• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen over stappenplan

Jasper944

Detailing addict
24 dec 2011
9
60
Ik heb een aantal vraagjes over mijn stappenplan en dacht daarom het maar eens te gaan posten. Wat ik aanhoud is als volgt:

(1) Wassen, velgen en drogen (Poorboys SS&S, Non-Ferro)
(2) Kleien (VP Citrus Bling, Dodo klei)
(3) Waxen (Collinite 845)

Nou heb ik genoeg doeken, nog wat andere producten die ik gebruik voor de ramen, de banden, etcetera, en daar ben ik allemaal tevreden over. Nu ben ik alleen van plan om op de lange termijn het polijsten er tussen te plakken en ook een stap ertussen te doen om de lak te voeden. Echter, ik wil dit met zo min mogelijk producten en pads doen.

Eerste vraag: zou het een aanvulling zijn om als voedingsstap/milde polijst stap (nu nog met de hand, zwarte Monello finishing pad) Autofinesse Tripple te gebruiken tussen het kleien en wassen in? Stappenplan wordt dan:

(1) Wassen, velgen en drogen (Poorboys SS&S, Non-Ferro)
(2) Kleien (VP Citrus Bling, Dodo klei)
(3) Polijsten/voeden (Autofinesse Tripple)
(4) Waxen (Collinite 845)

Tweede vraag: als ik dan machinaal wil polijsten, zou het dan goed zijn om als ' nieuwe' stap (3) met de DAP en Scholl S20 met bijbehorende pad te polijsten en daarna als stap (4) de lak te behandelen met Autofinesse Tripple, om hem daarna in de Collinite te zetten? Stappenplan wordt dan:

(1) Wassen, velgen en drogen (Poorboys SS&S, Non-Ferro)
(2) Kleien (VP Citrus Bling, Dodo klei)
(3) Polijsten (DAP, Scholl S20)
(3) Polijsten/voeden (Autofinesse Tripple)
(4) Waxen (Collinite 845)

Derde vraag: ik ben ook nog van plan om de Sonax Polymere Shield te gebruiken in plaats van de Collinite, om te kijken of dit bevalt. Kan die over de Autofinesse Tripple?

Alvast bedankt voor de reacties en de hulp!
 
Dag Jasper,

Allereerst zou ik het rijtje 'Wassen, velgen, drogen', veranderen naar 'Velgen, wassen, drogen'. Mocht er nog wat zooi van je velgen op de lak komen, dan spuit/was je dat daarna redelijk veilig weg. Als je de velgen als laatste doet dan kan blijft het misschien op je lak zitten totdat je gaat drogen en dan heb je een grotere kans op lakdefecten.

Daarnaast heb ik geen ervaring met AutoFinesse Triple, maar de volgorde die je aanhoudt is in elk geval goed.

Met Sonax Polymer Netshield heb ik wél ervaring (erg fijn product), en die zal ik niet over de AutoFinesse Triple gebruiken, enkel op een zo schoon mogelijke lak.

Jan
 
Eerste vraag: zou het een aanvulling zijn om als voedingsstap/milde polijst stap (nu nog met de hand, zwarte Monello finishing pad) Autofinesse Tripple te gebruiken tussen het kleien en wassen in? Stappenplan wordt dan:

(1) Wassen, velgen en drogen (Poorboys SS&S, Non-Ferro)
(2) Kleien (VP Citrus Bling, Dodo klei)
(3) Polijsten/voeden (Autofinesse Tripple)
(4) Waxen (Collinite 845)

Persoonlijk zou ik Velgen, Wassen en dan Drogen doen omdat je dan bij winderige of warme dagen geen ingedroogde watervlekken krijgt.
Bedenk je dat wanneer een product 3 dingen in 1 keer moet doen dat dit dan allemaal veel minder effectief. Het polijsten wat bij Tripple genoemd wordt is eerder een reinigende korrel dan een corrigerende korrel. Ik heb zelf Need for Speed (DJ uitvoering van Tripple) gebruikt en mij viel het erg tegen. Je zou beter deze stap met Lime Prime of Black Hole kunnen doen aangezien je toch wax er later opzet.

Tweede vraag: als ik dan machinaal wil polijsten, zou het dan goed zijn om als ' nieuwe' stap (3) met de DAP en Scholl S20 met bijbehorende pad te polijsten en daarna als stap (4) de lak te behandelen met Autofinesse Tripple, om hem daarna in de Collinite te zetten? Stappenplan wordt dan:

(1) Wassen, velgen en drogen (Poorboys SS&S, Non-Ferro)
(2) Kleien (VP Citrus Bling, Dodo klei)
(3) Polijsten (DAP, Scholl S20)
(3) Polijsten/voeden (Autofinesse Tripple)
(4) Waxen (Collinite 845)

Dit is een beter plan. Het polijsten is nu een mooie stap. Ik denk dat wanneer je dit 1 of 2 keer hebt gedaan je de smaak te pakken hebt om je auto nog mooier te polijsten maar misschien ook niet. :p
Hier is het woord polijsten wel daadwerkelijk polijsten en zul je resultaten gaan halen.
Hier zou ik Tripple gaan vervangen door een volwaardige glaze. Polijsten doe je met S20, waxen met 845, dit zijn al 2 stappen van de Tripple die je beter doet. Ik zou dan toch weer naar Lime Prime of Black Hole stappen. Of de Ultra Glaze van AF.

Derde vraag: ik ben ook nog van plan om de Sonax Polymere Shield te gebruiken in plaats van de Collinite, om te kijken of dit bevalt. Kan die over de Autofinesse Tripple?

Dit kan over iedere LSP voor zover ik weet. Tripple is geen uitzondering.

Edit : Ik zie nu dat Sonax een Sealant is en geen Quick Detailer. Dan sluit ik me aan bij Jan Janssen!
 
Bedankt voor de snelle reacties!

AF Tripple misschien niet een hele goede keuze. Black Hole staat mij ook nog wel aan, is misschien een betere keuze omdat ik later toch ook wil gaan polijsten.. Dan kan ik het nog steeds goed gebruiken na het polijsten en voor het coaten/waxen, want dat is wel de bedoeling. Niet dat ik nu wat koop voor tussen het kleien en waxen in, wat ik straks niet meer/minder goed kan gebruiken..

Kwam in het stappenplan van Dibbuz ook deze tegen: Mothers Wax - California Gold Micro-Polishing Glaze Step 2. Wat zijn hier de ervaringen mee?

AF Rejuvenate en DJ Lime Prime vind ik redelijk hoog geprijsd in vergelijking met PB BH en de Mothers Polishing Glaze..
 
Dan kan ik het nog steeds goed gebruiken na het polijsten en voor het coaten/waxen

Geen glaze vóór een coating :p


Als je van plan bent om machinaal te gaan polijsten, zou ik een kleine fles Black Hole of Step 2 nemen. Je zal tegen die tijd gaan zien dat een glaze weinig zal toevoegen na een goede polijstbeurt, maar je kan dan de glaze nog wel gebruiken voor snelle details.


Greetz
 
Als je toch gaat kleien is het drogen niet perse noodzakelijk, je maakt tenslotte de lak toch weer vochtig met de clay-lube.
Bedenk dat onder een wax een voedend middel als bijv. Blackhole wel kan, maar een sealant (zoals Sonax polymer netshield) of coating op een zo schoon mogelijke lak aangebracht moet worden.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga voor de Step 2 van Mothers en daarna voor een DAP icm S20 om te polijsten.

Als ik de Sonax aan ga brengen zal ik dit op een zo schoon mogelijke lak doen en voor het aanbrengen ontvetten.