• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke cleaner en glaze?

Arjan1979

Detailing rookie
19 okt 2009
22
0
Voor zover het relevant is eerst maar even een overzichtje van producten die ik nu heb:
- Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Car Wash + wash mitt
- Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 + Lake Country - Red CCS Round Foam Hand Applicator
- Poorboys World - Spray and Wipe
- Diverse doeken.

M'n schema zoals ik dat nu in gedachten heb ziet er als volgt uit:
- Twee keer in het jaar (voor en na de winter) wassen/kleien/waxen
- Tussendoor elke maand wassen en het aanbrengen van een verse waxlaag

Nu wil ik dit graag gaan uitbreiden en dan lijkt me 2 keer in het jaar, na het kleien, een cleaner en glaze een logische? stap. Iets waarmee ik als beginner ook weinig verkeerd mee kan doen.

Nu m'n vragen:
1. Waarmee kan ik de producten het beste aanbrengen? Uit de omschrijving van dit product en dit stappenplan begrijp ik dat dit kan met een pad zonder cuttingfactor?

2. Een aantal weken geleden heb ik m'n auto gewassen, een klei behandeling gegeven en een waxlaag aangebracht. Kan ik nu over een paar weken direct met een cleaner/glaze aan de slag of is het beter eerst weer met de klei aan de slag te gaan?

3. Welke cleaner/glaze en aanvullende producten (pads, doeken enzo) kan ik het beste aanschaffen? Zit je hierbij altijd vast aan een combinatie van producten van een bepaald merk, bv de Step 1/2 van Meguiars of Mothers?

4. Misschien zijn er nog alternatieve stappen om (eenvoudig) uit te voeren, aandachtspunten of tips?
 
Hallo Arjan,

ik heb afgelopen weekend mijn eigen auto onderhanden genomen. Enkele weken terug had ik de auto al gekleid en in de wax gezet net als jij. Afgelopen weekend heb ik (om op safe te spelen) de auto na het wassen nogmaals gekleid (kan het eind resultaat alleen maar beter van worden!) De kleiset is ook van mothers trouwens.
Na het kleien heb ik de auto met de Mothers pre wax cleaner behandeld (aan gebracht met een MF pad, zorg dat je hier meerdere van hebt zodat je kunt wisselen als de MF pad vies is)
Vervolgens ben ik met autoglym SRP polish aan de gang gegaan (echt een aanrader!!) aangebracht met een witte Lake county CCS pad.
Hierna met een gele applicator pad de sealent (Poorboys EXP) aangebracht en vervolgens met een witte lake county ccs pad de collonite 476S aangebracht.

Ik was zelf eerst ook wat sceptisch mbt de pre wax cleaner maar kan het alleen maar aanraden! Op de fles word aangegeven dat je het met een MF doek aan moet brengen, tis dus net wat je prettig vind

Het schema wat je opgesteld hebt lijkt me een goed plan, alleen lijkt me elke maand een verse waxlaag aanbrengen wat veel, is miss handiger om elke twee maanden een verse wax laag aan te brengen en tussen door een quick detailer te gebruiken om je waxlaag iets op te frissen. (hangt natuurlijk wel van gebruik van de auto af en hoevaak je hem wast)

Tips:
- neem als je de keus hebt altijd de CCS pad (de ovale) deze ligt veel lekkerder in je hand als de ronde!
- als opvolger van de mothers detailer spray heb ik de Poorboys spray and wipe besteld (kan je ook voor je ramen gebruiken)
- Vergeet (als je ook in de winter op zomerbanden rijd) je velgen niet grondig schoon te maken en eventueel te behandelen met een wheel wax of sealent!
- Let op wie je je auto laat zien als je klaar bent; komend weekend moet ik die van me ma doen, want die van haar glom niet zo mooi als die van mij :D
 
raceman zei:
Na het kleien heb ik de auto met de Mothers pre wax cleaner behandeld (aan gebracht met een MF pad, zorg dat je hier meerdere van hebt zodat je kunt wisselen als de MF pad vies is)
Vervolgens ben ik met autoglym SRP polish aan de gang gegaan (echt een aanrader!!) aangebracht met een witte Lake county CCS pad.
Hierna met een gele applicator pad de sealent (Poorboys EXP) aangebracht en vervolgens met een witte lake county ccs pad de collonite 476S aangebracht.
Hi raceman. Ik zie toch enkele ietwat vreemde zaken bij je manier van werken.
De eerste stap met het 'zwaarste' product breng je aan met de lichtste (MF) applicator en je finishing stap (Collinite 476) doe je met een polishing applicator.
Om optimaal met de Pre-Wax Cleaner te werken kun je deze het beste met een witte CCS pad doen. Als je de finishing stap met een witte CCS pad (die abrasief werkt) verwijder je mogelijk (deels) de onderliggende sealant.
 
raceman zei:
[...]

