Mijn eerste show-off, ik volg al jaren dit forum met veel plezier en rij dagelijks een Volvo V70 Classic met te harde lak (er is al heel wat Poorboys SSR3 op weg geslepen). Afgelopen maand heb ik een Golf GTI Mk2 uit Spanje gehaald met een uitstekende onderhoudsgeschiedenis, echter begrijpen jullie dat de Spanjaarden op een iets andere manier poetsen. De auto zag er daarom ook van een afstand netjes uit, maar van dichtbij was het een groot Swirl festijn. (Al 28 jaar in gebruik)
Om het beestje weer wat meer glans te geven heb ik er voor gekozen eerste lak aan te pakken en het kunststof aan de buiten zijde. De rest zal nog volgen. Onder andere de volgende middelen ingezet:
DAP500 D/A (Dual Action) Polijstmachine V2
Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC)
Dodo Juice - Basics of Bling - Clay Bar
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Poorboys World - Black Hole
Auto Finesse - Revive Trim Dressing
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Monello - Raffini Mezzo Polish - 250ml
Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Raffini 5,5" Foam Finishing Pad - Red
Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad - Orange
Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow
wetsanding paper 3M (1500, 2000, 2500)
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 25mm breed
Kwazar - Blue Venus Super 360 Pro+ Handpomp sprayer
Monello - Sponge
Helaas heb ik geen uitgebreide foto reportage om te delen, maar wil enkel detail fotos delen omdat ik denk dat het lakwerk nog een niveau hoger getild kan worden.
Before foto:
Ik heb de auto eerst gewassen met een Meguiars APC oplossing gevolgd door een Dodo Juice klei sessie met een Mothers lubricant. De klei werd ontzettend smerig, voor aan de onderzijde, waarschijnlijk door veel teer resten.
Daarna weer de auto gewassen en gedroogd met een wafel achtige drying towel (Mothers? al jaren geleden besteld). Een aantal plekken hadden zulke diep krassen dat ik met wetsanding voorzichtig een laagje weggeslepen welke volgens met de DAP en Monello Veloce keurig weg gepoetst zijn. Vanuit daar heb ik de hele auto met Veloce, Mezzo en Finale gedaan. Afgetopt met Black Hole op de finale pad en als laatste Collinite 845 met de hand erop gezet (ik ben erg te spreken over duurzaamheid van die waxlaag). Maar ik qua verwerking ben ik niet enorm fan. Maar goed liever betere bescherming dan het ultiem poetsgevoel.
Wat mij opvalt is dat de veel krassen verwijderd zijn, maar er blijft ontzettend veel kraswerk over en ook een soort puntjes laag over op de lak( zie bijvoorbeeld de C-stijl foto). De lak voelt wel heel glad aan, maar volgens mij moet ik zwaarder geschut inzetten. Dus wie heeft er advies?
Volgende detail fotos laten het resultaat zien:
Rechtsboven Achterkleprand Voor Behandeling:
Na:
C-stijl Voor Behandeling:
C-stijl Na Behandeling:
Motorkap Voor Behandling:
Motorkap Na Behandeling:
Overzichts fotos (de auto is nog lang niet 'af'):
Om het beestje weer wat meer glans te geven heb ik er voor gekozen eerste lak aan te pakken en het kunststof aan de buiten zijde. De rest zal nog volgen. Onder andere de volgende middelen ingezet:
DAP500 D/A (Dual Action) Polijstmachine V2
Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC)
Dodo Juice - Basics of Bling - Clay Bar
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Poorboys World - Black Hole
Auto Finesse - Revive Trim Dressing
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Monello - Raffini Mezzo Polish - 250ml
Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Raffini 5,5" Foam Finishing Pad - Red
Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad - Orange
Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow
wetsanding paper 3M (1500, 2000, 2500)
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 25mm breed
Kwazar - Blue Venus Super 360 Pro+ Handpomp sprayer
Monello - Sponge
Helaas heb ik geen uitgebreide foto reportage om te delen, maar wil enkel detail fotos delen omdat ik denk dat het lakwerk nog een niveau hoger getild kan worden.
Before foto:
Ik heb de auto eerst gewassen met een Meguiars APC oplossing gevolgd door een Dodo Juice klei sessie met een Mothers lubricant. De klei werd ontzettend smerig, voor aan de onderzijde, waarschijnlijk door veel teer resten.
Daarna weer de auto gewassen en gedroogd met een wafel achtige drying towel (Mothers? al jaren geleden besteld). Een aantal plekken hadden zulke diep krassen dat ik met wetsanding voorzichtig een laagje weggeslepen welke volgens met de DAP en Monello Veloce keurig weg gepoetst zijn. Vanuit daar heb ik de hele auto met Veloce, Mezzo en Finale gedaan. Afgetopt met Black Hole op de finale pad en als laatste Collinite 845 met de hand erop gezet (ik ben erg te spreken over duurzaamheid van die waxlaag). Maar ik qua verwerking ben ik niet enorm fan. Maar goed liever betere bescherming dan het ultiem poetsgevoel.
Wat mij opvalt is dat de veel krassen verwijderd zijn, maar er blijft ontzettend veel kraswerk over en ook een soort puntjes laag over op de lak( zie bijvoorbeeld de C-stijl foto). De lak voelt wel heel glad aan, maar volgens mij moet ik zwaarder geschut inzetten. Dus wie heeft er advies?
Volgende detail fotos laten het resultaat zien:
Rechtsboven Achterkleprand Voor Behandeling:
Na:
C-stijl Voor Behandeling:
C-stijl Na Behandeling:
Motorkap Voor Behandling:
Motorkap Na Behandeling:
Overzichts fotos (de auto is nog lang niet 'af'):