• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Houdt rekening dat bij de xa het pistool en lans uit 1 stuk bestaan. De snelkoppeling zit pas aan het einde van de lans. Dus een korte combo maken zal niet gaan.
 
Zelf heb ik ook een AliExpress short trigger gun en die past prima op de Kränzle.
De zwarte adapter onderaan is de connector voor Nilfisk maar zonder deze geschikt voor de Kränzle (M22 aansluiting).

Originele lans
20220607_110829.jpg


AliExpress short trigger gun
20220607_110658.jpg


Zonder Nilfisk connector
20220607_110713.jpg


AE short trigger gun
20220607_110748.jpg


Je kan op AE bij MJJC goede kwaliteit short trigger guns kopen, maar dan kun je net zo goed deze bij CC bestellen:

 
  • Leuk
Reactions: schaef
Meer water per minuut ga je zeker merken, vooral bij afspoelen is dat heel erg fijn.
Ik heb een Kranzle HD 12/130 en dat ding is echt een beest in vergelijk met mijn vorige 1152TST.
En loopt ook veel rustiger met 1400 toeren motor.. minder snerpend geluid bij gebruik.

Snelkoppelingen en short gun kan prima, heb mijn slang voorzien van (grote) QR male-koppelingen van Ali zodat het water na gebruik eruit kan én dat alles snel koppelbaar is. Mijn Kranzle heeft namelijk geen haspel. Op de HD en short gun heb ik de female QR koppelingen.
 
Ik zelf heb een Kranzle 1152Tst en ben er meer als tevreden van.
Mijn vorige 160tst en 145t staan hier ook nog in reserve maar daar blijft het ook bij.
160tst met short trigger , standaard lans en ingekorte spuitkoppen.

Reparatiekosten t.ov. Nilfisk zijn peanuts. Slechtste geval 3pistons en een set water/oliedichtingen. 200€ zonder werk en je kan weer 10j verder.
10l/min 660l/h is toch het minimum om degelijk te wassen.

Wij repareren wekelijks ook een stuk of 10 kranzles. Buiten versleten slangen lansen pistolen komt er weinig tot niets aan. Olie jaarlijks wisselen en liggen gebruik, niet laten bevriezen en je hebt een degelijke machine.
 

Bijlagen

  • IMG_20221229_153900.jpg
    IMG_20221229_153900.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 83
  • Leuk
Reactions: MTyn
@Fuut-Fuut Dankjewel voor deze tip. Ik zie nu idd in de specs dat de XA en de 1050 series een M2001 spuitpistool hebben. Maar die bestaat toch wel uit twee losse stukken?

@nicknameless alweer reuze dank voor je duidelijke foto's. Erg gewaardeerd.
Mooi dat zo'n AE trigger ook bevalt. Dan zal ik er eerst zo eentje ipv de originele bij kopen (of die Monello kloon bij Carclean als dat niet echt duurder is dan via AE). Welke heb jij van AE? Linkje?

En kan je nu ook nog snel wisselen tussen de shorttrigger en de originele lans? Is een quickrelease achtig mechanisme mogelijk? Of is het echt M22 schroefdraad dan telkens los draaien?

shortgun.jpg


@MTyn: 1400rpm loopt dus veel lekkerder dan 2800rpm zeg jij. Dat is me zeker wat waard, want ik gebruik hem echt wekelijks voor auto en tuin en vindt het altijd beschamend als iemand met een keihard herrie makende HD bij z'n huisje bezig is, dus dan neig ik nu weer naar de XA 15, omdat die 1400rpm is. in tegenstelling tot de 1152 TST (nog 2800rpm.... ik denk dat Kranzle dan wel van 2800rpm af gaat stappen, want alle rest lijkt nu 1400rpm).

@yanneske123: Goed om te horen dat onderhoud zo makkelijk is. Dan wordt dit een HD waren ik hopelijk 10+ jaar mee kan doen.
10l/min toch wel het minimum zeg jij, om een auto fijn te wassen? Tsja dan gaat mijn bovenstaande neigen naar de XA 15 helaas weer niet op, want die doet maar 8l/min... Dan wordt het toch weer de 1152, maar die maakt dan weer meer herrie (2800rpm)... Haha yep het wordt toch steeds duurder zo, als je dus best of both worlds wil, dan kom je toch op nog hogere series zoals de 2160 TST die m'n buurman heeft. Maar dat wordt me helaas wat te duur...