Het schema wat je opgesteld hebt lijkt me een goed plan, alleen lijkt me elke maand een verse waxlaag aanbrengen wat veel, is miss handiger om elke twee maanden een verse wax laag aan te brengen en tussen door een quick detailer te gebruiken om je waxlaag iets op te frissen. (hangt natuurlijk wel van gebruik van de auto af en hoevaak je hem wast)
Elke maand waxen zal misschien niet altijd zinvol zijn, maar het moet geen kwaad kunnen en ik heb er absoluut geen hekel aan.

Wat ik verder uit jouw verhaal begrijp gebruik je een cleaner+polish+sealant en geen glaze? Dat zijn dus van die dingen waar ik niet helemaal uit kom, welke (soort) producten het beste te gebruiken en de frequentie ervan (en daar zal ook wel geen eenduidig antwoord op te geven zijn aangezien iedereen z'n eigen voorkeuren heeft).
 
Product voorkeur is idd per persoon erg verschillend ,^^

Hieronder nog even de links waarin ik enig uitleg en info gekregen heb mbt mijn product keuze:

https://forum.Carclean.com/cc_postst4488/Is-dit-een-goede-productcombinatie-voor-fanatieke-beginner.aspx

https://forum.Carclean.com/cc_postst4524/Wat-te-doen-na-pre-wax-cleaner.aspx


Nog twee links mbt de hoeveelheid wax lagen:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=127943

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=130901


Is weer een hoop leeswerk maar hoop dat het helpt ,^^

@ DAF 44:

Ik heb de MF pads genomen omdat er ook sprake van Mf doeken was op de verpakking, en ik van de MF pads meerdere had liggen. (had van de CCS pads maar twee besteld)
De collonite heb ik aangebracht met de CCS ivm de vorm van de pad en de manier waarop deze in de hand ligt. Aangezien ik twee uur gewacht had na het aanbrengen van de sealent d8 ik hier verder geen problemen mee op te lopen. De beading na een stevige regenbui eerder deze week bevestigde dat :)^
 
Voor wat betreft het gebruik van de witte pad voor de wax. Dat is wat mij betreft een no-go :no Zoals DAF-44 al aangaf is dat een pad met schurende eigenschappen, hierdoor loop je de kans met het waxen weer krasjes aan te brengen 8o
 
raceman zei:
autoglym SRP polish
Op de site staat dit product onder polijstmiddelen en in één van de reacties in een topic van jou wordt het een soort cleaner glaze genoemd. Ik heb het nodige leesvoer verzameld en ben er inmiddels achter dat het een soort 'alles in 1' product is. Is een product als Dodo Juice Lime Prime Lite cleaner glaze een vergelijkbaar product?

Zo'n 'alles in 1' product zal vast niet zo goed werken dan allerlei losse producten, maar het spreekt me op zich wel aan als een eenvoudige volgende stap, zolang het ik er als noob maar weinig verkeerd mee kan doen.
 
stimpy68 zei:
Voor wat betreft het gebruik van de witte pad voor de wax. Dat is wat mij betreft een no-go :no Zoals DAF-44 al aangaf is dat een pad met schurende eigenschappen, hierdoor loop je de kans met het waxen weer krasjes aan te brengen 8o

Inderdaad, dat probeerde ik al uit te leggen. + het feit dat je de onderliggende laag (sealant) weer aantast ivm. de abrassiviteit van de pad.
 
Arjan1979 zei:
Op de site staat dit product onder polijstmiddelen en in één van de reacties in een topic van jou wordt het een soort cleaner glaze genoemd. Ik heb het nodige leesvoer verzameld en ben er inmiddels achter dat het een soort 'alles in 1' product is. Is een product als Dodo Juice Lime Prime Lite cleaner glaze een vergelijkbaar product?

