• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke handapplicator i.c.m. Poorboy’s Professional Polish na kleien?

Wat ik merk bij “nieuwe detailers” is hetgeen wat jullie idd zeggen, er is zoveel info om rekening mee te houden.
En dit is ook zo! wat al eerder is gezegd, ooit is iedereen begonnen met vragen of gewoon begonnen en veel tijd besteed aan dingen waar je later van denkt: hmmm, dat deed ik eerst wat onlogisch/omslachtig/niet logisch.
Ik keek heel erg op tegen waxen en het uitpoetsen…viel uiteindelijk mee maar heb nog steeds soms het gevoel dat ik de wax niet juist heb aangebracht of afgenomen.

Veel later (jaren) kwam ik er pas achter dat mijn voorbereiding niet juist was waardoor de wax niet goed hechtte.
Ik was te gefocust op het eind resultaat.
Maar dit resultaat was snel teniet gedaan door wederom onjuist de basis toepassen.

Ik heb sinds kort een mede detailer ontmoet bij mij om de hoek (letterlijk! toffe gast) en ben eigenlijk spontaan begonnen me te bemoeien met hoe alles moet en wat hij beter kon doen. Opzich goed bedoeld maar merk wel dat sommige dingen misschien wat dwingend of beterwetend over kan komen op hem vanuit mij terwijl dit helemaal niet mijn bedoeling is…
…ik wil hem “het beste” leren (wat ik het beste vind dan hè) en iedereen die hulp vraagt op dit forum maar merk wel dat dat soms overweldigend over kan komen.

De basis voor ons allemaal is:
1-Goed reinigen is nummer 1 voor behoud.
2-Hoe minder contact met vuil op de lak hoe minder kans op defecten (krasjes/swirls/doffe plekken).
3-Een bescherming aanbrengen zorgt voor bescherming van de lak en makkelijker wassen wat dus het contact tussen vuil en lak zal verminderen…zie punt 2.
4-De mooiste lak is een onbeschadigde lak als een helder glas en dit bereiken we door polijsten, met de hand of machinaal, effect hetzelfde, hoeveelheid moeite lijkt me duidelijk.
5-Zaken als ontvetten en dergelijke zijn pas essentieel wanneer er Coatings of Sealants worden aangebracht welke bedoeld zijn om een zo lang mogelijke bescherming te willen behalen, ik zeg niet dat het niet belangrijk is maar wanneer je punt 1, 2 en 4 niet goed onder de knie hebt maakt het weinig uit of een bescherming op een ontvette lak is aangebracht of niet.

Nogmaals, ik probeer geen detail koning uit te hangen want dat ben ik niet maar wil de nieuwere enthousiaste leden steunen en versimpelen want het is niet moeilijk.
Wanneer je de basis beoefend maakt het merk en soort niet zoveel uit tot je verschil gaat merken, zo simpel is het.
Er is geen magisch merk of goedje wat je meteen laat kunnen wat je hier soms langs ziet komen, dit kost gewoon tijd en moeite.

Excuses voor dit lange verhaal in dit topic maar iedereen heeft altijd dezelfde soort vragen en merk veel ”moeilijke issues” zonder dat de basis bekeken wordt dus bij deze…hopelijk wordt dit bericht positief en opbouwend gelezen en heeft iemand er iets aan.
 
Heel leuk en informatief om te lezen! Bedankt!

Mijn interesse begon met de aankoop van een nieuwe (gebruikte) auto. Ik dacht “waxen om die mooie lak te beschermen lijkt me goed” en dan begint het… ;) Vervolgens las ik dat zeep bij wasboxen meestal wax verwijdert, dus ging ik kijken naar zelf wassen met pH-neutrale shampoo. Zo kom je bij het wassen met 2 emmers en alles wat daarbij hoort. Dan zie je de termen kleien en polijsten langskomen en wordt het steeds verwarrender. Zeker met nog termen als glaze, cleaner, DA, IPA, etc.

Inmiddels snap ik het allemaal redelijk en moet ik bekennen dat ik twijfel of het me de moeite waard is. Ik ga het eens goed bedenken.
 
Gewoon waxen mag altijd, al doe je verder niks, dan blinkt ie in ieder geval meer dan dat je het niet doet.
Deze hobby moet maar 1 ding zijn en dat is leuk! Alles kan altijd beter, mooier, strakker maar het kost vooral veel tijd. Ook wat opstart geld maar er kan veel 2e hands of minder kostbaar.
Doe vooral wat je leuk vind en tijd voor wil maken, that’s it.
 
