• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax voor de winter

Danielle

Detailing addict
30 aug 2008
512
65
Ik heb net o.a. het topic Collinite vs EX-P gelezen en verder nog wat rondgesnuffeld op het forum en op de site van cc.
Door de vele bomen kon ik het bos niet meer zien.
Ik ben op zoek naar een goede sealant en/of wax voor van de winter.
Wie heeft ervaring met de verschillende Collinite waxen? Kan ik deze gewoon opbrengen na de PB Black Hole of lost de Collinite Insulator Wax 845 deze laag op?
Behalve dat de 915 meer Carnauba bevat en duurder is, is deze beter dan de 476? En wie kan me het effectieve verschil tussen de liquid wax en vaste wax van Collinite geven? Meer glans? Langere duurzaamheid?

:confused:

De waxen die ik heb zijn:
Meg Cleaner wax (gebruikt voor de kasten van de rolluiken)
Meg Gold Class liquid wax (nog niet gebruikt)
Meg Ultimate Quick wax
Meg nxt 2.0 liquid wax (tot nu toe het meest gebruikt)
Meg nxt spray wax (wat minder tevreden hierover)
Poorboys Natty's blue (qua beading vind ik die niet zo optimaal)
Fuzion 3 oz (staat aan de andere kant van de zee)
 
Ik zou een glaze als eerste aanbrengen en als laatste de Collinite. Persoonlijk zie ik geen glansverschil tussen de 845 en de 476/885. Het enige wat wel verschil maakt is dat de 476/885 langer meegaan dan de 845. 885 is hetzelfde als de 476 alleen krijg je meer wax. Ik heb de Avensis van m'n ouders in juni gedaan met de 885. Ze zijn er mee op vakantie geweest naar Frankrijk. De wax heeft onweers-, hagel-, stof/zand- en stortbuien te verduren gehad en natuurlijk dagenlang bij +30 graden in het zonnetje gestaan. Wax zit er nog steeds op. Laatst gewassen en alles voelt nog steeds glad aan. Als je een emmer water over het dak gooide gleed het water als een grote deken zo van de auto af. Met deze wax overleef je de winter wel. Het is weliswaar een paste wax maar als je hem mooi dun aanbrengt dan lijkt het net of je een liquid wax aanbrengt. Breng je 'm te dik aan dan is het een pain in the ass om het te poetsen.
 
Danielle zei:
Behalve dat de 915 meer Carnauba bevat en duurder is, is deze beter dan de 476?
:confused:

"beter" is een subjectief begrip. Ga je voor een lange duurzaamheid met een erg leuke prijs, geweldige beading/sheeting dan is de 476s de absolute aanrader. Hecht je meer waarde aan meer carnauba, een aangenamere geur, iets zachter en een mooier blik dan moet je de 915 hebben. Voor mij is de 476 de winnaar.
 
Ik heb (als newby poetser) mijn auto van het weekend behandeld met Collonite 476S en kan het alleen maar aanraden!
Is makkelijk te verwerken, de geur is verder niks bijzonders, maar ook zeker niet storend.

Zie ook:

https://forum.Carclean.com/cc_postsm85952/Mijn-auto-na-een-dagje-poetsen.aspx#85952

Ik heb ook nog de Poorboys EXP sealent aangebracht, de foto's spreken voor zich!! Ben echt hartstikke blij met het resultaat!
 
845 is de vloeibare variant van 476. De één werkt liever met een pastewax, de ander met een vloeibare wax. Verschillen zijn er echter wel tussen beide waxen nl. de duurzaamheid. Die is voor wat betreft 476 toch nog iets beter. Zoals eerder genoemd wordt 476 ook als 885 aangeboden. De verpakking is wat groter maar het product is hetzelfde. Persoonlijk vind ik 476 iets makkelijker verwerken als 915. Bovendien is de duurzaamheid van 476 beter. Visueel heb ik eigenlijk geeen verschillen kunnen waarnemen. Ik zou zeggen ga voor 476 (of 885). Beste kwaliteit van de Collinite range voor de beste prijs. Dun aanbrengen en niet te lang laten curen en het verwerken mag geen probleem vormen.
Ga je de wax layeren hou er dan rekening mee dat je voldoende tijd tussen de lagen neemt. Ik heb een tijdje geleden met Collinite contact gehad. Hun hadden de volgende verklaring. Indien de eerste laag niet voldoende is uitgecured zal deze door de oplosmiddelen van de tweede laag voor een deel weer worden opgelost/verwijderd. Indien je optimaal gebruik wil maken van beide waxlagen dus met voldoende tussen tijd layeren.
 
Omdat hier sprake is van de EX-P van PB's, hier maar ff mijn vraag stellen.

Begrijp ik het goed dat je bij EX-P nadien nog kan aftoppen met een wax en dit bij de EX met carnauba niet meer hoeft?
Of zijn er grotere verschillen tussen deze 2 producten?
Zo ja, welke?

Ik ben namelijk op zoek naar een product om mijn auto af en toe in de winter en na een wasbeurt nog vlug te voorzien van een extra beschermlaagje.

Nu (vooral tijdens de zomermaanden) gebruik ik, na op tijd en stond een lakreiniging gedaan te hebben, de PB's Natty's Paste Blue maar zou voor tijdens de winterperiode een product willen dat ik af en toe na een wasbeurt al meteen kan aanbrengen zodat ie beter beschermd blijft.
 
Hoi Danielle,

Goede keus de 476S. Overigens ontlopen de verschillende collinite wax soorten elkaar wat betreft duurzaamheid maar een maand. Dus of je nu de een of de ander neemt....Ik gebruik de 915 en die bevalt geweldig goed. Geweldige natte glans en beading die maande aanhoud. Ook de aanhechting van nieuw vuil wordt duidelijk veel minder en je wast het er veel eenvoudiger vanaf.

Overigens gaaf de een dame geinteresseerd is in detailing. Meestal is dit echt een mannen onderwerp! mijn vrouw zal het bijvoorbeeld een biet zijn of ik de auto in de collinite of de becel zet (ze heeft alleen maar oog voor de glans). Maar voor het behoud van de lak is het belangrijk.

Ik zie in je profiel dat je analist bent. Is dat chemisch analist? ik denk dan gelijk aan een analyse van de samenstelling van collinite 476s. Dat natuurlijk om te weten te komen wat dit product nu zo duurzaam maakt. Het product wordt vaak afgestempeld als old school in een vergelijking met systhetische wax soorten (sealants).

Groeten GdV42