• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet IronX met blank aluminium en plakloodjes?

Lode

Detailing addict
Tester of Bling
21 jan 2011
237
62
Hallo ,

Ik zit met twee vraagjes in verband met IronX (cleaner)...

1) (hoe) reageert Iron X met blank aluminium?
2) wat doet IronX met plakloodjes (die liefst moeten blijven zitten?)

Best alles wat niet "ge-IronX-ed" moet worden afplakken?
Of kan ik het met een gerust hart gebruiken?:heart_eyes:


Dank voor julle tijd en moeite,

Lode
 
Lode zei:
1) (hoe) reageert Iron X met blank aluminium?
Mijn ervaring op bepaalde type (onbehandelde) remklauwen is dat het een reactie aan gaat met het metaal. Het effect was dat de remklauw zwart kleurde wat gelukkig na een intense polijst sessie weer hersteld is.

Toen dit ongewenste effect optrad begon IronX net na applicatie te schuimen. Ik denk dat dat een goede indiciator in de gaten te houden of het "fout" gaat of niet.

Lode zei:
2) wat doet IronX met plakloodjes (die liefst moeten blijven zitten?)
Met plaklood heb ik geen problemen gehad en ze zitten nog steeds goed vast:

10.jpg


Lode zei:
Best alles wat niet "ge-IronX-ed" moet worden afplakken?
Als je twijfelt zou je een klein stukje kunnen testen op een plek dat minder in het zicht is! Je ziet dan snel genoeg of er iets gebeurd wat je niet wilt.
 
Tim op mijn remklauwen was het geen enkel probleem maar op de remklauwen van een A4 MY 2010 was dat toch even anders. Van welk materiaal de klauwen zijn heb ik niet goed kunnen beoordelen. Onbehandeld waren ze in elk geval! Blijkbaar zit er verschil tussen de remklauwen en de gebruikte materialen waardoor je andere reacties kunt krijgen.

In elk geval, testen voordat je helemaal los gaat is mijn tip voor vandaag :rules
 
Ik sluit me aan bij SkyBuMp (Het was mijn A4 waarbij de remklauwen reageerde op IronX.. was even schrikken hoor...). De oplossing is om gewoon een testspot en dan kijken wat er gebeurt, wat ik meestal bij nieuwe producten doe. Op velgen heb ik er nog geen problemen mee gehad, ook niet bij de loodjes.

Volgens de dealer zijn de klauwen van de A4 enkel gegoten aluminium zonder verdere behandeling...af fabriek dan.... nu zit er een mooi laagje Collinite Liquid Insulator op... dus... behandeld :ja .
 
Zou Lode niet zijn velgen bedoelen? volgens mij heb ik gezien dat deze namelijk gepolijst zijn. :weetniet
Ik zou het niet aandurven, zelfs velgenreiniger kan al vervelende schade achterlaten en iron-x is dan nog een stukje agressiever volgens mij.
 
Volgens mij zijn de A6 klauwen van gietijzer, maar ik weet het niet zeker. A4 klauwen kunnen van alu zijn, maar ik dacht dat deze ook gietijzer waren. Maar ik weet het niet zeker.

Iron.X hebben we hier op onbehandeld aluminium getest en er gebeurde helemaal niets, maar je hebt ook weer verschillende varianten aluminium. Ik vraag het eens bij CarPro na.
 
GWBoes zei:
Zou Lode niet zijn velgen bedoelen? volgens mij heb ik gezien dat deze namelijk gepolijst zijn. :weetniet
Ik zou het niet aandurven, zelfs velgenreiniger kan al vervelende schade achterlaten en iron-x is dan nog een stukje agressiever volgens mij.

inderdaad, ik bedoel de gepolijste rand van mijn velgen. Ik denk dat ik ze best afplak voor ik aan de slag ga met ironX.
 
Ga ik doen !
Ik wacht (geduldig) op mijn bestelling, en laat zeker iets weten :party:
 
Dat dachten Hans en ik ook dat het gietijzer was tot dat er een reactie ontstond. Het was ook niet op de hele klauw maar een gedeelte zoals ik je op de foto had aangegeven een tijdje terug. Dus een two-tone klauw opeens :-&

Ben benieuwd naar de reactie van CarPro, in elk geval blijven testspotten dus om zeker te zijn!
 
CarPro is gemaild, zodra ik reactie heb, meld ik me weer.

Ik weet dat sport-remklauwen van alu zijn, maar ik was in de veronderstelling dat 'normale' klauwen meestal van gietijzer zouden zijn, maar ik zal het mis hebben of juist niet, dat Iron.X dus met gietijzer reageert en niet met alu? Mijn hele auto is van alu, dus dat wordt nog oppassen voor mij. :D
 
Ik denk dat de meeste klauwen wel een electrolitisch badje krijgen ...
Dan hebben we nog een hoop testjes voor de boeg. :party:
Zoals gezegd; Klein testspotje uit het zicht.

Hans
 
Ik kan jullie wel mededelen dat oxaalzuur (hoofdbestandeel van Iron-X) absoluut reageert met bepaalde metalen.

[MOD]Iron.X bevat géén oxaalzuur![/MOD]

Ik heb destijd was verdunde oxaalzuur op een stalen plaat (vuurverzinkt) gespoten, afgespoeld met water en deze was de volgende dag volledig wit uitgeslagen 8o

Over agressief gesproken...

805bedf1.jpg
 
@ Tim,

:ja

staat duidelijk op de website van ze: oxalic acid, oftwel oxaalzuur.

Bestandeel om ontweringswater te maken.

Oxaalzuur kan ook gevonden worden in huishoudproducten en anti-roestmiddelen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oxaalzuur
 
Misschien ben ik gek aan het worden en daarom maar even naar het magazijn gelopen, maar ik zie het er helemaal niet op staan?

Edit: aangezien posting door Nicknameless werd aangepast van 'verpakking' naar 'website' :

Ik begin echt gek te worden, want ik zie het ook niet op de website (www.cquartz.com) staan? :weetniet
 
@ Nicknameless;

Nog een keer de post aanpassen :( want op de website begint de tekst met "Highly effective, acid-free and pH balanced (6~7pH) car paint ... "
Een Ph genaturaliseerd zuur ?? :weetniet


Hans
 
Tim, stond niet op de fles. Sorry voor het heen en weer lopen....:schaam Wel goed voor je conditie :grinning:

Na wat ge-Google ben ik er dus achter gekomen dat oxaalzuur een bestanddeel is van Iron-X.

vliegroest
Ontweringswater

Trek maar bij een bouwmarkt een fles ontweringswater open en snuif er eens aan. ;)