Duidelijk verhaal, @Altos. Geen excuses maken, gewoon to the point. ;)

Yep, u heeft alweer gelijk :p
inmiddels ben ik meer dan €300 kwijt aan spulletjes om mijn auto netjes te houden en ben ik nog niet begonnen met polijsten.
ik had gedacht om een lampje te kopen om imperfecties te kunnen ontdekken maar dat begin ik echt niet aan, anders word ik stapel gek.
tja, dat is de risico als je lid wordt van een “detailing forum”.
mijn lieve mooie vrouw gebruikt de auto meer dan ik, gisteren had een glas drank vermorst en schoongemaakt met een schuursponsje… alles naar de k#€%e
ik zal even kijken hoe en wat morgen…
@Quantoxx, bedankt voor de uitleg! Dit helpt ook mij. Ik herken me wel in @Josie. Voor beginners is het veel informatie en soms lastig alles meteen te begrijpen. :)

Zo heb ik weer een vraag: is ontvetten nodig na het kleien met water + shampoo als lube voordat ik wax aanbreng? Ik heb besloten het polijsten even uit te stellen en mogelijk een DA aan te schaffen.
Heel leuk en informatief om te lezen! Bedankt!

Mijn interesse begon met de aankoop van een nieuwe (gebruikte) auto. Ik dacht “waxen om die mooie lak te beschermen lijkt me goed” en dan begint het… ;) Vervolgens las ik dat zeep bij wasboxen meestal wax verwijdert, dus ging ik kijken naar zelf wassen met pH-neutrale shampoo. Zo kom je bij het wassen met 2 emmers en alles wat daarbij hoort. Dan zie je de termen kleien en polijsten langskomen en wordt het steeds verwarrender. Zeker met nog termen als glaze, cleaner, DA, IPA, etc.

Inmiddels snap ik het allemaal redelijk en moet ik bekennen dat ik twijfel of het me de moeite waard is. Ik ga het eens goed bedenken.

Je springt in het diepe van een heel specifiek zwembad. Dan ga je termen, methodes, materialen en allemaal rare dingen tegenkomen.
Echter begint het allemaal bij het kopen van een mooie bikini en leren zwemmen. Laat die getrainde zwemmers om je heen maar rondspetteren, dat punt bereik je zelf ook wel. ;)

Sterker nog... Dat punt wil je misschien niet eens bereiken en zelf gewoon die bikini aantrekken en wat ronddobberen. Allemaal prima, toch? Misschien dat je dit na verloop van tijd wat saai vind worden en dat je meer wilt, maar dat zie je dan wel weer.


Bij het detailen, zeker als beginner, wil je graag resultaat zien. Vaak wil je dan teveel , te snel. Je springt in dat bad en ziet die ervaren zwemmers om je heen gave dingen doen, maar jij moet nog je bikini fatsoenlijk kunnen aandoen en leren zwemmen. Je gaat de zwemmers aanspreken over hun bikini's, trainingsschema's, technieken, zwembrillen, flippers, voedingsadvies, etc etc. Zij willen je dit maar al te graag vertellen en jouw hoofd ontploft vervolgens.

(Sommige mensen stappen meteen het bad uit uit nadat ze ontdekken dat het water best wel nat was)


Het feit dat je al geld uitgaf een een mooie bikini en dat je in het bad bent gesprongen, toont interesse en toewijding. Dus je kan nu stap-voor-stap dingen gaan proberen en ervaren;
- Trek je auto door de wasstraat en smeer een waxje. Geeft dit voldoening? Dan lekker zo je ding doen.
- Was je auto op een veilige, 'risico-beperkende' manier en smeer dan een waxje. Lekker therapeutisch wassen en smeren én voldoening? Mooooi!
- Goed wassen én reinigen, kleien en een waxje als kers op de taart. Zo dan, kost wat moeite en een paar tientjes, maar dan heb je ook wat? Prima!
- ... En zo kan je het verder uitbreiden.

Waar jij al tevreden bent, dan zal je moeten ontdekken. ;)

Als ik nu op een kookforum ga rondneuzen en zie wat die gasten allemaal in elkaar flanzen, dan wil ik ook meteen overal alles vanaf weten en kunnen. Feit blijft dat die mensen daar een flinke stap verder zijn in ervaring en mij allerlei mooie dingen kunnen en willen vertellen, maar laat ik eerst maar eens beginnen met een tosti-ijzer aanschaffen en een fatsoenlijke maaltijd neerzetten. Die 20-gangen diners komen later wel of misschien wil ik gewoon een bizar goeie tosti kunnen bouwen en that's it.


