• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke klei geeft geen marring

Raymond

Detailing rookie
5 dec 2008
24
0
Dit weekend heb ik mijn auto een detailbeurt gegeven.
Ik heb dit keer voor het eerst klei van Poorboy gebruikt, voorheen altijd van mequiar's.
Wat me opviel was dat die van pb veel stugger was, dus moeilijk te kneden.
Kan ook zijn omdat ik hem al een jaar geleden heb aangeschaft.
Wat me ook weer opviel is dat de lak weer echt spiegelglad werd.
Er is al eerder aangegeven hier op het forum dat je het beste alleen kan kleien als je ook gaat polijsten, i.v.m. eventuele marring.
Nu ging ik ook polijsten dus dat was geen probleem, marring heb ik geen last van gehad.

Nu vraag ik me af, is er ook eventueel een milde klei, die je wel kan gebruiken zonder dat je gaat polijsten, want ik heb toch het gevoel dat dit beter is als je een nieuwe sealant/wax gaat aanbrengen.
Over 1-2 maanden wil ik weer een nieuwe sealant/wax aanbrengen zonder te polijsten.
 
De mothers klei is volgens mij iets milder dan de Pb versie, maar ook de hardheid van je lak zal denk ik ook wel iets uitmaken met eventuele Marring na het kleien.

Je Pb klei even in warm water wat zachter maken help wel om het iets soepeler te maken.
 
michelv. zei:
De mothers klei is volgens mij iets milder dan de Pb versie, maar ook de hardheid van je lak zal denk ik ook wel iets uitmaken met eventuele Marring na het kleien.

Je Pb klei even in warm water wat zachter maken help wel om het iets soepeler te maken.

Bedankt voor de tip, ik heb het inderdaad eens gelezen.
 
Wij gebruiken voor onze eigen auto's de Supernatural clay, een heerlijke zachte clay en van marring hebben we met die clay nog nooit last gehad.
 
Voor mjin eigen wagens gebruik Supernatural klei van Dodo, geen marring. Voor details gebruik ik Gentle Grey klei van Dodo, op zachte lakken wel wat marring. Maar deze klei gebruik ik dan ook voor auto's die nog nooit een stuk klei hebben gezien. Purple is een hele zware klei en geeft veel marring, maar verwijderd bijna alle verontreinigingen op de lak. Dus SN van DJ is een goede keuze als je geen marring wilt!
 
Dus marring is nooit helemaal te vermijden?

Ook niet met Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) of Pinnacle Ultra PolyClay Bar

icm veel (en onverdunde) Spray & Wipe?

Ik heb een auto van 6 maanden oud, die ik wil gaan kleien, maar ik ben niet van plan hem (handmatig) te gaan polijsten.
 
Marring is NOOIT te vermijden inderdaad.
Zelfs op harde lakken met zachte klei en veel detailspray zul je waarschijnlijk hier en daar een veegje achterlaten.
 
Ik heb laatst de Focus nog gedaan met Supernatural clay en Citrus Bling (1:10) en ik merkte af en toe weleens wat
'doffe' plakjes bij het kleien. Dit had ik eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt.
 
ivo's zei:
Marring is NOOIT te vermijden inderdaad.
Zelfs op harde lakken met zachte klei en veel detailspray zul je waarschijnlijk hier en daar een veegje achterlaten.

Nou dan laat ik het kleien van mijn nieuwe auto misschien maar achterwege......
 
Ik zie het zo:
1. wassen
2. kleien
3. cleanen
4. glazen
5. beschermen
6. bijhouden

Zo vaak lees ik dat stap 3. cleanen wordt overgeslagen, terwijl dit juist een stap is die je lak optimaal prepareert voor de beschermlaag. Ook haal je hiermee eventuele marring weg die je veroorzaakt met het kleien.

IMO zij het gewoon verplichte stappen om tot die "ultieme" glans te komen en is elke stap even belangrijk... behalve glazen dan.. :p
 
GMToyota zei:
wat een gemakzucht allemaal. ik zie het zo:
1. wassen
2. kleien
3. cleanen
4. glazen
5. beschermen
6. bijhouden

Zo vaak lees ik dat stap 3. cleanen wordt overgeslagen, terwijl dit juist een stap is die je lak optimaal prepareert voor de beschermlaag. Ook haal je hiermee eventuele marring weg die je veroorzaakt met het kleien.

IMO zij het gewoon verplichte stappen om tot die "ultieme" glans te komen en is elke stap even belangrijk.

Marring zijn toch mini swirls (dus krasjes), die haal je toch niet weg met een cleaner.... maar alleen met polijst door een mini hoeveelheid lak weg te halen?

EDIT: ik zie dat een cleaner ook een beetje polijst en lichte krasjes weghaalt zoals Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner
 
een cleaner is eigenlijk toch gewoon een milde polijstmiddel? mild, maar sterk genoeg om marring van klei te verwijderen.

edit. ja. klopt. :)
 
GMToyota zei:
een cleaner is eigenlijk toch gewoon een milde polijstmiddel? mild, maar sterk genoeg om marring van klei te verwijderen.

Welke cleaner(s) bedoel jij dan?

Wolfgang Paintwork (Pre-Wax) Polish Enhancer zal ook wel marring verwijderen vermoed ik.
 
Een erg goede cleaner is bijvoorbeeld Carlack NSC (=Klasse = Jeffs werkstat prime). Die van Meguiars werkt ook goed hoor.