• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet IronX met blank aluminium en plakloodjes?

"SkyBuMp± omdat het product de hemel is in geprezen ( wereldwijd ) en het niet in de mens zit er dan negatief over te praten .... voor je weet word je omver geblazen.
Grappig is dat men het allemaal meteen gebruikt om de velgen er mee schoon te krijgen, terwijl zoal ATS het zegt van origine voor de lak is bedoelt ( tenminste zo heb ik het ook ooit geïnterpreteerd ).
De goed werkende bijzaak is nu de hoofdzaak geworden lijkt het dus een beetje; lees voor 90% over velgen en maar weinig over lakgebruik of ligt dit een beetje aan mij
 
Vrij simpel: bijna iedereen heeft last van remslijpsel en niet iedereen heeft last van vliegroest.
 
Iedereen heeft last van vliegroest, maar ze weten het niet. Omdat klei inmiddels zo ingeburgerd is, wordt het eraf gekleid, terwijl Iron.X nieuw is en de stap is geworden vóór het kleien.
 
Dus eigenljk 'moet' het stappenplan worden bijgewerkt en dan met z'n allen de ironx inburgeren .... gaat lukken !
 
Bedoel meer dat je wagen onder zit als je langs het spoor moet parkeren. Dan pakt iemand eerder ironX dan als je dat amper ziet.
Er zal altijd wat metaaldeeltjes op je lak zitten, zou zelf weinig auto's meer doen die ik niet zal behandelen met IronX voor het kleien. Zie zelfs mijn Leon die er ook last van heeft terwijl er echt weinig mee gereden wordt en meerdere keren per jaar wordt gekleid.

Alles wat je weg kan halen met opsrayen en afspoelen heeft voor mij de voorkeur boven kleien.
 
IronXTest%20(7).jpg
kwaliteit foto's. Die heb ik genomen met mijn telefoon.

Foto 1: Nieuw elektrolytisch verzinkte schroef.
Foto 2: Schroef zit 30 minuten in de iron-x en het ontzinken van de laag (gasontwikkeling) is goed te zien.
Foto 3: Resultaat na 1 uur.
Foto 4: Na 3 uur is het buisen opgehouden maar gaat de werking van iron-x nog wel verder gezien de paarse sluier die zichtbaar is.
Foto 5: Ph waarde ongereageerde iron-x (din norm gecalibreerd en automatische temperatuurcompensatie)
Foto 6: Ph waarde gereageerde iron-x (din norm gecalibreerd en automatische temperatuurcompensatie)
Foto 7: Eindresultaat na 12 uur

Zink of elektrolytisch verzinkte delen worden door iron-x duidelijk aangetast!! Deze of een reaktie kan dus optreden bij o.a. remklauwen waar een zink of zink/ijzer laag op zit of op sommige plak"lood"jes (is regelmatig zink en geen lood).
De ph-waarde is zoals aangegeven zeer mild en zorgt niet voor dit effect. Een waarschijnlijk aanzienlijke concentratie aan complexvormers zorgt hier denk ik voor.
Bij een test op aluminium gebeurde er niets!!!! Verklaring hiervoor is volgens mij dat zink onedeler is als aluminium en daarom sterker reageert op zink en dat dit middel (en de samenstelling) in oorsprong niet is gemaakt voor gebruik op zink maar juist op andere ondergronden zoals aluminum (velgen) en lak en daarop veilig is.

Mijn conclusie: Ik blijf het wel gebruiken :)^ maar haal voor de zekerheid wel mijn velgen eraf :-"

IronXTest%20(1).jpg
mg]http://media.Carclean.com/img/forum/IronXTest (2).jpg[/URL]
IronXTest%20(2).jpg
mg]http://media.Carclean.com/img/forum/IronXTest (4).jpg[/URL]
IronXTest%20(3).jpg
mg]http://media.Carclean.com/img/forum/IronXTest (6).jpg[/URL]
IronXTest%20(4).jpg
 

Bijlagen

  • IronXTest%20(5).jpg
    IronXTest%20(5).jpg
    60,8 KB · Weergaven: 74
  • IronXTest%20(6).jpg
    IronXTest%20(6).jpg
    63,7 KB · Weergaven: 83
Mail ze maar even naar ons. Dan pas ik ze wel even aan.~

