• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo met harde lak, meer hits of toch wol?

Tarabass

Detailing chief
13 jul 2016
278
88
44
Elburg
Allereerst, ik ben een beginneling en twijfel een beetje over de keuze die ik moet maken. Ik heb onlangs een dap900 gekocht (monello starterskit) en ben begonnen met polijsten op mijn oude Polo. Nu blijkt die lak keihard te zijn en na twee hits met geel en Veloce zijn de swirls nog niet weg. Op een stul schroot van een Ford was het na één hit al op en top.

Nu lees ik verschillende dingen. Ik kan meerdere hits doen met geel en Veloce om het daarna af te bouwen, of met een wollen pad proberen of dat een beter resultaat geeft. Wat zouden jullie doen als beginner? Grof geschut of nog een paar hits proberen omdat de kans aanwezig is dat ik iets verkeerd doe?
 
Ik zou eerst voor de Scholl S3 Gold icm Scholl witte Spiderpad gaan. Deze combi doet het op mijn VW Passat lak net ietsje meer.

Deze pad goed en op tijd schoonmaken bij gebruik.

Indien het nodig is met deze combi meerdere hits mee pakken, neem de tijd.
 
Je kunt best een wollen pad aanschaffen met Veloce.
Let wel op goed primen van een pad.

Alle adviezen over polijstmiddel en pads zijn en blijven per persoon verschillend maar meestal alleen verschillend in snelheid. Met geduld kom je met de Veloce en Geel ook heel eind.
 
Ik heb ook een polo met keiharde lak. Bij mij was de beste combinatie scholl S3 met spiderpad. Maar ook dan waren er nog 2-3 hits nodig, om ervoor te zorgen dat de meeste krassen weg waren.
 
Ja, je hebt hoogstwaarschijnlijk een harde lak.
Ja, met Veloce --> Geel kan je in 2-3 hits een eind komen.
Ja, wol is qua cuttingfactor een stap hoger.

Een wolletje heb ik zelf nog nooit gebruikt. Toen ik dezelfde vraag als jou op het forum gooide, kreeg ik als advies om een spiderpad + Scoll S3 te gebruiken op mijn BMW. (Ook harde lak) Een wolletje kan erg veel cutten en naar verluid kan dit ook té zijn. Sommige vonden het geweldig, anderen vonden de cutting niet opwegen tegen het wiebelen van de pad/machine en het risico van de cuttingfactor.

Een spiderpad is harder qua structuur en dus grover. Daarbij zorgen de sneetjes in het oppervlak voor meer product-"ophoping" en dit helpt bij het verkrijgen van de cuttingfactor.

Een Sandwich Spiderpad van Scholl is behoorlijk hard en corrigeert een stukkie meer als je huidige foampads. Een nadeel is dat deze harder slijten. Met name bij de Sandwich moet je goed opletten bij scherpe randen, want de scherpe hoek in de pad slijt snel daarop.

Edn ander alternatief is misschien een MF-pad. Deze slijten vele malen minder, maar vereisen wel dat je ze voorsmeert met polijstmiddel. Ik vond het persoonlijk niet zo denderend tijdens een test, maar ik gebruikte ze oo een Rupes 21 en niet een DAP.

Dus....

Meer hits met je grofste combi. (Veloce --> Geel)
Een wol-pad met de huidige polijstmiddelen.
Een MF-pad met de huidige polijstmiddelen.


Greetz
 
Geel en veloce moet toch echt wel wat doen (tenzij de auto heel dik onder de krassen zit). Misschien anders eens bij een meer ervaren detailer in de buurt langs gaan om een stukje samen te doen: kan ie zien wat je eventueel fout doet, en je op het juiste spoor kan zetten. Een wol zou ik alleen pakken voor flinke lokale problemen (diepe krassen, uitgebeten vogelpoep enz.).

(mogelijk gebruik je te veel/weinig polijstmiddel, te grote vlakken, of beweeg je te snel, of druk je te hard op de machine waardoor deze niet goed meer werkt.)
 
