• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet IronX met je waxlaag?

pop

Detailing rookie
5 dec 2012
16
0
Hallo, ik heb iron x gekocht en dat wil ik dit weekend eens over de auto doen als voorwas. Maar wat doet dit met de waxlaag? Moet dat na gebruik van iron x ook weer helemaal. Daar heb ik nl geen tijd voor deze keer.

Stappenplan
1. Iron x over de droge auto en velgen
2. Even wachten
3. Auto geheel afspuiten met water
4. Wassen met autowas en mitt
5. Droog maken en inspuiten met reload en uitpoetsen
Daarna nog ramen ed.

Ik heb ook nog bug squash gekocht. Misschien dat ik dat er tussen stap 3 en 4 nog even op doe mocht dit nodig zijn.

Goed plan?

reload is een spraysealant dus die kan je dan net zo makkelijk ipv een wax nemen. Kan dan op je gemak op later tijdstip de auto voorzien van een goede jas.

Als je nu geen tijd hebt zou ik het laten
Waarom de auto zo behandelen als je er niet mee verder kunt
In de tijd ertussen zal hij weer vuil en metaalslijpsel opvangen
Vooral voor de velgen is na IronX een goede bescherming nodig
Anders doe je het grotendeels voor niets

Bedankt allen, ik ga het nu houden bij een eenvoudige poetsbeurt in combinatie met de bug squash. Binnenkort maar weer een volledige beurt :)

Probeer de volgende keer je topictitel zo te kiezen dat het de lading van je topic dekt.
Je titel "pop" dekte totaal de lading niet.

pop;332197 zei:
Stappenplan
1. Iron x over de droge auto en velgen

Als je ironx gaat gebruiken zou ik je willen adviseren goed de verpakking te lezen. Volgens de aanwijzing dien je de auto of velgen namelijk nat te houden.

Iron-X is PH7, dus zo heel schadelijk is deze niet voor je waxlaag. (denk ik?)

Bug Squash daarentegen ...het is een top middel, maar na bug squash is je waxlaag zonder twijfel wel flink aangetast.

Verdunt valt het wel mee maar die twee zijn geen vrienden natuurlijk.

GMToyota;332335 zei:
Iron-X is PH7, dus zo heel schadelijk is deze niet voor je waxlaag. (denk ik?)

Bug Squash daarentegen ...het is een top middel, maar na bug squash is je waxlaag zonder twijfel wel flink aangetast.

Hoe kom je aan de wijsheid dat Iron-X pH 7 heeft? Overigens zegt de pH-waarde niet zoveel, als je IPA, of nog een stapje erger ethanol of spiritus pakt, dat lost de wax gewoon op, maar pH-waarde heb ik daarvoor nooit gezien. Is ook niet zo vreemd, omdat deze stoffen nogal weinig water bevatten.

Duidelijk Dibbuz. Iron-X zal wel water bevatten, dus ik neem aan dat de test ook klopt. Getest met zo'n verkleurend teststripje met 3 vlakjes of wat?

Oplossen van wax, en pH-waarde van een middel is in elk geval niet 1 op 1 gekoppeld, dat was mijn belangrijkste punt, en over de pH-waarde verwonderde ik me. Overigens op het werk gebruiken we schuim (ontvetter) met pH-waarde rond 13,5 en dat lost wel behoorlijk vet (wax) op, maar niet zoveel als we soms willen.

Tim;332320 zei:
Waarom denk je dat?

Dat denk ik omdat ik dit heb gelezen. En uit ervaring lijkt de waxlaag verdwenen, maar daar heb ik geen meetinstrumenten voor.

SkyBuMp zei:
Dat aantasten doet het zeker, de leverancier heeft dat kunnen / laten testen. Je wax wordt wel tot 50% gestript, dus na gebruik van IronX of Soapgel even opnieuw waxen voor optimale bescherming.

Cquartz zei:
Since many had questions about this , i decided to check/test it more deeply!

so , conclusion talking with our engineers , i can say that ironX and Soapgel will affect wax layer by 50% !
now subc, about your remark, since the irons are all over the air , they stick on your car surface , on the wax as well, so ironx dissolves these on your car wax layer, what under the wax if its not too oily wax ofcourse it cant penetrate.

another thing we checked! which many wondered,
ironx can be left to dry on surface! there wont be any problem with that,
only thing is NOT to leave it to dry with sunshine!
in shade place there wont be a problem to let it dry on surface.

i hope this info helps to clear things up.

Klopt, ik heb ook wat correspondentie van Avi waarin hij verklaart dat hij denkt dat het in de praktijk meevalt, maar dat hij bovenstaande gecommuniceerd heeft, omdat hij geen te hoge verwachtingen wil geven.

Edit: even teruggezocht, vettige waxen worden aangetast tot maximaal 50%, drogere waxen en waxen met polymeren worden minder aangetast. Sealants blijven in tact.

Dus dat je wax volledig verdwijnt is geen correcte aanname. Bovendien, tast ook een normale wasbeurt je wax aan, ook als je een goede shampoo gebruikt. Het heeft dan meer te maken met het contact dat je met het oppervlak maakt. Dodo heeft daar ooit iets over geroepen.

Ik heb het kort omschreven altijd zo begrepen

Sealent maakt het oppervlak glad waardoor het vuil minder zou moeten hechten
Een sealent kan (hoeft niet) in de lak dringen maar zal minder glans toevoegen dan een wax

Een wax is bedoeld zichzelf deels op te offeren bij het wassen
Het vuil mag zich dus hechten aan de wax, juist met die reden
Bij het wassen verwijnt met een beetje wax ook het vuil

IronX bevat zouten, olieen reageren daar deels op ivm de oppervlaktespanning

Just my 2 cnts

Edit http://www.dodojuice.com/dodo-juice-faq-application.html
Zie derde vraag "sacrificial" = opofferend

Bedankt voor de uitleg (beetje hogeschool-poetsen voor mij, maar dat geeft niet :). Afgelopen weekend kwam het er toch niet van maar ik neem de tips (en gebruiksaanwijzing) mee bij de volgende poetsbeurt.

Dank voor het aanpassen van de titel. Ik reageerde via smartphone en had die titel even gemist blijkbaar.