Jullie repareren dagelijks Kranzles? Toevallig ook 2ehands verkoop?
Als het allemaal zo goed te repareren/onderhouden is, is tweedehands misschien dan toch wel een optie voor me...
Misschien een 2ehands 145TST of 160TST?... Die kunnen wel alles (1400rpm en 10~11l/min). Waarom bestaan die eigenlijk niet meer?

Zoals op jouw foto is volgens mij precies wat ik zoek (jouw foto van jouw 160TST): een 1400rpm Kränzle met 10+l/min, een shorttrigger, volgens mij zie ik een quickrelease systeem vanaf de originele Kränzle slang naar de shorttrigger, een variojet lans en een vuilfrees lans.
Passen die twee lansen dan ook direct op de shorttrigger? Of heb je daar de originele trigger weer voor nodig?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is alleen de tip zelf los te halen en te wisselen naar andere d10 toepassingen.
Maar kan ook anders zijn pin me er niet op vast. Wilde zelf liever de d12 optie in verband met meer Kränzle mogelijkheden. zelf gebruik ik onderstaande opties.
IMG_9256.jpg

En daarbij de kraenzle d12 foamer.
 
  • Leuk
Reactions: Tuttivini
Accessoires met een D10 connector passen inderdaad niet op de D12 en andersom ook niet omdat de buis dunner is en de quick release van de lance dunner en/of dikker.

Dit is géén quick release maar gewoon M22 schroefdraad. Je zou met allerlei adapters en verloopstukken naar quick release kunnen zoeken, maar of je dat zelf prettiger vind is een ander.
 
Ik heb overigens net de capaciteit van mijn buitenkraan gemeten. In 14 seconden een 10 liter emmer vol.
Dus dat betekend 42,8 liter per minuut.

Is dat voldoende voor alle Kränzle HD's?
 
10 liter in 14 seconden? Weet je dit zeker want dit klinkt als een open brandweerslang op vol vermogen :laughing:

Ik meende me te herinneren dat het rond of tegen de 40 seconden duurde voordat ik 10 liter water in de emmer had zitten.

Heb jewele gemeten met de tuinslang gekoppeld aan de kraan of heb je gemeten vanaf de open kraan zelf?


 
Ik heb het net gemeten met open kraan en een emmer er onder. Hij spuit zo kneiter hard dat het de emmer bijna uit spettert!
Ik had ook al het idee dat het redelijk veel was dus paar keer her-test. Maar echt elke keer de 10 liter markering in de emmer (12 liter emmer) gepasseerd in 14 seconden...
 
Hang je slang die je gebruikt eens aan de kraan en meet dan nog eens. Vaak wordt de doorstroming geknepen door de (standaard 1/2" duims) tuinslang.
Kränzle adviseert om een tuinslang van maximaal 20 meter te gebruiken. Een langere slang zorgt ervoor dat de doorstroming nog minder wordt en de machine te weinig water krijgt waardoor hij continu gaat haperen.
 
En net nog een meting gedaan met een 20 meter automatische slanghaspel (met echt dunne slang) en dan duurt het een héél stuk langer: 40 seconden voor diezelfde 10 liter.

En ook met een wat dikkere 3 meter tuinslang. Degene die ik op de HD zou kunnen aansluiten zeg maar: 20,5sec voor 10 liter.
 
Laatst bewerkt:
10 liter in 40 seconden is voldoende, komt neer op zo'n 15 liter per minuut.
De meeste Kränzle machines kunnen dit prima handelen.

De kleine 1050 heeft al genoeg aan 7,5 liter per minuut, de 1152 heeft 10 liter per minuut nodig en de XA heeft aan 8 liter per minuut genoeg.

Overigens welke Kränzle je ook besluit te kopen, sowieso is het geen miskoop.
 
Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen om een Kränzle aan te schaffen. Na dit gelezen te hebben lijkt me de 1152 de beste keuze.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
De 1152 is echt een prima keuze.

Er zou juist voor een 1400 rpm machine gekozen moeten worden als deze echt de hele dag gebruikt wordt maar dat is in ons geval als detailer niet aan de orde.