Zo'n 'alles in 1' product zal vast niet zo goed werken dan allerlei losse producten, maar het spreekt me op zich wel aan als een eenvoudige volgende stap, zolang het ik er als noob maar weinig verkeerd mee kan doen.

het is een cleaner / glaze, maar dan met veel fillers, zodat je swirls dicht smeert..
limeprime lite doet dit niet

srp is een prima product hoor! als je maar blijft onthouden dat de swirls niet weg gaan, maar ge-maskeert zijn

zodra je waxlaag weg is, is je srp na 1 bui ook weer weg
 
toen ik hem onder dodo rubbishboy's heb gebruikt, was hij na een week of 8 weg, en ik neem aan dat een dergelijke wax, het wel 2 maanden uit moet kunnen houden.

ik heb hem nu op de mondeo, met daar bovenop 1 laag collinite 845.

ben benieuwd
 
In de pré detailing periode veel met SRP gewerkt dus ik ken het produkt vrij aardig. Zowel als 'stand-alone' gebruikt maar ook icm. bijvoorbeeld Autoglym EGP. Zoals ik al eerder zei, als stand alone, afhankelijk van de omstandigheden, is een week of 6 makkelijk haalbaar. In combinatie met Autoglym EGP sealant heb je een zeer duurzame combinatie die toch wat onderschat wordt.
 
Hoe frequent gebruik je SRP eigenlijk als je vervolgens een wax als de 845 gebruikt? En kun je dan tussendoor ook nog een extra waxlaag aanbrengen of is dat niet zinvol? Je kunt een dergelijk alles in 1 product aanbrengen met een pad als de LC Finishing CCS Round Foam Hand Applicator?
 
In principe blijven de fillers van SRP hun werk doen zolang de waxlaag intakt blijft.
In combinatie met bijvoorbeeld een duurzame wax als een Collinite 476 heb je er wel enkele maanden plezier van. Als je er daarna opnieuw SRP overheen zet strip je de oude waxlagen middels de cleaners van SRP. Laagje Collinite eroverheen en je kunt er weer tegenaan.
Aanbrengen van SRP kun je, afhankelijk van de staat van de lak, machinaal met een Zwarte (finishing) of Groene (polishing/finishing) pad of handmatig met alle pads die tussen een normale wax applicator en een polishing handapplicator in zitten.
Ik zou wel als je SRP icm. Collinite gebruikt minimaal enkele uren wachten voordat je Collinite over SRP heen aanbrengt.
 
DAF-44 zei:
Ik zou wel als je SRP icm. Collinite gebruikt minimaal enkele uren wachten voordat je Collinite over SRP heen aanbrengt.
Het klinkt verder wel goed, maar dit vind ik toch wel een nadeel. Is er misschien ook een alternatief (evt met minder/geen fillers), waarbij je wel zonder al te lang wachten de wax aan kunt brengen?
 
ben indd ook benieuwd waarom,
mischien omdat colli nogal chemisch is?

ik heb gewoon na srp, een bakkie koffie gedaan, en daarna 845 over

heb de werking niet minder zien worden,al had ik dat wel verwacht
 
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik maar voor de SRP ga en dan, als het weer het toelaat, enige tijd te wachten voordat ik de wax aanbreng. Kun je een uur (of wat) later eigenlijk meteen met de wax aan de slag of kun je dan beter de auto nog 's afspoelen en drogen?

Ik neem aan dat ik het binnenkort ook gewoon kan gebruiken zonder eerst weer te moeten kleien of is dit toch verstandig? (kleien heb ik een maand geleden gedaan en toen ook een 845 waxlaag aangebracht.)
 
Als je een maandje terug nog gekleid hebt denk ik dat het wel meevalt met de vervuiling.
Gewoon na de wasbeurt even goed inspecteren op evt. achtergebleven vervuiling.

Meestal valt het wel wat mee (afhankelijk van de omgeving waar je auto altijd staat), maar net achter de voorwielen (onderaan de voordeur) en op de achterkant kan soms alweer wat vervuling zitten. Ff goed nalopen dus.
 
Er is al veel gezegd, maar ik voeg toch maar toe wat ik doe als het wat uitgebreider mag:
- wassen en kleien indien nodig
- Professional Polish op zwarte LC-pad (DAP op stand 4)
- Poorboys White Diamond op zwarte LC-pad (DAP op stand 3)
- Collinite 845 op gouden LC-pad (DAP op stand 2)

En als ik verhuist ben, zal ik dit toch wel 3 à 4 keer per jaar doen. Je neemt er immers toch geen lak mee weg met deze stappen.
Momenteel heb ik er gewoon geen plek en infrastructuur voor spijtig genoeg :s