@TNThomas - Als je gaat kleien met een sopje als glijmiddel, wees er dan zeker van dat dit sopje glibberig genoeg is. Als je gaat kleien en de klei wil gaan drooglopen c.q ''happen'' in de lak, bestaat de kans dat je ''marring'' veroorzaakt. (Licht-doffe plek, een veldje van flinterdunne krasjes)
Zolang de shampoo geen toevoeging heeft, zoals wax o.i.d, kan je hierna drogen en waxen.
(Wax op een schone lak zal langer en beter werken dan waxen over een bestaande waxlaag vanwege een betere hechting. Hij pakt simpelweg beter)

Een DAP o.id. aanschaffen is qua polijsten een flinke verbetering t.o.v. handmatig werken. Als hier nog twijfel over bestaat, zet dan eerst een paar stappen terug; Start eens met 1-2 flesjes polijstmiddel en wat bijbehorende handpads en probeer simpelweg eens een paneel. Zie wat het doet, wat het voor je kan opleveren, hoe het allemaal werkt. Bevalt het? Probeer dan op dit paneel een waxje en zie dan wat dit weer voor je doet. Probeer dan ook een die wax op een paneel die je nog niet gepolijst hebt en wat dit voor je doet. Etc etc.

Dit laatste kan jij ook in je achterhoofd houden, @Josie. ;)
 
Mooie verhaal, en zoals gewoonlijk heeft u 100 % gelijk, ik heb al 3 bikini’s en kan ik het nog steeds niet zwemen, wel bruine billen :laughing:
Ik vind echt super interessant de “detailing wereld “, ik ga uw suggesties volgen, one step at a time….
heel erg bedankt @Quantoxx
 
  • Grappig
Reactions: Quantoxx
Als je gaat kleien met een sopje als glijmiddel, wees er dan zeker van dat dit sopje glibberig genoeg is. Als je gaat kleien en de klei wil gaan drooglopen c.q ''happen'' in de lak, bestaat de kans dat je ''marring'' veroorzaakt. (Licht-doffe plek, een veldje van flinterdunne krasjes)
Zolang de shampoo geen toevoeging heeft, zoals wax o.i.d, kan je hierna drogen en waxen.
(Wax op een schone lak zal langer en beter werken dan waxen over een bestaande waxlaag vanwege een betere hechting. Hij pakt simpelweg beter)

Erg interessant topic! Ik zit een beetje in het zelfde schuitje.. Ik ben eerst begonnen met het interieur helemaal aan te pakken.
Dit was erg leuk om te doen en erg belonend om de verbetering te zien daarom dat ik nu het exterieur wil aanpakken.
Daarom heb ik daarna van alles aangeschaft om het exterieur van de auto goed te kunnen poetsen, ik hoop dat ik daar morgen aan toe kom om mee te beginnen!

Ik merk dat als je eenmaal 1 teen in het detailing water dipt je er zo met je hele been er in zit en daarom wil ik eerst rustig beginnen met alleen de auto grondig te wassen. Als ik een volgende stap wil doen dan zou dat kleien zijn want ik voel heel veel ruwigheid op de lak.
Nu ben ik alleen bang dat ik door het kleien "marring" veroorzaak waardoor ik ook moet gaan polijsten en die stap wil ik eigenlijk nog even uitstellen.
Aangezien al zoveel nieuw is wil ik eerst de basis onder de knie krijgen voor ik mij al ga verdiepen in het polijsten.

Dus ik was benieuwd of kleien wel mogelijk is zonder daarna te moeten polijsten om de "marring" weg te krijgen.
 
@Erikkyw ,clayen zonder marring (in meer of mindere mate) is moeilijk te voorkomen, maarre als je de auto nog nooit gepolijst hebt doe ik de voorzichtige aanname dat ie al swirls heeft in in dat geval kun je imo best een keer clayen.
Wat voor auto heb je eigenlijk?
Ik snap dat voor ”nieuwelingen” er een hoop vragen zijn en dat men tegen het polijstproces opkijkt maar in de realiteit valt het opzich wel mee.
Wie woont waar? Wellicht kun je bv een keer met iemand meekijken?
Ikzelf moet ergens dit voorjaar ook nog wat auto’s doen…
 
  • Leuk
Reactions: Erikkyw
@Ric325i Ik heb de auto nog maar 2 a 3 maanden en heb er nog niets aan gedaan.
Durf niet te zeggen wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft maar hij heeft wel redelijk wat swirls.
Het is een Volvo v50 uit 2004, https://forum.carclean.com/threads/volvo-v50-2-4i-uit-2004.25947/ link naar mijn project pagina waar ook wel wat foto's van de auto op staan!
Ik kom uit Twente, ik was de "wie zit waar v3.0" al in de gaten te houden of er detailers in de buurt wonen!
 
Volvo lak is redelijk hard volgens mij. Je auto was grijs toch? Monello klei werkt redelijk marring vrij, dus kan ik je aanraden. Gebruik goede en voldoende claylube. Dan werk je redelijk marring vrij. Evt marring kun je daarna met poorboys world prof polish (als lakreiniger) of anders monello finale met witte handpad wel wegkrijgen / verminderen. Zou eerst kijken naar prof polish. Kun je voor van alles en nog gebruiken!
 