Als een 2800rpm machine alles bij elkaar 15 tot 20 minuten aan staat, is dat al veel denk ik.
Ik kan me niet herinneren dat ik 15 tot 20 minuten aan 1 stuk bezig ben met het afspuiten van een auto

Foamen duurt zo'n beetje 2 á 3 minuten tot het reservoir leeg (bij mij dan).



Afspuiten met een brede straal duurt net zo lang, dan de auto wassen, velgen reinigen en dan weer grondig afspuiten

En het is een kwestie hoe je zelf met de machine om gaat.
Deze is van een niet bij naam te noemen detailer en staat zo'n beetje 10 uur per dag aan...
Zal maar niet zeggen dat deze pas 2 jaar oud is :eyes:

20210821_143127.jpg


20210821_143159.jpg


20210821_143136.jpg
 
Staat dan een quadro van een paar duizend....maar goed hij wordt wel gebruikt waar die voor gemaakt is.

@nicknameless
Bro....do you even foam! Je mistte trouwens een stukje achter de zijspiegel bij de Mercedes. Ik weet het, niet het meest populaire plekje om te doen :eyes: :joy:

Anyway wel een mooie waaier uit je HD en je hebt gelijk, veel staat die eigenlijk niet aan. Maar ik zou wel dondersgraag meer water op de auto krijgen dan nu hoor. Als ik hier dan weer de getallen lees, jeukt het enorm om die K3 te laten voor wat het is. Maar ja, het zijn nogal een paar stuivers.

@MTyn ben er jaloers op die 12/130 van je: mijn droom HD op 230v. Vloedgolf op je auto beeld ik mij zo in :heart_eyes:
 
  • Grappig
Reactions: nicknameless
Het foamen van de Mercedes gebeurde met de Nilfisk C 135.1, de Ford met de Kränzle en beide met de Monello Lancia 2.0 zonder enige aanpassing aan de foamlance.

Als ik me het goed herinner, staat de Lancia zo goed als dicht (minste water aanzuiging?) en een redelijk brede foam straal.
Overigens ben ik niet iemand die met pipetjes, maatbekertjss en allerlei PIR berekeningen gaat foamen. Gewoon een scheut uit de losse pols in het reservoir en gaan met die banaan foamlance.
 
Ik wil via deze weg een HEEL HÉÉL HÉÉÉL GROOT COMPLIMENT maken naar @yanneske123 !!!
Ik heb van hem een Kränzle 160 TST tweedehands mogen kopen.
Vandaag is hij hem naar mijn adres komen brengen (ja: brengen: hij woont in België, ik in Nederland!)
Wat een service!

Los van de 160 TST heb ik zo enorm veel accessoires er bij gekregen.
Zulke kwaliteit heb ik nog nooit gevoeld.
Ik kreeg er oa ST2600 shorttriggers bij, PA LS3 foamers, een nieuwe Kränzle rioolslang, diverse graden nozzles, een Kränzle waterfilter, lansadapter, alles gemaakt op 3/8 quickconnect, etc.
Als ik voel hoe bizar solide zo'n ST2600 trigger voelt met LTF techniek (Low Trigger Force), dan weet je ineens hoe mijlenver dat af staat van AE achtige shorttriggers. Dit is echt professioneel spul.
Hetzelfde geldt voor zo'n Italiaanse PA LS3 foamer. Als ik die vergelijk met mijn chinese AE foamer (die al stuk is), dan voel je ook dat dit 100x kwalitatiever is (alleen als je al aan de verstelknop draait voel je dat). Alle connectoren, D12 verlopen etcs voelen ook enorm profi.

Ik doe een dansje van geluk!
Wat een kracht in die Kränzle. Wat een geweldige accessoires. Wat een mooie aankoop via @yanneske123
Ik kan niet wachten tot het droog is en ik hem voor het eerst kan gebruiken.

Dank dank dank!
 
@yanneske123 Ik lees dat je het hebt over een jaarlijkse oliewissel voor de Kranzle, dat is iets dat ik nog niet eerder heb gehoord of gelezen. Waar is dat advies op gebaseerd? Is dat ook nog afhankelijk van hoe intensief het apparaat wordt gebruikt?