Verder is er weinig zink te vinden op een auto (muv remklauwen en bepaalde plakloodjes, maar ook niet alle plakloodjes, de luxere / modernere loodjes zijn van ander materiaal / gelakt)
 
zou het product nooit een 30 min tot 12 uur op mijn velgen of lak laten zitten:-"
maar bedankt voor de foto's en analyse het bevestigend en verduidelijkt de effecten van iron x goed
 
Tim zei:
Verder is er weinig zink te vinden op een auto (muv remklauwen en bepaalde plakloodjes, maar ook niet alle plakloodjes, de luxere / modernere loodjes zijn van ander materiaal / gelakt)

Veel auto carosserieen zijn volledig verzinkt, dus bij lakbeschadigingen kan er dus zink blootliggen.
Dus theoretisch zou het kunnen dat de zinklaag tpv de beschadiging zou kunnen worden aangetast.
 
ATS zei:
zou het product nooit een 30 min tot 12 uur op mijn velgen of lak laten zitten:-"

Nee klopt, maar vergeet niet dat dit op een nieuw verzinkte schroef is gebeurt. Nieuw wil zeggen dat de passiveerlaag die altijd aangebracht wordt bij het elektrolytisch verzinken (blank, geel, zwart) nog niets te lijden heeft gehad en het zink eronder nog optimaal beschermt. Pak bijvoorbeeld een remklauw die al redelijk wat te lijden heeft gehad maar er nog redelijk uitziet, die kan met een behandeling van 5 minuten aardig zwart worden :auw
 
Rolf zei:
Veel auto carosserieen zijn volledig verzinkt, dus bij lakbeschadigingen kan er dus zink blootliggen.
Dus theoretisch zou het kunnen dat de zinklaag tpv de beschadiging zou kunnen worden aangetast.

Daar zit wat in, ik vraag het na.
 
nog een vraagje over het zwart kleuren van de zink laag, is deze dan weg of alleen verkleurd en beschadigd?
 
Het verschil tussen weg of beschadigd is hoe lang je wacht... Het tast de laag aan, maar als het lang genoeg inwerkt, of de laag dun genoeg is, zal de laag verdwijnen...

Het een volgt na het ander..
 
Thanks for your tests, but in real life you dont and wont leave any part of your car soaked in ironx that long !!!, it will drain off quickly . so your test dont exactly show real time conditions,
we do say avoid spray ironx on calipers, most car calipers use water base acrylic paint not zinc. and still even if has zinc you dont leave it more then 5 min on surface and not soaked as you did.

i will check this zinc problem anyway with our engineers.

about stone chips and car painted zinc layer.. it will rarely happen that stone chip will arrive all way through the primer , need to pass 140 ~180 microns to do that, and if yes ,again, the strength of ironx on that same spot will be pretty weak for short time as well.

and Martin Will, if you still wants to use ironx base cleaner and avoid spraying on calipers , i can suggest you using the ironX soapgel , its think shampoo style, weaker than ironx but still very good, use it with detailing brush all over the wheel, agitate on the wheel surface, it will clean and remove brake dust and others.

thank you for your attention..
Avi
 
Ik moet denk ik even uitleggen hoe een elektrolytisch verzinkte laag is opgebouwd. De grondlaag (ijzer in dit geval) wordt voorzien van een laagje zink die meestal tussen de 10 en 20 micron dik is. Dit is dus de bescherming van het ijzer.
Na dit verzinken wordt altijd een zogenaamde passiveerlaag (chromaatlaag) op het zink gezet. Dit is de bescherming van de zinklaag. Zou dit niet gebeuren dan zal het zink onder de invloeden direct wit en dof gaan uitslaan. Strijk je er met je vingers over dan zie je wit poeder. Bij een agressieve benadering van zink door bijvoorbeeld chemicaliën wordt deze laag zwart. Om dit dus te verkomen wordt een zogenaamde passiveerlaag (chromaatlaag) neergeslagen. Deze zorgt er dus voor dat de zinklaag er mooi glanzend en fraai uitziet en kom je meestal tegen in het blauw (transparant), geel en zwart.