  • Leuk
Reactions: Erikkyw
@Erikkyw ,wat ik zou doen in jouw geval:
-ontijzeraar gebruiken op je lak bv Monello non ferro
-auto echt goed wassen
-gewoon gaan clayen en niet bezuinigen op claylube/regelmatig de klei omvouwen en een nieuw pannekoekje maken zeg maar niet met het vuile deel doorharken.
-met een Monello witte handpolijstpad en Monello finale handmatig de auto of een deel ervan polijsten.
-Wassen met heet water en shampoo
-ontvetten met Gyeon prep zou mooi zijn maar zou ook evt zonder kunnen.
-de gepolijste delen waxen bv met Collinite 845

Nee de swirls zullen niet weg zijn (marring wel) hooguit echt kleine ondiepe defecten maar de auto zal nu wel een stuk meer gaan glimmen .
Wil je de auto echt defect en swirl vrij krijgen zul je machinaal aan de gang moeten gaan imo maar dit zijn de eerste stappen waarbij je eigenlijk niet zoveel kan verklooien.
 
Laatst bewerkt:
Nog even teurg naar die pad, die zou ik niet gebruiken om te waxen.
Dat AE-spul is goed voor AG glass polish of uitlaten. Voor lak, is de structuur te grof. Hier zit ook geen stevigheid in als het goed is.
De Meg’s zijn dikker, steviger en zachter van structuur. Die zijn het niet.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
@Erikkyw - Ik snap je vrees, maar...

Zelf moet ik de eerste goede marring nog tegenkomen, die ik door het kleien heb veroorzaakt. Dit heeft niet zozeer met vakkundigheid of skills te maken, maar met met het feit dat ik altijd goed (voor)was en reinigers gebruik, gulzig ben met glijmiddel en de klei het werk laat doen. :p

Daarbij heb ik ook altijd de klei vast onder mijn vlakke hand en mijn vingers dus om de klei heen op de lak. (Alsof ik de auto was met mijn blote handen, maar dan met de klei ertussen) Zo voel ik eventueel vuil niet alleen in de klei 'haken', maar voel ik het ook met mijn vingers. En je kan ook horen wat er onder je klei gebeurt.


Ook voor jou kan bovenstaande verhaal aansluiten; Polijsten hoeft niet meteen een volledige auto tot in de perfectie behandelen te zijn, maar kan ook één paneel of stukje zijn waarop je eens kijkt hoe-en-wat. Je moet aardig onnozel doen om iets onherstelbaar te slopen. Sterker nog, je moet dit moedwillig doen en voorbij gezond verstand gaan om dit te bereiken. ;)
 
@Quantoxx haha deze post geeft de beginnende detailer moed, thanks!
Het is alleen niet zozeer dat ik het polijsten niet aan durf, het is meer dat mijn portemonnee het (nog) even niet toelaat.

Ik heb al gemerkt dat het geen goedkope hobby is. Heb nog geen paneel gewassen en heb al ruim €160 uitgegeven.
 
@Ric325i
Oké komt die;
Interieur;
- Monello Matte Opace
- Vallet pro Classic camper cleaner
- Poor Boys natural look dressing
- Monello Pennello Doppio brushes
- Monello disco duo applicator pads

Exterieur;
- 2x Monello Secchio con Guardia
- Dodo Juice Born to be Mild
- Monello non-ferro
- Monello wash mith
- Monello thick wash mith
- Mothers Wheel Brush
- Nuke Guys Gamma Dryer

En nog een lading microvezel doeken van verschillende merken
 
Voor de beginnende detailers, laat je niet ontmoedigen door alle info die op je af komt. Er is gelukkig heel veel steun van dit waanzinninge forum met nog waanzinnigere leden. Die zijn altijd bereid om je vooruit te helpen.

Zoals hier al door enkele leden is gezegd, deze hobby gaat zo ver als dat jij het laat gaan. De simpele stap van zelf wassen en waxen is al een hele grote vooruitgang ten opzichte van door de wasstraat gaan. Vanaf dat punt kun je het rustig uitbouwen met waar je je comfortabel mee voelt en wat je portomonnee toe laat.

Ik heb zelf in het verleden heel veel gedetailed voor een klant met een groot wagenpark. Daar heb ik veel ervaring in opgedaan met wassen en reinigen, corrigeren en repareren van lak defecten en zelfs het wetsanden van lakken.
Dit was een behoorlijke tijd geleden voor me en toen ik vorig jaar weer interesse kreeg in de hobby kwam alle info ook op mij af.
Technieken zijn veranderd, producten zijn veranderd (coatings waren er nog niet eens), mijn kennis was weggezakt en info was nog niet zo makkelijk en uitgebreid beschikbaar.

Inmiddels ben ik een jaartje verder, heb ik een hoop auto's onder handen genomen, een hoop kennis opgedaan en nog veel meer plezier gehad.