• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax verwijderen met wassen

Thieu0

Detailing trainee
24 sep 2010
13
47
Hi,
Op de dodo juice site staat een mooi verhaal over de wax laag die na 2-3 maanden vervuild is en vervangen moet worden. Is er een makkelijke manier om de oude waxlaag te verwijderen tijdens het wassen? Of zit er niets anders op dan (machinaal) te reinigen met paintcleaner? :confused:
 
Domme vraag, sorry, maar strip je dan de Blackhole ook? Ik vraag dit omdat ik mijn bus onlangs behandeld heb en door omstandigheden afgetopt heb met Natty's. Over een poosje wil ik er voor de komende winter toch even een laagje Collinite 845 op zetten.

Groeten,
Erik
 
- 1. Sommige waxen zijn ook detergent resistant. Als de waxlaag nog erg goed aanwezig is, bijv een verse twee lagen collinite 476, dan haal je dat helaas niet weg met een overgedoseerde lading shampoo met heel wat apc. Het is dus ook wax afhankelijk, de ene haal je zo weg, de ander is duurzamer.
 
Dank voor de tips zover. De wax die ik gebruk is SN van dodo, en mijn alfa glimt nog prima, maar wil alleen de wax opnieuw aanbrengen en dus eerst -makkelijk- de oude wax laag goed verwijderen. Zal extra shampoo en apc eens een poging geven.

Welcome any other suggestilons:)^
 
Dank, maar kleien valt bij mij niet onder de noemer "makkelijk" :D

Misschien ben ik beetje lui...maar zocht idd iets van een goede was beurt :confused:
 
Klei is makkie: nieuw blokje / stukje, genoeg glijmiddel ( 500ml voor gehele auto ) en rustig aan heen en weer; kind kan de was doen
 
Wel de moeite nemen om de auto opnieuw in de wax te zetten, maar niet om te kleien :s :confused:
Feit is wel dat de wax beter pakt op een oppervlak wat gekleid is, dan een oppervlak wat "alleen maar" gewassen is.
 
Je hebt gelijk, wellicht zoek ik naar een schutje middel dat wonderen doet. Ik ben net gestart en kleien dit jaar voor het eerst gedaan...leuk, en goed resultaat maar...wat een klus... Nou ja, als niet anders kan wordt het kleien of paintcleaner. Dank!
 
CG orange strong wash en een scheutje apc echt alle soorten wax gehijd weg,daarna kleien en het hele rideltije van voor afaan weer doen voor een nieuwe waxie
 
Ook met kleien ben je helaas niet altijd meteen je wax kwijt. Uit ervaring ook gemerkt, en ook door anderen ondervonden.

stimpy68 zei:
Een kleibeurt zal je waxlaag deels verwijderen, niet helemaal, klei verwijderd oppervlakte vervuiling, dus ook het gedeelte van de wax wat aan het oppervlak zit, wat in de porieen van de lak zit, zal je moeten verwijderen met een paintcleaner/polijstmiddel.

Op zich is er niks mis mee om de nieuwe waxlaag gewoon over de oude te zetten. Deze zal, mits het oppervlak+wax goed schoon is (bij voorkeur dus kleien), gewoon ook 'hechten', ook al zullen er nog restanten van de vorige wax aanwezig zijn. Een sealant daarentegen is een stuk kieskeuriger en dan is het wel de moeite waard om te paintcleanen.

Als je de glaze stap zou willen doen, dan kan je Black Hole bijvoorbeeld machinaal gewoon eroverheen doen. De cleaners in Black Hole worden dan machinaal geactiveerd en halen dan ook de wax weg. Wil je met de hand: kies dan bijv. voor Autoglym's SRP, een All In One met sterkere cleaners dan Black Hole. Die haalt ook je waxlaag weg, zonder dat je eerst met overdaad moet wassen.

succes nog!
 
Had alleen geantwoord op het stukje kleien, nu toch maar de beginpost gelezen :)
Gewoon wat sterkere dosis shampoo en dan wassen. Daarna kan je er gewoon weer een wax op zetten.
Mijns inzien is het niet nodig om elke keer je auto te polijsten.
Wil je 'm weer strakker maken middels een glaze, dan raad ik aan om toch even een cleaner erbij te pakken ( LPL of PP )
 
Iedereen hartelijk dank voor de nuttige tips en adviezen:)^

Ben weer wat wijzer...wist bijv. Ook niet dat Black Hole ook cleaners bevatte. Thx!
 
@Thieu0: Black Hole bevat fillers, deze vullen de ieniemieniekrasjes op, maar is geen cleaner als zijnde Lime Prime of Professional Polish
 
black hole bevat naast fillers ook milde cleaners. Deze werken meestal niet als je bh met de hand opbrengt, daarvoor is de snelheid te laag. Met de dap krijg je wel een cleanend effect. Scheelt ook weer tijd, hoef je niet per se met een cleaner of pp aan de slag als je bh wilt aanbrengen.
 
Kreeg een tip om normale afwasmiddel te gebruiken (dreft) bij het wassen, dit haalt de wax van je lak zodat je direct weer een nieuwe glaze (bijv. black hole) met een sealent (of wax) kan opbrengen... Iemand ervaring?