Allereerst wil ik je vragen om je tekst niet als één lange alinea te schrijven. Alles loopt in één stuk door, ook wanneer je het over een ander onderwerp gaat hebben.
Mijn keuze om eerst de auto voorzichtig af te spuiten met de tuinslang is gebaseerd op het feit dat indien je dit meteen zou doen met de HD je theoretisch krasjes zou kunnen maken .v.m. de wegspringende zandkorrels, wellicht ver gezocht maar toch !!
Nou, dit is zeker niet vergezocht. Dit is ook de reden waarom je een ''voorwas'' gebruikt. Zo week je vuil los en wordt dit al gedeeltelijk afgevoerd. Wanneer je dan met een HD afspuit, dan rag je geen vuil over de lak.
(Voorwas: Een schuimende foamshampoo c.q. foamen / Een prewash-product middel een drukpomp o.id.)
Ontijzeren dacht ik te doen voor het wassen omdat ik dan ook bij het wassen het residu meteen zou kunnen afvoeren middels het wassen. Maar begrepen dat de ijzerdeeltjes beter los komen bij een gewassen auto. Begrepen!!
Jup dat is de gedachte. Vergeet ook niet dat als je een auto foamed en afspuit met de HD, er vaak nog een ''traffic film'' overblijft. Een laagje vuil dat je alleen weg krijgt door de lak letterlijk aan te raken met je handschoen.
Collinite heeft een goede hechting en zou goed samengaan met BH
Blijf dit een aparte opmerking vinden.

Een goed hechtende wax... Elke wax kan prima hechten, maar hecht beter wanneer de ondergrond dit toelaat.
In theorie zou een glaze de standtijd van een wax verminderen. (Geen schone ondergrond) Maar al zou je 100 auto dezelfde behandeling geven met wél of niet een glaze en dan de wax, dan zal elke auto een andere standtijd laten zien. Er spelen immers een heleboel factoren mee, zoals het gebruik van de auto / temperaturen / weersomstandigheden / mate van vervuiling / mate van wassen / etc etc.
Aftoppen met Mothers Top Coat zie jij niet zitten, maar waarom zet men wel twee lagen was en waarom zou men geen laag 915 kunnen zetten met een top coat Mothers die gezien moet worden als een tweede waxlaag die een extra standtijd gaat geven ? Mothers gaat de auto een diepe bolle en vette wetlook geven met een uitstekende hydrofobisch afparelings effect. Is dit niet wat we willen ?
Bolle wetlook?

Twee lagen wax wordt vaak gezien als dubbel de standtijd.
(Of in ieder geval veel meer standtijd dan één laag) Maar dan zou je dus je auto een week lang, elke dag waxen en zo een jaar standtijd kunnen behalen. Zo werkt het dus niet omdat je simpelweg maar een bepaalde dikte kunt behalen.
Vaak wordt een tweede laag gedaan om er zeker van te zijn dat je alles goed geraakt hebt. Ook hierbij heb ik mijn twijfels omdat je simpelweg bij de eerste poging goed de wax kunt aanbrengen.
Wanneer men ook twee lagen aan kan brengen is wanneer je bijv. kiest om de 915 op een donkere kleur lak aan te brengen en zo wat meer wetlook te creëren, maar je wilt dat de beading en sheeting beter is door er bijv. een wax overheen te leggen die hier beter in is.
Ook hierbij zou ik zelf kiezen om alleen de 915 aan te brengen en bij de eerste wasbeurt een booster aan te brengen zoals een wetcoat. o.i.d. De beading en sheeting van je wax nemen sowieso na een tijdje ook af en met zo'n booster behoud je deze omdat hij zelf deze eigenschappen heeft.
En ja... Wanneer men spreek van ''mijn wax heeft x-maanden standtijd'', dan ben ik altijd benieuwd hoe lang die geweldige beading/sheeting, die je kort na het aanbrengen van een wax hebt, zich heeft laten zien.

Dit is zeer zeker een stuk korter zonder boosters o.i.d.
Quantox jij zegt ook : op een goede lak doet een glaze vrijwel niets meer dan de lak spekglad maken,
vind je dat een nadeel ? Groeten Ad alias Juultje 16
Nee, dit is geen nadeel. Maar met de theorie in het hoofd over de standtijd van een wax als deze op een vette ondergrond ligt + je geen meerwaarde behaalt door de gehele auto in een glaze te zetten + je dus meer werk verricht dan nodig voor hetzelfde resultaat... Dat vind ik wél een nadeel.
Ik wil je alleen laten zien waarom je kiest voor een bepaalde stap en/of product.
Een nieuwe auto met goede lak? Dan zal een wax zoals de 915 al voldoende oliën toevoegen om misschien dat laatste beetje wetlook te geven.
Is je lak toch niet zo strak als gedacht? Dan zal de 915 ook wat kunnen verdoezelen en die wetlook geven.
Heeft de lak toch meer defecten dan gedacht? Dan zou je kunnen denken aan een glaze om dingen TIJDELIJK te verdoezelen en glans te creëren.
Wil je de lak strak maken zonder tijdelijke poespas? Dan zal je moeten polijsten. Soms kan een rondje Finale al genoeg zijn.
Lang verhaal weer op deze manier, maar... Ik raad je aan om het simpel te houden en eerst te kijken wat je behaalt.
* Foamen
* Wassen
* Ontijzeren
* Paint Cleaner en Fijn Polijstmiddel proberen. (stukje lak / één paneel)
* Glaze proberen. (stukje lak / één paneel)
* Wax proberen.
....
* Geen dubbele-driedubbele lagen aanbrengen, maar gewoon eerst een waxje zoals de 915. Als je bijv. een week later je eerste wasbeurt hebt, dan kan een booster zoals bijv. wetcoats o.i.d. gebruiken als ''extraatje''. Zo houd je de beading/sheeting optimaal en breng je om de paar weken weer een extra laagje aan.
Zo kan je zien wat daadwerkelijk meerwaarde geeft én of bepaalde handelingen niet overbodig zijn. (Zo durf ik uit te spreken dat paint cleaner / glaze / polijsten op een goede lak overbodig zijn) Echter kom je daar maar op één manier achter en dat is simpelweg proberen.