
Loofhout heb je genoeg aan middel en fijn schuren. Zachte lak.

Greeting from mr. D. Juice
 
Het is allemaal duidelijk geworden met de houten balken en het naald- en loofhout :p. Dank daarvoor.

Hoe doen jullie het tussen het polijsten door? Doen jullie eerst de Veloce, auto afspuiten, droogmaken, mezzo, afspuiten, droogmaken, finale, afspuiten en droogmaken? Of doen jullie alledrie achter elkaar zonder af te spuiten en droog te maken?
 
Tussen het polijsten dit rest product aannemen met een microvezel doek en prep of ex, ontvet goed en kan je zien hoe ver je lak verbetert is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik snap hem niet helemaal? Dus tussen het polijsten door doe ik af en toe met een MF doek over me lak heen om te kijken hoe het er uit ziet? Echter kan je dit bij stap 1 doen of bij stap 3? Er lijkt mij een aanzienlijk verschil hierin?

Wat betekend prep of ex? En hoe dien je de auto te ontvetten?

Ik zat ook nog te kijken voor een glaze na het polijsten van mijn auto. Echter weet ik nog niet of er in mijn Meguiares Carnabau wax ook cleaners zitten anders is het zonde om de auto eerst te voeden.
 
Ik snap hem niet helemaal? Dus tussen het polijsten door doe ik af en toe met een MF doek over me lak heen om te kijken hoe het er uit ziet? Echter kan je dit bij stap 1 doen of bij stap 3? Er lijkt mij een aanzienlijk verschil hierin?

Wat betekend prep of ex? En hoe dien je de auto te ontvetten?

Ik zat ook nog te kijken voor een glaze na het polijsten van mijn auto. Echter weet ik nog niet of er in mijn Meguiares Carnabau wax ook cleaners zitten anders is het zonde om de auto eerst te voeden.

Je gaat niet na elke hit je auto wassen. :p Wanneer je bijv. met Veloce - Geel begint, doe je een hit en dan neem je het stukkie af met een goede doek. Je haalt in feite dus gewoon het overgebleven polijstmiddel weg. (Residu). Je neemt de boel dus af met een doek en je kan dan een tweede doek erbij houden waar je wat ontvetter (Gyeon - Prep .. of .. Nanolex - EX) op spuit. 1-2 spraytjes is genoeg. Je neemt met deze tweede doek de lak nogmaals af om overgebleven vettigheid van het polijstmiddel écht goed te verwijderen, draai de doek om naar een droog stuk en wrijf na.

Dit doe je dus om te checken of je nog een hit moet doen met je huidige combinatie van polijstmiddel + pad of dat je kan gaan afschalen naar een lichtere combi.

Dit ontvetten doe je dus om je eigen werk te controleren én om de lak nadien brandschoon te maken zodat je wax beter hecht.



Greetz
 
Na iedere polijstgang (Veloce, Mezzo of Finale) is het cruciaal om te kijken hoe je lak gesteld is.
In polijstmiddelen zitten olie-en die veel verdoezelen. Dus na een hit is het met een MF doek en een Ontvetter (Gyeon Prep, Nanolex Ex) de bedoeling om polijstresten te verwijderen. Werk beoordelen en dan inschatten, ga ik nogmaals dezelfde stap doen of ga ik een stap milder.
Op mijn VW moest ik toch wel 2x Veloce op Oranje, dan Mezzo op Groen en eindigen met Finale op Wit. Dit betekende dus ook 4x ontvetten met een MD doek en ontvetter.
 
  • Leuk
Reactions: psycho-realm
Misschien is het handig om wat video's op YouTube te kijken van mensen die polijsten. Dan is het gelijk duidelijk wat er bedoeld wordt.


Deze is lekker kort en duidelijk.