Het is niet zo dat ik snel klaar wil zijn. Ik wil goed leren polijsten. En kan ik dat beter leren door veel hits te doen met geel en veloce, of is dat onbegonnen werk en leer ik ook veel door met wol te gaan polijsten? Zonder dat de kans bestaat dat ik de boel vernaggel..

Zover ik nu van jullie lees is het helemaal niet gek dat ik meerdere hits moet doen. Ik denk dat ik eerst meerdere hits ga proberen met Veloce op geel, want ik kan wellicht mezelf nog een stuk verbeteren voor een beter resultaat. Ik bestel een wollen pad om hem achter de hand te hebben en op een testspot te proberen. Misschien vind ik het helemaal niets. Ik wist niet dat een wollen pad moeilijker te hanteren is. Ik ben wel te bang geweest denk ik, de machine kan ik sneller zetten en het was die dag eigenlijk te heet om te polijsten.

Scholl S3 Gold icm Scholl witte Spiderpad lees ik inderdaad vaker, maar heb Monello nou eenmaal liggen. Mocht het me echt niet lukken, dan ga ik deze combi zeker proberen. Ik heb namelijk ook nog een Passat te doen, en ik schat in dat de lak daarvan niet veel zachter zal zijn.
 
Ik wist niet dat een wollen pad moeilijker te hanteren is. Ik ben wel te bang geweest denk ik, de machine kan ik sneller zetten en het was die dag eigenlijk te heet om te polijsten.

Ik heb zo'n Paarse Monello Wollen Pad maar er is niks moeilijks aan. Het is wel een beetje anders qua grijpen van de pad maar niet erger maken dan dat het is.
 
@Istnogferarie
Het is jammer dat je zo ver weg woont. Anders was ik gewoon een keer langsgereden. Wellicht doe ik dat nog een keer.

Hopelijk is dit zo'n topic die ik later nog eens teruglees en dan denk dat ik me veel te druk maakte, en dat ik toen wel een n00b was ;)

Nu naar bed, morgen vroeg op voor de Passat meeting in Lochem :p
 
@Tarabass veel plezier morgen bij JD neem ik aan? Paars wolletje is niet moeilijk in gebruik, maar haalt wel serieus lak weg, en als de fout zit in gebruik van verkeerde techniek is dat zonde.
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Klopt, bij JD inderdaad. Gelijk deukjes eruit halen, airco-service en gratis hamburgers jum jum. Chiptuning gaat voor mij niet door, auto nog niet klaar voor.

Ik bestel die wollen pad gewoon mee en oefen even op stuk schroot. Ben nu eigenlijk ook gewoon nieuwsgierig :p
 
Ik wil aanstaand weekend een zwarte Seat Ibiza, dus ook harde lak.
Heb me pads van Monello 6,5 inch in geel, oranje , wit, zwart en rood.
Als polijstmiddelen heb ik Rubbing Compound van Mothers Wax en California Gold Polish Step 1.
Daarna een glaze met California Gold Micro-Polishing Glaze en afsluitend met Collinite Liquid Insulator Wax No. 845.

Nu is me vraag of ik gelijk met geel kan beginnen op de PAW900, lijkt me wel toch?
Denk toch binnenkort een wolle aanschaffen...
 
Inderdaad eerst een testspot doen, maar voor mijn polo had ik 3 hits met geel (en Veloce compound) nodig om tot het gewenste resultaat te komen. Daarna 1 hit met oranje en mezzo en 1 hit met wit en finale. Een kanttekening is dat de polo uit '97 nog nooit was gepolijst (ben tweede eigenaar) en echt keiharde lak heeft. Dat hoeft voor jouw seat natuurlijk niet zo te zijn :)

Ben er nog niet aan toegekomen om een wollen pad te proberen. Ook Scholl compound staat nog op het probeerlijstje..
 
En met wat voor machine heb jij dat gedaan @Tarabass ?
Tobasco wilt het gaan aanpakken met een PAW900.
Als jij dat hebt aangepakt met een Dap900 zit daar ook een verschil in.