• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wanneer waxen na overspuiten.

joost12

Detailing rookie
14 jul 2015
9
12
Wij hebben hier een aantal weken geleden een heel forse hagelbui gehad.
Echt stenen met een doorsnede van een cm of 5 en heel bobbelig.
Mijn C-klasse heeft dit redelijk doorstaan als je het vergelijkt met andere auto's in de straat met uitzondering van de motorkap....... Dat was echt een poffertjespan....
Nu hebben ze bijna alles netjes met uitdeuken zonder spuiten kunnen doen, maar de motorkap moest er toch echt een nieuwe op. Deze word vandaag gespoten en morgen gemonteerd.

Hoe lang moet ik wachten tot ik er weer met wax op kan (Bouncer's 22) ? Of staat daar niet echt een tijd voor ?
 
Ik zou een week of 10 aanhouden, zie tevens deze topic;
https://forum.Carclean.com/threads/kras-op-het-dak.12439/
 
Nou, ik heb dit een aantal weken geleden ook voorbij zien komen en toen had ik ook het idee dat ik gemiddeld een week of 6-8 moest wachten met polijsten en waxen.

Totdat ik recent een VW Lupo moest doen die gedeeltelijk was overgespoten. Ik heb de eigenaar toen gevraagd of hij contact wilde opnemen met de spuiter en die zei dat dit na 1-2 weken al kon. De auto was immers ''afgebakken'' zoals hij dat zei en kon op dat moment, zo'n 5-6 weken na het spuiten, allang gedetailed worden.

Ik vond dit ook vreemd aangezien ik het eerdere advies in mijn hoofd had.

Vorige week ging ik de Ford Transit van mijn bus ophalen van de spuiter. Hier heb ik specifiek gevraagd hoelang ik moest wachten met polijsten en waxen. Hier werd mij verteld dat de bus ook in de oven heeft gestaan en ik vrijwel meteen kon gaan polijsten en waxen. Hij vroeg waarom ik wilde polijsten en ik gaf aan dat ik hem alleen maar met een finishing polish wilde oppoetsen zodat de wax op een strakke ondergrond zou komen te liggen.

Dit kon allemaal prima.


Dus wat jouw vraag betreft, ben ik behoorlijk in de war.
 
Dat komt omdat veel spuiters niet de moeite nemen de MSDS van de betreffende lak door te nemen waar dit soort dingen in staan.
Een auto in een spuitcabine kan veel minder hoog in temperatuur afgebakken worden als in lijn met spuitrobots, waarbij er geen kunststofdelen op de auto aanwezig zijn.
Alleen in het geval er onderdelen apart zijn gespoten, kan er op een hogere temperatuur worden afgebakken en is de curing tijd korter.

Zie ook; http://www.autogeekonline.net/forum/...new-paint.html

Daar is het al eens bij iemand fout gegaan;

I've actually experienced this after application of a carnauba on a week old repaint. The thinner used if left uncured under the finish will find a way to seep out eventually creating bubbles. although the bubbles started appearing months after. But there was no way it was because of the prep work or during the actual painting. We couldn't tie it to anything but the wax applied.

Polijsten kan overigens altijd, het gaat er puur om dat je de lak niet te vroeg afsluit en daarmee voorkomt dat de drager kan uitdampen.
 
Hmmm...

Des te verwarder ik word. De betreffende Ford Transit was op bepaalde plekken gespoten. Het verhoogde dak had wat roestpuntjes, de wielkasten hebben een omgeslagen rand waar water in blijft staan en is dus altijd kwetsbaar voor roest en de dorpels begonnen te roesten.

Ná het spuiten kwam er aan 1 kan van de wielkasten, de buitenkant, een blaasje met daarin een zwart korreltje of iets dergelijks. Vreemd genoeg was er op de after-foto's niks te zien en enige tijd later kwam dit ineens door. Dus de bus ging terug naar de spuiterij.
Toen wij de bus weer ophaalde heb ik dus gevraagd of ik kon polijsten en waxen. Ik vroeg of de wanneer de lak uitgehard zou zijn om te polijsten en wanneer de lak was uitgezweet zodat ik kon waxen o.i.d.

Dit kon volgens hem meteen. De spuiter polijst soms ook meteen om nevel en dergelijke te verwijderen en waxen kon ook meteen...


Ik geloof uiteraard meteen jouw bevindingen, maar toch vreemd dat een spuiterij dit aangeeft terwijl het eigenlijk nog niet kan.

Ik heb de bus ook nog niet gedetailed omdat ik zo mijn twijfels had.


Greetz
 
Ik weet niet waarom je verwarder zou moeten worden.
Ik hecht meer waarde aan het advies van een autolakken fabrikant, als aan wat een spuiter erover zegt.
En je zou nog kunnen discussiëren over een week verschil ofzo, maar tussen een dag en 10 weken zit een wereld van verschil.
Verf kan nooit binnen een dag uitgehard zijn.
Zet die wagen maar dezelfde dag in een garage, gegarandeerd dat als je de volgende dag die garage binnen stapt; dat het naar verf in de garage ruikt.
Zolang je die geur nog ruikt, dan is de lak iig niet volledig uitgedampt.

En zoals eerder vermeld, polijsten kan direct na het spuiten, daarmee sluit je de lak niet af.
 
Naja, verwarder omdat 2 verschillende spuiters zeggen dat polijsten én waxen veel sneller kan ik dacht.

Ik ben geen spuiter en heb hier ook totaal geen verstand van en wanneer je dan aan een spuiter deze vragen stelt, dan verwacht je een correct antwoord.


Dat is het enige wat ik bedoelde.


Bedankt voor je tijd en moeite, Frans. Weer wat geleerd.
 
Wassen en polijsten kan gelijk, wax 2 maanden wachten, zo is het mij verteld nadat de zijkanten over zijn gespoten.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag bij de hersteller geweest en volgens hem kon het al vrij snel omdat de motorkap los gespoten en afgebakken is.

Heb de komende weken toch geen tijd, dus denk dat ik zekerheidshalve toch maar wacht tot de kerstvakantie.....

Moet trouwens zeggen dat voor zover ik nu kan zien alles netjes hersteld is.
De hoogglans zwarte sierdelen tussen de ramen zijn ook vervangen. 1 ervan was licht beschadigd toen ik de auto kocht en aangezien een andere schade door hagel had heeft dit er maar tussendoor gegooid, mede om geen kleurverschil te krijgen.
 
Die zwarte delen zijn altijd een ramp in mijn ervaring. Je blijft aan de gang. Mooi dat het nu goed is opgelost!