Ik ben het eens met de stelling dat je je velgen of auto niet een half uur in iron-x laat staan maar elke behandeling zorgt wel voor een teruggang van nogmaals een verzinkt product. Bij 6x maal behandelen van hetzelfde product zit je samen aan een half uur en zit je, volgens de door mij geteste schroef, door je passiveerlaag van een standaard verzinkt product (blauwe passiveerlaag) en krijg je aantasting van het zink wat weer resulteert in een doffe witte of zelfs zwarte laag. Erger nog is dat de bescherming van het product is gewoon minder wordt. Ook een behandeling van 5 minuten zorgt ervoor dat de bescherming minder wordt en roest (het uiteindelijk station) steeds dichterbij komt.
Feit is dat bij de meeste gebruikte auto's die verzinkte remklauwen hebben deze al dermate zijn aangetast dat de passiveerlaag er bijna of al helemaal door zit. Hierbij zie je dan ook bij gebruik van iron-x een bruisende werking en het zwart worden van de laag.

Nog vergeten, Er zitten wel degelijk redelijk wat verzinkte producten aan een auto, buiten eventuele remklauwen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan hoe remklauwen, gedeeltes van de vering, enz vastzitten :ja
 
Wie hier dus bang voor is kan dan beter de soapgel gebruiken voor je velgonderhoud.
Heb ik van de week ook gedaan, beetje pure zeep op een natte mothers wheelbrush en borstelen maar, hetzelfde heb ik gedaan met de daytona en dat werkte prima zo.
Velgen zijn weer helemaal schoon (ook de binnenkant) voor het jaarlijkse groot onderhoud bijv. bij de wissel naar de winterwielen kun je dan mooi de gewone iron-x pakken want je wielen heb je er dan toch vanaf gehaald
 
Martinwill zei:
Ik moet denk ik even uitleggen hoe een elektrolytisch verzinkte laag is opgebouwd. De grondlaag (ijzer in dit geval) wordt voorzien van een laagje zink die meestal tussen de 10 en 20 micron dik is. Dit is dus de bescherming van het ijzer.
Na dit verzinken wordt altijd een zogenaamde passiveerlaag (chromaatlaag) op het zink gezet. Dit is de bescherming van de zinklaag. Zou dit niet gebeuren dan zal het zink onder de invloeden direct wit en dof gaan uitslaan. Strijk je er met je vingers over dan zie je wit poeder. Bij een agressieve benadering van zink door bijvoorbeeld chemicaliën wordt deze laag zwart. Om dit dus te verkomen wordt een zogenaamde passiveerlaag (chromaatlaag) neergeslagen. Deze zorgt er dus voor dat de zinklaag er mooi glanzend en fraai uitziet en kom je meestal tegen in het blauw (transparant), geel en zwart.

Ik ben het eens met de stelling dat je je velgen of auto niet een half uur in iron-x laat staan maar elke behandeling zorgt wel voor een teruggang van nogmaals een verzinkt product. Bij 6x maal behandelen van hetzelfde product zit je samen aan een half uur en zit je, volgens de door mij geteste schroef, door je passiveerlaag van een standaard verzinkt product (blauwe passiveerlaag) en krijg je aantasting van het zink wat weer resulteert in een doffe witte of zelfs zwarte laag. Erger nog is dat de bescherming van het product is gewoon minder wordt. Ook een behandeling van 5 minuten zorgt ervoor dat de bescherming minder wordt en roest (het uiteindelijk station) steeds dichterbij komt.
Feit is dat bij de meeste gebruikte auto's die verzinkte remklauwen hebben deze al dermate zijn aangetast dat de passiveerlaag er bijna of al helemaal door zit. Hierbij zie je dan ook bij gebruik van iron-x een bruisende werking en het zwart worden van de laag.

Nog vergeten, Er zitten wel degelijk redelijk wat verzinkte producten aan een auto, buiten eventuele remklauwen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan hoe remklauwen, gedeeltes van de vering, enz vastzitten :ja

not exactly true!, if you will try to wash well that same screw that you soaked 3 hours in ironx and wipe it off with some agitating, the zinc color will come back to life, the ironx didnt dissolve the zinc you showing here, the zinc protection is still there , its just change the top color to black.
same thing about zinc painted calipers, wheels balance weights and others, any color changing can be return back by water and some polish agitation.

and ofcourse Mr. Will, if you dont like ironx you are always welcome to use acid base cleaners with lots of elbow grease power to clean wheels.