• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat voor een temperatuur voor je water

Marcelca

Detailing chief
2 jan 2017
114
100
55
Almere, Flevoland, Nederland
waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat is de beste temperatuur om je sopje te maken...

Heb bijna mijn nieuwe auto en na lange tijd goedkope shampoo gebruikt te hebben met flink heet water op mijn "oude" auto vroeg ik me af of er een ideale temperatuur is voor je sop...

Heb nu 2 emmers aangeschaft met gritt guard en nanolex pure shampoo, wat doen jullie, koud, lauw, handwarm of zo warm dat je hand er net in kan.

Heb wel een hoop doorgelezen op het forum maar kan het niet terug vinden.

Gewoon doen wat je fijn vind.
Sommige shampoos lossen wat makkelijker op in warm water.
Vuil komt naar mijn gevoel ook iets makkelijker los als ik een warm sopje heb.

In de winter doe ik warm water, in de zomer neem ik koud water. Puur omdat ik het fijn vindt in combinatie met de temperatuur buiten.

• Leuk
Reacties: tembaco
Dit maakt niets uit. Het is net wat je fijner vind. In de winter maanden is iets warmer water in vergelijking met de zomer maanden best lekker voor je handjes. In de Zomer maanden hoeft voor mij het stoom er echt niet vanaf te komen.

• Leuk
Reacties: Ferdy
vroeg ik me af of er een ideale temperatuur is voor je sop...

Die is er zeker! Door de meest recente onderzoeken van SuperSoapy Inc. is er aangetoond dat een zeepoplossing voor het professioneel reinigen van alle autolakken (m.u.v. de kleur zwartgrijs en oranjeroze) het meest tot zijn recht komt op een constante temperatuur van 89 graden Celcius, gemeten in een emmer van 39cm hoog en een diameter van 32cm, op 10cm boven de bodem of 29cm vanaf de top. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat de lichaamstemperatuur van een mens de temperatuur van de zeepoplossing voor het professioneel reinigen van alle autolakken (m.u.v. de kleur zwartgrijs en oranjeroze) met 5,79 graden Cecius per minuut zal verlagen en er zelfs na het wassen van een volledige sedan de zeepoplossing voor het professioneel reinigen van alle autolakken (m.u.v. de kleur zwartgrijs en oranjeroze) nog op een geschikte temperatuur is.

Greeetz

• Leuk
Reacties: Rts83
@Quantoxx ben blij dat er iemand is die het zo serieus neemt :):):p

vond het persoonlijk niet een hele rare vraag aangezien ik zie dat mensen hier het detailen heel serieus nemen en aangezien ik een beginner ben zou ik graag willen leren wat goed is...

Zal de tips van Quantox meenemen in mijn beslissing :);)

Nee toch maar niet, doe wel wat mijn gevoel me ingeeft, en zoals gezegd met alles

• Leuk
Reacties: Ferdy
Het is helemaal niet zo'n gekke vraag hoor @Marcelca. We hebben het hier op het forum namelijk al eerder over gehad. Ik gebruik zelf meestal warm water, zeker in de winter. Niet zo warm dat m'n hand er niet meer in kan, maar wel iets warmer dan lauw. In de winter is het dus lekker warm voor je handen en ik denk ook dat het beter schoonmaakt. Vet, zout en eigenlijk alles volgens mij, lost beter op in warm water, dus ik denk dat het beter schoonmaakt.
Aan de andere kant heb ik hier ook wel eens gelezen dat warm water niet zo goed is voor je wax, maar misschien kan iemand met meer kennis daar iets over zeggen. Momenteel zit er op onze auto een coating, dus het maakt mij niet uit, maar al te warm water kan dus misschien nadelig zijn voor de standtijd van de wax.

• Leuk
Reacties: Marcelca
Stel,je hebt de auto net in de wax gezet,in de zomer.
Wat gebeurt er dan met de wax als je auto op een zeer warme zomerdag ,
de hele dag in de brandende zon staat,zou dat niet slecht voor de wax zijn??
Die vraag schiet me zomaar te binnen,omdat we het ook over temperaturen hebben van het was water.
Gr Dirk.

Klopt, heb ik ook aan gedacht. Aan de andere kant gebruik je ook geen carnaubawax op bijvoorbeeld je velgen en uitlaten, omdat die zo heet kunnen worden dat de wax smelt.

En ik kan even niet bedenken van wie ik deze info had, maar volgens mij was het iemand met redelijk wat kennis.

@Stender Inderdaad! En waarom geven sommige fabrikanten van shampoos/prewashes e.d. 2 verschillende verdunningen op; eentje voor warm water en eentje voor koud water.

Ik vul de emmers met water uit de douchemengkraan, de temperatuur waarop de kraan is afgesteld om onder te douchen, is ook een goede temperatuur om de auto mee te wassen:D

Dat is eigenlijk wel een goeie......

Ik volgens mijn leken verstand dacht alleen maar, als je je water te warm doet dat je dan eventueel je waxlaag zou oplossen maar dat is dus niet echt aan de orde begrijp ik nu.

Gebruik zelf eigenlijk nooit koud water, heb een bloedhekel aan kou, dus koud water vind ik gewoon zelf niet zo fijn, kan me ook voorstellen dat je met warm water vuil beter oplost, tenslotte doe je de afwas ook niet met koud water ( ja ik weet het, heel ouderwets afwassen met het handje )